Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?  (läst 3583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest373

  • Gäst
Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?
« skrivet: 2007-05-25, 22:15:29 »
Läste en trevlig artikel som jag vill dela med mej av på denna site:

http://www.allamedia.com/artiklar/xbox_chip.shtml

(funderar på en Xbox 360 Premium)  :hm


I grunden består en Xbox av PC-komponenter med ett operativsystem modell XP-lite. Intel 733MHz processor, 8GB hårddisk, snabbt grafikkort och bredbandsuppkoppling för onlinespel är standard. Tidigt startade en stor aktivitet när det gällde att modifiera köpta Xbox. Microsoft har vid leveransen låst sina Xbox så de bara skulle användas för att spela originalspel för Xbox. Med tillbehör kan man också spela DVD-filmer. Under åren sedan lanseringen har en mängd olika chips (styrkretsar) utvecklats främst som släpper lös den stora potentialen i Xbox.

Vad kan man då göra med en chippad Xbox?
Det nyaste chippen klarar alla versioner av Xbox och har även support för "Online spel". Det innebär att man kan stänga av chippet för att spela "Xbox live". Man kan spela importspel och hembrända säkerhetskopior. Det går att spela upp alla tänkbara videoformat DVD, SVCD, divx, Xvid med flera. En chippad Xbox fungerar också utmärkt för att i nätverk och för ladda ner spel, filmer, musik, bilder och mycket mer direkt ner till hårddisken. Gränsnittet är lätt och överskådligt och styrningen sker via handkontrollen.

Xbox Media Center (XBMC)
Till Xbox kan man ladda ner den senaste versionen av Xbox Media Center (XBMC). Det produceras av  open-source projekt och programmet kan laddas ner gratis via t.ex. Bittorrent. XBMC klarar att spela alla kända bild-, musik- och videoformat. Det kan t.ex spela det ovanliga filmformatet 3ivx. Om Xboxen är uppkopplad på Internet når man via olika infokanaler nyheter, väder och underhållning. Bland de förprogrammerade sajterna finns IMDB och Apples avdelning för filmtrailers. 

Hur får man tag på en chippad Xbox?
Via Internet och i de flesta större städer kan man köpa färdiga chippade XBOX enheter med standard PC-hårddiskar upp till 300GB. Det går också bra att få sin Xbox chippad och utrustad med stor hårddisk i efterhand till rimligt pris. Den som har lite datorvana kan fixa det på egen hand.

Själv köpte jag en begagnad Xbox av en kompis med 160GB hårddisk. Det var utrustat med ett Xecuter2 modchip. Chippet är anslutet med en adapter som gör det lödfritt. Den lödfria adaptern för detta chip fungerar på Xbox V1.5 och lägre. Xecuter2 inklusive adapter kostar omkring 500 kronor. Jag har kopplat upp Xboxen mot min TV och mot mina två bärbara PC via en enkel router. Jag laddade ner XBMC och lade det i programmappen i Xboxen genom överföring via ftp. Programmässigt har jag delat ut mappar med t.ex. musik och film från mina bärbara PC till Xboxen. Kopplingen mellan PC och Xbox skötas av ett enkelt hjälpprogram som man kör i bakgrunden på sin PC. XBMC sökte sedan automatiskt reda på de utdelade mapparna. Nu använder jag XBMC för att titta på film på min TV och lyssnar på musik enkelt och bra. För mig är den chippade Xboxen ett av de bästa köp jag gjort.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?
« Svar #1 skrivet: 2007-05-25, 22:20:55 »
Det som är "problemet" med 360 är väl att du inte har nån större möjlighet att se på filmer/annat från hårddisken... Köpte mig själv nyss en 360 premium så nu sitter man framför tv:n lite mer  :cartman :D

guest373

  • Gäst
SV: Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?
« Svar #2 skrivet: 2007-05-25, 22:47:09 »
Det som är "problemet" med 360 är väl att du inte har nån större möjlighet att se på filmer/annat från hårddisken... Köpte mig själv nyss en 360 premium så nu sitter man framför tv:n lite mer  :cartman :D
... men finns där ingen DVD läsare ??

guest1327

  • Gäst
SV: Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?
« Svar #3 skrivet: 2007-05-25, 23:18:10 »
Jodå DVD finns och för strax under 2000 till så får du en HD-DVD läsare till din Xbox360

Nu var ju artikeln skriven för XBOX och inte XBOX360. Det är lite knepigare att "chippa" Xbox360 än den äldre XBOX:en, men det är inte omöjligt, det största problemet är väl att kretsen som man ska kringå är inguten i epoxylim. Men sök runt på chippade Xbox360 så finner du fler svar än hgär tror jag. Jag har själv inte satt mig in i chippning av 360:an då jag köpte en i julas,, däremot har jag en XBOX som är chippad med Xenium, och den funkar utmärkt

guest628

  • Gäst
SV: Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?
« Svar #4 skrivet: 2007-05-25, 23:45:46 »
Jodå DVD finns och för strax under 2000 till så får du en HD-DVD läsare till din Xbox360

Nu var ju artikeln skriven för XBOX och inte XBOX360. Det är lite knepigare att "chippa" Xbox360 än den äldre XBOX:en, men det är inte omöjligt, det största problemet är väl att kretsen som man ska kringå är inguten i epoxylim. Men sök runt på chippade Xbox360 så finner du fler svar än hgär tror jag. Jag har själv inte satt mig in i chippning av 360:an då jag köpte en i julas,, däremot har jag en XBOX som är chippad med Xenium, och den funkar utmärkt

Finns en del roliga grejjor för allt lösa upp epoxy men de kanske man inte vågar testa på en sak för flera tusen kronor? :P

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?
« Svar #5 skrivet: 2007-05-26, 00:29:38 »
....eller så köper man en färdig flashad som jag gjorde för under 4k

guest1327

  • Gäst
SV: Chippad Xbox: Bästa billiga multimediamaskinen?
« Svar #6 skrivet: 2007-05-26, 00:38:39 »
Ehh o den funkar med Live ?   Vill gärna veta hur det är, trots allt så har ju MS rätt att banna dig ifall de kommer på dig... Jag vill gärna chippa 360:an, men jag behöver veta om det funkar

 

Senaste inlägg