Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Jakt  (läst 7346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Jakt
« Svar #15 skrivet: 2006-07-23, 21:28:00 »
Fick lära mig på utbildningen att ingen vettig jägare ifrågasätter en kula som aldrig avfyrats. Däremot tvärtom.

Mjo - men det finns tyvärr en del skjutglada som blir sura ifall man håller inne. På min enda rådjurjakt fick jag en råbock på bra skjutavstånd som t.o.m stod blick still. Problemet var att han kom bakom mej och det gick en ridväg bara ett par meter bakom djuret i sin tur. Och bara 10 minuter innan hade jag hört folk promenera den vägen. Klar som faan att jag inte skjöt. Senare fick jag ett nytt pass och hunden drev en djur som i flygande fläng for förbi min post. Enda fria skjutområdet skulle varit en lucka mellan två tallar, ca 2-4 meter. Hade väl ca 15-20 m till rådjuret som sprang ganska fort. Jag var då en ganska medioker skytt. Visst sköt jag bra på lerduver, men då jag inte vill chansa (hade några sekunder på mig att göra mig redo) så avstod jag från att skjuta.

"Du skulle visslat till så hade den stannat till!" sa nån efteråt - kanske men det var inget jag lärt mig. Dock behövde man inte gå eftersök efter mitt oskjutna skott, men nån annan hade chansat och bara skadeskjutit den - troligtvis i bakbenet.

Inte blev jag bjuden nån mer gång, men det gjorde mig inget. Rådjur får nog vara för mig.

Kanske var lika bra att du inte blev bjuden igen. (om du förstår mig rätt) Med tanke på att de inte verkar bry sig varken om att det finns folk med mindre erfarenhet än de själva samt att de verkar vara mer skjutglad än vad som är bra.

Jag tycker du gjorde helt rätt i att avstå det skottet. Man ska aldrig skjuta om man inte känner sig säker. Om nån då har svårt att acceptera ett sånt beslut så är det dennes problem.

Utloggad Moffast

  • Old Fire Hydrant
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Jakt
« Svar #16 skrivet: 2006-07-24, 06:46:59 »
Jag har jägarexamen och bössor, men aldrig jagat... har aldrig blivit av, av någon anledning.

Who dares! Wins!

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Jakt
« Svar #17 skrivet: 2006-07-24, 08:59:29 »
Det känns lite som om den yngre generationen med jägare håller inne med fler skott, vilket naturligtvis är bra. Det har väl med vanan att göra. Själv tänker jag både en och två gånger innan jag skjuter men man måste komma ihåg att skadskjutningar är något man kommer att råka ut för någon gång oavsett hur försiktig man är. Så det är inte fel att ha lite vana av slutföra jobbet med kula två (eller tillochmed tre).

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Jakt
« Svar #18 skrivet: 2006-07-24, 15:41:15 »
 :stupid

Utloggad Grönis

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 361
    • http://www.jensofia.se
SV: Jakt
« Svar #19 skrivet: 2006-09-12, 13:13:04 »
Jag är i farten att köpa en ny jaktradio till åretsjakt så jag tänkte bara kolla vad ni goa OG jägare anväder er av ... någon som jag absolut inte skall köpa eller någon som har ett super bra tips  :cartman

De jag väljer emellan är:
Lafayette DC 31 Micro 3+
Lafayette DC-31 Micro 4
Zodiac Team Pro 31

Vet ni någon bättre så säg göra det... :help

jag har Peltor Trapper som hörselskydd..

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Jakt
« Svar #20 skrivet: 2006-09-12, 13:14:17 »
@Grönis Hur hör du då när bytet kommer???? :hm
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Grönis

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 361
    • http://www.jensofia.se
SV: Jakt
« Svar #21 skrivet: 2006-09-12, 13:20:08 »
Det är ljudförstärkning i dem så du hör mycket bättre än vanligt (har lyssnat på ett samtal över 200 m bort :D )

guest1533

  • Gäst
SV: Jakt
« Svar #22 skrivet: 2008-12-14, 10:35:07 »
Jag har haft väldigt många olika och de flesta har varit bra.. Har nu 2 st lafayette.. Hmm ska gå o kolla vad de heter.. DC155 micro Och dc10 och de fungerar bra. De flesta jag provat har varit bra med undantag av commaster och genzo. Väljer du mellan de kända märkena så tror jag inte att du blir besviken. Kolla med dem du jagarmed om de använder pilotton och att den radio du köper stödjer den. Kan vara väldigt krångligt att ställa in på vissa så kolla även att det är lätt och logiskt att ställa in olika funktioner som du kommer att använda på den radio du köper. Jag tycker att Lafayette är lätt och bra. Andra saker som är viktiga är ju att knappar kan manövreras med kalla fingrar osv..

mvh Fredde.

 

Senaste inlägg