Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Börjar bli dags för ny dator.....  (läst 3639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
Börjar bli dags för ny dator.....
« skrivet: 2010-06-01, 21:28:58 »
Tänkte höra vad man ska tänka på? Vad ska man ha för grafikkort, processor osv? Är det värt att lägga pengar på en SSD hårddisk? Om jag ska ha en skärm vad bör jag tänka på?
Köpte min nuvarande dator på komplett och är/har varit mycket nöjd. Funderar nu på nån av dessa (med lite små modifikationer).
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10426
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180

Hur stor är skillnaden mellan dom?

Har en max gräns på ungefär 10 000 kr (är det väldigt prisvärt så kan jag gå upp lite till). Vore bra men inte helt nödvändigt med en skärm.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Börjar bli dags för ny dator.....
« Svar #1 skrivet: 2010-06-01, 21:41:41 »
De ser helt ok ut alla tre. Vad prioriterar du mest:

SSD - Alternativ 1!

Bäst prestanda cpu/grafik - Alternativ 2!

Skärm ingår - Alternativ 3!

Nu tror jag inte prestandan är som natt och dag mellan de olika alternativen, du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer! :thumb

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Börjar bli dags för ny dator.....
« Svar #2 skrivet: 2010-06-02, 21:26:14 »
Det var ungefär vad jag trodde =)
Men att hur stor skillnad är det på intel och amd processorer? Känns som resten kan jag alltid uppgradera till men blir så mycket krångel om man ska byta processormärke.....

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Börjar bli dags för ny dator.....
« Svar #3 skrivet: 2010-06-02, 21:42:50 »
 :hm Jag håller nog på Alternativ 3
« Senast ändrad: 2010-06-02, 21:44:46 by Trustmaster »

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Börjar bli dags för ny dator.....
« Svar #4 skrivet: 2010-06-02, 22:14:50 »
RAM-delen ser lite klen ut i mina ögon (2 Gig på alt 1 exv), men å andra sidan kanske DDR3-minnena har en betydligt högre prestanda än tidigare. Jag är dessvärre hopplöst daterad på området.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Börjar bli dags för ny dator.....
« Svar #5 skrivet: 2010-06-02, 22:24:14 »
Men att hur stor skillnad är det på intel och amd processorer?

Skillnaden finns ju där helt klart, till Intels fördel vid i stort sett alla tillämpningar, dock så verkar skillnaden i spelprestanda inte vara lika stor, där är det som vanligt grafikkortet som normalt påverkar mest.

Nu vet jag inte vad du har för dator i dag, men om det är en uppgradering från ex. en gammal P4 så kommer skillnaden vara enorm, oavsett AMD eller Intel prollen.

Oj, missade att det bara var 2 gig ram på alternativ 1 - det är i minsta laget idag. 4 gig klarar du dig dock länge på, som det är i de andra två alternativen. 4 gig ram utan SSD är ett bättre alternativ än 2 gig ram med SSD i mitt tycke.

Jag har 6 gig ram i min burk, och kan hela tiden kontrollera hur mycket ram som används för tillfället. Det är sällan mer än 3 - 3.5 gig, oftast lägre än så.

Edit: En sak som bör nämnas angående ram - Windows använder i stort sett allt ledigt tillgängligt ram-minner för att cacha filer, vilket naturligtvis är suveränt för prestandan, så med det i åtanke kan du väl aldrig få för mycket! ;)
« Senast ändrad: 2010-06-02, 22:27:46 by DeadHead »

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Börjar bli dags för ny dator.....
« Svar #6 skrivet: 2010-06-02, 23:26:50 »
En hårddisk är ett lätt byte sen i efterhand att stoppa in och köra igång.
Alternativ 2 för spelupplevelsen nu, sen kan du alltid uppgradera hårddisk och skärm när du sparat några 1000ingar till. Och priset på SSD kan väl bara gå neråt oxå. Ganska nytt fortfarande och överprisat =) kanske...

mina synpunkter iaf
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

 

Senaste inlägg