Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Virusproblem.. help me  (läst 10633 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest308

  • Gäst
Virusproblem.. help me
« Svar #30 skrivet: 2006-01-17, 11:08:29 »
Har du kört Avast i bootläget? :hm

Utloggad Boss_Man

  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 726
Virusproblem.. help me
« Svar #31 skrivet: 2006-01-17, 12:22:37 »
:whisper  Det gör ju det när man lägger in Avast:en...

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Virusproblem.. help me
« Svar #32 skrivet: 2006-01-17, 13:24:14 »
Var finns du Tussilago?

Med tanke på hittills åtgången tid och det du skrivit i tråden så verkar det ju som att du fått en massa junk i burken och att det bli enklast att formattera och installera om.

Det jag skulle göra är:
1 - Skruva ur hårddisken (och tillfälligt sätta in den i en annan burk), kopiera över alla filer jag vill spara till en backup.
2 - Tillbaka med disken in i din burk igen.
3 - Installera om systemet från början (och partitionera) samt installera antivirus.
4 - Tanka tillbaka intressanta filer.
5 - Installera om Mjukvara.

Steg fyra och fem kan naturligtvis ske i valfri ordning.
Skruva ur hårddisken? Ja jag har fått uppfattningen att din burk knappt vill starta? Annars kan man bara köra över filerna till en extern HD via usb eller nåt.

Det här är enkelt om man kan det, och verkar superkrångligt om man inte kan det så du behöver kanske hjälp? Det är litet tidskrävande också, men om du har möjlighet kan du få dumpa datorn hos mig här i Hägersten så kan jag fixa det i morgon em/kväll. Naturligtvis får du sitta och titta på om du vill.

Angående förslagen, alla är mer bra än dåliga men personligen skulle jag akta mig för att partitionera om disken utan backup på filerna. Sen skulle jag nog aldrig använda System Works heller. Men det är bara jag det. ;-)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Virusproblem.. help me
« Svar #33 skrivet: 2006-01-17, 13:44:14 »
Förslagen duggar tät - men vad du ska göra beror lite på vilka förkunskaper du har. Sen vill du ju inte smitta pappsens dator eller hur?

OK här är en variant att rädda din data, men då jag inte har all info kanske det inte är genomförbart.

En variant är att slanga över viktiga saker till din pappas dator, men det kräver att du kan dela ut disken i din dator så du kan nå dem via hans dator. MEN innan dess bör du kolla att hans virusskydd är tipp-topp plus att hans OS har de senaste säkerhetspatcharna.

En annan variant är att köpa/låna en annan HD som du ersätter din gamla med och installerar operativit på. När den sedan är patchad till max och har ett aktivt virus och anti-spyware skydd så kan du haka i den gamla disken och sen rädda över ditt data.

En 3:de har ju redan föreslagits tror jag, låna en USB-HD och slanga över datat till. Därefter blåser man datorn.

Att tro att man kan rensa bort skiten är bara att ödsla energi i onödan, tro mig chansen att lyckas är väldigt liten att system är stabilt efteråt.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Virusproblem.. help me
« Svar #34 skrivet: 2006-01-17, 14:05:38 »
Citat från: Sunbane
En av de där spyware-grejorna du har fått in verkar vara Spyaxe (den där reklamskylten som ploppar opp vid winupdate-ikonen). Jag hjälpte en kompis ta bort det, och det var en skitjobbig process som tog gott och väl över tre timmar! Det finns ännu inget anti-spyware program som kan ta bort det, så man får tanka hem en bunt med olika prylar, joxa med registret, osv. Och jag tror ändå inte att jag lyckades få burken helt ren från spyware (Spyaxe lyckades jag dock få kål på till slut...tror jag...skylten slutade komma iaf...). Jag håller med om att blåsa om burken nog är mindre tidsödande/frustrerande.


Hmm! Tog bort det relativt enkelt faktiskt på en kompis dator, tog ca 20 minuter, utmärkta instruktioner finns som vanligt att finna på nätet.

Att blåsa burken tycker jag för min del att man enbart gör i nödfall, även om det är rätt skönt att ha en ny, fräsch Windows installation.

Tycker det är intressant att lösa såna här problem, och man lär sig en hel del i processen, bara man har tålamod.

En annan kompis jag har blåser burken varenda gång nånting inte funkar riktigt bra, vilket oerhört slöseri med tid i min mening. För egen del så har jag  inte installerat om min dator sen jag köpte den för 2 år sedan. :)

Utloggad DONald

  • Old Lucky Luciano
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 115
  • Salvatore "Lucky" Luciano
    • The Five Families
Virusproblem.. help me
« Svar #35 skrivet: 2006-01-17, 14:23:08 »
Jösses lillebror, jag har missat denna posten helt men det ser onekligen hemskt ut detta. Ett tips kanske kan vara att ta med burken på LAN'et och förhoppningsvis få hjälp där.  :hm
"I'll make him an offer he can't refuse." Vito Corleone
(copyright Ruskprick)

Utloggad Lasse i ledet

  • Old B-Team Leader
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 558
Virusproblem.. help me
« Svar #36 skrivet: 2006-01-17, 15:41:45 »
Hej Tusse, som bror din säger, ta med dig din dator på Lanet på fredag som kommer jag att hjälpa dig få ordning på den, vi viker fredagkvällen för ändamålet, om du undrar över ngt så går det bra att ringa mig - DONald har mitt nr.
"Jag tar rygg på Letalis"

Utloggad DONald

  • Old Lucky Luciano
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 115
  • Salvatore "Lucky" Luciano
    • The Five Families
Virusproblem.. help me
« Svar #37 skrivet: 2006-01-17, 16:09:39 »
:kiss @ Lasse Kongo
"I'll make him an offer he can't refuse." Vito Corleone
(copyright Ruskprick)

Utloggad Boss_Man

  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 726
Virusproblem.. help me
« Svar #38 skrivet: 2006-01-17, 16:15:07 »
Nu dominerar du allt lite igen Lasse!

 :thumb

guest253

  • Gäst
Virusproblem.. help me
« Svar #39 skrivet: 2006-01-17, 16:35:46 »
...frågan är, vågar Tusse ta med datorn? Tänk nu på vad du gör, Tusse. Du står just nu i begrepp att låta ungefär en tredjedel av klanen =[OG]= fixa till din dator. Jag kan visserligen lova att den kommer gå som en rymdskyttel efteråt (Minns vadslagningen om antalet riskobjekt i Maxx:ens dator), risken är bara att den kanske går som Challenger... :scared

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Virusproblem.. help me
« Svar #40 skrivet: 2006-01-17, 16:41:03 »
Det jag helst vill rädda är ju som sagt musikfilerna, viktiga dokument och webbsideprojekt. Är detta för mycket begärt så är självklart dokumenten och webbsidorna prioritet nummer ett! Mest tilldragande låter ju faktiskt att åka förbi hos shadowskimmer eller att komma förbi på LANet, om man nu får hälsa på där lite "snabbt"?

Det känns rätt hopplöst att klara detta själv. Skickade iväg ett mail igår till trend micro och har inte fått svar än om vad de tycker jag ska göra. Så om man nu får hälsa på en liten stund, eller hur lång tid det nu tar, på LANet så kommer jag gärna förbi!?

Tack på förhand!
/tussi

PS. Ja jag har provat avast! i boot-läge och det hänger sig när scannen är klar.DS
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Virusproblem.. help me
« Svar #41 skrivet: 2006-01-17, 16:42:34 »
Citat från: CyberLizard
...frågan är, vågar Tusse ta med datorn? Tänk nu på vad du gör, Tusse. Du står just nu i begrepp att låta ungefär en tredjedel av klanen =[OG]= fixa till din dator. Jag kan visserligen lova att den kommer gå som en rymdskyttel efteråt (Minns vadslagningen om antalet riskobjekt i Maxx:ens dator), risken är bara att den kanske går som Challenger... :scared
Haha ja jag har ju inte något annat val känns det som. Och Challenger lyckades väl iaf lyfta och komma ut i rymden? ;)
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

guest253

  • Gäst
Virusproblem.. help me
« Svar #42 skrivet: 2006-01-17, 16:58:43 »
Nja, de lyckades lyfta men strax efter lift-of exploderade hela rymdfärgan i en tragisk olycka.

BBC's artikel


Utloggad Boss_Man

  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 726
Virusproblem.. help me
« Svar #43 skrivet: 2006-01-17, 17:25:52 »
Korv?

guest253

  • Gäst
Virusproblem.. help me
« Svar #44 skrivet: 2006-01-17, 18:10:13 »
:drool

 

Senaste inlägg