Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Äventyr i svampskogen  (läst 6948 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #15 skrivet: 2006-08-21, 15:26:59 »
Jag har bestämt mig för att aldrig mer äta svamp, om den inte kommer från Holland :doubt

Jag tycker man blir så konstig av den holländska svampen :cartman

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #16 skrivet: 2006-08-21, 19:49:22 »
Jag har bestämt mig för att aldrig mer äta svamp, om den inte kommer från Holland :doubt

Jag tycker man blir så konstig av den holländska svampen :cartman

YEAH MAN! :hella

guest1327

  • Gäst
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #17 skrivet: 2006-08-22, 09:53:58 »
 :thumb Underbar historia detta med.. 

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #18 skrivet: 2006-08-22, 19:36:17 »
Jag brukar aldrig gå fel i skogen, även om det är första gången jag är på platsen. Jag hittar alltid tillbaka. Brukar skylla det på att jag har brevduvehjärna. Dock funkar det INTE i en storstad. Men visst kan det klicka ...

Råkade ut för nått liknade för en herrans massa år sedan innan vi skaffade barn. Sambon o jag åkte ut till mitt favorit trattkantarellställe ute i Kolmårdskogarna strax ovanför Åby. Tjejen, som har otroligt dåligt lokalsinne hade tjatat om att vi skulle ta med en kompass. Detta hade jag kategoriskt sagt nej till "det är ju bara ett par meter in i skogen från vägen" var min förklaring.

Nåja, vi lämnade bilen och grusvägen och riktade blicken mot marken för trattisar är svåra att hitta. Men hittar man en så är lyckan gjord. Vi gick längre och längre in i skogen, men hittade inte så mycket. Plötsligen öppnade sig himlen och regnet vräkte ned och vi bestämd oss för att gå till bilen. Men var var den då? Jag brukar alltid orientera mig efter solen och mitt lokalsinne brukar aldrig svika mig, men nu när regnet vräkte ned och allt såg likadant ut så blev det plötsligt marigt värre. Jag valde ut en riktning som jag trodde var rätt o sen började vi knata. Efter en 20 minuter så insåg jag att vi gått fel. Pinsamt värre och ingen kompass hade vi och att börja leta efter myrstackar och mossa på träden var ingen option när sikten var minimal. Men lika plötsligt som regnet börjat så upphörde det och snart sken solen genom en glipa i molntäcket. Samtidigt kom vi fram till en liten skogsväg. Äntligen kickad lokalsinnet in - "vi ska vänster så kommer vi till den större vägen" sa jag självsäkert. Och banne mig om jag inte hade rätt - eller rättare sagt min brevduvehjärna hade rätt. Snart var vi framme vid vägen och strax var vi vid bilen. Vi hade gott parallelt med vägen i ös regnet.

Nåja, blev väl en liten omväg på 30 minuter och en väldigt klen utdelning av svamp.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #19 skrivet: 2006-08-22, 19:52:50 »
Jag brukar aldrig gå fel i skogen, även om det är första gången jag är på platsen. Jag hittar alltid tillbaka [...] Jag brukar alltid orientera mig efter solen och mitt lokalsinne brukar aldrig svika mig

JH - Old Strider  :thumb

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #20 skrivet: 2006-08-22, 20:24:46 »
Brukar skylla det på att jag har brevduvehjärna. 

Jag brukar bli beskylld för att ha guldfiskshjärna. ;)

Dock funkar det INTE i en storstad.

Min guldfiskshjärna funkar lika "bra" överallt :D

Däremot så kan jag orientera mig efter vilka affärer som finns i omgivningen. Fast det kanske mest är kvinnligt.  :quiet

guest1327

  • Gäst
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #21 skrivet: 2006-08-23, 14:18:42 »
Brukar skylla det på att jag har brevduvehjärna. 

Nog har jag misstänkt att den var liten, men så liten hade jag ingen aning om  :D

DOH! du bjöd på den kompis  :rotflmao

Utloggad Lasse i ledet

  • Old B-Team Leader
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 558
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #22 skrivet: 2006-09-10, 17:40:27 »
Konstaterar efter en kortare exkursion i läskiga skogen att det är ett gott svampår i år. Tyvärr fanns det inte några kantareller i legio det kompenserades  dock av en respektingivande mängd kremlor samt en och annan stolt fjällskivling. Så ikväll blir det rådjursytterfilé med ugnsstekt potais, brysselkål, samt blandsvampsstuvning och gelé. :drool

P.s Jag gick inte vilse! :)
"Jag tar rygg på Letalis"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #23 skrivet: 2006-09-10, 19:40:24 »
:thumb

Är du såpass bevandrad i mykologins underbara värld LiL, att du vågar dig på annat än kantareller? :bow

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #24 skrivet: 2006-09-10, 21:45:37 »
:thumb

Är du såpass bevandrad i mykologins underbara värld LiL, att du vågar dig på annat än kantareller? :bow

Misstänker att han har en magpump inom räckhåll, eller så har han helt fräckt botaniserat på ICA's grönsaksavdelning och köpt all svamp där! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #25 skrivet: 2006-09-11, 08:27:08 »
Typiskt LiL att fuska! ;)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest253

  • Gäst
SV: Äventyr i svampskogen
« Svar #26 skrivet: 2006-09-11, 11:15:19 »
Mmm... Själv har jag varit på min flickväns familjs gemensamma sommargård ute vid kusten hela helgen, med lördagen krönt av en kräftskiva. Passade under lördagen på att gå en promenad med flickan och leta lite svamp. Fick faktiskt ihop till en liten portion med kantareller, men det lustiga var att alla vi hittade växte PÅ stigen, inte bredvid. Däremor var hela området fullt av nyligen uppslitna hål i vegetationen där man kunde räknat med att finna ätlig svamp. Så var ni snabba innan rådjurskräken äter upp allt... (:thumb @ Lil! Ät Mer Rådjur!)

 

Senaste inlägg