Old Gents Society

Casino Royale - Spelavdelningen => Spelsnack - Allmänt snack, hype och rants om spel. => Ämnet startat av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-04, 23:40:24

Titel: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-04, 23:40:24
Svenskt efter katastrofen spel med en tung doft av Mutant.
Riktigt festligt indie spel, rekommenderas varmt!
Finns att köpa på Steam för en billig penning.

(http://www.oldgents.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=26627.0;attach=7449;image)
http://www.kratergame.com/

OBS! Spelar stödjer BARA VISTA OCH WIN7! Har ni Win XP så kan ni inte spela detta!
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Kemo skrivet 2012-07-05, 00:56:23
Multiplayer/co-op?
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Ady skrivet 2012-07-05, 07:47:58
Multiplayer/co-op?

ska komma enligt Fatshark
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Bustacruz skrivet 2012-07-05, 08:21:54
Multiplayer/co-op?

ska komma enligt Fatshark

Ah så det e bara Singleplayer just nu.

Gillar dungeon crawler a la fallout stuk på detta lir. Sen att de använt svenska namn och områden som Norrmalm i Stockhåla gör det lite charmigt :)

@Kemo;Va tycker du? Ser coolt ut men singleplayer.... vetifan!

Fallen Earth testing innan jag köper detta känner jag.
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: guest1645 skrivet 2012-07-05, 08:54:04
Längre gameplay-video om någon är sugen.
http://www.youtube.com/watch?v=gMRX3rbnDvE
Ser riktigt schysst ut, någon som vet om multiplayer kommer vara en uppdatering eller något man måste köpa separat om man köper spelet nu?
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-05, 18:02:43
Multiplayer/co-op?

ska komma enligt Fatshark

"Co-op - With the forthcoming coop content update (release date July 10) you will be able to seamlessly blend between the coop and a online singleplayer game - use your characters to explore an open-ended game world in single player, either by following the main story campaign or just free-roaming the Krater (or a mix of both). You can at any time have your team join up with a friend to take on one of the challenging co-op dungeons. All the loot earned and progress made is kept regardless of game mode. And yes, your grinding efforts that you play in the online single player mode prior to July 10 is kept for both the coop and future PvP expansion as well!"

Från samma tråd:
http://forums.fatshark.se/showthread.php?tid=3029&pid=26252#pid26252
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-05, 18:08:06
Liten recension av spelet av Jim Rossignol (han bl.a. skrivit för PC Gamer).

http://www.rockpapershotgun.com/2012/06/19/wot-i-think-krater/
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Brynja skrivet 2012-07-05, 18:13:48
Jag gillar flörten med alla svenska namn. När den blir klar kan det kanske vara av intresse. Men frågan är hur länge man kommer hålla uppe intresset.
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-05, 18:20:53
Klart är det iofs, det är "bara" CO-OP delen som saknas.

Lirade en stund igår och det var mycket som fick mig att dra på smilbanden.
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Brynja skrivet 2012-07-05, 20:21:14
Klart är det iofs, det är "bara" CO-OP delen som saknas.

Lirade en stund igår och det var mycket som fick mig att dra på smilbanden.

det skulle ju komma uppdateringar och nytt kontent varje vecka sas det jue. Då känns det som att det finns mycket kvar att göra, som typ att ge alla personerna röster och inte bara vissa NPC och vissa meningar. 
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Baldi skrivet 2012-07-06, 00:00:19
Tack för tipset såg coolt ut  :thumb
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-06, 01:42:34
Klart är det iofs, det är "bara" CO-OP delen som saknas.

Lirade en stund igår och det var mycket som fick mig att dra på smilbanden.

det skulle ju komma uppdateringar och nytt kontent varje vecka sas det jue. Då känns det som att det finns mycket kvar att göra, som typ att ge alla personerna röster och inte bara vissa NPC och vissa meningar.  

Vet inte vad du förväntar dig av ett spel som kostar 126:50 (172:- för CE som jag köpte), men det känns redan nu som ett bra spel. Kommer det mer innehåll och röstskådespelri så är det ett plus, men just nu ingen gamestoper s.a.s. Ett lagom tidfördriv för inga pengar alls, med en hel del fniss. Älskar Dr Celebro som man får med i CE versionen (man måste köpa honom hos rekryteraren för 100 kr (ingame kronor alltså inga riktiga!). Jag upptäckte honom lite sent i spelet så den som är ny köp honom när ni får råd och byt ut den medicus som man får från början. Han är både bättre (kan levla til 15 utan att man måste köpa levlupplåsning (dyrt) och har bättre heals. Sen är hans kommentarer helfestliga typ "Har jag hamnat i nån jävla vårdkö?" osv.

(http://www.kratergame.com/wp-content/gallery/concept_art/cerebro.jpg)
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: guest1645 skrivet 2012-07-06, 09:19:28
Klart är det iofs, det är "bara" CO-OP delen som saknas.

Lirade en stund igår och det var mycket som fick mig att dra på smilbanden.

det skulle ju komma uppdateringar och nytt kontent varje vecka sas det jue. Då känns det som att det finns mycket kvar att göra, som typ att ge alla personerna röster och inte bara vissa NPC och vissa meningar. 

Detta är Minecraft-effekten. ;)
Om man har ett koncept och man har en relativt färdig produkt så säljer man den billigt. På så vis får man möjlighet att fortsätta utveckla produkten och man kan visa investerare att det faktiskt går att få in pengar på den.
Samma sak med Kickstarter. Det är ett sätt att betala någon för något man tror på.

Sen, frekventa uppdateringar är ingen jättegrej. Många stora spel har det också, kanske inte alltid nytt material, men tweakningar, buggfixar, balanseringar. Om man har byggt spelet utifrån en modulär modell så kan man lätt gå in och justera eller ändra.
ArenaNet har byggt Guild Wars 2 efter detta, så att de kan gå in när som och ändra vad som sker i ett område, ta bort NPC'er och event, sätta in nya. Allt utan nertid för patchning.
Ja, blev lite GW2 där, men det är ett bra exempel på att även stora spel kan ha ett system som innebär frekventa förändringar.
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Brynja skrivet 2012-07-06, 11:18:34
Skall fixa Steam i dagarna så får vi se vad jag kan hitta för roligt förutom Krater. Finns ju en del gratis spel lite då och då =)
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-06, 15:11:52
@Brynja  Steam is the shit!

Inte alltid billgast, men ett enkelt sätt att hitta demos på spel och man slipper hålla koll på alla skivor som ligger å dräller överallt!  :thumb
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: DeadHead skrivet 2012-07-06, 15:43:43
Steam is the shit!

 :stupid

QFT! Steam haters - go away! Bästa speltjänsten, saknas bara att kunna ge bort/sälja sina gamla spel, men med de lagar som klubbats igenom i EU nu så lär det bli ändring på den biten också. EU är ju bra ibland (röstade även ned ACTA, tack o lov).
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: guest1645 skrivet 2012-07-06, 17:49:59
Steam is da shajt! Bara kontot som gråter. "Oh! Bara 12 dollar för detta spelet! Och bara 7 för detta! Och kolla rabatten på alla dessa denna helgen!!!"


Sent from my iPhone using Tapatalk
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-06, 20:14:42
Mmm mitt största problem att jag börjar få ont om diskutrymme så jag måste avinstaller alla goa spel jag kan blippa omkring i ... Får se om jag orkar skruva i en större, är banne mig allergisk att skruva burk på fritiden!  :help
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-07, 01:38:50
Em grej som man bör tänka på är att level 15 är just nu max level.

Likaså kan man bara har 3 gubbar samtidigt, men du kan ha flera som du växlar mellan. Tror det finns 3 olika klasser. Varje gubbe har bara 2 skills, så totalt har man bara 6 skills, men det finns olika skills inom samma klass dock behöver du byta gubbe.
Det finns ingen armor, men du kan använda dig av implantat och boosters av olika färdighet och styrka. Dessa sett i slottar som ökas på vartefter man levlar. Vapnen kan man göra själv, precis som boosters, implantat och en gadget. Gadgetarna har olika funktioner på olika långa timers. Det finns granater, zap-pistoler, injektorer som ökar en färdighet en kort stund, eller extra heals. Timern kan vara allt från 120-300 sek av vad jag sett.

Vet inte om man planerat in flera grejor i sina patcher.

Har säkert glömt nått.
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2012-07-09, 23:38:21
OBS! Spelar stödjer BARA VISTA OCH WIN7! Har ni Win XP så kan ni inte spela detta!
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Brynja skrivet 2012-07-17, 23:56:15
Lite bakgrunds info om idén =)

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/recensioner/article15091757.ab
Titel: SV: Krater - svenskt rpg a´la Diablo
Skrivet av: Buz skrivet 2012-07-21, 08:27:39
Då har jag införskaffat krater och kan summera det såhär.

Underbart.

Det är fallout tacticts blandat med mutant, kryddat med svenska postapokapyptiska miljöer samt fallout humor :) Helt underbart alltså.

Första queststaden (eller vad man ska kalla det för) heter Norrmalm och questgivern heter Alma, yupp, väldigt svenskt.

Igår var det rea på det på steam också, kanske fortfarande är det idag. Skynda och fynda!