Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GRAW Modding  (läst 21963 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
GRAW Modding
« skrivet: 2006-10-03, 14:02:48 »
Har börjat göra egna OGR kartor, men det tar en himla massa tid och jag har mycket kvar att lära mig. Bl.a. hur man skriptar bootarnas rörelse m.m.  Så fort jag har nått att testa på er hör jag av mig! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GRAW Modding
« Svar #1 skrivet: 2006-10-03, 14:16:57 »
Gör det, jag är gammal van karttestare! :)

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: GRAW Modding
« Svar #2 skrivet: 2006-10-03, 16:56:51 »
Är det svårt att göra kartor till GRAW i jämförelse med t ex Battlecraft eller UnrealEd?
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #3 skrivet: 2006-10-03, 19:22:01 »
Vette 17, dem har jag inte använt på 100 år och mina försök då var inte så lyckade. Kan bara säga att OGR scriptandet är tämligen rörigt då supporten är VÄLDIGT obefintlig. Att göra själva kartorna är ganska simpelt. Men sen när man ska införliva AI och få dem att göra saker o ting som att flytta sig, patrullera osv - då blir det lätt stökigt för man får skriva det själv i XML.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #4 skrivet: 2006-10-04, 01:10:05 »
Ojoj - har fått ett gäng nya gråa hårstrån, men nu äntligen har jag fått lite koll på hur man spawnar både trupp och fordon via aktiva zoner. Har t.o.m. fått en tanks att patrullera en sträckning med flera olika waypoints. Men fasen så lätt det är att göra fel! :cartman

Så nu när jag har lite mera kött på bena ska jag börja planera lite mera ingående på min karta. Om det blir som jag tänkt mig ska jag försöka lägga in grejor ni inte sett i de hitintills utgivna OGR kartorna.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • Moderator
  • The God of posting
  • *****
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: GRAW Modding
« Svar #5 skrivet: 2006-10-04, 11:37:25 »
När du känner att du börjar få till det kan man oftast fråga EvilDucky http://www.ghostrecon.net om du undrar över något eller kör fast.

Där finns en liten hjälp sammansatt av just ED http://www.ghostrecon.net/forums/index.php?showtopic=39262 och http://www.ghostrecon.net/modder/ (ser att JH redan hittat dit  :thumb )

Grabbarna på GRIN är lär vara väldigt hjälpsamma om man PM:ar dem via GR.net

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GRAW Modding
« Svar #6 skrivet: 2006-10-04, 11:40:39 »
Betatestare anmäler sig!  :roger

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #7 skrivet: 2006-10-04, 12:07:31 »
Jo jag har hittat till GR.NET och kan nog säga att utan dem så hade jag inte ens velat försöka göra en karta!

Saknar en listning på alla kommandon och hur dem används. Ska fortsätta leta efter detta men det är ett helsike att man måste gissa sig fram genom att kolla hur GRIN gjort sina kartor - väldigt tidsödande iaf.

Lugn DH, så fort det finns en beta version av kartan så ska ni nog få testa, men nu är jag bara i ett tidigt alfa-stadie om ens det!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #8 skrivet: 2006-10-07, 19:32:56 »
Ok hållt på med en ny karta ett tag nu som Enos gav mig idén till. Jag kallar den för Ghetto Getaway och har väl kommit c.a. 1/3-1/2 med själva kartbyggandet och kanske 1/4 av det skriptade innehållet (jo jag var tvungen att testa hur det tog sig med lite bus!).

Tror nog att den kan bli tämligen kul om jag bara orkar hålla koncentrationen uppe. det blir en natt/skymmningskarta, går att köra den utan ljusförstärkare (fast dem lär behövas ibland).

Om nån annan är sugen på att börja modda egna kartor så var inte rädda för att fråga, dock är det mycket som det saknas information om. Men iaf kanske ni slipper det sega teststadiet jag var tvungen att ta mig igenom för att öht få ihop det enklaste.

När jag fått ihop lite mer (dvs kartdelen är komplett iaf någe sånär) så kan ni få hjälpa mig alfa-testa kartan.
« Senast ändrad: 2006-10-07, 19:34:31 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GRAW Modding
« Svar #9 skrivet: 2006-10-08, 03:04:16 »
 :love  :thumb

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #10 skrivet: 2006-10-08, 04:45:24 »
Ok första delen är "klar" dvs strukturen är färdig, dock ska den fin putsas och detaljer (en massa) ska till så den känns mera verklig. Men nu ska scriptning till, har bara fixat själva starten - men skulle vilja ha lite kommentarer om kartan. Kommer lägga upp en version där jag vet om 2 hål (dvs där man kommer ut ur boxen men dock inte ramlar igenom). Den är ytterst enkelt renderad, draft, men nästa snäpp är low och då tar det säker en timma minst. När den är klar kommer jag kör den i medium eller bättre. Alltså, detta är en alfa, endast en bråkdel av skriptet är klart men några grupper av bus kommer ni behöva bekämpa. Tror det finns ca 24 Tango att bekämpa. Semper Fi!

Ghetto Getawat.rar finns på juice under Graw\maps\Hazard. packa upp och lägg bägge filerna i custom_level katalogen.

Alla kommentarer är välkomna (jo jag vet att marken ser skum ut ibland men det borde fixa sig med en tyngre rendering).


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #11 skrivet: 2006-10-09, 02:09:52 »
Har lagt upp en ny version med mer innehåll, dock innehåller den en crashbugg som Ceder och jag upptäckte tyvärr. Buggen genereras om man går rakt norrut från start över första vägen. Ska fixa det imorgon kväll om jag hittar felet. Samt att en av eventsen inte alls aktiverades, men den har jag hittat felet på.

Vänta med att ta ned denna tills jag fixat crashbuggen.
« Senast ändrad: 2006-10-09, 08:13:55 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • Moderator
  • The God of posting
  • *****
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: GRAW Modding
« Svar #12 skrivet: 2006-10-09, 08:36:19 »
Låter himla kul att du kommit igång med kartan  :thumb

Jag kommer inte ha möjlighet att hjälpa till och testa den förrän nästa vecka. Är lite mycket med jobb och hemmavid under denna veckan.

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #13 skrivet: 2006-10-09, 12:14:14 »
Det var synd, för Ceders kommentarer igår var ovärderliga. Kartan är ganska stor och jag är väl nöjd med första halvan, men den sista gjorde jag nog lite på mjölksyra. Alla tips och uppslag hur man kan göra sista delen lika bra som den första är kanon. Eller så funkar slutet med lite ändringar. Sen är det ju så att den senare delen saknar en massa lull-lull som start delen fått delvis av.  Näe .. nu går det runt i huvudet. Ska försöka spalta upp tågordning jag kört efter vid karttillverkningen.

1: Skapa själva kartan med huvuddelar som hus, vägar och andra ytor eller fasta delar. Även backgrundsdetaljer som huslinjer m.m.
2: Skapa avskärmingar (murar, hinder) och även placera ut fasta befästningar och vapen (sandsäckar o tunga maskingevär).
3: Lägga ut waypoints för både fordon och fotfolk
4a: Definiera spawnområden/"triggninger areas" som ska aktivera vissa händelser typ. patruller, bemanning av ksp, prickskyttar.
4b: XML-skriptning. Detta görs paralellt med 4a. Helst en area åt gången. Nu måste man bestämma sig hur mycket man ska skripta innan man testar. Kartan har nu blivit så massiv att det tar ca 15-30 minuter att skapa en kartfil. Ju mer skriptat innehåll desto större risk för fel och då svårare att felsöka (crashloggen suger åsneröv!).
4c: Speltester av nya händelser. Därefter tillbaka till 4a tills allt skriptande är avklarat. Ev måste man återgå till punkt 1 eller 2 ifall nått inte funkar som det ska eller behöver kompleteras.
5: Finputs. Lägga till lull-lull som effekter, trän, buskar, ambient-grejor m.m. Dvs göra kartan mera verklighetstrogen.
6: Testa igen och funkar allt gå till 7
7: Rendrering för slut produkt - kan allt mellan ett par timmar till en dag beroende på önskad kvalité och kartans storlek.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: GRAW Modding
« Svar #14 skrivet: 2006-10-09, 13:21:08 »
Kan man göra så att man bara renderar kartan utan fiender?

Känns som att man gärna skulle vilja bara strosa runt och kolla hur allt ser ut... Jag kände lite så igår iaf...

 

Senaste inlägg