Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GRAW Modding  (läst 21962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #30 skrivet: 2006-10-13, 12:38:35 »
Enos - filerna gick INTE att återställa då jag troligtvis hade skrivit över dem. Men jag hade gjort en backup för ett par dagar sen och på så sätt var dem filer som jag inte kan återskapa genom att packa upp en renderad och bundlad karta. Så med mina senaste skriptfiler och med det som var backat fick jag tillbaka nästan allt och behövde inte göra mycket för att komma igång igen.

Faktm är att jag har gjort en ny "långrendering" efter Ceders önskemål om en mörkare karta. Och den ÄR himla mörk, typ Blackhawk Down mörk. Och det var nog inte så mörk den ska bli, men nu tror jag mig förstå lite mer hur man fixar med ljussättningen. Dock krävs det nog flera renderingar innan man hittar rätt nivå.

Den senaste kartan funkar, men nu har det slunkit in lite andra buggar. Men dem ska jag nog kunna fixa UTAN att rendera om. Jag verkar ha valt grupper som är "friendly" och det är ju inte riktigt rätt. Så eldstrider mellan lede fi och våra "kompisar" förändrar situtionen lite. Kan nog tänka mig att ha kompisar men jag vill balancera det själv och välja var dem ska va.

Fixar det senare idag då jag nu bara är hemma på lunchen och ska strax tillbala till den kurs jag går sista dan idag.

Ni kan se på "mini mapen" nedan hur himla mörk den blev.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #31 skrivet: 2006-10-13, 12:48:27 »
Lite mera bilder.
« Senast ändrad: 2006-10-13, 12:51:18 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #32 skrivet: 2006-10-13, 12:50:48 »
Den sista visar hur trigger areorna kan se ut på en kart del!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • Moderator
  • The God of posting
  • *****
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: GRAW Modding
« Svar #33 skrivet: 2006-10-13, 13:06:58 »
Jo det blev kanske lite mörkt det där.
Ska bli kul att ta en repa på kartan snart igen :)
Ta gärna någgra trevliga bilder och posta på gr.net när du ljusat upp den så får du lite promotion för att den är på gång.

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #34 skrivet: 2006-10-13, 14:17:22 »
Ska som jag inte kan fixa dem "fredliga" gubbarna bara genom att ändra i skripten så jag slipper att kasta bort renderingen. Annars slänger jag upp en fixad snabbrenderad version senare.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #35 skrivet: 2006-10-13, 21:36:17 »
Så ... skripten fixade plus lite trolleri med byte av skybox så den blivit ljusare - ny version finns att hämta på juice.

Lite nya screenies ... fler kommer (när jag kommer förbi buset! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #36 skrivet: 2006-10-15, 12:33:00 »
Ny verre uppe på juice med helt ny bas i slutet, nya områden besätta. Allt är bemannat utom sista delen fram till basen och själva basen. Den är renderad i draft 3 pass så den är inte så vacker. Inget lull-lull tillagt men tror inte den innehåller crashbuggar. Dock kan man bara köra kartan en gång annars får man en CTD (crash to desktop), detta är tyvärr vanligt med custom kartor och ingen verka veta vad det beror på.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GRAW Modding
« Svar #37 skrivet: 2006-10-15, 14:25:11 »
Har testat en del nu på förmiddagen. Mina synpunkter så här långt:

Design:
Lite svårt att säga då den är så pass mörk. Klaustrofobisk, trång, mörk. Vissa passager där man först tror man ska kunna passera är precis för trånga. För min del så skulle gärna banan få öppnas upp en hel del, men jag antar att det är denna känsla du vill ha?

Svårighetsgrad:
Otroligt svår! Nu har jag ju iofs endast spelat ensam vilket naturligtvis gör sitt till, men den känns ändå lite väl svår. Pga att banan är så mörk så blir fienderna ofta väldigt svåra att upptäcka, det känns som om dem alltid upptäcker mig först. Vissa passager har fiender direkt till höger och vänster, en eller flera snipers rakt framifrån, samt ev. nån fiende på ett tak alldeles i närheten.
Då AI:n verkar ha en inbyggd radar som talar om var spelaren befinner sig, så bör detta troligtvis balanseras upp en hel del.

Summering: Toksvår bana med potential, bör som sagt testas med fler än en spelare!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #38 skrivet: 2006-10-15, 18:27:05 »
Klastrofobisk -  :thumb
Toksvår -  :thumb
Mörk -  :banana

Kartan är inte en single play - utan menad för en grupp på 4-6 pers. Visst kan man rusa, provade det själv för att kolla om mina nya områden hade fått rätt texturer (det är nämligen en blandning av tre olika "tile sets" och kräver då lite special trix för att rendera då detta inte stöds av editorn per automatik. Jag lyckades ta mig ned till basen på två försök innan jag strök med. Och då vet jag ju på ett ungefär vad elakingarna står eller patrullerar.

Det jag är lite bekymrad över är LAGG eller lag. Tycker att det segar till ibland när lite stora grupper spawnar. Måste nog ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska försöka balancera detta. Vissa spawnar på "triggers" andra från start och då på tid.

Sen blir nog kartan lite ljusare när den blir renderad med en högre upplösning och ev. flera "light passes".


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GRAW Modding
« Svar #39 skrivet: 2006-10-15, 21:11:08 »
Mina personliga åsikter om triggerpoints för fiendespawns:

Triggerpoints som i tid och otid spawnar fram nya fiender i ryggen på en känns som ett billigt sätt att "svåra till" en bana. Nu vet jag iofs inte hur mycket sådant du lagt in, om ens något.

För egen del så är det ett av de värsta irritationsmomenten i alla spel när man "fuskar" på det sättet. Jag gillar möjligheten att kunna säkra ett område, nya fiender ska inte helt plöstligt dyka upp från ingenstans och skjuta dig i ryggen. Då är ett bättre alternativ att gömma dessa i ex. hus. Om man då som spelare helt enkelt missar att undersöka en byggnad där det finns en fiende så får man ju skylla sig själv. Håll på realismen tack! :)

Bara nåt att tänka på!

PS! Det jag saknar mest i GRAW är uppdrag i djungelmiljö liknande GR1. Om/när du påbörjar din nästa bana, så vet du iaf vad jag gärna skulle vilja se! ;)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #40 skrivet: 2006-10-15, 21:49:45 »
Nej några spawn i ryggen finns det inte, men några av de patrullerande grupperna kan gå runt en på flankerna om man inte passar sig. Optimalt bör man vara minst 4 man tror jag, två som turas om att ta täten och täcka varandras fram ryckning och 2 som täcker sidorna och bakåt.

Djungelkartor lär du inte få se då det i dagsläget inte finns några tileset för detta. Dock kanske nån fixar fram en mod för detta och då är det ju en annan femma.



"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #41 skrivet: 2006-10-16, 21:42:05 »
Nya version finns uppe nu - allt är befolkat till basen och nästan hela basförsvaret. Kan vara rejält buggig!


Edit: Näe inga direkta buggar och det mesta verkar funka som det var tänkt ... utom att Ceder "Utbrytarkungen" återigen lyckades pressa sig igenom ett hål i kartan. Han måste banne mig ha hamsterblod i sig!  :D

Ska lägga in de sista av fi:na och fixa en tank som körde helt vilse och sen börja puts på utseendet på kartan. Strax klar alltså!  :banana
« Senast ändrad: 2006-10-16, 23:31:14 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: GRAW Modding
« Svar #42 skrivet: 2006-10-17, 00:44:50 »
Ja som jag sa.... Den ser riktigt najs ut nu... Elaka bus mest överallt och jobbiga tanks som snurrar som sura bin...

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: GRAW Modding
« Svar #43 skrivet: 2006-10-17, 11:45:13 »
Jo dem är lite jobbiga. Jag blev flera gånger anfallen från håll där det inte borde funnits någon. Men dem jäklarna går ibland runt en när dem hör att det är eldstrid, och faller en i ryggen. Så mitt tips är: rusa över gator, stanna och lyssna ofta, använd gärna ljuddämpare, lyssna ännu mer, akta er för elaka tanks, håll låg profil när ni kikar runt hörn, ha en reträttväg klar då det funkar bra att gå tillbaka och sen ta fienden i flanken.

Ska försöka placera ut de sista buset innan slutet, och undrar om vi inte tog basen för enkelt igår ... men då fick vi ju lite hjälp ... säg inget Ceder!  :quiet

Synd att vi inte blev fler igår. Prunis kan ju inte rå för att hans nät ballade, han försökte iaf. Men som det är nu så vet jag fortfarande inte om kartan är välbalancerad.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: GRAW Modding
« Svar #44 skrivet: 2006-10-18, 14:24:54 »
Jag körde ett tag igår som sagt och kan eg. bara hålla med om att banan är svår och mörk. Saker om jag alltid stupar på är: Folk placerade på övervåningar eller i fönster samt krypskyttar i hus under konstruktion. Jag har rejält svårt med saker som anfaller mig från "y-axeln" så att säga. :)

Jag skulle vilja se två saker:

1. Lite mer action i början - Lite som en film där det kommer igång fort så man får upp intresset och pulsen.

2. Lite mer (jag hann inte så långt - det kanske finns) upplysta områden. Som det är nu fick jag gå med nv-goggles hela tiden och jag blir trött i ögonen om det inte blandas ut lite. Dessutom vore det väl ballt om de första fienderna stog i vägens förlängning, under en gatlykta så att man fick börja banan med en nervpirrande "snajpning"

Hursomhelst så ser jag fram emot att få köra banan med rätt antal medspelare, eller i alla fall mer än bara mig. :)

 

Senaste inlägg