Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vanguard - Lite skitsnack  (läst 128900 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Vanguard - Lite skitsnack
« skrivet: 2007-01-15, 17:18:48 »
Jag har hittills bara spelat tre klasser: Bard, Ranger och Rogue, och har bara fått upp dem till lvl 8, men tänkte ändå sticka ut hakan här och säga:

OMFG!!! NERF RANGERS PLIXX!!!

Som vanligt i alla mmo:s verkar det som devvarna själva spelar Ranger/Hunter. Visst, Ranger har inget pet som vanligt, utan kan bara summonera djur tillfälligt och kontrollera dem under x antal sekunder. Men det är verkligen Easy-mode. (precis som i GW och WoW). Jisses amalia vilken skada man gör som ranger. Redan vid level 8 kan jag one-shotta motståndare två levlar under mig, two shotta dem som är en level under mig. Är vi samma level hinner faktiskt mobbsen fram innan mitt mäktiga svärd klyver dem i skivor.

Min ranger som nu är lvl 8 har en opener som gör ca 200 skada. Om den crittar får jag en extra attack som gör 400% wapenskada. Jag kan duel-wielda och har flera riktigt elaka närstridsattacker. En ranger är som en Rogue, med skillnaden att mobbsen ligger på 10% hälsa redan innan man tar fram svärden. Jag blir oerhört förvånad om inte Rangers blir rejält nerfade innan spelet går live. Jämfört med min lvl7 Rogue, eller min lvl 8 Bard är skillnaden i dps närmast barock.

Så har jag också lyckats bli gankad för första gången. Word pvp är i högsta grad levande på pvp-servern, men när man har en latency som pushar mot 1k, så är det lite svårt att koordinera attackerna. En annan skum grej är att alla npc:er verkar vara neutrala. Det springer runt folk från motsatt faction mitt i "min" huvudstad, utan att bli attackerade av några vakter. Tidigare idag sprang det tex runt en Goblin Necro och gankade järnet bland oss låglevlare som stod inne i verkstaden och craftade items. Ingen av vakterna rörde ett finger för att hjälpa oss. Förhoppningsvis fixas detta också innan släppet. Annars lär jag rolla pve-server.

Crafting är ett kapitel för sig. Oerhört komplicerat och svårt. Det tar 10 minuter att göra några plankbitar, och man måste verkligen läsa noga på alla tooltips och hintar för att inte lura bort sig. Kul iofs att crafting är något av ett spel i spelet, men risken är att många av oss som inte lirar på heltid kommer att välja bort crafting för att istället ägna oss åt questande.

Summa sumarum: Vanguard är ett riktigt bra spel. Oerhört snyggt, och väldigt mycket kvalitet. Mitt största frågetecken gäller nog om spelet inte är aningen för krävande, invecklat och komplicerat för mig. Jag kommer att fortsätta spela fram tills släppet, och känna efter om jag tycker att det är värt att köpa.

guest371

  • Gäst
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #1 skrivet: 2007-01-15, 17:59:01 »
Vilka pilar kör du med?

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #2 skrivet: 2007-01-15, 18:38:30 »
Och vad händer med en, två högre levels på mobs?
Sen är det ju egentligen inte tänkt att man ska äventyra, leka diplomat OCH crafta om man är en normal spelare :) Man BEHÖVER inte göra allt vet du, de tre sakerna är oberoende av varandra och att bli "bäst" i crafting tar lika lång tid som att cappa sin level. Det finns en anledning till att folk blir enbart crafters.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #3 skrivet: 2007-01-15, 18:46:38 »
OMFG!!! NERF RANGERS PLIXX!!!

Svenska tack! ;)

Jahapp, spelet är i beta och redan ett rop på att nerfa min favoritklass (?) - fy, Daddy!  :nono ;)

Sen undrar jag ju hur kul det är att vara en ren crafter? Det är väl äventyrande och pvp som är grejen? Sitta och tillverka virtuella föremål hela kvällarna, nja... :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #4 skrivet: 2007-01-15, 23:31:43 »
Jo, vad jag förstår så har flera klasser redan fått smaka "The Great Nerf Bat", däribland Blood Mages och Necromancers. Rangers får nog också sin släng av sleven. Det är ju inte heller kul att spela en klass som är uppenbart obalanserad och alltför kraftfull. Jag har ju en faiblesse (spellcheck) för dom udda klasserna. Druid i WoW, Mesmer i GW. Barden känns rolig också. Inte bara DPS, utan också nyttiga buffar till gruppen.

Jag har dock inte spelat caster över huvud taget. Det finns en klass som heter "Pscioniscist" (spellcheck) som verkar rätt kul. Lite Mesmer-artat. Men med 12 olika klasser (eller hur många det nu är) hinner man ju inte pröva alla. Nu skall jag satsa på att komma upp i tvåsiffrigt med Barden, så får vi se hur det blir sen.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #5 skrivet: 2007-01-15, 23:34:18 »
"flabäs" och "sajonisist" ;)

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #6 skrivet: 2007-01-15, 23:35:19 »
Sionist?? :hm
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #7 skrivet: 2007-01-16, 07:21:14 »
Jag har ju en faiblesse (spellcheck) för dom udda klasserna. Druid i WoW, Mesmer i GW.

Aah! Mesmer-power! Gör du lika bra från dig i VG med en "udda" klass som med mesmern i GW så blir det nog väldigt bra detta för framtida pvp-gankande! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #8 skrivet: 2007-01-17, 13:04:15 »
Spelade upp min Rogue till lvl 8 igårkväll. Tyvärr var det aplaggigt hela kvällen, och jag det känns lite sjukt att rangern är bättre i närstrid än roguen. Dessutom gillar jag inte ökenlandskapet där jag befinner mig med denna karaktär. Näpp, skog skall det vara!

Nu skall jag börja levla casters istället. Det känns faktiskt som att det räcker att levla upp till level 8 för att få en vettig bild av vad en klass handlar om.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #9 skrivet: 2007-01-17, 13:26:18 »
Hur var det nu med release, var det slutet på denna månad som gäller?

Tänker ni fortsätta spela så man vet om det är något att satsa på?

Förbeställa eller avvakta?

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #10 skrivet: 2007-01-17, 13:51:24 »
Release 30 januari. I dagsläget känns det svårt att rekommendera någon att förhandsboka spelet, men det beror enbart på alla de olika "performance issues" som fortfarande finns. Rätt vad det är så kraschar servern, aplagg, buggade questar etc. Detta kan mycket väl bero på att spelservrarna just nu stresstestas till max, och att de dessutom (enligt Pruneboy) skickar dubbelt så mycket data som de kommer att göra efter release, helt enkelt därför att allting loggas, kollas och dubbelkollas.

Förutom dessa "skönhetsfläckar" så är spelet helt kanon. Det känns genomarbetat, komplext och väldigt mycket "vuxnare" än de andra spel i samma genre jag testat.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #11 skrivet: 2007-01-17, 14:00:57 »
Känns som stresstestet med "Lord of the rings" är bättre än betan här!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #12 skrivet: 2007-01-17, 15:20:30 »
Nej det gör det inte din aviga javel.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #13 skrivet: 2007-01-17, 15:25:29 »
Ragge! Hur får man sin ponnyhäst? Igår såg jag en lvl 8 (!) som hade riddjur.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Vanguard - Lite skitsnack
« Svar #14 skrivet: 2007-01-17, 15:27:49 »
:fu


:cheers
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

 

Senaste inlägg