Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Tips: IP-telefoni med Phonzo  (läst 4259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Tips: IP-telefoni med Phonzo
« skrivet: 2006-11-09, 21:15:10 »
Jag har under 2006 följt våra telefonikostnader och konstaterade följande:
Vi ringer för drygt 1000:- per kvartal, rena samtalskostnader.
I ett försök att minska denna kostnad så hoppade jag på det billigaste som finns på www.telepriskollen.se. Alltså Phonzo.

Beställning innebär engångskostnad 700:- för VoIP-låda (IP-telefonilåda) fabrikat Linksys (bra grejer alltså).
Det är ingen bindningstid. Det är uppsägningstid för resten av påbörjad månad. Numera betalar man tre månader i taget men får tillbaks pengar om man säger upp abonnemanget.
Kostnad SEK 98:- /mån.

Vad ingår?
Alla Sverigesamtal, både minutkostnad och uppkopplingen.
30 minuters mobilsamtal. Efter 30 minuter kostar det 1,50 per minut (billigt som faen).

Fördelar:
Vi har nu testat detta i två månader och har hållit oss på 98:- per månad med 1,50:- påslag för uppkoppling till banken (0771-nummer). Detta istället för ca: 700:- om vi ringt med Felia. Vi har alltså till nästa månad redan betalt av VoIP-lådan och till nyår går vi plus.
Ljudkvaliteten är precis som vanlig telefoni.
Telesvarare och nummerpresentatör ingår gratis.

Nackdelar:
Vissa tekniska bekymmer finns fortfarande. Det är inte en helt utvecklad teknik. Betalningar på blocket.se med telefonen t.ex. går inte. Det får man göra med mobilen.
Vi har fått problem med pipljud som är mycket störande för den man talar med. Men det är Phonzo medvetna om och jobbar med (skulle varit klart nu).
VoIP-lådan gick sönder för oss i veckan, men Phonzo har bra support och skickade direkt en ny med förbetalt porto tillbaks.

Summa kardemumma:
Jag är skitnöjd, men kanske hade varit lite mer skeptisk om jag inte ändå tvingats ha kvar den gamla telefonen när jag har teknikproblem med IP-telefonen.
Jag kan varmt rekommendera mitt exempel om ni vill spara pengar. Jag kommer ju spara drygt 3000 spänn om året, (alltså 10 plattor bärs för er som redan övergivit sedlar och mynt).

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Tips: IP-telefoni med Phonzo
« Svar #1 skrivet: 2006-11-10, 00:36:04 »
Jag kör också Phonzo och dom där pipen är ju sjukt störande... Funkar väl hyfsat annars, har dock blivit tvungen att köra netlimiter för annars blir det väldigt knarkigt när man ringer och tankar samtidigt. :cartman

guest3

  • Gäst
SV: Tips: IP-telefoni med Phonzo
« Svar #2 skrivet: 2007-03-16, 19:13:28 »
Nu jäklar funkar Phonzo bra.
Klockren ljudkvalitet och inget enerverande pipande. Jag är hur nöjd som helst. Nu kan frun få prata telefon hela dagarna utan att jag behöver bry mig om räkningen.

Jag kan idag varmt rekommendera Phonzo.

 

Senaste inlägg