Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: 4-taktare  (läst 17456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
4-taktare
« skrivet: 2007-03-04, 12:57:29 »
Någon som känner till något om  båtmotorer av märket Sail eller Parsun från kina.
ska tydligen vara nya på marknaden och billiga.
min morbror lockas av priset men jag tycker honda låter bättre(men 12000 dyrare)

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #1 skrivet: 2007-03-04, 19:42:10 »
Det är som vanligt med nya märken, dom är säkert lika bra som alla andra, problemet är väl reservdelar och serviceställen.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: 4-taktare
« Svar #2 skrivet: 2007-03-06, 11:04:06 »
Tror jag läste nånstans att man kan använda reservdelar från Yamaha. :hm


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: 4-taktare
« Svar #3 skrivet: 2007-03-06, 11:45:52 »
Tror jag läste nånstans att man kan använda reservdelar från Yamaha. :hm

De tillverkar väl åt Yamaha. Ungefär samma sak som med alla dessa lågpris mini-mc, mopeder m.m. som kommit hit på senare tid.

guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #4 skrivet: 2007-03-06, 22:09:59 »
Jag är inte så insatt av båtmotorer men, har själv en Tohatsu 18hk och farsans båtmotor är 50hk, jag tycker Tohatsu är över förväntningarna, har inte haft större problem än att jag själv kunnat fixa med den, dock så var iaf återförsäljarna inte så vällsprida i Sverige.
Pappas Evinrude 50hk -01 (tror jag det är)...har vi fått byta tändstift 2 år i rad nu, ca 300:- kr st inte så billigt! Detta tror jag bara är något dumt med Evinrude men man ska se sig för! Billigaste inköpet blir inte alltid det sundaste!

Honda är en bra och etablerad båtmotor runt om i världen, dvs många delar, billigare delar och mer erfarna service ställen...har också hört att Honda är relativt lätt att mecka med!

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #5 skrivet: 2007-03-06, 23:16:29 »
Vad ska du ha motorn till ufo?

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: 4-taktare
« Svar #6 skrivet: 2007-03-07, 10:37:30 »
Vad ska du ha motorn till ufo?

Åka båt?

;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest193

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #7 skrivet: 2007-03-07, 11:32:00 »
Gräddvisp?

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #8 skrivet: 2007-03-08, 16:09:49 »
Här är några exempel på användningsområden.
- Hjälpmotor på en segelbåt som ska seglas i sverige
- Hjälpmotor på en segelbåt som ska seglas till någon gudsförgäten ö i Atlanten
- Motor till en motorbåt
- Trollingmotor till sportfiskebåt

Det finns alltså flera dimensioner i ordet båtmotor.
Jag skulle t ex inte dra med mig en Parsun på en resa till karibien, risken är att man måste köpa ny Hondamotor redan i Frankrike bara för att dom inte har några reservdelar till Parsun.
Men skulle jag bara använda motorn i sverige eller i asien så är det nog inga problem att skaffa en "kinamotor".

Kolla gärna på båtforum så som www.sailguide.se , www.maringuiden.se eller www.fendern.se och se vad dom tycker.

Priserna är ju oslagbara och jag funderar själv på att byta min 20år gamla evinrude.

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: 4-taktare
« Svar #9 skrivet: 2007-03-09, 15:32:20 »
Gräddvisp?

:lolabove

nä 10 -15 hk för trolling och allmänt fiske inget annat :thumb

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #10 skrivet: 2007-03-09, 21:59:41 »
Jag säger köp!

Det ska jag också göra.

guest584

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #11 skrivet: 2007-03-15, 09:15:23 »
En annan stor fördel med de mer okända märkena är att de inte är fullt så stöldbegärliga. Köpte själv en 50 hk Suzuki och den blev förstås stulen i höstas med stora skador på båten som följd. Ingen rolig upplevelse.

/Anders grunnande på vad jag skall ersätta den stulna motorn med

guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #12 skrivet: 2007-03-15, 15:05:58 »
En annan stor fördel med de mer okända märkena är att de inte är fullt så stöldbegärliga. Köpte själv en 50 hk Suzuki och den blev förstås stulen i höstas med stora skador på båten som följd. Ingen rolig upplevelse.

/Anders grunnande på vad jag skall ersätta den stulna motorn med

Inombordare, om båten har plats för det...

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #13 skrivet: 2007-09-18, 22:13:33 »
Ja ja jag vet att det är ett gammalt ämne...

@ u.f.o
Hur gick det med motorköpet?

Jag är själv i stånd att köpa en ny motor till nästa säsong.

guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #14 skrivet: 2007-09-19, 00:00:36 »
Jag ska nog också skaffa ny motor.
Den jag har idag (Yamaha 4-takt 2000) är rätt sleten och går inte så bra på min lilla båt (1,6 ton). Så jag funderar på en ny eller begangnad 5 - 8 hk. Har iofs hört att Yamaha har bra utombordare men är inte riktigt nöjd med min nuvarande, smäller till när jag lägger i växel (kan iofs bero på olja) och så tar det ca 1 - 2 minuter innan kylvattnet kommer igång ordentligt. Vilket kanske inte är någon större fara då den inte hinner bli varm men det är helt klart ett oros moment.

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #15 skrivet: 2007-12-06, 01:02:08 »
Sådärja!

Nu är det dags att gräva upp denna gamla tråd igen. Nu har jag köpt en ny motor.
Efter mycket forskning så blev det en Mercury 5hk fyrtakt, årsmodel 2007. Jag lyckades hitta en begagnad.

Det jag i min forskning angående mindre motorer (mindre än 8hk) är följande;
Dom bästa motorerna är enligt mig Yamaha och Tohatsu som tillverkas av Nissan i japan, Tohatsu är marknadens lättaste (25kg) och har mycket bra grejer som standard t ex strömuttag för lanternor. Nackdelen med dessa är att dom är lite ovanliga och reservdelar/service kan vara svår att finna. Tohatsu valdes bort pga bristen på återförsäljare.

Mercurys mindre motorer är Tohatsu. Samma sak gäller för Johnsons små motorer som är Suzuki. Italienska Selva är Yamaha. Det är tydligen mycket samarbete mellan olika tillverkare.

För mig stod valet mellan Suzuki och Mercury. Suzuki har motorn med störst cylindervolym vilket borde vara den motor med störst vridmoment, dock var Suzuki något dyrare än Mercury.

Honda är också en motor som hyllats av många jag talat med, en firma sa bla att det säljs mycket lite reservdelar till dessa vilket skulle tolkas som att dom sällan gick sönder. Honda är tyvärr den tyngre motorn i klassen 5hk (27kg) och kan på vissa ställen vara oskäligt dyr.

Yamaha har ett en lucka i sitt modelprogram, dom har ingen motor i segmentet mellan en liten lätt 4hk och en tung apdyr 6hk. 4hk anser jag vara för lite för dom flesta segelbåtar och ska bara användas på jollar.

DN gjorde ett test av dom flesta småmotorerna år 2003, det skiljer inte så mycket mot dom som tillverkats senare: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=103995&sb302i0=1_103995

Vill man ha maximal styrka i förhållande till vikt så ska man leta reda på en Tohatsu 8hk tvåtaktare, en tvåcylindrig motor som bara väger 25kg :eek

En annan sak jag lärt mig är att många tillverkare använder samma motorer i samma serie t ex kan modellerna för 4hk, 5hk och 6hk vara samma motor och det är endast en enkel strypning som skiljer dem åt, finner man denna strypning kan man enkelt förvandla sin 4hk till en 6hk osv.
Sen finns det en kul grej som vi kan tacka USA för, dom har i vissa insjöar regler som säger att motorerna måste vara mindre än 10hk. Detta gör att många tillverkare stryper sina 15hk till 9,9hk. Som exempel kan nämnas Tohatsus 9,9hk som bara är strypt genom att gasspjälet spärras av en plastbit som med lätthet kan pillas bort.



guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #16 skrivet: 2007-12-06, 01:10:23 »
Oh jag glömde, mitt intryck av Parsun efter allt läsande är att det är säkert en bra motor om man bor i Kina. Som svensk ska man nog vänta tills dom lärt sig kopiera grejorn ordentligt och det finns reservdelar att tillgå.

guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #17 skrivet: 2007-12-06, 21:58:30 »
Härligt härligt!

Skulle vilja veta hur pass mycket det skiljer mellan en 4hk och en 5 hk, om det är värt att byta upp sig en häst eller om man ska slå till med minst 2 fler?

Det där med strypning på motorerna har jag också läst/hört om, men är det inte ofta så att man åker på att byta andra delar till motorn tex förgasare som annars inte orkar med?!

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #18 skrivet: 2007-12-07, 01:50:13 »
Härligt härligt!

Skulle vilja veta hur pass mycket det skiljer mellan en 4hk och en 5 hk, om det är värt att byta upp sig en häst eller om man ska slå till med minst 2 fler?

Det frågade jag mig också, 4hk ansåg jag vara för lite och 6hk var för dyr (kollade på nya motorer). Jag köpte därför en motor mitt i mellan.
Det jag tror många missar då dom kollar på motorer är när man verkligen behöver motorn. Alla säger ju att motorn till en segelbåt använder man ju då man ska ut eller in i hamnen och kanske ibland då man inte orkar segla. Sanningen är dock att motorn behövs då något gått åt helvete, då akterstaget brustit i kuling och man driver med hög fart och i hög sjö mot ett grund. Då behöver man en motor med riv i och som startar på första rycket.
Med det resonemanget kan därför inte ha för stor motor på sin segelbåt.
Det som hindrade mig från att köpa en större motor än 6hk var vikten, mitt motorfäste klarar max 30kg.

Eftersom du Räkan bor på västkusten och Tohatsu verkar vanligare där så kan jag rekomendera att köpa deras 8hk tvåtaktare, det är den starkaste motorn med lägsta vikten som jag funnit. Tyvärr är 2007 den sista årgången för alla tvåtaktare i sverige.
Se här för motorn http://www.tohatsu.se/index.php?id=13288
Startsidan http://www.tohatsu.se/index.php?id=13294

Citat från: Räkan
Det där med strypning på motorerna har jag också läst/hört om, men är det inte ofta så att man åker på att byta andra delar till motorn tex förgasare som annars inte orkar med?!

Det där med strypning kan variera. Jag har kollat min motor och vid en snabbkoll så verkar det vara antingen förgasare eller så är det tändsystemet eftersom den har "övervarvningskydd".


guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #19 skrivet: 2007-12-08, 13:58:51 »
Tycker du verkligen att jag ska ha en 8 hk, på min ohlson 22:a som väger ca 1,7 ton?

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #20 skrivet: 2007-12-08, 23:01:08 »
Tycker du verkligen att jag ska ha en 8 hk, på min ohlson 22:a som väger ca 1,7 ton?

Min båt väger också ca 1,7ton och jag har sett folk med 10hk på samma båt :eek Det är nog lite overkill.
Poängen är dock att; om ditt motorfäste håller, pengarna finns och vikten är så låg som möjligt så finns det inget som heter "för stor motor".
Nu säger jag inte att du ska skaffa en 8hk evinrude från 1974 som väger 36kg. Men om du hittar en 2000-talere mellan 5 och 8hk som inte väger mer än 27kg så kommer du nog klara de flesta situationerna. Moderna motorer är lätta och starka.

Jag kan som exempel berätta om varför jag skaffade ny motor. Jag har under denna sommar haft en Mariner 6hk på min båt, tvåtakt och tvåcylindrig tillverkad 94 (jättefin), den startar på första rycket och kändes ganska trygg på det viset. Den hade dock en nackdel, innan den blev riktigt varm så misständer den och går allmänt illa.
Jag skulle en vacker men blåsig sommardag lämna hamnen på vår klubbs holme, det blåste ca 8m/s och 10-12 i byarna. Ut från holmen måste jag passera ett smalare sund med några luriga grund på sidorna.
Motorn gick som en apa och jag uppskattade kraften till motsvarande 4hk och mindre. Halvägs ut i sundet så stod jag STILLA. Motorn förmådde inte att driva båten frammåt i den byiga motvinden.
Det var otäckt att hela tiden behöva parrera för att inte driva sidledes upp på land. Efter ca5min kamp så började motorn bli varm och gå som normalt. Jag kunde äntligen ta mig framåt.
En helt odramatisk uppgift höll på att sluta på landbacken.

Inte nog med att jag blev adrenalinstinn av upplevelsen, jag blev nog också dagens samtalsämne för alla som beskådade mitt spektakel.

Det var spiken i kistan för min del. Ska motorn blöddra och fyrtakta då ska den vara byggd för det :)

guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #21 skrivet: 2007-12-08, 23:16:27 »
Intressant, jag var ute i sommras med skolan och alla olika möjliga båtar, så jag har en 4-5 små landkrabbor ombord. Så kommer vi till ett liten passage där det strömmar, och med min lilla 4hk Yamaha så stod jag i princip still. Det gick ju men det var inte alls lätt att styra och motorn gick för fullt.

Sen har jag haft det "problemet" att pissvattnet tar ett tag efter start innan det kommer igång, vilket jag är väldigt orolig för. Detta är en 4-taktare och har hört att vissa säger att det kan vara så att den först tar in vatten då den börjar bli varm, vad det nu ska vara bra för? Bra om den sensorn skulle paja om det nu så funkar såhär.

Men någon gång nu i vinter får jag ta och gå igenom motorn samt vinterserva den :)

Något som jag bör byta ut? Tändstift, impeller? Motorn är en -00 och stod förra året utomhus under pressening, så den har oxiderat en del.
 

 

Senaste inlägg