Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Hur man kopplar upp sig till vår Team Speak!  (läst 3350 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Hur man kopplar upp sig till vår Team Speak!
« skrivet: 2007-04-21, 12:53:40 »
Skrev en lite instruktion som jag först tänkte PM:a våra "wannabees" ;) från Gävle, men den blev längre än jag trodde och passar nog bättre på en egen plats och iofs borde den kanske ligga på en gemensam plats som vi hade innan vi bytte forummotor. Men tillsvidare får den väl husera här. Har jag glömt nått så korrigera gärna!

Jag kommer PM:a våra GW vänner deras kontonamn, lösen och IP till servern idag. Om jag missat nån så skicak mig ett PM eller gasta på mig in-game så lägger jag upp ett konto!


********************************************************************************


Installation och uppkoppling

Ta hem programvaran för TS här: http://www.goteamspeak.com/index.php?page=downloads&id=1a

Installera programmet. Starta sen det och välj i menyn Connection|Connect och därefter högerklicka på Servers och Add Server. Du kan döpa den till vad du vill, annars kan du kalla den OG3 (för det är vad servern eg. heter). När du tryckt ENTER får du ett fönster där du kan fylla serverns IP-adress och lite annat:

IP-Adress: Uppgifter får man via PM
Nickname: Välj vad ska stå när du är inloggad på TS servern
Registered ska vara i bockad, ingen annan
Användarkonto: Uppgifter får man via PM
Lösenord: Uppgifter får man via PM
Bocka i Auto-reconnect, så om du ramlar ur TS så loggar den in dig automagiskt igen. Bra när man lirar och inte vill ALT-TAB:a ut.

Sen är det bara att klicka Connect.

Om allt funkar som det ska så ska du vara uppkopplad nu mot OG3:an och du ska se en massa olika spelkanaler.


Inställningar

Ok nu kommer det knepiga, eller inte. Man kan välja två olika sätt att snacka, Push-to-Talk eller Voice-Activated. Men först är det bäst att binda en MUTE knapp! ;) Och det götr vi genom att via menyraden välja Settings|Key settings och under Keybindings trycka Add. Nytt fönster, Define Keybindnings och i rutan Actions välja först Toggle och sen Mute microphone. Nu ska man välja vilken tangent eller tangetkombination man vill ha för att stänga av micken och det gör man genom att först trycka på Set och därefter den knapp man vill använda. Te.x. om man vill ha SHIFT+TAB+Q, så får man i första rutan klicka Set och därefter SHIFT, andra rutan Set och sen TAB osv. Själv har jag bara valt NUM DECIMAL, dvs "komma-tecknet" på det numeriska tangentbordet. Klicka sen OK så att det sparas. Man kan lägga in flera knappkommandon, t.ex. för att byta kanal och under kanal m.m. men det är överkurs för nu måste vi välja Push-to-talk eller Voice-Activated

Ljudinställningar

Ok då kör vi - välj i menyn Settings|Sound Input/Output Settings. Nu öppnar ett fönster som heter Sound Settings och överst i det fönstret har man Output Volume, det är INTE din volym ut utan faktiskt TS volym som du hör. Min står på normal och lite beroende på hur hög volym du har i spelen så kan man behöva justera denna så att inte spelljuden dränker ens polare i kanalen eller tvärtom.

Voice Send Metod
Styra snacket med knapp eller rösten, det är frågan. Själv föredrar jag röstaktivering till mina vänners förtvivlan. Särskillt när man är full o god kan det bli lite pinigt om folk glömmer att muta när dem hånglar med tanten/gubben ... ;)

Push-to-talk
Man håller in en knapp när man vill prata. Detta är ofta ett krav när vi lirar matcher, eller om man för mycket oväsen när man lirar (svär och domderar) och inte vill störa sina medspelare med sina utbrott (yeah right :cartman). Klicka i Push to talk klicka sen på Set för att välja knapp. Klart!

Voice Activation
Du sänder när du pratar, tjoar, svär eller snyter dig ljudligt. Bra för oss utan multankapacitet, det gäller bara att sätta rätt nivå så att min inte sänder hela tiden eller att ljudet klipper om man inte hela tiden skriker. Konsten är att hitta rätt nivå på reglaget Voice activation level, min står på ca 65% men det är väldigt beroende på ens mick, röst och omgivande buller. Man får prova sig fram. Man klickar i Voice Activation om man vill använda sig av den. Längst ned i fönstret finns en lokal test av röstaktiveringsnivån. Välj testcodec Speedex 25,9 Kbit och klicka i testknappen. När den gröna knappen lyser sänder du.

Välj Kanal
Klicka på den kanal ni vill höra och höras i! Som registrerad kan man lägga upp temporära kanaler. Dock kommer dem försvinna då endast administratorer kan lägga upp permanenta. Behöver ni en helt ny kanal, be alltså en admin om detta.

Felsökning

Det finns lite grejor som kan strula till det, t.ex. att man hör andra men inte hörs själv. Eller att man hörs väldigt svagt. Oftast är det ljudkortsmixer inställningar som är fel eller att man har en taskig mick eller har den för långt från munnen.

Mixerfel
Gå till Kontrollpanelen|Ljud och ljudenheter, välj Avancerat under Enhetsvolym. Nu borde du se ljudmixern. Välj Alternativ|Egenskaper, klika i Inspelning i rutan under kan du välja vilka kontroller som ska synas. Har du en som heter "What U hear" så ska den vara i bockat och även Microphone, klicka sen på OK. Nu har du panelen Recording Control uppe, och nu ska man se att Microphone är ibockad och inte "What U hear". Hörs du väldigt dåligt kan du först kolla under Avancerat under Microphone. Nytt fönster och längst ner kan man slå på mick-boost (Microphone +20 dB boost). Hjälper inte det eller om den redan är ibockad. Så får man dra upp reglaget för mickvolymen. Funkar det fortfarande inte kan du ha en taskig mick eller att den sitter i fel uttag, då en del system både har ljudin- o utgångar på både fram och baksidan. Prova att växla dessa.

Lycka till så höres vi snart i en kanal när dig!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Hur man kopplar upp sig till vår Team Speak!
« Svar #1 skrivet: 2007-04-21, 12:55:14 »
 :thumb

 

Senaste inlägg