Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Proffshjälp Önskas!  (läst 5877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
Proffshjälp Önskas!
« skrivet: 2007-05-22, 18:39:18 »
Funderar på en ny burk.

Skulle vilja ha den till både spel och koppla till platt teve. Om det går tänkte jag ha den kopplad till en vanlig skärm och teven samtidigt.

Det finns ju rätt mycket att tänka på och jag är ju en noob så lite tips är önskvärt

Budget: runt 15´ tror jag

Finns ju rätt mycket smågrejer jag hört talas om och några är:

DDR3
HDMI - bör väl grafikkortet ha
HDCP - Bör väl grafikkortet ha
Dual Core och/eller 64bit processor.

Vet inte om jag blandar allt men ni kan säkert räta ut några frågetecken.


 :help
Insikt före åsikt!

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #1 skrivet: 2007-05-23, 01:03:59 »
Vi tar TV-biten först:

Det går utmärkt att köra bildsignalen samtidigt till Monitor och TV om du INTE kör med dubbla grafikkort (SLI).

Vill du ha TV-kort i datorn så att du kan se på TV via datorn? Det går men bilden blir inte lika bra. Fördelen är att du kan spela in och titta på något annat samtidigt. T o m spela in flera olika kanaler samtidigt. med fjärrkontroll kan man sedan enkelt styra TV-tittandet och inspelningarna. Hur tar du emot din TV-signal idag? Parabol, Boxer digital-TV eller kabel-tv? Detta styr vilken typ av TV-kort du ska ha. Om du "bara" ska se film från datorn så är TV-kort inte aktuellt.

Grafikkortet är näst på tur: Grafikkortet bör vara ett Nvidia 8000-kort. Exakt modell är mindre intressant men kortet MÅSTE ha något som kallas HDCP. Detta kommer bli intressant den dag du slänger in en Blue-Ray eller HD-DVD spelare i datorn eller när du på annat sätt får tillgång till filmer inspelade för HDTV. HDCP är ett kopieringsskydd som kommer jävlas med dig om du inte har det i grafikkortet.

HDMI är fortfarande relativt ovanligt på grafikkorten, men det är inget problem! DVI som i princip alla graffakort har är exakt samma bildsignal, så med en 200-kronors DVI-till-HDMI-kabel så är det problemet löst.


Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #2 skrivet: 2007-05-23, 10:11:08 »
Även om jag inte är expert på hårdvaran så tänker jag ställa den allra viktigaste frågan som bör besvaras innan lösningsförslag diskuteras. Kanske kan det vara ett råd att verkligen fundera igenom:

- Vad är ditt behov? Vad ska du använda den till? Vad tycker du är viktigt och vad skulle du uppskatta?

Exempelvis:
- Är det viktigt hur tyst datorn är för dig? För min egen del så insåg jag /när jag satte ihop en ny dator för fyra månader sedan/ att jag värderade en supertyst dator mer än top-of-the-line-prestanda. Detta gjorde att jag gick ned lite i processor-kraft, för att a) hålla nere värmen (och därmed fläktandet) och b) bara betala för sådant jag använder. Det gjorde även att jag köpte två fläktlösa grafikkort istället för ett vasst.
- Hur mycket prestanda behöver du? Och vart sitter prestanda-kravet; grafikkort, processor, minnen, hårddisk eller generellt utsmetat? Detta beror på vad du använder datorn till - eller tydligare; vilka spel spelar du och vilka kommer du spela? :)
- Gillar du nya saker såsom Vista? Eller föredrar du Xp (eller annat)? Vad jag hört så driver Vista upp kravet på myyycket minne.
- Du skriver om behov/önskan att kunna dra ut den på TV:n. Vilka behov ställer det? Vilka sladdsorter kan din TV ta? Jag fick rekommendationen att använda komponent-kabelutgång (vet inte om det är standard eller ej på TV och grafikkort) för den ska ge en bra bild till min TV. Trådlöst nätverk fram till TV:n eller kabel?
- Vissa älskar design-prylar, (men det verkar inte så på dig då du skriver tekniska spec-frågor).
- Raida hård-diskarna? För speed, säkerhet eller båda?

När jag frågade min vän som verkligen kan bygga datorer så öppnas ett helt universum med mer frågor. Exempelvis så kastade jag ut nätagget som kom med lådan och ersatte det med ett för en tusenlapp. Jag hade inte insett att det finns skillnad i kvalitet både på nät-agg, moderkort och minnen (och då valde jag ett bättre nätagg för att det vanliga väsnades för mycket).

Hoppas "tänket" med behov kan hjälpa till lite.  :)
« Senast ändrad: 2007-05-23, 12:05:17 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest193

  • Gäst
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #3 skrivet: 2007-05-23, 10:19:51 »
När det gäller grafikkort så är väl i dagsläget ett 8500 eller 8600 det bästa för TV medan 8800 är att föredra för spel. För närvarande så har inte 8800-korten lika bra hantering av av HDCP och så (tror jag i varje fall).
Processor bör absolut vara en Core2Duo (i dagsläget).

Sedan är det en intressant utmaning att koppla till TV:n. Tyvärr har olika märken på platt-tv olika förmåga att hantera signalen på ett vettigt sätt. T ex så överskannar Samsung om man skickar in 1280*720 med DVI så då får man ställa ner upplösningen något. Medan LG visst skall klara det bättre.
Själv har jag kopplat HTPC:n till en Samsung både med VGA och DVI men eftersom det är olika upplösningar så kan jag inte klona bilden utan får köra med utökat skrivbord. Jag får dra applikationen från det ena fönstret till det andra beroende på vilken jag tycker ger bäst bild.
Faktum är att oftast hamnar jag på VGA.

Att det inte skulle bli bra bild att köra från datorn håller jag inte med om. Den kan bli mycket bra, bra mycket bättre än någon annan lösning. Det är mycket som spelar in dock.
Kvalitet på utsändning t ex, jag har märkt att danska DR1, DR2 och TV2 har betydligt bättre bild än SVT1, varför det är så vet jag inte.
Jag kör med FireDTV och Boxer (plus dom danska, bor ju i Malmö) om jag jämför resultatet med att köra in en analog kabelsignal (via ett Hauppage-kort i HTPC'n) så är det mycket stor skillnad i kvalitet.

Sedan har det betydelse vilken Codec du använder, jag har både Nvidias och PowerDVD, det verkar vara dom som gäller. Även här växlar jag fram och tillbaks en del, men har en tendens att fastna för PowerDVD.

Sen blir det ju lite extra när man tittar på HD-material. Jag har t ex Planet Earth i 720P och det blir en fantastiskt bra bild.

Skall du ha datorn till film så rekommenderar jag några TB i hårddiskutrymme.
Diskarna har en märklig tendens att fyllas fort.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #4 skrivet: 2007-05-23, 11:15:22 »
Vad tror ni om AMD:s (ATI) nya grafikkort då? HD 2900

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #5 skrivet: 2007-05-23, 11:18:09 »
En liten inflikning gällande processor. Hur länge har du tänkt att processorn ska "hålla", dvs hur många år innan du börjar fundera på en uppgradering igen? För 1-2 år, core2duo. Ska den hålla ännu längre, core2quad. F.ö. så är väl alla processorer idag 64-bit?

OS: Vista 64-bit. Det ÄR vad som kommer att gälla framöver, så där finns inget att fundera på vad gäller Windows iaf. Möjligheten till dual boot finns ju alltid.

DDR3 är nog värt att vänta på om du kan.

Grafikkort, jag skulle personligen invänta AMD/ATI's nya innan jag bestämmer mig.

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #6 skrivet: 2007-05-23, 11:20:03 »
Härligt med era tankar och tips.   :banana

Vad gäller mina behov så är det nog mer plånboken som styr.
Jag vill helst inte komma in sist i BF2 när Porta och DD stuckit med alla fordon. (hatar att springa) Spelar oxå BF1942.

Teven som jag ska koppla till datorn finns inte än. Det tar jag sen. Men det blir väl en platt med HDMI ingång.

Jag har Boxer.

Datorn behöver inte vara tyst. Den står i kontoret på andra sidan väggen från teven. Om den sen är tyst så gör det inget.

Design är inte viktigt och det där med att raida fattar jag inte alls men jag har några externa hårddiskar som jag sparar det viktigaste på.

Jag vill ha en snabb dator för de mest krävande spelen och som även funkar bra med teven. Fast jag är ingen fanatiker vad gäller ljud och bild.
Vill nog köra Vista.

Det jag vill är mest att inte missa något väsentligt som snart är mer eller mindre standard. "Inte top of the line" men ändå riktigt bra.

Ska man ha en 64bit processor? DDR3?

 :cartman


@Porta Vad tekniskt du är! Fattar knappt hälften. Är det för att du är reservdansk?
« Senast ändrad: 2007-05-23, 11:22:15 by Frankman »
Insikt före åsikt!

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #7 skrivet: 2007-05-23, 15:02:29 »
Saxade ihop denna på datorbutiken.com, lägg till DVI->HDMI-kabel för 200:- för koppling till plasma-TV så är det klart. 4 Gig i minne och en av de snabbaste hårddiskarna på markanden garanterar att du är först inne i BF2!

Datorsystem     13 190:-    

Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg.    (chassi)
Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX    (Nätagg)
MSI P6N SLI-FI nForce650i SLI  (moderkort)
Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Boxed  (processor)
Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 (x2) 4x1024MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-5300 (minne)
Western Digital Raptor 36GB 10000rpm 16MB SATA   (hårddisk 1)
Seagate BarracudaES 250GB 7200rpm 16MB SATA   (hårddisk 2)
CardReader USB 2.0 intern 3.5'' All-in-1         (kortläsare)
Liteon DVD8801 DVD +/-RW 48X bulk IDE        (DVD-brännare)
BFG GeForce 8800GTS OC 550MHz GPU 320MB DDR3 TV-out HDTV HDCP DUAL-DVI SLI-ready PCI Express    (grafikkort)
Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1     (Ljudkort)
Microsoft Windows XP Home SP2 Svensk OEM    (windöws)
Montering/test av datorsystem (Lev.tid ca 7-10 dagar)    

Om du vill köra TV genom datorn istället för en separata box så rekomenderar jag Portas lösning: FireDTV DVB-T (för kort) samt ett Hauppauge WinTV Nova-T 500 (dubbla kanalväljare för gratiskanalerna). Ladde ner Mediaportal (gratis!) för att hantera TV-delen i datorn.
« Senast ändrad: 2007-05-23, 15:10:03 by RythmDivine »

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #8 skrivet: 2007-05-23, 17:30:02 »
Nu börjar experterna komma igång! :)

Får jag bara fråga två saker:
1) Jag är ljudbög men valde ändå vid mitt köp att skita i separat ljudkort. IMHO så är det ändå inte toppljud från ett kretskort med störningar runt sig, halvusla kontakter och och högtalarkablar som normalt får tvättlina att verka grov! Behövs ljudkortet verkligen (de flesta moderkort har ju det integrerat)?

2) För att spara lite pengar så kan väl 10.000-varvaren (på vilket operativsystemet ska ligga antar jag) vara den mindre av diskarna!? 100 GIG räckte för min OS-disk/partition (även om den var en raidad 7.200-varvare). Sedan kan man blaska på med större billig 7.200-disk?  :)

Sorry om jag blandar mig i, jag är mest nyfiken på tänket. Jag tror att Frankman får en superbra dator med ovan spec.  :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest193

  • Gäst
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #9 skrivet: 2007-05-23, 18:09:01 »
@Porta Vad tekniskt du är! Fattar knappt hälften. Är det för att du är reservdansk?

Så där särskilt tekniskt var det väl inte.

Ett par kommentarer till Rythms förslag.

Egentligen inte mycket att tillägga, men för egen del hade jag nog tagit en 74 GB Raptor (sitter en i spelburken, fast två st i RAID får det nog bli i nästa burk)
och sedan en 4- eller 500 GB andra disk, prisskillnaden är normalt sett liten och om det är någonting jag lärt så är det att man inte kan för mycket hårddiskutrymme.
(HTPC'n har 1,6 TB plus 600 GB NAS-diskar och det är fullt  :doubt)

När det gäller ljudkort så är jag förtjust i X-Fi korten.
Det är ju inte direkt någon High-End HiFi men det går att få förvansvärt bra ljud ur dom (Har Fatal1ty i spelburken och Music i HTPC'n)
Med headsetet låter det OK och kopplar jag in mina Sennheiser HD 580 blir det mycket bra.

När det gäller att få allt att lira med TV:n så kan du se fram emot många timmars trevligt pyssel med att testa olika inställningar och program och Codecs och upplösningar och refreshrates och overlay eller VMR osv


En hel del info om tjusningen med HTPC och då främst FireDTVfinns här: http://www.tystpc.nu/forum/
Magnus som driver siten importerar FireDTV till Sverige, han är en riktig entusiast som gärna hjälper till.

Förresten det finns flera program som kan användas, MediaPortal har jag iofs inte testat men DVBViewer som jag kör med nu fungerar väldigt bra (efter en ominstallation och lite pyssel), har även MCE som är tämligen enkelt att sköta men det är ju pyttemjuk vilket innebär en massa begränsningar.

Ett litet tillägg, det 8600 korten är bättre på än 8800 är avkodning (The GeForce 8600 GT and 8600 GTS both feature NVIDIA's second generation Pure Video HD engine, making it the world's first and only GPU to provide 100% offload for H.264 decoding.
The Video Processor 2 (VP2) is designed to accelerate the decode of the most advanced video codecs including MPEG-2, VC-1, and H.264 at high bit rates, up to 40Mbps in the case of BD
.)
Men för spel så lär det vara ett 8800 du vill ha.


Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #10 skrivet: 2007-05-24, 12:19:38 »
Mmm, det vattnas i munnen när man tänker på en ny dator.   :drool

@Rythmen  Ska man inte ha DDR3 minnen när moderkortet tar det? Eller fattar jag inte riktigt som vanligt?


Har egentligen bara tänkt använda kopplingen mellan datorn och teven till att se film och surfa på.
Inte se vanliga digitalkanaler. Men vad vet jag. Allt verkar så krångligt att manövrera. man måste säkert ha en Porta som fjärrkontroll...

 :doubt
Insikt före åsikt!

guest193

  • Gäst
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #11 skrivet: 2007-05-24, 17:40:42 »
Det kan vara krångligt men samtidigt lite kul.

"Nog finns det mål och mening i vår färd / med det är vägen som är mödan värd"
Kan vara bra att tänka på om man får för sig att satsa på en HTPC.

Sen kan du komplettera med en FireDTV i efterhand och en sån här kanske:
http://www.neptunsat.com/smartwi-cardsplitter-p-994319.html?m_id=0&osCsid=d7e6baf97f036be2500641512ca5cc13

I vilket fall som helst: Lycka till

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #12 skrivet: 2007-05-24, 19:39:42 »
I tur och ordning:

Är det ljudbög så vet du ju redan att en dator ALDRIG kan ersätta riktiga ljudmaskiner. Anledningen till att jag väljer ett separat ljudkort för speldatorn är dels för att avbelasta processorn, dels för att nyare spel som BF2, UT 2007 mfl använder ljudeffekter som integrerade ljudkort inte kan återskapa (EAX II). Just dessa ljudeffekter är ofta subtila, men just i BF2 är det "trampa-i-gräset-ljudet" som man tappar med ett integrerat ljudkort, och alla som någon gång blivit knivade i ryggen vet hur viktigt just det ljudet är:D

Jodå, 10000-svarven är den mindre (36GB), medans "spel & Lagringsdisken" är den större (250GB).

36GB tyckte jag var tillräckligt. 10GB för Windows (20GB om det är Vista), 1GB för swapfilen på separat patrition (kanske onödigt med XP men jag gör det av gammal vana) och sedan resten för de spel jag spelar mest av alla. inget fel i mer som du säger, sitter med 1,65 TB i diskutrymme själv  :tease , men för en spelburk är 36+250 tillräckligt.

DDR3-minne är såklart bättre, men mycket € extra blir det än så länge.

Själv tycker jag att TV och Film ska avnjutas på "riktig" utrustning. HTPC är en bra idé men fortfarande inte så bra som jag förväntar mig. Å andra sidan är jag i samma genre som tiny: Det ska vara riktigt bra bild och ljud annars får det vara. Men det är kul att sitta och mecka med HTPC på lediga stunder, man lär sig mycket  :thumb

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #13 skrivet: 2007-05-24, 20:36:53 »
1GB för swapfilen på separat patrition (kanske onödigt med XP men jag gör det av gammal vana)

Och med separat partition förutsätter jag att du menar en partition på en annan hårddisk än den hårddisk som Windows ligger på, annars så försämrar du inte bara prestandan, utan sliter dessutom mer på hårddisken.

För bäst prestanda vad gäller "swapfilen" så kan man dela upp den på flera olika hårddiskar om man har den möjligheten, rekommenderas även av Microsoft själva, eftersom data då kan skrivas till flera diskar på en och samma gång, och även prioritera olika diskar beroende på belastning vilket blir snabbare än bara en disk.

guest1327

  • Gäst
SV: Proffshjälp Önskas!
« Svar #14 skrivet: 2007-05-25, 13:21:23 »
Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1     (Ljudkort)
Microsoft Windows XP Home SP2 Svensk OEM    (windöws)

Nog för att Audigy korten är bra, men har du tänkt att senare eller på en gång köra Windows Vista så lägg lite extra pengar på ett Soundblaster X-Fi kort, för de fina ljudefekterna fungerar inte med Vista och ett Audigy.. Däremot kan man köra något som hetrer Alchemy till X-Fi korten så ska Eax effekter och liknande fungera.

Här är ett klipp från Soundblasters webb
och observera nu att Alchemy endast fungerar med X-fi kort

The removal of the audio hardware abstraction layer from Windows Vista will compromise audio in legacy game titles that use EAX® or DirectSound3D (DS3D), usually resulting in stereo output without any effects. Creative ALchemy is a simple download which will detect the presence of a number of top PC games and convert their DS3D and EAX calls into OpenAL calls, allowing users to continue enjoying their legacy titles the way they were meant to be enjoyed - in full, multi-channel sound with hardware effects. Creative ALchemy only supports Sound Blaster X-Fi cards* at this time.


 

Senaste inlägg