Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten  (läst 10340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Glocalnet och jag – en farsartad historia om ett företag i Kalle-Ankas anda

Detta är historien om hur jag försökt göra mig fri från Glocalnet och med vilken skrämmande inkompetens, dilettantism och oförmåga detta genomusla företag hanterat mig. Min förhoppning är att du som läser detta sprider ordet vidare, och talar om för alla dina vänner och bekanta om min olycka  och på så vis hjälpa mig att sprida mitt hatets evangelium mot denna vidriga cancersvulst på näringslivets anus, denna corporativa hemorrojd i företagandets ringmuskel.
Jag tar det från början.
Jag har under två års tid varit kund hos Glocalnet, både telefonikund och bredandskund. I höstas beslutade jag och min familj oss för att flytta. Eftersom jag vet hur lång tid det tar att ställa om ett bredbandsabonnemang såg jag till att vara ute i extremt god tid. Redan i mitten av oktober ringde jag Glocalnet för att meddela att jag från och med den 5 januari påföljande år, skulle bo på annan adress.  Allt väl så långt.
Den 27 december fick jag av någon anledning för mig att ringa till Glocalnet för att dubbelkolla att allting var okej med flytten.  Det var det inte. Någon på Glocalnets kundtjänst hade misslyckats med den infantilt simpla uppgiften att bokföra vår flytt. Det fanns inga som helst noteringar om att vi skulle flytta. Personen jag nu talade med försäkrade mig dock om att även om bredbandsflytten kunde ta uppemot 30 arbetsdagar skulle telefonin fungera direkt, från inflyttningsdagen.
Givetvis fungerade inte telefonen när vi väl flyttade in. Jag ringde kundtjänst på Glocalnet som förvånat undrade vad som var fel. De hade ju uppgifter på att jag var kund och att mitt telefonnummer var inkopplat. Kvinnan i kundtjänst läste upp telefonnumret, och jag kunde – förstummad över det obegripliga – konstatera att hon läste upp mitt gamla telefonnummer. Jag förklarade att jag hade flyttat, och att jag numera bodde på annan adress. Kvinnan lovade att telefonen skulle fungera dagen efter.  Eftersom jag redan nu börjat få en försmak på den totala brist på intelligens, kompetens, och handlingskraftighet som kännetecknar Glocalnet, en inblick i det mentala vacuum som härskar på företaget, tog jag det säkra för det osäkra och frågade återigen om bredbandet. Nej, det fanns inga uppgifter på att jag också skulle flytta bredbandet, och det skulle ju som sagt dröja 30 arbetsdagar innan flytten kunde genomföras. Nåväl, med ett löfte om fungerande telefoni dagen efter, avslutade jag samtalet.
Behöver jag säga att telefonen inte fungerade dagen efter? Naturligtvis gjorde den inte det. Jag ringde återigen kundtjänst, som då lät meddela att det skulle dröja 8-10 arbetsdagar innan telefonen kunde kopplas in, detta till stor del beroende på att jag varit så sen med att anmäla min flytt. Jag påpekade att jag redan i oktober ringt och meddelat detta, varpå den unge slyngeln i kundtjänst faktiskt nedlät sig till att be om ursäkt. Dessvärre fanns det ingenting han kunde göra åt saken.
Jag ringde Telia, som lät meddela att eftersom klockan nu var över lunch, skulle de tyvärr inte kunna koppla upp min telefon samma dag, och undrade om det gick för sig att vänta till nästkommande dag? – Det gick för sig. Jag passade då på att även flytta mitt bredbandsabonnemang till Telia, eftersom jag ärligt talat tappat allt förtroende för Glocalnet. Telias kundtjänst förklarade att när det gällde flytten av bredband var de helt utlämnade åt Glocalnet, eftersom jag sitter med en bindningstid på tre månader. Telia kan inte göra någonting annat än att skicka ett meddelande till Glocalnet där det begär att få över mig som kund, och snällt vänta på att Glocalnet släpper iväg mig. Det skulle alltså kunna komma att ta uppemot 3 månader innan jag fick ett fungerande bredband. Det säger lite om mina känslor gentemot Glocalnet, att jag gladeligen accepterade detta faktum, och gärna gick internetlös i 3 månader, om det bara innebar att jag skulle slippa ha mer med Glocalnet att göra. Dagen efter fungerade telefonen utmärkt. Jag invigde telefonen genom att ringa Glocalnet och avsäga mig all vidare kontakt med dem, och begärde avslut på både telefon och bredband. Naturligtvis gick det för sig att säga upp dessa abonnemang, men givetvis var jag tvungen att betala för de tre kommande månaderna, eftersom uppsägningstiden var så lång. Jag accepterade detta och lade nöjt på luren.
En dryg vecka senare ringde en ung man från Telias kundtjänst och förklarade att de fått avslag på min porteringsansökan, med motiveringen att jag inte var kund hos Glocalnet. Glocalnet hävdade på fullt allvar att jag inte var kund hos dem! Detta trots att jag tvingats betala för en tjänst jag inte kom att kunna använda på tre månader.
Tio dagar senare hade jag en väl fungerande internetuppkoppling och jag trodde då i min enfald att jag skulle bli lämnad i fred av Glocalnet.
Döm om min förvåning när jag så fick ett telefonsamtal från en kvinna på Glocalnet som nu ringde och ville gratulera mig eftersom min bredbandsuppkoppling nu fungerade. Hon ville bara ringa och försäkra sig om att allt fungerade som det skulle, och att jag var nöjd och glad. Det var jag naturligtvis inte, och ställde mig frågande till hur de kunde koppla in en tjänst som jag avsagt mig en dryg månad tidigare, och hur en person som enligt Glocalnet själva inte ens är kund till företaget, kan få bredband inkopplat. Jag fick inga bra svar på detta, och kvinnan hävdade att hon inte såg några noteringar om att jag skulle ha sagt upp mitt bredband.
Efter ett långt samtal där jag berättade om alla problem, från oktober och framåt, lovade kvinnan att ”någon från customer relations” skulle ringa mig och klara ut missförstånden.
Givetvis ringde ingen.
Efter en vecka ringde jag återigen upp kundtjänst och krävde att få tala med ”någon från customer relations.” Det gick narturligtvis inte för sig. Det är nämligen inte tillåtet att som kund ringa till ”någon från customer relations”. De jobbar tydligen enligt principen ”Ring inte oss, vi ringer dig”, viket de naturligtvis aldrig gör. Kundtjänst lovade återigen att någon skulle ringa mig. Två telefonsamtalsslösa dagar senare ringde jag upp Glocalnet ytterligare en gång och tvingades återigen dra hela min historia. Denna gång lyckades jag på något vis trassla mig fram till customer relations och fick tala med en förvånansvärd trevlig kvinna som ingav en ytterst bedräglig känsla av att vara kompetent. Detta samtal slutade med att hon utlovade ekonomisk kompensation i form av att helt stryka den senaste fakturan, och ge mig ett avdrag om 200 kronor på den näst senaste fakturan. Hon gav mig instruktioner på hur jag skulle fylla i fakturabeloppen och sade åt mig att riva den sista fakturan.
Nu sitter jag här med två betalningspåminnelser och hot om inkasso på två obetalda räkningar. Efter ytterligare ett utmattande samtal med kundtjänst står det nu klart att löftena från den bedrägliga kvinnan från customer relations inte var värda ett ruttet lingon. Den enda kompensation jag fått var en samtalspott på 200 kronor. Jag har alltså inte kunnat ringa med Glocalnet på över tre månader, och som plåster på såren ger mig företaget en ringpott på 200 kronor som jag aldrig kommer att kunna utmyttja eftersom jag inte längre är kund. Nu orkar jag inte längre, utan tänker betala räkningarna i ett fåfängt försök att en gång för alla bli av med denna genomusla corporation. Jag kommer självklart att ta varje tillfälle i akt, under resten av mitt liv, att baktala, bespotta och dra Glocalnets namn in dyngan för alla och envar som vill höra på.
Jag har aldrig i mitt liv kommit i kontakt med ett företag som driver affärer och kundrelationer på ett så förnuftsvidrigt och inkompetent vis.
Död åt Glocalnet!

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #1 skrivet: 2008-03-12, 12:52:42 »
Det där låter ju inget vidare. Jag erbjuder dig min medkänsla, och ett tack för varningen.  :thx
Jag ska se till att undvika Glocalnet. Det suger att de blåser dig på pengarna, men jag hoppas att du blir kvitt dem nu.

Jag har brukat betrakta företag som lever på sina "billiga priser" med viss skepsis - för ofta så är priserna låga på bekostnad av servicen. Jag har istället varit bredbandskund hur det lokala energibolaget i många år nu. Det är inte världens billigaste, men det har fungerat tillfredsställande och jag får en människa på tråden direkt när jag ringer dit. Det är värt varenda spänn.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest135

  • Gäst
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #2 skrivet: 2008-03-12, 13:30:59 »
Har haft liknande problem med ovanstående nämda bolag, både som telekund och även internet. Dock inte lika jävligt som du , Daddy.
Har fått hem fakturor á 44kr i tio månader på telefoni utan att vara kund där utan hos Tele2 vilket uppdagades när jag nu flyttade för ca:1,5 månad sen, fick jag tillbaka pengarna? NIX! Det var ju inte så rysligt mycket pengar men iaf.

De har även levererat den mest instabila nätuppkopling som existerar. Då det ringde hemma så gick det ner och även helt sporadiskt utan inkommande telesamtal. Det var borta i ca: 15 min per gång och det skedde ca:3 till 4 gånger på en 5 timmars period,suck! Samtalen via mobiltelefonen blev många och långa och det vara samma visa varje gång.

"har du kopplat i första jacket?" 
när man ringde tll "teknisk suport"
" va f-n tror du " var det man svardae till slut osv, osv.........
"då är det nog ditt modem det är fel på" du kan få ett nytt men det kostar 500kr och kommer inom 10 dagar"
"men det är ju erat modem som är inkopplat så då skall jag betala för att det är defekta saker?
"Ja"
Det slutade med att min fru fick ringa för att mitt blodtryck sköt i höjden varje gång detta skedde och man skulle ringa. Bytte till slut till BBB och det har varit klockrent :thumb
 

Nä usch och blä för Glocalnet :puke

 

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #3 skrivet: 2008-03-12, 14:01:40 »
Din historia ger en helt ny mening till deras reklamsloga:
"Det var lågt! Ja, men inte lika lågt som Glocalnet". ;)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #4 skrivet: 2008-03-12, 14:29:01 »
Glocalnet spärrade mitt nummer i 2 månader så att jag inte kunde få igång mitt internet eller telefon när jag flyttade och bytte till telia. Efter att ha bråkat med glocalnet i 2 månader lovade de att de skulle skicka 2 trisslotter som plåster på såren. Trisslotterna kom aldrig...

Ta inte i Glocalnet med tång ens. sky dem som vampyrer skyr solljus! 

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #5 skrivet: 2008-03-12, 14:48:14 »
åhfan...jag som precis bytt från BBB till Glocalnet.

Jag kan dra historien lite kortfattat: Jag har varit kund hos Bredbandsbolaget i cirka 7 år. de första tre åren var riktigt, riktigt bra (då hette de fortfarande BoNet respektive BoStream). Sedan flyttade vi och då började strulen: "nä, du kan inte få 8mbit eftersom du bor 4,3 istället för 4,2 km från stationen" osv. Situationen var acceptabel men inte 100%-ig. Så flyttade vi igen, närmare telestationen. Och nu blir det plötsligt riktigt jobbigt. Avbrott på internetaccessen i snitt två-tre ggr per dygn, helt utan internet i veckor i sträck, sak samma med IP-telefonin från BBB. Otaliga samtal till en högst okunnig kundtjänst "Det är din router det är fel på!". Till slut utbrott, långa harranger av svordomar på tyska, nu blev det plötsligt fart! Får prata med en chef och förlåt och kompensation och "nä, du kan byta leverantör nu eftersom vi inte kan leverera acceptabel nivå" Under 1½ år av problem betalada vi räkningar för cirka 9 månader, resten kompenserades bort. Byta leverantör alltså. Men vem? Kollar med Bahnhof, en förkämpe för människors frihet! Nähä, mitt telenummer existerar inte? Gissa från vilket nummer jag ringer då! provar Glocalnet i ren desperation "avisst, vi kan sätta igång dig inom 10 dagar" Bra, blir kund direkt, komemr bli inkopplad den 15:e februari. Nähä, ingenting då inte, varför? SKANOVA, dom asen, har lyckats koppla mitt bredband på en plint och min telefon på en annan och är för korkade för att kunna lösa det hela på plats. vänta till den 28:e Februari (sportlov, inte hemma). Kommer hem 3:e mars och vad händer? Ingenting! ringer Glocalnet, det visar sig vara BBBs fel eftersom de inte släppte rätt plint. Scheiße! Wichser! Saftsäcke!. Ringer BBB och hotar med i princip allt elakt jag kan komma på. ska bli fixat den 13:e mars, ok. I måndags poppade äntligen modemet upp från Glocalnet. Tisdag morgon funkar det plötsligt, surfar utan problem sedan dess.

Summan av kontentan:

Problemet ligger i att flytta (fysiskt eller mellan leverantörer). Du kommer alltid att få strul oavsett hur du än gör.

Lärdom:

Ta ALLTID namn, nummer, adress och personnummer på den du pratar med, skriv ner det i en loggfil som du för över ärendet så att du alltid har uppgifterna till hands och alltid kan säga "Jag vill prata med Kalle Bertillson eller hans närmaste chef och ingen annan jävel på ert usla skitföretag". Se alltid tilla tt få allting som lovas på pränt! Mail elelr snigelpost spelar ingen roll men du vill ha alla kompensationer och lösningar på papper eftersom DU INTE LITAR PÅ DOM ASEN!

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #6 skrivet: 2008-03-12, 15:08:38 »
Jag har hade enorma problem med min IP-telefoni från BBB de första tre månaderna innan de lyckades lösa det hela. (taskig utrustning i telestationen) De kompenserade mig friskt och utan knussel för mitt lidande. Nu fungerar allt smärtfritt.

BBB har alltid fixat och gjort ändringar i mitt abb utan kostand. De tom skickade ny router med trådlös switch senast jag bytte från 24/1 till 20/3 - även detta utan kostnad trots att det skulle kosta.

Senast mailade jag dem och sa att jag fått erbjudande från annan leverantör (via HSB) och de var billigare än BBB. BBB ringde då upp och snackade lite och vi kom till slut överens om en säkning på 50:-/mån om jag stannade. Vilket jag gjorde.

Har bara bra erfarenheter med BBB's kundtjänst och service ända sedan den tiden då de var Bostream. Har dock aldrig flyttat mitt abonnemang så om detta vet jag intet. Har dock för mig att Prune flyttade sitt och att det gick ganska OK?




"nä, du kan inte få 8mbit eftersom du bor 4,3 istället för 4,2 km från stationen" osv. Så vi flyttade närmare telestationen.
Allt för ett bra bredband :oggubben

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #7 skrivet: 2008-03-12, 15:31:37 »
Har varit hel kund hos telia hela mitt liv bredband i 5-6 år och ISDN innan dess och flyttat ett par gånger och allt har fungerat från första dagen!
Betalar gärna det lilla extra för denna utmärkta support. Får även här grattis modem när man ändrar hastighet!

Det som är extra bra är att det finns lokala Telia butiker som man kan tala med och som vet hur det lokala nätet ligger och fungerar!

Får  :oggubben :oggubben :oggubben :oggubben
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest135

  • Gäst
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #8 skrivet: 2008-03-12, 16:45:30 »
Rythem, vad i helsefyr betyder "Saftsäcke" :D

guest1327

  • Gäst
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #9 skrivet: 2008-03-12, 17:30:20 »
Huga vilka historier..  Man blir ju mörkrädd.
Håller med Rythm om att se till att få sakerna på pränt, eller rent av spela in samtalen men informera då att så göres.
Hade själv Bo-Net när jag startade med adsl, blev som sagt överflyttad till BBB, och det var inga problem då.
Bytte sen till TDC-Song och även där fungerade det utan strul. nu sålde TDC privatdelen till Alltele. men jag har ju kvar min uppkoppling och det fungerar.
Har annars dåliga erfarenheter av TDC-Song via jobbet, men hemma har det nog aldrig ens gått ner, jag har kanske startat om routern någon gång.

@Daddy, du får väl säga att du är med i OG och att vi gärna gör hembesök. och tack för varningen, för jag sade till min fru härom kvällen att Clocalnet är ju faktskt 50 spänn billigare i månaden.


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #10 skrivet: 2008-03-12, 19:16:58 »
Det är ju så att de där 50 kronorna kommer någonstans ifrån. Det kostar att ha riktiga människor med riktiga kompetenser anställda.

Om jag lyckats få en enda person att inte välja Glocalnet, så är jag nöjd :)


guest1327

  • Gäst
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #11 skrivet: 2008-03-13, 00:06:47 »
Jag tänker INTE välja Glocalnet,, Never!! Så en räddad själ har du

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #12 skrivet: 2008-03-13, 00:32:49 »
Hmmm.. Jag valde Glocalnet nu när jag flyttade och det gick väl hyffsat. Dock så är det Skanovas via glocalnet jag kör med. Efter tre veckors väntetid så fick jag ett brev. Skitgött tänkte jag. Här är mina loginuppgifter så då kopplas det in i veckan.. NOT !
I brevet så stod det att pga av "tekniska problem" så kunde de inte leverera bredband åt mig. Jag på telefonen och frågade vad i helsicke de höll på med och om det skulel ta tre veckor att komma fram till detta. Efter lite tjat så visade det sig att antingen så var det något fel på stationen eller så var det fel på telekablen. Jag ringde telia som skickade ut en tekniker från Skanova dagen efter. - Öhhh det är något fel här på stationen så när telia och glocalnet försöker läsa av så får de ingen signal, jag löser det i eftermiddag dock. Jag ringde omedelbart upp till Glocalnet och fick då prata med EN kanonkille. Han löste det hela så jag fick bredbandet en vecka senare mot normalt 3-4. Fråga mig inte hur med tanke på att det är Skanova som installerar det men då gick det fort. Så kan det gå.. Trist att du inte är nöjd med dom DLL och hoppas BBB blir bättre.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #13 skrivet: 2008-03-13, 06:58:16 »
Jag ringde omedelbart upp till Glocalnet och fick då prata med EN kanonkille.

Hoppas du tog namnet på honom så att man kan ringa och be att få prata direkt med honom istället för att valsas runt. :)

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Glocalnet - en kafkaesk mardrömshistoria från verkligheten
« Svar #14 skrivet: 2008-03-13, 08:36:32 »
jodå jag sparade det någonstans på datorn men just nu så är det lika stor oordning där som i resten av kåken. Du vet hur det är...

 

Senaste inlägg