Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Uppgraderingsdags...  (läst 24725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #15 skrivet: 2008-04-28, 22:52:17 »
Jag har fått hårddiskarna, optiska enheterna, PSU:n och CPU fläkten (ett redigt monster). Jag hoppas att jag får moderkortet, CPU:n och minnena till helgen...






.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #16 skrivet: 2008-04-29, 00:15:23 »
GT är ju det gamla kortet. Mitt är cirka ett år strax.

GT korten har ju kommit i två versioner, den "nya" gt kortet spöar skiten ur de "gamla" gts korten.
Har för mig de nya gt korten är 45 micro-millimeters teknik så de är svalare och drar mindre kräm...

guest193

  • Gäst
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #17 skrivet: 2008-04-29, 08:10:25 »
8800GTS istället. Marginellt dyrare men bättre kylning och prestanda.

Jag är ingen expert, men vad jag läser ur detta är att 8800GT är bättre än 8800GTS... Eller?

http://www.pcper.com/article.php?aid=475


8800 GTS med 320 MB resp 640 MB minne är den gamla typen. De nya GTSerna har 512 MB (finns kanske någon variant till som jag har missat) och är snäppet vassare.
Enkelt, eller hur?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #18 skrivet: 2008-04-29, 08:46:24 »
De "nya" GT-korten har stora problem med kylningen, och det medför massa returer och problem. De "nya" GTS-korten är i grunden samma kort men med betydligt bättre kylning.

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #19 skrivet: 2008-04-29, 11:15:54 »
Ja det var ju, eh, glasklart... Typ...  :cartman

Det gäller att hitta RÄTT GTS-kort alltså?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #20 skrivet: 2008-04-30, 16:12:49 »
Nu har jag fått bekräftat att allt jag beställt ät leveransklart. Borde få grejjorna på fredag... Helgen är räddad... Typ...  :pistols :drink

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #21 skrivet: 2008-05-02, 16:39:33 »
Inte fan skickade de grejjorna i onsdags inte. De gick idag i stället  :headbang Jag har inte handlat på Datorbutiken tidigare, och jag lär inte göra det igen...  :rythm

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #22 skrivet: 2008-05-03, 13:23:54 »
Jag beställde mina grejor förra fredagen och jag har inte heller fått mina saker. Ringt 2 ggr och det är CPU-n som saknas och dem skulle fått ett lass nu i veckan men icke. Kanske inte så konstigt när dem sänkte priset med ½ att dem tar slut! :cry


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #23 skrivet: 2008-05-03, 21:12:57 »
Jag får mina grejjor på måndag. Hade från början velat ha dem till denna helgen så man i lugn och ro kunnat mecka, men med tanke på att jag är genomförkyld och tar morfonderivatbaserad hostmedicin och är knepig i skallen så kanske det var lika bra som det blev ändå...

Men, jag har börjat fundera lite runt bygget nu i alla fall. Jag ska ta säkerhetskopior i morgon och anteckna vad jag har installerat och jaga lite skivor och sånt. En av sakerna jag funderat på är RAID'en. Vart ställer man in sånt? Jag antar att man måste göra det INNAN man börjar installera nått?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #24 skrivet: 2008-05-03, 22:07:31 »
En av sakerna jag funderat på är RAID'en. Vart ställer man in sånt? Jag antar att man måste göra det INNAN man börjar installera nått?

Den brukar ställas in i ett Bios liknande interface som laddas efter själva bios, eller kanske rentav i bios på vissa system?

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #25 skrivet: 2008-05-07, 10:34:31 »
Bygget är igång... Blev en ofrivillig paus nu när jag inte hittade Windows-skivan och för att jag var tvungen att leta upp floppy-driven... Ser dessutom ut som att jag får byta CPU-fläkten då själva fläkten tar i kylflänsarna...  :puke

Jag har en fundering. Jag har "vanliga" Windows XP Home 32-bit. Nu när jag bytt till en Quad-Core processor, 4 GIG minne osv, ska jag försöka hitta ett 64-bitars operativ (XP eller Vista Home)?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #26 skrivet: 2008-05-07, 10:40:20 »
Klart som sjutton att du ska köra Vista Home 64-bit - och se för gud skull till att du får köpa en OEM-licens från de som du köpte datorn från...tror att det bör ligga på 8-900:-!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #27 skrivet: 2008-05-07, 11:08:11 »
De jag köpte datorn ifrån? Då är frågan, ska jag gå på dem jag köpte moderkortet och processorn ifrån? Eller den jag köpte hårddiskarna och de optiska enheterna ifrån? Eller de jag köpte PSU:n och CPU fläkten hos? ;)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #28 skrivet: 2008-05-07, 11:22:28 »
Börja med moderkort och propp....vill inte dom ring nästa... :banana

DD

Ps. Säg att du GLÖMDE beställa ditt operativ...i all iver...


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Uppgraderingsdags...
« Svar #29 skrivet: 2008-05-07, 12:06:02 »
Det VERKAR som att det inte var några problem att beställa hos dem jag köpte CPU-fläkt och PSU från. De jag köpte processor och moderkort från hade det inte i lager så... Vi får väl se :) Ordern är bekräftad i alla fall :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg