Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: TeamSpeak, mikrofoner och Vista  (läst 7552 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« skrivet: 2008-06-08, 14:06:52 »
Installerade TeamSpeak nyss. Allt är dandy, utom att nivån på micken verkar usel. Ingen hör vad jag säger om jag inte tokskriker... Några idéer på vad det kan vara?!?!  :cry

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest1464

  • Gäst
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #1 skrivet: 2008-06-08, 15:47:02 »
Har du provat att kryssa i den klassiska "+20dB Boost" rutan som brukar finnas i någon av menyerna?
Den brukar göra under =)

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #2 skrivet: 2008-06-08, 15:58:15 »
I inställningarna finns en kryssruta som heter "Microfonförstärkning" eller något liknande. Jag har provat den men den ger ett fruktansvärt missljud. Jag får static konstant i lurarna och om jag säger något eller gör några andra ljud så låter det rent ut sagt överjävligt. Jag har provat alla inställningskombinationer som finns i TeamSpeak också... Jag fattar nada om jag säger så...  :cry

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #3 skrivet: 2008-06-08, 19:52:01 »
Jag hade väldiga problem med ljudet tidigare och det är fortfarande inte hel ok.
Mycket beroende på att mitt ljudkort saknar mikrofonförstärkning (tack för den Creative Gamer)
Har diu kollat att du använder rätt ingång?
För mig gjorde det stor skillnad att jag angav micken som standardenhet i kontrollpanelen, det gör du genom att öppna ljudegenskaperna och högerklicka på mikrofonen under inspelningsfliken och klicka på "använd som standardenhet" eller något liknande.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #4 skrivet: 2008-06-09, 07:37:45 »
Jag har som sagt provat de flesta alternativ som går. Både att ha micken som standardenhet eller Line-In. Här i inställningarna finns dessutom mikrofonförstärkning, men det låter som sagt överjävligt.

Jag ska testa om jag kan uppdatera drivisarna på ljudkortet, om det kanske kan göra någon skillnad. Ska kolla med Plantronics också. Det dumma med det bara är att det inte står något på headsetet om vad det är för modell... Annars blir det väl att köpa nytt...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #5 skrivet: 2008-06-09, 08:13:02 »
Tvivlar på att bekymret ligger i headsetet, tror att det handlar om inställningar i windows.
synd att köpa nya lurar om det inte hjälper (jag gjorde precis samma sak)
Har du kollat inställningarna i TS?
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #6 skrivet: 2008-06-09, 08:33:40 »
Ja headsetet är det nog inget fel på alls. Tänkte mest om ett nytt kanske har drivisar med som gör att det funkar.

I TS har jag provat de kominationer som finns. När jag kör local test så hör jag mig själv. Om jag stoppar micken i truten och vrålar. Men det är ändå knappt att jag hör trots att jag dragit upp allt på max...

Ja, irriterande som fan är det i vilket fall... Det var lite halvknepigt igår när vi inledde vår 2v2 TDM Competition igår utan TS...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #7 skrivet: 2008-06-09, 08:47:52 »
Har du kollat så att det är ljudkortet som signalen går igenom på TS. Mitt TS måste dessutom köra ett tag innan det kommer igång. Är alltid lågt när jag startar upp den.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #8 skrivet: 2008-06-09, 09:16:38 »
100% säker på det ska jag väl inte säga att jag är. Men eftersom jag testat de flesta inställningskombinationerna i TS och i Windows så TROR jag det i alla fall.

Hur länge måste TS värma upp för dig då? Jag hade TS igång MINST en timma när jag meckade med det igår, och jag hördes fortfarande inte av de andra i kanalen...

På TS hemsida kan man ladda ner dels TS, men också det de kallar Updated Executable... Ska testa den och se om jag kanske behöver uppdatera för att det ska funka ordentligt tillsammans med Windows Vista eller så...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #9 skrivet: 2008-06-09, 09:48:31 »
TS ska inte behöva värma upp alls.
Har du kollat vilken ljudkälla du har inställd i TS.
Vad använder du för ljudkort?
vilken ingång använder du moderkort eller ljudkort?

själv var jag redan ute och surfade efter ett nytt ljudkort när jag löste mina problem, Windows är inte alltid så hjälpsamt med såna här saker.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #10 skrivet: 2008-06-09, 10:09:12 »
De exakta inställningarna får jag återkomma till då jag sitter på jobbet... Ljudkortet jag använder kom med moderkortet, så jag kan bara använda det (det finns alltså inget on-board, se bild) och jag har testat rosa hålet ( ;) ) både på det och på min front panel. Enligt ASUS är det ett SupremeFX (ADI 1988b) kort (säger mig inte så mycket) http://uk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=397&l4=0&model=1459&modelmenu=1



.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #11 skrivet: 2008-06-09, 10:26:55 »
1. Kolla om du har rätt drivisar inställda i TS (inte säker på vilken meny det är, men du ser det tydligt, dvs både för in & output enhet.) Enklast är att du när du testar att byta drivrutiner, ställer TS i "testmode" och lyssnar på din egen röst...
2. Testa dina inställningar/ljuinställningar i Vista, så du har rätt val där med, och att du får utslag på din "mätare" under inställningar för mikrofon, där finns det även möjligheter för förstärkning av ljudet!

Det är alltid lite käck, innan man får TS att funka bra, men börja med detta, och framförallt, lyssna i TS dvs sätt på "TestMode" efter varje ändring!

Vänligen

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #12 skrivet: 2008-06-09, 16:27:17 »
Jag hade ett jäkla jidder med att få någonting att funka öht (knapptryckningar + ljud) med TS ända tills jag avinstallerade Razers egna drivrutiner till Vista och lät datorn använda min Diamondback helt utan externa drivrutiner. Sedan funkade allt bra igen!
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #13 skrivet: 2008-06-09, 17:59:27 »
Jag har satt In på ljudkortets mikrofoningång. Jag har satt Out på ljudkortets högtalaringång. I ljudinställningarna i systemet är Fronpanelen inställd för att användas och microfonen är inställd som standardenhet. Ljudförstärkningen ger endast och enbart static och grava missljud när man talar. Det går inte att höra alls vad jag säger. Utan förstärkningen ger den inget utslag på mätaren. Jag har de senaste drivrutinerna till mitt ljudkort.

Jag fattar noll...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #14 skrivet: 2008-06-09, 18:34:43 »
Nu blir jag knäpp. Tröck i headsetet i min laptop (också Vista) och det funkar hur bra som helst...  :cry

Jag har testat att avinstallera drivrutinen till ljudkortet. Ska installera den igen och se vad som händer...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #15 skrivet: 2008-06-10, 09:45:50 »
Och svaret på det var: Inte ett jämrans skit. Uppenbarligen trivs inte mitt ljudkort med headsetet. Jag får nog helt enkelt testa ett nytt headset...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #16 skrivet: 2008-06-10, 09:56:34 »
Vad händer om du flyttar kontakterna till baksidan på burken?

Har för mig att det kan inverka. Ifall du nu får missljud med boosten så kan du ju minska volymen i micken...

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #17 skrivet: 2008-06-10, 11:47:09 »
Jag kan svara på båda frågorna med ett svar. Det gör ingen skillnad... Ska försöka få tag på supporten på Asus... :headbang :urrk :microsoft :rythm

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #18 skrivet: 2008-06-11, 09:29:52 »
Jag har ett ASUS P5E-mobo med ett extra ljudkort, ungefär som det ser ut för dig Merlin, och jag hade också lite problem initialt.

För det första, om du använder frontpanelens kontakter tar jag för givet att du också kopplat in sladdarna från chassit till ljudkortet. Om du gör det, så bryter du automatiskt alla kontakter på ljudkortet. Det är antingen frontpanel, eller bakpanel som gäller. Kolla detta, och min rekommendation är att du INTE använder frontpanelen, utan bara pluggar in ljudkortet rätt i pci-kontakten och sedan använder ljudkortets egna kontakter.

Jag löste mina problem genom att göra följande.

1. Stäng av datorn och dra ut alla mic, hörlurssladdar, oavsett vart de sitter.
2. Starta datorn och avinstallera alla ljuddrivisar. - stäng av igen.
2. Öppna chassit, och dra ut alla eventuella chassikontakter som sitter i ljudkortet.
3. Plugga in lurar och mic direkt i ljudkortet. (Rosa=mic, - Grön = högtalare/lurar)
4. Starta datorn och sätt i cd-skivan med drivisar till mobo
5. Installera ljuddrivisar.
6. Starta om
7. Har du tur frågar nu ljudprogrammet själv vad det är för grejor du pluggat in i de olika hålen, men annars får du själv gå in och välja i inställningarna.
8. Ställ in inspelning och uppspelningsvolym på max i vista.

Sen har TS en förmåga att vara ganska kinkigt. Det finns en väldigt massa inställningar att göra, och det löser man nog enklast per telefon. Om du vill kan du PM:a mig så får du mitt telefonnummer, så kan jag försöka hjälpa dig ikväll. Jag har ett ASUS-kort och win-vista 64bitars, och gjorde som sagt denna resa igår. :)

lycka till!


 
« Senast ändrad: 2008-06-11, 09:31:39 by DaddyLongLeg »

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #19 skrivet: 2008-06-11, 10:00:30 »
Tackar för tipsen Daddy. Förvisso surt om jag inte kan använda frontpanelen. Just nu har jag högtalarna inpluggade på kortet och headsetet på frontpanelen. Högtalarna funkar och lurarna lika så. Men micken vill inte vara med vare sig i frontpanelen eller på kortet. Så ja, frontpanelen är inkopplad på kortet ;)

På min laptop fick jag upp att den frågade vad det var jag pluggat in, men det ville den inte göra på min stationära burk... Ja ja, jag ska testa dina tips så får vi se vad som händer... :)

Jag är dessutom aningens förvånad att det inte verkar finnas något utility-program till kortet, men det kanske är för mycket att begära...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #20 skrivet: 2008-06-11, 14:44:11 »
Köp ny dator :D :banana




Eller ett USB-headset

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #21 skrivet: 2008-06-11, 15:15:55 »
He he, njaaa, ny dator igen, då blir jag nog utslängt och får sova i garaget...

Är USB-headset bra då? Jag har hört en hel del gnäll om dylika...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #22 skrivet: 2008-06-11, 15:53:48 »
Har kört först Plantronics ett par år och nu Sennheiser sedan ett par år. Har alltid fungerat klockrent  :thumb
Har inte använt högtalare öht på de senaste 5 åren i alla fall :) (gör ju att man kan spara in några kronor på att skippa fett ljudkort när man köper burk)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #23 skrivet: 2008-06-11, 16:02:48 »
vad fanken. Det är klart att grabben inte skall behöva köpa nytt headset. Grejorna skall ju funka, inget snack om saken. Jag kan sätta min mittersta bröstvårta på att det är drivrutiner som spökar :)


Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #24 skrivet: 2008-06-11, 16:09:51 »
Jag kan sätta min mittersta bröstvårta på att det är drivrutiner som spökar :)

Mmmmm... Vispgrädde! :drool

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #25 skrivet: 2008-06-11, 16:16:10 »
Jag har inte tre bröstvårtor. Jag har fem.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #26 skrivet: 2008-06-12, 09:31:25 »
*skrattar* Jaha, nu spårade visst tråden ur... :)

Jag hann inte testa dina tips igår Daddy. Frugan kom hem från en affärsresa, så jag var upptagen av angenämare saker än trasslande ljudkort... ;)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #27 skrivet: 2008-06-12, 10:36:02 »
Jag har nog samma moderkort som daddy (ASUS P5K) och det var krångligt att få micen att fungera som den skulle, men att använda frontpanelen går inte med teamspeak med det ljudkortet, jag var tvungen att koppla bort frontpanelen i ljudinställningarna till ljudkortet för att micen skulle fungera överhuvudtaget, sen finns det inställningar i TS som hjälpte en hel del, i settings/sounddevices så kan man ändra från direct sound till wave så ökade volymen ganska bra, ska finnas en annan tråd från när vi bytte från ventrilo till TS där det har diskuterats fram och tillbaka med olika lösningar.
Hoppas nånting hjälper  :thumb

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #28 skrivet: 2008-06-19, 08:17:05 »
Ja, just, det finns ju valet att välja mellan "primär ljuddrivrutin, direct sound och wave, och i mitt fall, även "SoundMax" vilket gav bäst kvalitet.

Lycka till :)

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: TeamSpeak, mikrofoner och Vista
« Svar #29 skrivet: 2008-06-19, 09:10:08 »
Jag kanske skulle få tummen ur och försöka fixa det här. Under söndagens matchspel så körde jag med TeamSpeak på laptopen i stället. Sedan dess har jag knappt rört datorn... Ja ja... Det är ju i alla fall fint väder... :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg