Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vilken sorts server vill du spela på?  (läst 6426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
Vilken sorts server vill du spela på?
« skrivet: 2008-08-18, 11:24:19 »
Fraktions-omröstningen (postad av Prunis) visar på en större preferens för Destruction-sidan. Även om jag hade en annan önskan så kommer jag anpassa mig efter detta. Men vi måste diskutera fram vilken servertyp också!?

Mythic har inte ännu varit supertydliga om skillnaderna mellan servertyper, men om jag klipper in gammal info och någon egen tolkning, så får ni själva avgöra vad ni tror. Om du hittat ny info om serversorterna så posta genast tack!? :)


Core ruleset
Jag har läst att denna servertyp kommer att ha pvp i fler och fler områden ju högre lvl man blir. På låg lvl så är 80% av områden non pvp och 20% pvp - medan på hög lvl så är 80% pvp-områden och 20% non-pvp. Det är mycket troligt att när man väl har nått max lvl (40?) så kommer man ränna omkring i mestadels PvP/RvR-områden.

Roleplay Ruleset
"This is the same server based Ruleset as the Core Ruleset. We will be adding CS enforced rules for names and encouraging RP communication between players for this Ruleset."

Stora skillnaden mot Core är att folk ska avhålla sig från att tala alltför out-of-character i sådana chat-kanaler som syns för allmänheten. Om jag får gissa så tror jag inte leet-speach ses med alltför blida ögon heller. Vad och hur folk skriver i privata tells/whispers eller i den egna spelgruppen är helt upp till dem. Man slipper en hel del kassa namn också och behöver inte oroa sig för att träffa karaktären "Death2Microsoft" etc.

Open RvR Ruleset
This is the same server based Ruleset as the Core Ruleset except for three (3) changes:
1) Your RvR Flag will be on permanently. There will be no way to turn it off.
2) The Bolster buff (which normally gives you Battle Ranks in RvR and Scenarios) will not be functional except for Scenarios.
3) The Chapter 1 (not Tier 1) area will turn any Character of any Rank from the opposing Realm into a Chicken.

Punkt 1) tyder på att pvp är möjligt i alla områden, inklusive de man levlar i (utom undantaget under punkt 3).
Jag förstår inte punkt 2.
Jag tror att punkt 3) säger att gankning är förhindrat i lvl 1-10 områdena.

Gemensam server när man/vi gjort ovan val?
Det är i denna tråd http://www.oldgents.se/forum/index.php?topic=19281.0 som vi diskuterar valet av server. Destruction-servern (oavsett Core eller rp) ska börja på bokstaven "F". Om det inte finns någon server av rät sort på bokstaven "F" så går man vidare till "G" och kollar, etc etc.

Vill bara flagga för att det just nu är möjligt att vi kommer hamna på två eller till och med tre olika Destructionservrar; en för Core, en för rp och en för Open RvR!? Det beror helt på hur folk ställer sig till ovanstående frågor. Jag kommer köra på en rp-server för att jag gillar rp och för att mina vänner/bekanta har ställt in sig på det. Men om det då finns folk som absolut inte vill köra på en rp-server så blir resultatet att vi kommer köra på en Destruction Core server och en Destruction rp Server.
« Senast ändrad: 2008-08-18, 15:08:40 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #1 skrivet: 2008-08-18, 13:07:27 »
Rollspelandet lägger jag mig inte i, men vad gäller core kontra open regelset så kan jag bidra med följande iaktagelse från betan: Just nu är det såvitt jag kan förstå coreregler på EUbetan och jag har inte kännt att det är långt till PvP.

En tredjedel är questande, en tredjedel är RvR och en tredjedel är PvP. Så två tredjedelar involverar strid mot mänskliga spelare.

Mitt försla är att vi testar under öppna betan och ser vad vi tycker. Det kommer troligen att vara coreregler under den fasen också. Jag har inget emot att spela på vare sig core eller openservrar btw.


edit:
Äh, jag måste slänga in lite mer reflektioner:

1) Your RvR Flag will be on permanently. There will be no way to turn it off.
2) The Bolster buff (which normally gives you Battle Ranks in RvR and Scenarios) will not be functional except for Scenarios.
3) The Chapter 1 (not Tier 1) area will turn any Character of any Rank from the opposing Realm into a Chicken


1. Har ingen åsikt direkt... Kan väl vara kul att man är contested hela tiden.
2. Det här är tråkigare... RvR går i tiers, vilket betyder att man kan vara upp till 8 levlar för låg om man hoppar in i ett RvR-område. Man kan dessutom enligt dessa regler inte gå tillbaka en tier utan at bli förvandlad till en höna. Som det är i corereglerna får man en buff så att man hamnar den högsta ranken för RvRområdet när man hoppar in där - Alla blir samma level så att säga, men man får inga nya färdigheter, bara buff på dina egenskaper (str, agi, osv.)
3. Ingen åsikt.
« Senast ändrad: 2008-08-18, 13:28:06 by Pruneboy »

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #2 skrivet: 2008-08-18, 13:14:33 »
Jag vill lira på en pvp server, sen om core blir för mycket carebear syndrom vet jag inte men men

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #3 skrivet: 2008-08-18, 13:28:59 »
Det finns inga regelset utan pvp i WAR, bara så att alla vet.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #4 skrivet: 2008-08-18, 13:38:29 »
Vad är det för skillnad mellan core och open då?

är open så att du får pvpa även inne i byar och så?

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #5 skrivet: 2008-08-18, 13:57:19 »
Vad är det för skillnad mellan core och open då?

är open så att du får pvpa även inne i byar och så?

Ja, det tror jag. Nedan citat beskriver enda stora skillnaden:
             1) Your RvR Flag will be on permanently. There will be no way to turn it off.

Jag tolkar det som att du kan bli påslagen i alla områden efter lvl 11.

Om jag hade fått välja så tycker jag egentligen Open RvR-servern innebär lite mer frihet, men det är egentligen inte några stora skillnader IMHO mellan 1) och 3). Tvingas jag prioritera så väger rp än mer för mig.

edit: jag la till alternativet "Det spelar ingen roll". :)  Tyvärr verkar det som att möjligheten att ändra sin egen röst föll bort med denna ändring och jag ser inget sätt att få tillbaka den.   :rythm
« Senast ändrad: 2008-08-18, 15:15:40 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #6 skrivet: 2008-08-18, 17:02:22 »
Hmmm då vill jag nog lira core isåfall... Var det inte Vanguard som hade open pvp överallt och det var lite jobbigt ifall man skulle crafta... Jag har ju röstat open men egentligen gör det varken till eller från så länge vi inte lirar rp för min del...

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #7 skrivet: 2008-08-18, 17:10:45 »
så länge vi inte lirar rp för min del...

Darest thou poke the funny against lords and ladies who speaketh like this? Shame on thee I sayeth! Eternal shame!

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #8 skrivet: 2008-08-18, 22:21:08 »
:lolabove

Jag håller med Cederträdet. RP går bort med tanke på hur casual vi är. Open kan bli riktigt kämpigt när man har annat att pyssla med än ganking. Core skola hädenefter bliva min melodi.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #9 skrivet: 2008-08-19, 07:59:26 »
 :stupid x2 Någonstans vill jag kunna hämta andan, och att sätta sig in i karaktärens psyke såväl som dess funktion blir mer jobb än jag önskar. Core.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #10 skrivet: 2008-08-19, 11:43:16 »
Ni överskattar rp-biten på en rp-server IMHO!! :) Det är bara i riktigt hardcore rp-gillen som sådant ni talar om förekommer.

Enda skillnaden är att folk måste vårda sitt språk lite mer och även tala in-charachter i gemensamma gilleschatter. Det krävs IMO ingen ansträngning för att göra detta. Och som jag skrev tidigare, det positiva är att man slipper leet-speach och idiotnamn.

Större skillnad än så är det inte.

Jag respekterar att folk har olika smak, men jag accepterar inte överdrivna argument.  :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #11 skrivet: 2008-08-19, 11:49:28 »
Ja, jag överdrev för den komiska poängens skull och ber om ursäkt för det. :) Man läser om en del skräckexempel dock, vilket färgar åsikterna.

Anyhoo... Det är väl inte otroligt att servertransfers blir möjliga, så jag känner att vad vi än gör för val kommer det gå att ändra sig - Visst, det är mer tungrott att ändra sig ett par månader in, men jag utgår från att möjligheten kommer att finnas.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #12 skrivet: 2008-08-21, 08:20:24 »
Nu när nda:n är nere kan folk äntligen förklara lite hur reglerna fungerar och vad de tycker. Här kommer en rätt bra genomgång med slutsatser:

Citat från: Utakata på warhammer allianceforumet
First of all, hooray for the NDA lift!

Now a huge majority of the community has been very confused about Core vs Open with the NDA in place. Now that it's down I, and many other beta testers, will be able to give you true insight on how it works.

First, I'll give you the hard facts, then I'll give you my impressions of how both rulesets will play out.

First of all, to clear some misconceptions and assumptions.

We have never played an Open ruleset in beta. We have only had access to Core. We have been told specifically by the devs that the Open ruleset will be implemented by simply permanently flagging you for RvR. This causes some problems that a lot of you were afraid of, but really it isn't that bad.

The main problem is this: the chicken is DIRECTLY related to your RvR flag, and not based on what zone you are in per se. That means on an Open server, you can never go back to lower tiers and complete any content that you may have missed. We have been specifically told by the devs that this is the case, and there's not an exception unless they have changed their thoughts in the past week or two.

And before I go on, the cutoff levels of the tiers are 11-12, 21-22, 31-32. So when you hit 12 in a tier 1 zone, you would turn into a chicken instantly if you are flagged. Oh and I personally have never tested going to tier 3 at rank 40, and I do not know if you're chickened there or not. If any elder tester would enlighten me please? I do know that at one point the devs stated there was a chicken mechanic in tier 3, but then I heard some testers saying they tried it and were not chickened although I have a sneaking suspicion that they simply made rank 31 templates and went to tier 3, in which case they wouldn't have got chickened.

Just as a heads up, I found a lair in tier 1 with a level 40 hero mob so on an Open server, you will never be able to defeat him. I'm sure there are others in the other zones as well.

On a similar tangent, any support abilities cast on a flagged player will flag you. I was running through tier 1 at rank 22 and healed someone but they were flagged and I got turned into a chicken >_<.

Oh and to clear the misconception, you do NOT get flagged in enemy PvE territory. Well, actually I think you get flagged in the really lowbie chapter areas, but as a rank 22 shaman I explored well over 60% of Chrace (Tier 1 high elf) and didn't get chickened. I simply haven't walked to the rest of the areas. I did get flagged in the chapter 4 dwarf zone in Mount Bloodhorn though. But it was only like, RIGHT next to the town, not in the surrounding PvE areas. This is NOT a bug. You actually have a LOT of content in your enemy's PvE zones. There are warcamps and towns all over the world, and this is a good thing. It's nice because you can actually quest and stuff in whatever scenery you desire. Also it's really nice for the lore and stuff because you actually feel the perpetual warfare, even in the PvE content. It also helps lead you to the RvR zones.

But now I need to talk about map layout. A lot of people have been whining about not being able to attack people in the PvE zones or whatnot and that's the main argument for Open servers. Don't get me wrong, I used to be an Open server fanatic so I know where you're coming from. There are two things that are rather contradictory about the game design in this though.

First of all, the way the zones are set up is mostly perfect for the Core ruleset. When you actually get into the game you'll understand a lot better. Like when you start off, you simply do not expect there to be any PvP. It's hard to explain. You might be theorycrafting all your PvP fantasies but the game simply isn't built that way. If you want to PvP at rank 1 you can, but I don't see why anyone would ever PvP in the PvE zones. They just aren't built that way. The first like 60% of the Mount Bloodhorn zone, I don't see how I'd ever see an enemy there. But then comes the contradiction...

There are these PQs that have some special name I believe but basically you race your enemy realm to beat the PQ first. So in one area there will be two sides, say Greenskins vs Dwarfs. There are a bunch of NPC mobs and the first objective is to kill 100 Dwarfs, or kill 100 Greenskins. You are racing your enemy realm to reach that limit before the other. Sadly, in Core servers that means you will be PvE'ing right next to your mortal enemy. HOWEVER, I have noticed that these types of PQs are pretty deep into your own territory, I never really saw any dwarfs at the Greenskin contested PQ at all. Furthermore, this is tier 1 we're talking about. Once you've played through tier 1 once, it shouldn't take more than about 6 hours to play through it rank 1-12. And this is just one of like, 10+ PQs in the zone. From my experience, while leveling normally so far I have only seen about 4-5 unflagged Order players, even on the contested PQs.

TL;DR: facts

So to wrap things up as far as the facts go, in tier 1, 2, and *maybe* 3, you will be chickened if you are too high level and PvP flag. In Open, that is all the time, you cannot go back and complete old content. There are a very very small amount of PQs where you fight alongside your mortal enemy unflagged (if you choose). The world design is very nice for Core, and I don't expect much PvP in the PvE areas even on an Open server. Only like 5% of your PvE experience.

So now I just want to talk about my general impressions, even though I gave some already.

Well the Core server is definitely the way to go in my opinion. If you like PvE, there will be a ton of it, if you like PvP, there will be a ton of it. There's almost always a huge perpetual struggle going on in the Empire vs Chaos pairing. (Kind of disappointing by the way, I wish more fighting would occur in Greenskin vs Dwarf!). Usually consists of about 30 people in each realm going back and forth over a battlefield objective. It's really epic. And since a lot of the main PvP incentives are in *gasp* the RvR zones, then a lot of people will be there to fight at all times. It's going to be extremely hard to find any good fights in the PvE zones, on both the Open and Core servers. The open world PvP is really good in Core already.

Oh and, to put it bluntly, if you're a griefer, play a support class. You can go around and heal friendly mobs while your enemy grinds on them, it's hilarious. You can also help prevent your enemy from winning the contested PQs by healing the NPCs they are trying to kill.

If tier 3 is chickened, Open servers are really going to suck because you'll never be able to go to Mount Gunbad after level 31. The dungeon is going to be really hard and it's going to be difficult to find a bunch of rank 30 players to do the hardest wing with. Normally, I'd expect to be going back to that dungeon even at rank 35-40.

I know some of the PQs in tier 2 are really hard. My guild group basically stepped all over chapter 1-9 and then we got to chapter 10 and even though we were all around rank 20-21 (the final levels of tier 2) we still failed the PQ. Granted it was only 6 of us but still, it'd be nice to go back and finish that at 23 or 24.

Also, there is SO MUCH content in the game. If you want to experience the whole game on one character do NOT go Open. You will outlevel a tier before even finishing all the content in a single pairing, not to mention the other 2 pairings.

TL;DR impressions

Pick Core if: You care more about going back and filling your tome and finishing old quests or even recent quests (say tier 2 quests for a rank 20~ player at rank 22) than PvP'ing once in a blue moon in the PvE areas even though you could join a scenario or go to open world RvR and get in the fray immediately.

Pick Open if: You have a thirst for blood and would never do something silly like explore or go do old quests or look for lairs, and you can't stand seeing your enemy unflagged even if it's only once or twice in your entire WAR career.


If you have any more questions or need me to clear anything else up in relation to Core vs Open and world design let me know.

EDIT: One last note. On open servers there is no bolster buff in open world RvR. The bolster buff will make your stats/abilities scale to rank 8 if you're under rank 8 in a tier 1 zone. This basically means you're useless in open world RvR until at least 6+ on open servers, whereas in core you can do something useful right away, depending on your class. Melee classes can't do much until they get rank 4 or 5 abilities, but that takes like 30 minutes to an hour. So in short, open caters more toward 'PvE until I'm high enough to PvP'.
Källa:

Och här är info om regelsetten från warhammer wikin: http://www.warhammeralliance.com/forums/showpost.php?p=1148820&postcount=5

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #13 skrivet: 2008-08-21, 11:15:31 »
ok, det klarnar lite. Synd det där med kycklingen, villket verkar göra Open RvR till ett mindre lyckat val. Då antar jag att vi alla lutar mot core?


Utloggad Johnny Hazard

  • Moderator
  • The God of posting
  • *****
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Vilken sorts server vill du spela på?
« Svar #14 skrivet: 2008-08-21, 11:45:03 »
Finns ingen som helst behov av Open PvP då det inte kommer vara ont om RvR strider - tro mig. Man MÅSTE ju ta ett antal battleground för att kunna belägra storstäderna och på så sätt få tillgång till dem speciella instanserna som bara finns där.

Likaså är inte långt till närmaste RvR område, de finns i varje zon från lvl 1 och uppåt. Och då man inte förlorar nått på att dö så har folk inget att förlora på att RvR:a.

Igår var det ett flera timmars långt slag som böljade fram å tillbaka genom en av zonerna. Tyvärr lever de olika sidorna upp till sina namn, Order kom samlade och piskade matta med oss kaosyngel. Men kul va det och nog lyckades man få ett par kills innanför bältet, dock käkade jag nog oftare damm! ;)

Dock är testservrarna idag underdimensionerade, jag krashade till skrivbordet säkert 2-3 gånger i timmen minst. US servrarna verkar inte ha samma problem, så man hoppas att man slipper detta senare.

Sen finns det lite att önska som helare, för det är himla svårt att hålla koll på vart folk är och väldigt ofta missar man att folk är förlångt borta eller att man försöker hela nån som inte är med i gruppen eller "warbandet".

Kommer väl UI moddar för detta.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg