Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: PC-spelares rättigheter  (läst 13034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
PC-spelares rättigheter
« skrivet: 2008-09-02, 13:43:20 »
http://www.edge-online.com/blogs/the-gamers-bill-rights
Läsvärd text om vad spelproducenter borde tänka på när de skapar PC-spel.

Det är dessutom inte första gången ngn från Stardock går ut med en smart kommentar till piratjakten och demoniseringen av kunder.
http://forums.sinsofasolarempire.com/post.aspx?postid=303512

guest1327

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #1 skrivet: 2008-09-02, 20:19:25 »
 :goodposting

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #2 skrivet: 2008-09-24, 13:09:14 »


Början på en ny liten story hos PA. Vi får se vart det bär. :)

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #3 skrivet: 2008-09-24, 13:10:26 »
Spore kommer snart få en uppdatering som gör att man får installera det hur många gånger man vill på sin egen dator. Woohoo.... *sarkasm*
Helt ofattbart att man blir behandlad bättre av pirater än de som tar ens pengar...

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #4 skrivet: 2008-10-03, 15:56:15 »
Jag fortsätter min ensamma tråd. :)
Har en pdf med de tre artiklar som medföljde Penny Arcades trilogi om piratkopiering. Har inte haft tid att lägga upp någonstans, så den som är intresserad får maila mig eller gå till http://www.penny-arcade.com

Sony har visat att någon därinne förstått att DRM-skydd skapar pirater. I samma tal bekräftade personen samtidigt att man kommer fortsätta med DRM.
Man måste älska den industrin...
http://www.idg.se/2.1085/1.183202

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #5 skrivet: 2008-10-03, 16:16:48 »
Hmm, jag tycker nog inte att Sony gått ut med att DRM-skydd skapar pirater, däremot har en representant för Sony uttryckt att han personligen anser att DRM-skydd skapar pirater.

Det är en viss skillnad... ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #6 skrivet: 2008-10-10, 12:13:36 »
Eftersom detta alltmer blir en antipirat-bashande tråd vill jag klargöra min egen ståndpunkt:
Jag har inget emot att ladda ner filmer, musik och spel. Jag gör det dagligen.
Kanske inte spel, men det lilla jag hinner spela spenderar jag med Guild Wars eller mitt ochippade Wii (som jag köper spel till, båda i butik och via WiiWare) så det finns ingen anledning för mig att hämta ngt.

Jag går ofta med sambo och ungarna på bio eftersom jag älskar film, men det finns gränser för vad jag är villig att betala för. Jag ger inte 500 kr för att gå på bio och se något halvkasst, så rik är jag inte. Och jag kommer aldrig acceptera att vi 2008 måste vänta i ett halvår innan en film kommer hit, och sedan tvingas vänta ytterligare ett halvår innan jag kan hyra den.
En mer up-to-date filmbransch hade släppt filmerna för nedladdning via torrent mot en avgift på kanske 60 kr. Varför just 60 kr? Väldigt enkelt, jag begär inte svensk textning, jag begär inget fysiskt material och jag ligger inte bakom en föråldrad distributionskedja. Jag betalar villigt för arbetet med filmen, men vägrar stå för omkostnader som jag inte utnyttjar.

Vad gäller musik har jag ett bibliotek av riktiga skivor hemma, och köper med jämna mellanrum detsamma. Men om jag inte kan få tag i en skiva utan att sitta och häcka på auktionssidor i 4 månader så kommer jag att ladda ner den. Ge mig möjlighet att betala artisten i efterskott på ett smidigt sätt så har jag inga bekymmer med det. Napster i USA säljer något som kan liknas vid mobil-laddningar i affärer fast för påladdning av ditt Napster-konto, ge mig det och jag kommer genast betala en vettig summa.

Men så kommer det där som får mig att slå bakut. Jag kommer aldrig köpa en produkt som riskerar att förstöra min dator. Om en piratkopia av något innebär en lägre risk för mig så hur ska jag då motiveras att köpa densamma? Sjukt.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #7 skrivet: 2008-10-10, 12:47:33 »
Ars Technicas lilla artikel om huruvida musik/spel/film-branscherna talar sanning:
http://arstechnica.com/articles/culture/dodgy-digits-behind-the-war-on-piracy.ars

Svensk kommande antipiratlag (jag vet, finns en liten chans att den stoppas, men inte så troligt):
http://www.idg.se/2.1085/1.184694/piratjagarlagen-ar-klar

BSA (Business Software Alliance) vill inte att EU ska anse öppen källkod vara ok i myndighetsstrukturerna. Det kommer skapa förvirring. Eller kanske mer exakt, det kommer göra att folk inte betalar hutlösa licensavgifter med våra skattepengar.
http://www.idg.se/2.1085/1.184401/bsa-vill-satta-kappar-i-hjulen

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #8 skrivet: 2008-10-10, 12:49:31 »
Hmm, jag tycker nog inte att Sony gått ut med att DRM-skydd skapar pirater, däremot har en representant för Sony uttryckt att han personligen anser att DRM-skydd skapar pirater.

Det är en viss skillnad... ;)

Sant, han är bara en av de högre avdelningscheferna. Han får inte betalt för att ta ansvar för företagets framtid, eller så... :doubt

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #9 skrivet: 2008-10-10, 13:46:02 »
Äh, det är klart han får.

Men ett företag man jobbar på kan ha en officiell policy och som anställd (eller chef) kan man fortfarande ha en annan åsikt. Han uttalade just att det var hans personliga åsikt. Jag tycker det är en himmelsvid skillnad.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #10 skrivet: 2008-10-10, 14:24:58 »
Om de nu har insett det alla vet, varför inte göra något åt det? Varför inte satsa på nedladdningsbart material, mikrobetalningar (hatar personligen mikrobetalningar, helt annan diskussion) och liknande bevisat väl fungerande affärsmodeller?

Att man vägrar utvecklas gör det hela så deprimerande och var också varför jag la upp artikeln.
Jag ska genast editera det semantiska felet i mitt inlägg. :P

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #11 skrivet: 2008-10-10, 14:27:38 »
Om man nu måste raljera över något så tycker jag man ska vara korrekt. ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #12 skrivet: 2008-10-13, 12:51:36 »
Och folk fortsätter att trycka det uppenbara upp i ansiktet på branschen...
(Och äntligen kan man posta bilder i forumet igen! :) )

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #13 skrivet: 2008-10-17, 09:37:25 »
Stardock har lyssnat igenom den senaste tidens DRM-debatt och uppdaterat sin Gamers Right's lista.
http://www.shacknews.com/featuredarticle.x?id=1026

Som vanligt är det väldigt vettiga åsikter och intressant att läsa. Vissa reageraroch anser att denna åsikten är lite skum:
DRM is just wrong in principle, you buy something, you own it and should be able to do whatever you want. This is a view held by some but the person who makes the thing has the right to distribute it how they want. If I spend $5 million making a game, someone paying $50 doesn't "own" it. There has to be some middle ground on serving customers and protecting IP holders.

Men de menar att IP (intellectual property) säljer man licenser till användarna att utnyttja, man säljer inte en fysisk produkt.
Det är en ståndpunkt som kan diskuteras, men gillar man inte läget, får man ju köpa något annat företags spel. Det är ju inte något som kan betraktas som ett brott mot användaren att man bara säljer en licens och inte en full produkt.

Edit: Justerat min grammatik. :thumb

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #14 skrivet: 2008-10-17, 10:12:37 »
Jag vet inte om detta är så konstigt...?!?!?
Du köper "rätten" att använda produkten...inte produkten! Detta gäller i massor av lägen i vardagliga livet dvs grejen är väl enkel. Skulle du köpa en produkt som jag produceerat...säg en låt, och sedan kunna göra profit på detta längre fram dvs sälja den vidare til massor av andra - hur skulle det funka då? En sak är väl om du köper 100 produkter och säljer dessa vidare en och en....

Att man ska ha en fungerande produkt, tycker jag är ensjälvklarhet (som dom skriver) och att den ska fungera på min maskinom jag uppfyller kraven som ställs. Att man inte kan köra ett spel på högsta kvalité....osv osv är inget som man ska kunna kräva, för det har ju bara med maskinval att göra.

Jag köper ju bara rätten att använda ALLA mina program som jag arbetar med - så varför skule det vara skillnad gentemot spelindustrin? Gillar jag inte spelet kan jag ju alltid sälja det vidare till någon som vill ha det.

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

 

Senaste inlägg