Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: PC-spelares rättigheter  (läst 13040 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
PC-spelares rättigheter
« skrivet: 2008-09-02, 13:43:20 »
http://www.edge-online.com/blogs/the-gamers-bill-rights
Läsvärd text om vad spelproducenter borde tänka på när de skapar PC-spel.

Det är dessutom inte första gången ngn från Stardock går ut med en smart kommentar till piratjakten och demoniseringen av kunder.
http://forums.sinsofasolarempire.com/post.aspx?postid=303512

guest1327

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #1 skrivet: 2008-09-02, 20:19:25 »
 :goodposting

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #2 skrivet: 2008-09-24, 13:09:14 »


Början på en ny liten story hos PA. Vi får se vart det bär. :)

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #3 skrivet: 2008-09-24, 13:10:26 »
Spore kommer snart få en uppdatering som gör att man får installera det hur många gånger man vill på sin egen dator. Woohoo.... *sarkasm*
Helt ofattbart att man blir behandlad bättre av pirater än de som tar ens pengar...

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #4 skrivet: 2008-10-03, 15:56:15 »
Jag fortsätter min ensamma tråd. :)
Har en pdf med de tre artiklar som medföljde Penny Arcades trilogi om piratkopiering. Har inte haft tid att lägga upp någonstans, så den som är intresserad får maila mig eller gå till http://www.penny-arcade.com

Sony har visat att någon därinne förstått att DRM-skydd skapar pirater. I samma tal bekräftade personen samtidigt att man kommer fortsätta med DRM.
Man måste älska den industrin...
http://www.idg.se/2.1085/1.183202

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #5 skrivet: 2008-10-03, 16:16:48 »
Hmm, jag tycker nog inte att Sony gått ut med att DRM-skydd skapar pirater, däremot har en representant för Sony uttryckt att han personligen anser att DRM-skydd skapar pirater.

Det är en viss skillnad... ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #6 skrivet: 2008-10-10, 12:13:36 »
Eftersom detta alltmer blir en antipirat-bashande tråd vill jag klargöra min egen ståndpunkt:
Jag har inget emot att ladda ner filmer, musik och spel. Jag gör det dagligen.
Kanske inte spel, men det lilla jag hinner spela spenderar jag med Guild Wars eller mitt ochippade Wii (som jag köper spel till, båda i butik och via WiiWare) så det finns ingen anledning för mig att hämta ngt.

Jag går ofta med sambo och ungarna på bio eftersom jag älskar film, men det finns gränser för vad jag är villig att betala för. Jag ger inte 500 kr för att gå på bio och se något halvkasst, så rik är jag inte. Och jag kommer aldrig acceptera att vi 2008 måste vänta i ett halvår innan en film kommer hit, och sedan tvingas vänta ytterligare ett halvår innan jag kan hyra den.
En mer up-to-date filmbransch hade släppt filmerna för nedladdning via torrent mot en avgift på kanske 60 kr. Varför just 60 kr? Väldigt enkelt, jag begär inte svensk textning, jag begär inget fysiskt material och jag ligger inte bakom en föråldrad distributionskedja. Jag betalar villigt för arbetet med filmen, men vägrar stå för omkostnader som jag inte utnyttjar.

Vad gäller musik har jag ett bibliotek av riktiga skivor hemma, och köper med jämna mellanrum detsamma. Men om jag inte kan få tag i en skiva utan att sitta och häcka på auktionssidor i 4 månader så kommer jag att ladda ner den. Ge mig möjlighet att betala artisten i efterskott på ett smidigt sätt så har jag inga bekymmer med det. Napster i USA säljer något som kan liknas vid mobil-laddningar i affärer fast för påladdning av ditt Napster-konto, ge mig det och jag kommer genast betala en vettig summa.

Men så kommer det där som får mig att slå bakut. Jag kommer aldrig köpa en produkt som riskerar att förstöra min dator. Om en piratkopia av något innebär en lägre risk för mig så hur ska jag då motiveras att köpa densamma? Sjukt.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #7 skrivet: 2008-10-10, 12:47:33 »
Ars Technicas lilla artikel om huruvida musik/spel/film-branscherna talar sanning:
http://arstechnica.com/articles/culture/dodgy-digits-behind-the-war-on-piracy.ars

Svensk kommande antipiratlag (jag vet, finns en liten chans att den stoppas, men inte så troligt):
http://www.idg.se/2.1085/1.184694/piratjagarlagen-ar-klar

BSA (Business Software Alliance) vill inte att EU ska anse öppen källkod vara ok i myndighetsstrukturerna. Det kommer skapa förvirring. Eller kanske mer exakt, det kommer göra att folk inte betalar hutlösa licensavgifter med våra skattepengar.
http://www.idg.se/2.1085/1.184401/bsa-vill-satta-kappar-i-hjulen

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #8 skrivet: 2008-10-10, 12:49:31 »
Hmm, jag tycker nog inte att Sony gått ut med att DRM-skydd skapar pirater, däremot har en representant för Sony uttryckt att han personligen anser att DRM-skydd skapar pirater.

Det är en viss skillnad... ;)

Sant, han är bara en av de högre avdelningscheferna. Han får inte betalt för att ta ansvar för företagets framtid, eller så... :doubt

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #9 skrivet: 2008-10-10, 13:46:02 »
Äh, det är klart han får.

Men ett företag man jobbar på kan ha en officiell policy och som anställd (eller chef) kan man fortfarande ha en annan åsikt. Han uttalade just att det var hans personliga åsikt. Jag tycker det är en himmelsvid skillnad.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #10 skrivet: 2008-10-10, 14:24:58 »
Om de nu har insett det alla vet, varför inte göra något åt det? Varför inte satsa på nedladdningsbart material, mikrobetalningar (hatar personligen mikrobetalningar, helt annan diskussion) och liknande bevisat väl fungerande affärsmodeller?

Att man vägrar utvecklas gör det hela så deprimerande och var också varför jag la upp artikeln.
Jag ska genast editera det semantiska felet i mitt inlägg. :P

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #11 skrivet: 2008-10-10, 14:27:38 »
Om man nu måste raljera över något så tycker jag man ska vara korrekt. ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #12 skrivet: 2008-10-13, 12:51:36 »
Och folk fortsätter att trycka det uppenbara upp i ansiktet på branschen...
(Och äntligen kan man posta bilder i forumet igen! :) )

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #13 skrivet: 2008-10-17, 09:37:25 »
Stardock har lyssnat igenom den senaste tidens DRM-debatt och uppdaterat sin Gamers Right's lista.
http://www.shacknews.com/featuredarticle.x?id=1026

Som vanligt är det väldigt vettiga åsikter och intressant att läsa. Vissa reageraroch anser att denna åsikten är lite skum:
DRM is just wrong in principle, you buy something, you own it and should be able to do whatever you want. This is a view held by some but the person who makes the thing has the right to distribute it how they want. If I spend $5 million making a game, someone paying $50 doesn't "own" it. There has to be some middle ground on serving customers and protecting IP holders.

Men de menar att IP (intellectual property) säljer man licenser till användarna att utnyttja, man säljer inte en fysisk produkt.
Det är en ståndpunkt som kan diskuteras, men gillar man inte läget, får man ju köpa något annat företags spel. Det är ju inte något som kan betraktas som ett brott mot användaren att man bara säljer en licens och inte en full produkt.

Edit: Justerat min grammatik. :thumb

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #14 skrivet: 2008-10-17, 10:12:37 »
Jag vet inte om detta är så konstigt...?!?!?
Du köper "rätten" att använda produkten...inte produkten! Detta gäller i massor av lägen i vardagliga livet dvs grejen är väl enkel. Skulle du köpa en produkt som jag produceerat...säg en låt, och sedan kunna göra profit på detta längre fram dvs sälja den vidare til massor av andra - hur skulle det funka då? En sak är väl om du köper 100 produkter och säljer dessa vidare en och en....

Att man ska ha en fungerande produkt, tycker jag är ensjälvklarhet (som dom skriver) och att den ska fungera på min maskinom jag uppfyller kraven som ställs. Att man inte kan köra ett spel på högsta kvalité....osv osv är inget som man ska kunna kräva, för det har ju bara med maskinval att göra.

Jag köper ju bara rätten att använda ALLA mina program som jag arbetar med - så varför skule det vara skillnad gentemot spelindustrin? Gillar jag inte spelet kan jag ju alltid sälja det vidare till någon som vill ha det.

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #15 skrivet: 2008-10-17, 10:25:02 »
Gillar jag inte spelet kan jag ju alltid sälja det vidare till någon som vill ha det.

DD

Även den möjligheten börjar bli allt knepigare, med ett begränsat antalt "aktiveringar" (se Bioshock). Har du använt dina aktiveringar så måste du ringa en kundtjänst och be kära söta och försöka övertyga dem om att du inte har installerat spelet på en massa olika datorer samtidigt, för att inte tala om hur dessa aktiverings- och kopieringsskydd ställer till det för konsumenter (se Spore), när det går så långt att en piratversion är att föredra framför ett original pga mindre krångel, så nog sjutton bör branschen börja tänka om?

Många spelföretag behandlar alla sina kunder som potentiella kriminella - dåligt utgångsläge för en bra kundrelation.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #16 skrivet: 2008-10-17, 10:29:35 »
Att jag la till den punkten speciellt var för att den kom upp väldigt frekvent bland kommentarerna till artikeln. Ville helt enkelt ge en snabb förklaring till hur de kan se på saken, eftersom skribentens enda kommentar var:
If I spend $5 million making a game, someone paying $50 doesn't "own" it. There has to be some middle ground on serving customers and protecting IP holders.

Håller själv med att man bara köper rätten till produkten. Anser dock till skillnad från många DRM-användande företag att jag har full rätt att sälja min licens till vem jag vill, samt installera programmet hur många gånger jag vill på alla mina maskiner. Bara för att jag befinner mig på flera olika platser så ska jag fortfarande kunna köra mina program utan att avinstallera dem på förra platsen och sedan ringa och be att få återaktivera.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #17 skrivet: 2008-10-17, 10:39:19 »
En annan sak med kopieringsskydd, de som vill köra piratkopierat fixar det ändå, så den enda funktion dessa kopieringsskydd egentligen fyller är att ställa till problem för den "vanlige, ärlige" konsumenten, eller hur? :)

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #18 skrivet: 2008-10-17, 10:47:36 »
Yupp. Och det har nog varit både Stardocks och min åsikt hela tiden. :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #19 skrivet: 2008-10-17, 11:03:11 »
Fråga är väl kanske - Vad exakt tycker ni att dom ska göra för att få bukt med problemet????
att ha en programvara installerad på fler maskiner än en - helt ok med mig. MEN hur ska dom ha koll på att det inte körs på fler maskiner samtidigt?...????? Ett exempel är ju att man "måste" aktivera spelet (få igång det) genom att koppla upp sig, vilket blir fåigt, för om man inte har internetuppkoppling, så står man där...eller hur? Då kanske manmåste ha en skiva i (originalet) för att spelet ska gå igång (vilket är en BÄTTRE lösning, än detta med nätet)!
Men självklart, man ska inte ses som en tjuv, men vad ska dom göra eftersom branschen är som den är? Merparten "laddar" ju faktiskt hem sina spel/piratkopior i annat fall hade det ju inte varit ett problem för speltillverkarna?

Dom vill ju ha tillbaka sina utvecklingskostnader och gå med VINST. annars bedriver dom ju bara välgörenhet....och vem sjutton driver ett företag så?

Samma sak, jag köper rätt av att dom vill att man ska betala för sin licens, det är väl knappast märkvärdigt, men det finns ju ett företag som låter en testa spelen online dvs lira det lite för att man ska få en uppfattning om hur spelet är....

Sen - hur mycket pengar lägger man på spel (dvs nyinklöp varje år???) - tjaaa....säg att man köper 3 spel om året. Det är knappast en förmögenhet - eller hur? De som spelar (som ett exempel) MMORPG som WoW, Warhammer eller liknande dras ju inte med dessa problem överhuvudtaget, för dom kaninstallera spelet på hur många maskiner som helst, och lira det vart dom än kommer, utan skiva eller likanden för där har dom kollen iallafall...genom att man ligger uppkopplad. Så lösningen är egentligen väldigt enkel, gör om alla spel till online-spel, ta betalt / månad och saken är ur värden!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #20 skrivet: 2008-10-17, 11:31:43 »
Merparten "laddar" ju faktiskt hem sina spel/piratkopior i annat fall hade det ju inte varit ett problem för speltillverkarna?

Vad har du för belägg för att merparten laddar hem sina spel?

Så lösningen är egentligen väldigt enkel, gör om alla spel till online-spel, ta betalt / månad och saken är ur värden!

Det var ett väldigt dumt förslag. Det går ju fint för kanske de flesta att sitta o pytsa in stålars för ett onlinespel, ett! Men sådana som jag då, och säkert många andra här på forumet, som kanske sitter och spelar mer än 10 olika spel som man skiftar mellan, ska jag då betala runt en hundring/månad per spel för att få spela dessa?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #21 skrivet: 2008-10-17, 12:00:21 »
@DH...

Det första har jag inga belägg för men jag gör ett antagande, eftersom spelindustrin rasar på PC-sidan, och fler och fler väljer att lansera sina spel startk på konsoller just för att förlsuterna blir så stor p.g.a av all den nedladdning som sker?!?!?? - jag kan ha fel!

Det andra var ju bara ett påstående, dvs inget förslag, kanske skulle skrivit ironi så att det tydlig framgick.
Sen, ok för att man lirar...men hoppa mellan 10 olika spel, det var mycket det...enligt min ringa mening. Men om det är så att många spelar på det sättet, dvs så många spel så menade jag inte att man skulle betala för att ligga ute och lira, utan att man kopplar upp sig, och det var enbart ett förslag på lösningen som rent "teoretiskt" skulle funka (alla har ju inte internet där dom spelar) men det hade löst problemet med kopieringsskydd och kunna lägga spelen på hur många datorer som helst...eller hur?

Då skulle jag kunna ha spelet installerat hos en polare, som sedan kunde testa spelet när jag inte spelar, och sen, om spelet "uppskattas" så kommer den andra köpa det, för det blir för mycket "krockar" dvs båda vil spela samtidigt.....smart va!!! :D


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #22 skrivet: 2008-10-17, 12:08:47 »
Vad har månadskostnaden med onlinespelande att göra? Det är inte en tvingande kombination. Dels så har du spel som GuildWars där du har en engångskostnad, sedan är ju nätet nerlusat med spel som får betalt genom både reklam och mikrobetalningar.

Men jag förstår att det är svårt att skydda singelspel och andra spel som inte kräver en Internet-uppkoppling.  Men Rootkit är inte rätt väg att gå. Och hela "max 5 installtioner" grejen är ju rent barock...
Jag tror verkligen inte att svaret på det hela är att kriminalisera alla som köper något, samtidigt som piraterna slipper trilskande operativsystem nersolkade med dolda drivrutiner och repade skivor. Svaret är kanske så enkelt att man ger de som köper spelet något extra för pengarna.
Detta kan vara allt möjligt.
Warcraft 3 erbjöd kontinuerliga uppdateringar och extramaterial. Visst, man måste ha en uppkoppling för det, men det fanns en spirande tanke där.
Annars kan man erbjuda extramaterial, precis som skivindustrin gör i sina ljusare stunder. Konceptbilder, kartor, musikcd.. Kanske en enkel j**la mugg eller t-shirt. Betanyckel till kommande spel. Listan kan göras väldigt lång, och innebär inte många extra kronor per såld enhet.

Man ska inte köra Sheriffen av Nottingham om man vill dra in stålarna. De som vill pirata kommer att göra det, och när de dessutom står för den goda sidan, kommer folk att gå till Robin Hood istället.
Hade man mer kört Richard Lejonhjärta varianten, bjudit på lite fest och glam till de som gör rätt för sig, så skulle fler gå den vägen och lämnat sina tjuvaktiga sätt.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #23 skrivet: 2008-10-17, 13:37:14 »
@Fell - jag måste vara enormt otydlig. Det jag menar är att OM man spelar ett onlinespel, så innebär det att bara EN klient kan vara uppkopplad på kontot åt gången MEN du kan ha spelet installerat på fler maskiner...fattar ni nu?
1. Jag installerar spelet på 3 burkar...2 hemma och en på jobbet!
2. Jag kan spela spelet på vilken burk jag vill UTAN skiva, men bara från EN dator åt gången!

Skulle man köra detta system (inte månadsbetalning) även på singellir, dvs att man kopplar upp sig mot en server för...verifiering, så skulle ju problemet vara löst men det går ju inte eftersom att man inte alltid har en internetuppkoppling som jag skrev.

självklart är det bra med...bonusmtrl....men då kostar det mer att producera produkten i form av förpackning, distribution, produktion av (ex. mugg) osv osv vilket gör att det blir dyrare, vilket gör att folk gnäller än mer, vilket gör att...osv osv

Missförstå mig RÄTT nu - jag försvarar inte spelindustrin....utan för en diskussion! :supporter

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #24 skrivet: 2008-10-17, 14:01:13 »
Jag är kanske jättenaiv, men det finns väl ett flertal sk KeyGens till diverse spel som i stort underhåller mycket av piratfunktionerna? Om man registrerar vilka nycklar som faktiskt är sålda och verifierar dessa (tyvärr via en nätuppkoppling) skulle väl en stor del av piratverksamheten avstanna? Som det är nu verkar det som korrekt siffer/bokstavs-kombination duga. För ett spel som tex Bioshock gäller det ju tyvärr att en uppkoppling kommer att krävas vilket kanske inte alltid är optimalt, emn man verkar ju inte kunna vinna denna strid på bara ett sätt.

Här ser jag naturligtvis den uppenbara risken med keyloggers och hackning av verifieringsservrar, men varför gör inte företagen som ovan?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #25 skrivet: 2008-10-17, 14:08:21 »
Lättast vore väl att göra nån form av online registrering för att få spelet att funka. tex. att du kopplar upp dig mot en registerserver så fort du startar spelet.

Annars kan man väl kanske ha nån slags telefonsvarare liknande Microsoft men med den skillnaden att du kanske måste köra ett program som renderar en specifik kod för just din dator...

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #26 skrivet: 2008-10-17, 14:26:05 »
Tror vi har kommit fram till att den enklaste lösningen är inloggning mot Internet, men problemet var hur man skyddar material, men ändå låter folk som inte har någon uppkoppling installera det.
Annars kan man väl kanske ha nån slags telefonsvarare liknande Microsoft men med den skillnaden att du kanske måste köra ett program som renderar en specifik kod för just din dator...
Verkar vara det enda vettiga när det kommer till en sådan sak. Men då är frågan, hur många gånger får man installera spelet för att man inte ska kunna ge det till polaren som annars också ringer in och får det registrerat?
Ska det då behöva sitta riktig människor bakom om man registrerat för många gånger, så har vi en rätt hög extraavgift på spelet.

självklart är det bra med...bonusmtrl....men då kostar det mer att producera produkten i form av förpackning, distribution, produktion av (ex. mugg) osv osv vilket gör att det blir dyrare, vilket gör att folk gnäller än mer, vilket gör att...osv osv
Tror inte den kostnaden är så väldigt enorm om man ser till de pengar som betalas i avgifter till utvecklarna och licensförsäljarna av DRM-skydd. Bara något så korkat som regionsskyddet på DVD kostar mig som konsument pengar. Varje gång jag köper en film eller en DVD-spelare så måste jag betala för att någon ska bestämma vem jag får handla hos.

Jag håller nog fast vid att man fångar fler flugor med en droppe honung än med en tunna ättika... :doubt

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #27 skrivet: 2008-10-17, 14:41:57 »
för att spåra ut lite...till dettamed DVD-filmer, så i.o.m att dom själva upptäckt att detta inte går att hålla iordning på så börjar det bli världspremiärer på DVD-släpp dvs att filmer kommer ut på DVD samtidigt överallt.
Samma sak med kopiering - flera filmbolag har ett bra program, som låter en registrera sin DVD på nätet, i.o.m att man gör det, erbjuds man en NY skiva om den gamla förstörs, dvs blir repad eller annat mot ett lågt självkostnadspris. Då vinner dom detta, att om någon "fomme" skulle kopiera filmen, och ha den registrerad, så kan dom spåra detta....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #28 skrivet: 2008-10-17, 14:46:21 »
Lättast vore väl att göra nån form av online registrering för att få spelet att funka. tex. att du kopplar upp dig mot en registerserver så fort du startar spelet.

Mao så krävs internet hela tiden vilket, faktiskt, inte alla har tillgång till för jämnan. Dessutom, hur länge ska spelföretagen hålla sina verifieringsservrar igång (vilka också kostar pengar)? När de väl bestämmer sig för att lägga ner ett spel (har hänt och händer för jämnan), då är det alltså kört med spelande och man kan slänga sitt spel? Det finns faktiskt folk som kan vilja plocka fram ett 10 år gammalt spel och köra det (Quake, för att bara nämna ett exempel).

Annars kan man väl kanske ha nån slags telefonsvarare liknande Microsoft men med den skillnaden att du kanske måste köra ett program som renderar en specifik kod för just din dator...

Lättast var ordet...  :puke


*

@DD: Hur kan de spåra en kopierad DVD menar du? :hm

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #29 skrivet: 2008-10-17, 14:59:03 »
Lättast var ordet...  :puke
Gillar du inte att ringa Microsoft telefontjänst? :)
"Hur många datorer har du installerat denna versionen av Windows på?" 2435, give or take... *ugghh*

för att spåra ut lite...till dettamed DVD-filmer, så i.o.m att dom själva upptäckt att detta inte går att hålla iordning på så börjar det bli världspremiärer på DVD-släpp dvs att filmer kommer ut på DVD samtidigt överallt.
Det är förvisso ett bra drag, men uppväger inte idiotin bakom regionskoder... En ren mjukvarubegränsning vars enda syfte är att de ska kunna bestämma vilka filmer som släpps var. Så sjukt att det är pinsamt...
Lyckligtvis finns det program så man kan knäcka de flesta DVD'er om man som jag har lite filmer som inte är släppta inom Europa.
Vet att DVD filmer är  :offtopic , men samma problem finns inom spelbranschen eftersom det även där finns samma regioner. Vilket är precis lika absurdt. Om jag vill köpa ett japanskt hastighetsätartävlingsspel så är det väl min otvivelaktiga rätt som kund hos Nintendo?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #30 skrivet: 2008-10-17, 15:10:57 »
Unika nr på skiva antar jag, dom är ju inte begränsade till ett antal siffror!

Jag förstår faktiskt problematiken med filmer...eller serier. Jag har lite över 2000 originalrullar, där dom flesta är från USA dvs Region1 filmer, och nu har ju jag möjligheten att se dessa utan problem, som alla andra, men för filmbolag, TV och andra som köper in, för visning blir det jätteförluster om ingen tittar - eller hur?

Jag är oxå en navelskådare när det kommer till mina intressen (väldigt välmenat) och man vill göra som det passar mig, och så är det helt naturligt. Men tror ni det skulle säljas mer film eller mer spel om det var så att det inte vart skyddat på något sätt?

Folk har en smärtgräns (som är väldigt personlig) för vad dom tycker att grejer ska kosta. Kostar det mer, köper dom inte....då väljer dom antingen att skita i det, eller som skaffar dom kopior på olaglig väg, eftersom dom "anser" att det är deras rätt???!!!????

Det vore precis samma sak som att säga - "Jag skiter i att betala skatt, för min pengar komemr inte tillrätta och används på det sätt jag vill" - skulle inte funka!!!

Nepp, spårar ut lite där...

Jag har inget emot att det finns kopieringsskydd på spel och film, problemet är bara det att det finns INGET som funkar, så länge det rör sig om mjukvaruskydd, ELLER så blir det så komplicerat att det strular...som idag!

Tror faktiskt inte det finns någon reell lösning på detta om jag ska vara allvarlig...utan man får lugnt acceptera situationen. Fr skulle folk sluta köpa spel, helt och hållet, så skulle det säkert ändra situationen, eller filmer...eller korv...eller hur? Men problemet är inte så stort...

mina 5 ören!

DD



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #31 skrivet: 2008-10-18, 13:39:22 »
Roten till allt ont är priset på produkten. T.ex. när det gäller musik så har man tagit ut ett överpris på CD-skivor redan från början och alla vet ju att det är väldigt få artister som tjänar några pengar på sina skivor. Endast de riktigt stora som har råd med egna skivbolag eller som kan själva diktera vilkoren blir rika och då snuskigt rika. Jag kommer ALDRIG betala över 200:- för en CD-skiva, då väntar jag hellre tills dem reas ut!

Filmer har en mera sansad prissättning, och väntar man lite kan man köpa filmerna till ett ännu humanare pris.

Data- och konsolspel: de flesta PC-spel har nästan en rimlig prisnivå, men konsolerna är på tok för dyra. Det är lite märkligt då det är betydligt svårare att spela "piratade" konsolspel än ditto PC-spel. M.a.o. tjänar vi PC-spelare på piraterna då de ser till att hålla nere priset. Sen säljs det ju mera spel till konsolerna och det är lättare att utveckla spel till dessa (alla Xbox 360 har ju i princip samma hårdvara och OS). Så vem är det som lurar vem?

På dem marknaderna där piraterna utsätter bolagen för "konkurrens" sjunker priset och vi konsumenter gynnas. Själv köper jag mina flesta spel, jag kan dock testa en "utvärderingskopia" för att se om spelen är värda att köpa. Dock testar jag hellre ett riktigt demo om dessa finns då det är betydligt enklare och då jag är för lat för att slanga ned filmer och spel så köper jag ju hellre om priset är rimligt och jag vet att spelet/filmen är bra.

Steam tycker jag är en bra lösning på problemet, slapp man bara betala skatt (t.ex. Orange Box blev dyrare att köpa via Steam än köpa från en svensk webbutik) så vore det kanon.

Glömde en jätteviktig sak! Om fler bolag slutade att släppa ofärdiga och dåliga spel skulle färre piratkopiera! Det är en gammal sanning och efter många år vet man vilka speltillverkare som alltid släpper bra, vältestade sepl och vilka man aldrig ska köpa spel av otestat. Detta är nog främsta anledningen för mig att ta hem en piratversion av ett spel, detta mer än priset!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #32 skrivet: 2008-10-18, 21:46:29 »

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #33 skrivet: 2008-10-18, 22:06:22 »
Det var bättre förr... :old

Man försöker skydda sin dator mot hot utifrån. Antivirus, antispyware, brandvägg, restriktioner o.s.v... När man sedan är ärlig och betalar för sig så får man illasinnad kod på datorn, och man har betalat för det till råga på allt.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #34 skrivet: 2008-10-20, 09:08:00 »
Inget DRM denna gång, men fortfarande ett intrång på spelares rättigheter.
Microsoft har ansökt om patent för att automatiskt censurera ljud-data. I klartext, de ska skapa program som kan "bleepa" dig när du svär över XBOX Live. *suck*
http://yro.slashdot.org/yro/08/10/19/1329243.shtml

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #35 skrivet: 2008-10-20, 18:50:32 »
Är det på riktigt?!?!?!??


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #36 skrivet: 2008-10-21, 05:51:45 »
Vet ju inte hur långt de kommit i skapandet av programmet, men de har ansökt om patent i alla fall. :doubt

Sedan verkar det ju lite som om de olika mjukvaru-företagen försöker patentera så mycket som möjligt mest hela tiden. Börjar kännas riktigt dumt...
Det bästa är de som vill patentera kortare kodavsnitt, vilket skulle vara som att patentera meningen "Det var en kall höstdag i mitten på oktober." för att sedan kunna ta royalty på varje bok som innehåller den meningen. Helt annan debatt dock...
 :offtopic

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #37 skrivet: 2008-11-02, 08:04:14 »
Jahapp, så sitter man här med sitt nyinköpta "NWN2 - Mask of the Betrayer", och kan inte spela det...  :cry

Igår:
Köpte spelet på Ataris hemsida, digital download. Allt gick bra och smidigt till en början, betalning och nedladdning, inga problem. Installationen börjar, och då kommer första problemet. Installationen frågar efter en cd-key. Hmm... cd-key? Jag fick ingen cd-key? Kollar igenom sidorna för beställningen, nope, ingen cd-key där. Provar med nyckeln jag fick till originalspelet NWN2, men den funkar naturligtvis inte.

Kollar på Ataris sida under support, och där kan man gå in på en länk, fylla i sitt ordernummer och det lösenord man valt och på så sätt få sin cd-key. Testar det - Server error!

Det står att man ska få ett e-mail med koden. Ett e-mail dyker mycket riktigt upp, sex timmar efter beställningen med en orderbekräftelse, men får jag någon kod i mailet? Icke. Dags att sova.

Idag:
Inget nytt e-mail. Provar än en gång att gå in på Ataris supportsida, knappar in ordernummer och lösenord. Voila! Sidan funkar, och jag får äntligen min kod! Matar in den, och installationen kommer igång, äntligen.

Installationen är klar, och jag trycker på play. Då dyker nästa djävulska påfund upp, en skärm med titeln "Digital River SecuROM Product Activity Screen". Jaha, vad är nu detta? Nu ska man tydligen aktivera spelet genom att knappa in en kod. Jag knappar självklart in min cd-key som jag nyss fått, men den fungerar ju så jävla klart inte. Nu ska jag tydligen ha en annan kod, vilken jag naturligtvis inte fått.

Går in på nästa supportsida, "Digital River Customer Service", och matar in mina uppgifter för att få fram denna aktiveringskod. "Thank you, please wait two working days" får jag till svar.

Så nu sitter jag här med skägget i brevlådan och kan inte spela mitt nyinköpta spel förrän i bästa fall i morgon, troligtvis kommer det ta ännu längre tid. Jag kan dessutom inte längre spela originalet heller. Fantastiskt.

Jag hade kunnat dra hem en piratversion och varit igång med spelet samma kväll utan några som helst problem, gratis och smärtfritt. När jag nu valde att vara ärlig och köpa det, så straffas man hårt för det.

Återigen ett bevis på att kopieringsskydd av den här typen enbart drabbar dem som ärligt köper sina spel.

Till Atari kan jag bara säga:  :puke
« Senast ändrad: 2008-11-02, 08:13:28 by DeadHead »

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #38 skrivet: 2008-11-02, 12:11:33 »
No comments... :doubt

guest1327

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #39 skrivet: 2008-11-03, 22:40:30 »
Maila till dem att du äldrig mer tänker köpa ett spel på det viset....Om man nu vill tanka hem spel ärligt så ska de tamejfaan fungera bums..

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #40 skrivet: 2008-11-07, 12:03:05 »
Jag blev en gång tvungen att köpa en DVD-spelare eftersom mitt nyinköpta Brothers in Arms vägrade intallera sig på en DVD-brännare.

500:- för spelet, och sedan ytterligare 400:- för en spelare :ripped

Man blir ju rätt sur, och det uppmuntrar ju inte precis till ärligt beteende.


guest1327

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #41 skrivet: 2008-11-07, 17:57:45 »
Ja det är ganska otroligt..  Vill man vara oärlig så är det oftast inga problem att tanka hem de nya spelen, möjligen får man vänta några dagar extra. Men som sagt, ett så pass gamalt spel som DH köpt så ska det banne mig funka bums när det är nedladdat.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #42 skrivet: 2008-11-17, 11:09:35 »
Detta är halvt off topic, men likväl av intresse då det visar exakt hur korkad kampen mot pirater blir.
Fransk skivbransch vill stämma tillverkare av P2P-program, eftersom detta används ofta av pirater. Att det använts av Linux-världen till laglig fildelning i ett antal år är tydligen helt ointressant.
Men det är inte det dummaste, det dummaste de kommit på är att de ska stämma Sourceforge för att man på deras sida kan ladda ner P2P-program.

För er som inte vet så är Sourceforge en samlingsplats för distribution av open source program, vilket innebär att varje person som skrivit ett program med öppen källkod får lägga upp det hos Sourceforge så att andra kan ladda ner det därifrån, och eftersom Linux-världen använder torrents för att dela med sig av programvaran (då det inte kräver centrala, dyra servrar och höga bandbredder) så finns det ett antal torrent-program på Sourceforge. Alltså hjälper Sourceforge till med spridning av upphovsrättsskyddat material.
Det är sånt här som får mig att vilja se skivbolagen gå ner.

Slashdots sammanfattning:
http://yro.slashdot.org/yro/08/11/16/015220.shtml
Den verkliga artikeln:
http://torrentfreak.com/record-labels-to-sue-vuze-limewire-and-sourceforge-081114/

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #43 skrivet: 2008-11-17, 11:18:21 »
Det där har väl varit under prövning tidigare, utan lyckat resultat (ur skivbranschens synvinkel). Det kommer aldrig att lyckas, det skulle vara ett rättshaveri av gigantiska proportioner i så fall. P2P tekniken används ju precis som du skriver till en hel massa saker annat än att bara sprida kopieringsskyddat material olagligt, så lycka till med den stämningen säger jag bara.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #44 skrivet: 2008-11-17, 11:52:39 »
Det kommer aldrig att lyckas, det skulle vara ett rättshaveri av gigantiska proportioner i så fall.

Du menar som i fallet OJ Simpson? - Justice working as intended :doubt

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #45 skrivet: 2008-11-17, 13:16:53 »
Justice working as intended

Justice the american way ftw! Eller var det ftl? :)

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #46 skrivet: 2008-11-17, 13:38:15 »
Det som oroar i dessa fall är ju hurpass IT-kunnig domstolen är och hur mycket de lyssnar på skivbranschen.
Denna gången testar man Frankrikes rättsväsende, och det kommer fortsätta tills skivbranschen hittat ngn domstol dum nog att inte förstå att det är kommersiella intressen...

 

Senaste inlägg