Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: PC-spelares rättigheter  (läst 13031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #30 skrivet: 2008-10-17, 15:10:57 »
Unika nr på skiva antar jag, dom är ju inte begränsade till ett antal siffror!

Jag förstår faktiskt problematiken med filmer...eller serier. Jag har lite över 2000 originalrullar, där dom flesta är från USA dvs Region1 filmer, och nu har ju jag möjligheten att se dessa utan problem, som alla andra, men för filmbolag, TV och andra som köper in, för visning blir det jätteförluster om ingen tittar - eller hur?

Jag är oxå en navelskådare när det kommer till mina intressen (väldigt välmenat) och man vill göra som det passar mig, och så är det helt naturligt. Men tror ni det skulle säljas mer film eller mer spel om det var så att det inte vart skyddat på något sätt?

Folk har en smärtgräns (som är väldigt personlig) för vad dom tycker att grejer ska kosta. Kostar det mer, köper dom inte....då väljer dom antingen att skita i det, eller som skaffar dom kopior på olaglig väg, eftersom dom "anser" att det är deras rätt???!!!????

Det vore precis samma sak som att säga - "Jag skiter i att betala skatt, för min pengar komemr inte tillrätta och används på det sätt jag vill" - skulle inte funka!!!

Nepp, spårar ut lite där...

Jag har inget emot att det finns kopieringsskydd på spel och film, problemet är bara det att det finns INGET som funkar, så länge det rör sig om mjukvaruskydd, ELLER så blir det så komplicerat att det strular...som idag!

Tror faktiskt inte det finns någon reell lösning på detta om jag ska vara allvarlig...utan man får lugnt acceptera situationen. Fr skulle folk sluta köpa spel, helt och hållet, så skulle det säkert ändra situationen, eller filmer...eller korv...eller hur? Men problemet är inte så stort...

mina 5 ören!

DD



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #31 skrivet: 2008-10-18, 13:39:22 »
Roten till allt ont är priset på produkten. T.ex. när det gäller musik så har man tagit ut ett överpris på CD-skivor redan från början och alla vet ju att det är väldigt få artister som tjänar några pengar på sina skivor. Endast de riktigt stora som har råd med egna skivbolag eller som kan själva diktera vilkoren blir rika och då snuskigt rika. Jag kommer ALDRIG betala över 200:- för en CD-skiva, då väntar jag hellre tills dem reas ut!

Filmer har en mera sansad prissättning, och väntar man lite kan man köpa filmerna till ett ännu humanare pris.

Data- och konsolspel: de flesta PC-spel har nästan en rimlig prisnivå, men konsolerna är på tok för dyra. Det är lite märkligt då det är betydligt svårare att spela "piratade" konsolspel än ditto PC-spel. M.a.o. tjänar vi PC-spelare på piraterna då de ser till att hålla nere priset. Sen säljs det ju mera spel till konsolerna och det är lättare att utveckla spel till dessa (alla Xbox 360 har ju i princip samma hårdvara och OS). Så vem är det som lurar vem?

På dem marknaderna där piraterna utsätter bolagen för "konkurrens" sjunker priset och vi konsumenter gynnas. Själv köper jag mina flesta spel, jag kan dock testa en "utvärderingskopia" för att se om spelen är värda att köpa. Dock testar jag hellre ett riktigt demo om dessa finns då det är betydligt enklare och då jag är för lat för att slanga ned filmer och spel så köper jag ju hellre om priset är rimligt och jag vet att spelet/filmen är bra.

Steam tycker jag är en bra lösning på problemet, slapp man bara betala skatt (t.ex. Orange Box blev dyrare att köpa via Steam än köpa från en svensk webbutik) så vore det kanon.

Glömde en jätteviktig sak! Om fler bolag slutade att släppa ofärdiga och dåliga spel skulle färre piratkopiera! Det är en gammal sanning och efter många år vet man vilka speltillverkare som alltid släpper bra, vältestade sepl och vilka man aldrig ska köpa spel av otestat. Detta är nog främsta anledningen för mig att ta hem en piratversion av ett spel, detta mer än priset!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #32 skrivet: 2008-10-18, 21:46:29 »

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #33 skrivet: 2008-10-18, 22:06:22 »
Det var bättre förr... :old

Man försöker skydda sin dator mot hot utifrån. Antivirus, antispyware, brandvägg, restriktioner o.s.v... När man sedan är ärlig och betalar för sig så får man illasinnad kod på datorn, och man har betalat för det till råga på allt.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #34 skrivet: 2008-10-20, 09:08:00 »
Inget DRM denna gång, men fortfarande ett intrång på spelares rättigheter.
Microsoft har ansökt om patent för att automatiskt censurera ljud-data. I klartext, de ska skapa program som kan "bleepa" dig när du svär över XBOX Live. *suck*
http://yro.slashdot.org/yro/08/10/19/1329243.shtml

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #35 skrivet: 2008-10-20, 18:50:32 »
Är det på riktigt?!?!?!??


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #36 skrivet: 2008-10-21, 05:51:45 »
Vet ju inte hur långt de kommit i skapandet av programmet, men de har ansökt om patent i alla fall. :doubt

Sedan verkar det ju lite som om de olika mjukvaru-företagen försöker patentera så mycket som möjligt mest hela tiden. Börjar kännas riktigt dumt...
Det bästa är de som vill patentera kortare kodavsnitt, vilket skulle vara som att patentera meningen "Det var en kall höstdag i mitten på oktober." för att sedan kunna ta royalty på varje bok som innehåller den meningen. Helt annan debatt dock...
 :offtopic

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #37 skrivet: 2008-11-02, 08:04:14 »
Jahapp, så sitter man här med sitt nyinköpta "NWN2 - Mask of the Betrayer", och kan inte spela det...  :cry

Igår:
Köpte spelet på Ataris hemsida, digital download. Allt gick bra och smidigt till en början, betalning och nedladdning, inga problem. Installationen börjar, och då kommer första problemet. Installationen frågar efter en cd-key. Hmm... cd-key? Jag fick ingen cd-key? Kollar igenom sidorna för beställningen, nope, ingen cd-key där. Provar med nyckeln jag fick till originalspelet NWN2, men den funkar naturligtvis inte.

Kollar på Ataris sida under support, och där kan man gå in på en länk, fylla i sitt ordernummer och det lösenord man valt och på så sätt få sin cd-key. Testar det - Server error!

Det står att man ska få ett e-mail med koden. Ett e-mail dyker mycket riktigt upp, sex timmar efter beställningen med en orderbekräftelse, men får jag någon kod i mailet? Icke. Dags att sova.

Idag:
Inget nytt e-mail. Provar än en gång att gå in på Ataris supportsida, knappar in ordernummer och lösenord. Voila! Sidan funkar, och jag får äntligen min kod! Matar in den, och installationen kommer igång, äntligen.

Installationen är klar, och jag trycker på play. Då dyker nästa djävulska påfund upp, en skärm med titeln "Digital River SecuROM Product Activity Screen". Jaha, vad är nu detta? Nu ska man tydligen aktivera spelet genom att knappa in en kod. Jag knappar självklart in min cd-key som jag nyss fått, men den fungerar ju så jävla klart inte. Nu ska jag tydligen ha en annan kod, vilken jag naturligtvis inte fått.

Går in på nästa supportsida, "Digital River Customer Service", och matar in mina uppgifter för att få fram denna aktiveringskod. "Thank you, please wait two working days" får jag till svar.

Så nu sitter jag här med skägget i brevlådan och kan inte spela mitt nyinköpta spel förrän i bästa fall i morgon, troligtvis kommer det ta ännu längre tid. Jag kan dessutom inte längre spela originalet heller. Fantastiskt.

Jag hade kunnat dra hem en piratversion och varit igång med spelet samma kväll utan några som helst problem, gratis och smärtfritt. När jag nu valde att vara ärlig och köpa det, så straffas man hårt för det.

Återigen ett bevis på att kopieringsskydd av den här typen enbart drabbar dem som ärligt köper sina spel.

Till Atari kan jag bara säga:  :puke
« Senast ändrad: 2008-11-02, 08:13:28 by DeadHead »

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #38 skrivet: 2008-11-02, 12:11:33 »
No comments... :doubt

guest1327

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #39 skrivet: 2008-11-03, 22:40:30 »
Maila till dem att du äldrig mer tänker köpa ett spel på det viset....Om man nu vill tanka hem spel ärligt så ska de tamejfaan fungera bums..

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #40 skrivet: 2008-11-07, 12:03:05 »
Jag blev en gång tvungen att köpa en DVD-spelare eftersom mitt nyinköpta Brothers in Arms vägrade intallera sig på en DVD-brännare.

500:- för spelet, och sedan ytterligare 400:- för en spelare :ripped

Man blir ju rätt sur, och det uppmuntrar ju inte precis till ärligt beteende.


guest1327

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #41 skrivet: 2008-11-07, 17:57:45 »
Ja det är ganska otroligt..  Vill man vara oärlig så är det oftast inga problem att tanka hem de nya spelen, möjligen får man vänta några dagar extra. Men som sagt, ett så pass gamalt spel som DH köpt så ska det banne mig funka bums när det är nedladdat.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #42 skrivet: 2008-11-17, 11:09:35 »
Detta är halvt off topic, men likväl av intresse då det visar exakt hur korkad kampen mot pirater blir.
Fransk skivbransch vill stämma tillverkare av P2P-program, eftersom detta används ofta av pirater. Att det använts av Linux-världen till laglig fildelning i ett antal år är tydligen helt ointressant.
Men det är inte det dummaste, det dummaste de kommit på är att de ska stämma Sourceforge för att man på deras sida kan ladda ner P2P-program.

För er som inte vet så är Sourceforge en samlingsplats för distribution av open source program, vilket innebär att varje person som skrivit ett program med öppen källkod får lägga upp det hos Sourceforge så att andra kan ladda ner det därifrån, och eftersom Linux-världen använder torrents för att dela med sig av programvaran (då det inte kräver centrala, dyra servrar och höga bandbredder) så finns det ett antal torrent-program på Sourceforge. Alltså hjälper Sourceforge till med spridning av upphovsrättsskyddat material.
Det är sånt här som får mig att vilja se skivbolagen gå ner.

Slashdots sammanfattning:
http://yro.slashdot.org/yro/08/11/16/015220.shtml
Den verkliga artikeln:
http://torrentfreak.com/record-labels-to-sue-vuze-limewire-and-sourceforge-081114/

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #43 skrivet: 2008-11-17, 11:18:21 »
Det där har väl varit under prövning tidigare, utan lyckat resultat (ur skivbranschens synvinkel). Det kommer aldrig att lyckas, det skulle vara ett rättshaveri av gigantiska proportioner i så fall. P2P tekniken används ju precis som du skriver till en hel massa saker annat än att bara sprida kopieringsskyddat material olagligt, så lycka till med den stämningen säger jag bara.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #44 skrivet: 2008-11-17, 11:52:39 »
Det kommer aldrig att lyckas, det skulle vara ett rättshaveri av gigantiska proportioner i så fall.

Du menar som i fallet OJ Simpson? - Justice working as intended :doubt

 

Senaste inlägg