Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: =[OG]= Forum is moving  (läst 6601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
=[OG]= Forum is moving
« skrivet: 2004-03-16, 13:44:51 »
Old Gents forum is moving to another host.

We will close the forum today at 20.00 and will be online again 23.00 at the latest.

During a couple of days you will be redirected to a temporary adress at our new host.

We will inform you when oldgents.com is fully functional again.

-----------------------------------------------------------------------

Old Gents forum flyttar till ett annat webhotell.

På grund av detta kommer vi att stänga ner forumet kl 20.00 för att flytta forumet och databasen. Forumet kommer att vara uppe igen senast kl 23.00.

Under de närmsta dagarna så kommer vi att peka om domänen oldgents.com till det nya webhotellet. Detta tar några dagar, men under tiden så har vi en temporär adress. Ni kommer automatiskt att bli förflyttade till den nya adressen.

Vi återkommer med information när allt är klart.


/Fawlty & Cartman - Forumadmins

"Fawlty no function beer well without."

guest3

  • Gäst
=[OG]= Forum is moving
« Svar #1 skrivet: 2004-03-16, 13:48:09 »
:kubel

guest3

  • Gäst
=[OG]= Forum is moving
« Svar #2 skrivet: 2004-03-16, 23:13:57 »
Nu är forumet uppe igen på ny server. :)

Fawlty, Pruneboy och jag har fixat om lite grejer.
Vi har tagit bort några gamla moddar som inte längre använts och ersatt dem med nya.

Prunis har fixat ny logga och bakgrund. :bow

En ny mod har lagts till som heter OG-Links. Där kommer vi lägga in länkar till allt möjligt.
Skicka gärna PM till mig så ska jag lägga in alla önskade länkar där. Vi ska försöka lösa detta lite smidigare framöver.

Driftstörningar kan förekomma under den kommande veckan. I synnerhet i natt, då hela databasen skall omarbetas.
Vi ber om ursäkt för eventuella problem.

Hoppas alla hittar hit.




Edit: Sökfunktionen funkar inte för tillfället. Vi stänger ner forumet imorgon natt för att fixa till det.

guest3

  • Gäst
=[OG]= Forum is moving
« Svar #3 skrivet: 2004-03-17, 15:33:36 »
Då vi fått frågan, så vill vi gärna klargöra för bakgrunden till forumsflytten:

Databasen
Vi hade inte tillräckligt utrymme för vår SQL-databas på förra hotellet. Dels hade vi överskridit maxnivån (rejält) och dels började vi få problem med att göra säkerhetskopior av den stora databasen.

Förra hotellet kunde inte erbjuda oss mer plats för SQL-databasen. Och dessutom skulle det ju knappast hjälpt oss med säkerhetskopiorna.

På nya hotellet har vi 5 gånger så stort utrymmet för vår SQL-databas. Men vi har ändå valt att "pruna" (rensa) forumet. Annars skulle vi nå maxnivån på nolltid.

Hastigheten
När vi flyttade forumet till förra hotellet så var hastigheten mycket god. Nu är den, av okänd anledning, halvdan. På nya hotellet så är hastigheten betydligt bättre.

Hantering
Orsaken till att vi valt det hotell vi valt var främst på grund av hanteringen som vi ansåg vara väldigt bra. Varken jag eller Fawlty kunde annars arbeta med databasen eller servern dagtid.

Förvarning
Vi har fått kritik för (och tagit den till oss) att ha informerat om flytten alltför dåligt i förväg. Vi trodde vi informerat nog, men lovar att bättre oss.


Vi passar därför på att förvarna igen, om att vi kommer arbeta med forumet inatt, och att vi under kommande vecka kommer riskera uppleva vissa driftstörningar.

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
=[OG]= Forum is moving
« Svar #4 skrivet: 2004-03-17, 15:44:08 »
En stor bidragande orsak till att det blev så hastigt med flytten är att jag nästa vecka åker utomland för att jobba. Jag kommer att vara borta i ca 3 veckor. Vi ville få detta gjort i dog tid innan jag lämnar sverige.

Som Cartman skrev i förra posten så kommer vi att genomföra en omsynkning av sökdatabasen inatt. Tyvärr så kommer forumet att vara otillgängligt under denna tid. (vilket kommer att ta några timmar)
Vi försöker sätta igång detta arbete så sent som möjligt för att inte störa forumet allt för mycket.

Jag hoppas att ni har förstående.  :bow

"Fawlty no function beer well without."

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
=[OG]= Forum is moving
« Svar #5 skrivet: 2004-03-17, 15:46:31 »
Passa på att slänga in den här smileyn när ni ändå håller på. Den var hur trevlig och användbar som helst.

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest3

  • Gäst
=[OG]= Forum is moving
« Svar #6 skrivet: 2004-03-17, 16:24:19 »
Inlagt, Enos. :toot

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
=[OG]= Forum is moving
« Svar #7 skrivet: 2004-03-18, 11:29:52 »
:toot :toot :toot

Det verkar som om domänen är ompekad nu. Det innebär att vi måste "flytta" forumet till den nya domänen.

Jag kommer att göra detta när jag kommer hem.
Forumet kommer att vara otillgängligt under ca en halvtimme ikväll när "flytten" sker.

Därefter skall allt fungera som normalt igen.

 :toot  :toot  :toot

"Fawlty no function beer well without."

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
=[OG]= Forum is moving
« Svar #8 skrivet: 2004-03-18, 12:42:57 »
:toot

Ikväll kl 20.00 kommer vi att stänga ner forumet igen för att fixa till de sista sakerna efter flytten.
Forumet kommer att vara stängt i max 30 minuter.

Därefter kan ni använda den vanliga adressen: www.oldgents.com

:toot

"Fawlty no function beer well without."

guest3

  • Gäst
=[OG]= Forum is moving
« Svar #9 skrivet: 2004-03-18, 13:11:12 »
Troligen kommer forumet även ha fler driftavbrott framöver (såsom inatt).

Fr.o.m. nu så flyttas alla poster om nya medlemmar och trainees till en annan forumsdel.

Fler ombyggnader sker löpande.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
=[OG]= Forum is moving
« Svar #10 skrivet: 2004-03-18, 13:14:39 »
Mao kommer det att vara lite vilda västern över forumet ett par dagar till?

Hojta till när det är klart så vi vet att vi kan börja rapportera eventuella felaktigheter. :innocent

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
=[OG]= Forum is moving
« Svar #11 skrivet: 2004-03-18, 16:14:53 »
Bra jobbat!
Klart att vi accepterar driftstörningar efter som ni FÖRBÄTTRAR för oss alla! :)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
=[OG]= Forum is moving
« Svar #12 skrivet: 2004-03-18, 21:06:02 »
Så nu skall flytten vara helt klar.

www.oldgents.com fungerar åter igen.

Om ni ser något som inte stämmer så säg till.

"Fawlty no function beer well without."

guest3

  • Gäst
=[OG]= Forum is moving
« Svar #13 skrivet: 2004-03-19, 08:50:13 »
NU är forumet färdig-prunat (=färdigrensat).
Det innebär att en massa gammalt i forumet är kastat. Jag har noga letat efter gamla guldkorn, som antingen har postats på nytt, "bumpats", eller bara har sparats som det är.

Med all säkerhet är det någon som någon gång kommer sakna någonting, men det är priset man får betala för att forumet skall vara på topp vad gäller effektivitet. Vi vill inte att det skall lagga, eller att det skall överskrida hotellets regler.

Nu tar jag och lägger in saxen i garderoben, och låser igen den för en bra tid framöver. Ingen mer pruning nu.

Om ni upptäcker att ni saknar något gammalt som är borta så kan det vara värt att höra av sig. Då ska vi se om vi kan plocka fram det ur våra små gömmor.

// Cartis, med halsen i giljotinen.

guest49

  • Gäst
=[OG]= Forum is moving
« Svar #14 skrivet: 2004-03-21, 12:53:19 »
Hehe, Cartis, hur kändes det att klippa bort hälften av det som... du... har skrivit?

 

Senaste inlägg