Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: NAS  (läst 3324 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
NAS
« skrivet: 2008-11-03, 00:12:09 »
Jag kör idag Netgears NAS SC101 (https://www.inet.se/pdf/4903132.pdf) och jag är i stora drag nöjd (om man bortser från att speglingen har fått snattet). Jag är sugen på att uppgradera med funktioner, bla att man kan "titta in utifrån" och tex visa semesterbilderna när man är hos svärpäronen.

Jag funderar på Netgears ReadyNAS Duo för ca tre lapp (https://www.inet.se/pdf/5401150.pdf) eller HP:s Media Smart Server för runt fem (https://www.inet.se/pdf/1968382.pdf).

Någon som har några åsikter? Netgearburken är ju lite billigare, men en å andra sidan är nog HP:n mer mångsidig... Ja, jag vet inte, tål att tänkas på lite granna...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: NAS
« Svar #1 skrivet: 2008-11-04, 11:49:43 »
Bump...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: NAS
« Svar #2 skrivet: 2008-11-05, 15:39:25 »
Uppenbarligen har ingen något vettigt att tillägga angående detta... Hur som helst så har jag nu beställt en HP MediaSmart Home Server. Ska bli kul att bekanta sig med Windows Home Server-mjukvaran (Ja, jag vet att det är Microsoft och nej, jag har inte feber) ;)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: NAS
« Svar #3 skrivet: 2008-11-05, 15:42:21 »
Hehe,
jag ser fram emot en recension när du hunnit bekanta dig med den. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: NAS
« Svar #4 skrivet: 2008-11-05, 15:43:00 »
Nä, gott om NAS hemma har jag ont om.

guest1645

  • Gäst
SV: NAS
« Svar #5 skrivet: 2008-11-05, 16:08:06 »
Vad gäller se sakerna utifrån, du har inte funderat på att svänga ihop en liten webserver?  Såg ett väldigt fräckt program för bildhantering som man kan köra via Apache (och antagligen Lighttpd också). Ska bara leta upp det... :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: NAS
« Svar #6 skrivet: 2008-11-05, 21:03:23 »
Jag har installerat en ReadyNAS NV+. Den stödjer lite mer grejor bl.a. 4 SATA, AD m.m. Den är seg som sirap i nätet trotts 1Gb anslutning, men förhoppningsvis är det nått fel på den och kommer att bytas ut. Om det löser problemet är det en bra lösning då bl.a. den har en egen backup rutin så att man bl.a. kan backa till en annan nätenhet eller till USB-enheter.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: NAS
« Svar #7 skrivet: 2008-11-06, 11:05:49 »
Johnny, precis de funktionerna finns i HP:n, eller snarare sagt i Win Home Servermjukvaran. Vad gäller ReadyNAS:ens seghet, är det när du är inne i dess gränssnitt? För det läste jag i rescensionerna att så är det tydligen.

Felladin, nä, jag har inte funderat på att skruva själv. Eller, jo, lite granna, men jag insåg snabbt att det inte skulle bli billigare att bygga servern, så då gav jag upp den idén.

Hur som helst, jag har hittat ett helt suveränt ställe att närhandla på. Inet.se. Grymt snabba leveranser! Det är min tredje beställning jag lagt nu och jag är grymt nöjd. Servern, och en extra sATA-drive beställde jag igår straxt innan kl. tre och jag får grejjorna idag. :) Och frakten ligger bara på 49:-

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: NAS
« Svar #8 skrivet: 2008-11-06, 11:53:17 »
Nej var seg även vid filöverföring - typ 3 gånger långsammare en en gammal HP server. Men troligtvis ÄR det fel på den för en likdan NAS funkar klockrent hos en annan kund.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: NAS
« Svar #9 skrivet: 2008-11-07, 13:51:43 »
Ja jag ser verkligen fram emot en recention av Home server..  Jag har funderat länge på detta.. Tydligen ska även Media Center kunna använda sig av Home server..    Så kör på och jag vill gärna veta mer..... 

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: NAS
« Svar #10 skrivet: 2008-11-08, 16:12:42 »
Jag är inte på något sätt klar med allt än, men det är en härlig liten burk. Enkelt att lägga till hårddiskar (plats för totalt fyra plus att man kan ansluta USB-diskar till den) och de ploppar snabbt upp. Jag stoppade i en innan jag startade servern första gången så den kom automatiskt upp som en variant på spegling. Det gick snabbt och relativt enkelt att initiera, uppdatera och konfigurera servern. Man kan ju tex remota in i servern och uppsättningen av domänadressen sker automatiskt inifrån servern via en wizard. Fotoalbumen man kan skapa är inte jättevackra, men det kommer säkert komma templates till det.

Det enda som jag så här långt är lite irriterad på är att servermjukvaran ur boxen inte har stöd för 64-bitars operativ. För att initiera, istallera, uppdatera och få igång servern måste man ha tillgång till en dator med 32-bitars operativ. Under uppdateringen laddar den ner senaste versionen av mjukvaran och ett power pack som löser den frågan och man får installera det som behövs på 64-bitarsburken via nätverket. Detta har jag inte riktigt lyckats med till 100% på min stora dator med 64-bitars Vista. Men jag har hittat en artikel som jag hoppas kan hjälpa mig, annars får jag ringa supporten på måndag.

Har läst på några ställen att folk uppdaterar internminnet i servern (det är bara 512MB) men jag har inte lyckats lura ut om de tycker det går någon skillnad. HP har tydligen också sagt att de tycker sånt är okej och att det inte annulerar garantin. Har tittat en video som jag tittat på och det ser riktigt knepigt ut att göra det, så finner jag ingen info som talar om stor prestandaökning eller nått så kommer inte jag bråka med det.

Tyvärr kör jag än så länge inte med Media Center, så den biten kan jag tyvärr inte recensera åt dig Ragge. Men är så länge är den värd varenda öre. Och den finns ju i två varianter, 470 och 475. Som jag kan förstå så är skillnaden endast att det är två diskar med i 475:an och de jag hittade var nästan 1000:- dyrare. Så jag köpte 470:an och en extra disk. Sparade några hundringar på det.

Jag får återkomma om någon vecka eller så med fler reflektioner då jag fått över mer av vår data och musik på servern...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: NAS
« Svar #11 skrivet: 2008-11-14, 00:27:19 »
Jag fick lite skrämselhicka igår. Sitter och tankar in våra CD:s på servern och mitt i allt ihopa så skrek serverkonsollen till att antivirusmjukvaran inte kördes på servern längre. Några sekunder senare kom etter värre skrik då konsollen påstod att min ena disk falerat och att jag var tvungen att skaffa en ny. Och därefter påminde den mig om att antivirusmjukvaran inte var aktiv längre, igen... Jag höll på att :puke Allt ärr ju nytt så sånt vill man ju inte höra. I efterhand så har jag lurat ut att antagligen så uppdaterade sig antivirusmjukvaran automatiskt och startade om servern utan att ha vänligheten att säga till. Diskfelet berodde antagligen på att jag försökte komma åt diskarna eftersom jag höll på att rippa en skiva medans det inträffade. För någon minut senare så meddelade konsollen att det var frid och fröjd igen...

Jag är fortsatt nöjd med servern. Jag KANSKE måste flytta på den. Vi har en hylla i hallgarderoben där allt står (modem, router med wireless, gammalt NAS, ny server, basstation till telefonen) och det blir ganska varmt. Det KAN bero på att det gamla NAS:et blir ganska varmt, så jag hoppas att det löser sig när jag plockar bort det.

En sak jag tänkt på är att det kan gå lite trögt att komma åt filer när jag jobbar i iTunes. Jag har läst att man eventuellt behöver uppdatera NIC samt att nätverksprestandan kan bli bättre om man sätter i mer minne. Men det får bli en lite senare fråga. Har dessutom hittat mjukvara som gör att man sätta upp torrent på servern om man vill göra det...

Fortsättning följer...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg