Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: "Detecting array..."  (läst 6615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
"Detecting array..."
« skrivet: 2009-01-29, 22:01:54 »
Huga. Magsår... Startade om datorn för ett tag sedan för att den var seg... I bootningen stannar den med texten "Detecting array..." när den ska köra igång RAID:en men inte ett skvatt händer. Bootningen stannar. Jag har resettat CMOS en gång och matat in inställningarna i BIOS igen. Är ganska säker på att det blev rätt dylika, men, samma sak igen vid re-boot.  :cry

Jag kör två 500gig diskar i RAID0. Båda detekteras av bios... Men uppenbarligen kan inte RAID-utilityn eller va fasen det heter köra igång mockajängen... Nån somhar en bra idé?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: "Detecting array..."
« Svar #1 skrivet: 2009-01-30, 07:02:40 »
Bygg om raiden och mata in den backup du har. Det finns iofs vissa program som ska kunna fixa sådana problem, beror lite på vad exakt det är som har hänt.

Har själv råkat ut för broken stripe två eller tre ggr på min gamla P3:a, och där var det bara att bygga om raiden och mata in allt från backup igen (image backup, så det gick snabbt).

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #2 skrivet: 2009-01-30, 09:34:26 »
Back up ja.... :cartman Satans helvete... Dags att skaffa en 1TB att stoppa i och köra RAID5...

Ja, några bra programförslag låter bra ;) Frågan är ju bara hur man kör de programmen då datorn inte ens bootar?

När backups ändå är på tal, vad rekommenderar ni att köra backup med? (glöm dock inte huvudrfågan här! ;))

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: "Detecting array..."
« Svar #3 skrivet: 2009-01-30, 16:33:36 »
kör du vista eller xp?

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #4 skrivet: 2009-01-30, 17:34:31 »
Vista home premium 64bit

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: "Detecting array..."
« Svar #5 skrivet: 2009-01-30, 19:30:44 »
Kommer inte ihåg något specifikt program just nu, och det är inte säkert att ens något av dem kommer att funka i ditt fall. Verkar vara 50/50 chans när det gäller raid 0, allt beroende på vad som egentligen orsakat det hela.

Att köra raid 0 *kräver* ett vettigt backup system om du är rädd om dina filer, risken för att något ska krångla är skulle jag säga mer än dubbelt så stor som annars (hårddiskar pajar, filsystem ger upp eller nånting händer med raid bios).

Jag förordar imagebackup (ex. Acronis), det tar mycket plats, men det går snabbt att återställa vid behov.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #6 skrivet: 2009-01-30, 19:43:27 »
Kommer nog byta till RAID5 efter det här. Och backups kan jag antingen köra från Home Servern eller till den extra driven jag har i datorn. i får se. Jag har fått lite tips för att testa vad som kan vara fel, många verkar tro på trasiga delar på moderkortet, och det köpte jag på Datorbutiken för knappt ett år sedan... Hallelulja... Antagligen bara att börja jaga Asus i Sverige...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: "Detecting array..."
« Svar #7 skrivet: 2009-01-30, 23:26:08 »
Raid 5 låter sunt!  :thumb

F.ö., låt gärna diskarna du har vara så länge, tills du läst på mer om olika lösningar. Så länge en disk inte fysiskt har gett upp, så finns all din data kvar. Det gäller bara att hitta en lösning i just ditt specifika fall för att återigen kunna läsa den informationen.

Prestandaökningen i raid 0 är i vissa fall helt suverän (spelet Vanguard var ett strålande exempel för mig personligen), men oftast så är det sällan mödan värt för en "vanlig" användare, pga de stora risker man tar (ja Prunis, jag har svängt lite här!).

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #8 skrivet: 2009-01-31, 11:50:37 »
Just nu hoppas jag mest på att det bara ska funka när jag sätter på den igen... (den har fårr vila drygt en dag...)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #9 skrivet: 2009-02-05, 17:15:47 »
Jaha, testat lite. Skrivit detta i andra forum, orkar inte översätta ;)

Wll, I finally got some time over to test things. I'm beginning to think that I have narrowed it down to what the problem is.

- Tried with resetting CMOS again and entering the settings again. Result: Detecting array...
- Yanked the power supply to both discs. Result: Boot error.
- Supplied the no 1 disc with power. Result: Detecting array...
- Supplied the no 2 disc with power. Result: Got into the RAID Utility where I got an error since it only finds half of the array.
- Reconnected the no 1 disc with another power connector. Result: Detecting array...
- Reconnected both discs and exchanged the SATA-cable for the no 1 disc. Result: Detecting array...
- Gave up...

Now, I've gotten some suggestions that it is the mobo that might be faulty (or at least parts of it) but after conducting these tests I'm beginning to think that it is the no 1 disc that is the issue. What makes me confused is that that disc shows up in BIOS and in the POST before I set the system to use RAID, so the disc itself SEEMS to be functioning. But still something fails. Has the data on the disc that tells the system it is part of a RAID array been messed up? If so, what to do then? Or is it possible that the order was messed up last time I rebuilt the computer (even though I marked the disks)? If so the question is, why did it work a while and then sieze?

Tried to contact the ASUS support, but they don't do telephone support on mobo's. Bas*$£#¤s...

Any further ideas are accepted with gratitude! :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: "Detecting array..."
« Svar #10 skrivet: 2009-02-05, 20:29:48 »
Du ska få ett litet tips som kan hjälp - byt båda SATA-kablarna. Inte alls ovanligt att dessa kan vara felaktiga.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #11 skrivet: 2009-02-05, 21:09:55 »
Jag har testat med en annan kabel på "ettan" utan resultat, men jag kan skaffa kablar och testa båda....

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest1327

  • Gäst
SV: "Detecting array..."
« Svar #12 skrivet: 2009-02-05, 21:27:39 »
----johnny är inne på något här.
Är kablarna av SAMMA färg?  det skiljer sig mellan svarta och röda och blå har jag för mig, men jag vet inte vad riktigt. (hmm det kanske inte finns blå, Jag har svarta och röda iallafall )

Se till att kablarna har samma färg

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #13 skrivet: 2009-02-05, 21:33:26 »
Jadå. Alla kablar är likadana, inköpta samtidigt, samma färg, samma längd osv osv... Jag testade att ta en av de andra kablarna (kopplad till en annan disk) och ansluta den i stället, men det blir samma svar, Detecting array... Jag ska köpa två nya kablar och se vad som händer, men fan vet om det inte är kört...

Det som konfunderar mig är att om nu första disken är paj, eller om några av kablarna skulle vara paj, då borde den väl inte komma upp i BIOS med all info? Jag funderar på om nån form av RAID-data på första disken blivit korrupt. Frågan är hur man skulle fixa det då jag ju inte kommer in i RAID-utilityn så jag kan be den reparera om disk 1 är inkopplad... Kanske ska prova att ändra ordning på dem så att disk 2 kommer först... Ja, fan vet...

Datorer...  :puke :cry

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest1327

  • Gäst
SV: "Detecting array..."
« Svar #14 skrivet: 2009-02-05, 21:40:38 »
Ja prova att byta plats med diskarna.
Det är inte helt omöjligt.
Datorn hittar diskarna 1 och 1 ?   så det borde ju inte vara fel på dem. har för mig att raid configen ligger på båda diskarna även i raid 0.  Men jag är osäker på den punkten

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #15 skrivet: 2009-02-05, 21:56:59 »
Fän, datorer ska bara funka! (hörs det att man är uppfödd på Mac? ;))

På tal om RAID5... Jag har idag två diskar på 500gig som jag kör RAID0 på vilket således gör att de ses som en disk på 1TB (knappt). Om jag ska köra RAID5 och spegla den stripade disken så behöver spegeln vara en disk på 1TB, right?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: "Detecting array..."
« Svar #16 skrivet: 2009-02-05, 22:14:33 »
Jag tror att vitsen med raid 5 är att du ska kunna köra ex. tre stycken 500 gigs diskar, och få ut 500+500 gig totalt lagringsutrymme, annars vore det ju ett vansinnigt slöseri.

Formulan är väl:

Kapacitet = storlek på minsta disken x antalet diskar minus en disk



500 x 3 = 1500 minus en disk på 500 = 1000

Läsprestandan kommer att bli mycket bra, skrivprestandan däremot troligtvis sämre än en singledisk.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #17 skrivet: 2009-02-06, 20:09:34 »
Öhmm, känns som jag behöver läsa på lite på det här... Ja ja, nu har jag två nya SATA-kablar att testa... Håll tummarna!

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: "Detecting array..."
« Svar #18 skrivet: 2009-02-06, 20:24:56 »
 :thumb :thumb

guest1327

  • Gäst
SV: "Detecting array..."
« Svar #19 skrivet: 2009-02-08, 11:50:01 »
Bäst prestanda/säkerhet får man av speglade Raid 0..  för att krångla till det :) 
Men det kräver dubbelt med hårdiskar. Men som sagt det är hel säkert och bra prestanda. Och Raid 5 kräver som sagt minst 3 diskar (raid0 +1) kräver minst 4 diskar.


edit:  Hur gick det föressten?
Funkade det med nya kablar ?

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #20 skrivet: 2009-02-10, 14:35:59 »
Två nya SATA-kablar testade... F***ing "Detecting array..." Bytte till två andra SATA-portar på moderkortet (och ja, jag ändrade inställningarna i BIOS)... F***ing "Detecting array..."  :puke

Det verkar som att det spelar ingen som helst jävla roll vilka kablar eller vilka portar jag använder. Är horan till disk nummer ett över huvud taget ansluten så skiter det sig.  :pistols Jag är så förbannad på skiten nu så jag vet knappt vart jag ska ta vägen... :nono

Det är inte så jävla mycket data som försvinner om jag måste göra en typisk Windows, dvs installera om skiten (varför ska alltid det vara lösningen då Microscheit slutar fungera???) men det tar ju så jävla lång tid att installera allt och uppdatera och patcha och fan och hans moster. Okej, jag tappar rankingen jag har på COD4, en del mail, min progress på TigerWoods PGA07 och lite annat. Irriterande nog, men jag kommer fan sitta i två dar för att få pisset att fungera igen. Fy fan för PC/Win!!!! :nono :pistols

Ja ja, har fått tips om ett verktyg för att testa att diskarna är okej rent fysiskt. Är de det så är det antagligen en liiiiten jävla databit som muppat ihop sig som gör att allt går åt h-vete... Roligt värre!

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest1327

  • Gäst
SV: "Detecting array..."
« Svar #21 skrivet: 2009-02-10, 15:07:58 »
Har du testat att ta bort arrayen och skapa om den? 
Jag vet att jag hade något strul och tog bort och skapade om, då fanns data kvar. Men det är ju inte säkert att alla arayer beter sig lika illa.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #22 skrivet: 2009-02-10, 16:29:11 »
Frågan är ju om jag över huvud taget KAN ta bort array:en? Jag kommer ju bara in i RAID utilityn med disk 2 inkopplad.

Hittade denna tråden, tror ni det kan vara nått?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=798651

Eller kanske det här?

http://www.quetek.com/RAID_reconstruction.htm
« Senast ändrad: 2009-02-10, 16:42:09 by UK Merlin t.c. »

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #23 skrivet: 2009-02-11, 17:52:42 »
Fick ett par tips igår. Dels att testa diskarna med hjälp av Samsungs Disk Utility som man kan göra en startdisk med och boota på. Dels sätta i Vistaskivan och köra Reparera för då skulle den tjänsten kunna detektera om det var något fel i bootdatan...

Sagt och gjort. Dubbelkollade BIOS så att inställningarna var okej (boota på optisk först) och tryckte i Vista-skivan... Guess what? "Detecting f***ing array..."

Jag har inte en susning om vad anda in i jämmerdalen jag ska göra för att fixa det här problemet. Jag kan ju för fan inte ens komma in i RAID utilityn så jag kan ta bort arrayhelvetet och börja om från början...

Snacka om att man börjar bli galen... Hörru Hazard, har du nån känsla av om det här är något ni skulle kunna lösa på jobbet? :cry

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: "Detecting array..."
« Svar #24 skrivet: 2009-02-11, 18:17:13 »
Inte det blekaste, jag är själv är fortfarande uthyrd 100% till en o samma kund. Men nog finns det någr andra döskallar på kontoret. ;)

Nu vet jag ju inte vad för mobo du har, men normalt så sparas raid infon på diskarna och i kontrollern. Så om det knasar sig eller om raidkortet ( i detta fall inbyggt på kortet) ryker ska man kunna koppla diskarna till en identisk kontroller som inte är konfad och den ska läsa konfigurationen från diskarna och på så sätt komma åt arrayen.

Låter skumt att du inte ens kommer in i raid setupen. Kolla om du kan ändra uppstarten i burken så den kör den inte kör nån snabbstart, om du förstår vad jag menar.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #25 skrivet: 2009-02-11, 18:29:25 »
Ja jag fattar noll och intet. Det konstiga är ju att den hittar arrayen och jag kan komma in i utilityn omjag INTE har disk 1 inkopplad. Men den säger ju då att det är fel på arrayen eftersom den bara hittar halva. Men med disk 1 inkopplad, i vilken av portarna som helst på moderkortet så fastnar jag i "Detecting array..." som tydligen infaller INNAN POST och det är inte förrän där som jag kan komma in i BIOS respektive utilityn...

Vet inte riktigt på rak arm vilka inställningar jag kan göra eller vilka du tänker på... Har ett ASUS-kort, så det är ju ganska kört att få support från dem... :puke

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #26 skrivet: 2009-02-14, 18:50:04 »
Har meckat lite till. Återigen orkar jag inte översätta...

Well, here goes again then... :blush:

So, today I figured I'd run the tests on the drives since a pal I've got who is a IT techie might be albe to take a look at it tomorrow. However, the fist disk didn't work for some reason, so I had to burn another one. The computer booted on that one, but I only got a whole bunch of errors and eventually it failed. I don't know half of the errors since it all came up so fast and I cant scroll up in DOS. So, I still have no idea of the status of the disks.

So I decided to mess with the RAID array. I yanked the no 1 disk and entered the RAID Utility. I removed the array and saved. Shut down, re-attached the no 1 disk and booted. Guess what? "Detecting array...". :blush: So I turned off all RAID in BIOS and shoved the Vista DVD into the drive and re-booted. I hoped I'd be able to format the disks in the installation and then do the RAID over an re-install Vista. Yeah, right. Got a whole bunch of BSOD's. Eventually I got into the install and lord behold, only disk 2 shows up. So I asked for a format and install. However, after about 5 minutes of exactly 0% of progress the install aborts. I tried again and whopie doo, NO disks show up!! :blush: Around this time I was so pissed that I hardly knew where I was or what my name was.

So, I sat down for a while to explore what the BSOD's where all about. Suggestions were that they were memory related and I just realised that there is an issue with 4 gigs of memory and installation of Vista. So, I tore out one memory stick and hoped for wonders. Well, at least I got no BSOD's (might have been coincidental) and disk 2 came up. So I asked for a format and install again. Well, again, nothing happened, no progress, no twinkel of the activity light and after a while it aborted again. This time however I heard some strange noice from the drive. So I gave up...

Anyone got a fallon of gas to spare?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: "Detecting array..."
« Svar #27 skrivet: 2009-02-15, 21:39:29 »
Tröttnade och åkte till das mädiamarknad och inhandlade en ny hårddisk (kan alltid tjoffa in den i hemmaservern sen) och stoppade in den i datorn, kopplade ur alla andra diskar och körde på. Och, tja, ta i trä, nu verkar det fungera... :banana Så det verkar som att TVÅ diskar pajjade samtidigt...

Ska installera lite program och så nu först, men sen ska jag jacka in diskarna igen och se om jag kan köra diagnostik på dem. Någon som kan tipsa om ett bra program?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg