Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Portproblem  (läst 1780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
Portproblem
« skrivet: 2009-02-16, 00:34:09 »
Jaha, man har inte mer än fått igång datorn innan man är ett frågetecken igen... ;)

Jag har följade ljudkort: Creative Soundblaster X-Fi Titanium (http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=17927) och jag funderar allvarligt på att ersätta det kort jag har idag med detta. (det kom med moderkortet och jag har aldrig fått det att fungera ordentligt)



Detta är mitt moderkort: Asus P5N32-E SLI



Det gamla ljudkortet sitter i porten markerat med blått. Vet inte exakt vilket format det är på den porten annat än att det inte är samma som på nya kortet. Mina båda grafikkort markeras med mintgrönt och som ni ser täcker det ena kortet PCIe x1 porten (grön) som är det format som nya ljudkortet har. Men jag har en ledig PCIe x16 port (markerad med rött). På ljudkortets sida står det att kortet kräver PCIe x1, x4, x8 eller x16. Min fråga är, kan jag montera kortet i den lediga x16 porten (röd) som jag har ÄVEN fast det inte är samma fysiska format som x1 porten (grön)??

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Portproblem
« Svar #1 skrivet: 2009-02-16, 07:23:15 »
Japp! Att det blir lediga kontakter över har ingen betydelse när det gäller pci-e kort, det är bara att ju fler kontakter, desto högre 'x' eller hur man ska säga, från x1 till x16 alltså!

Edit: Förresten, har du inte inbyggt ljud på det där moderkortet?

Edit 2: Just det, jag glömde bort att säga att vissa moderkort/bios INTE stödjer att man placerar ex. ett ljudkort i en x16 slot. Vad som gäller med just ditt kort vet jag inte.
« Senast ändrad: 2009-02-16, 07:46:58 by DeadHead »

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Portproblem
« Svar #2 skrivet: 2009-02-16, 10:43:26 »
Ha ha, ja tack för det svaret... ;) Nja, inte inbyggt ljud direkt. I den blå porten (Audio slot) sätter man ett ljudkort som kommer med moderkortet. Ser ungefär lika dant ut som det nya kortet jag har. Men jag har aldrig fått det att fungera ordentligt (minns en tidigare post då jag klagade över att jag inte fick micken till headsetet att fungera) och jag tror det beror på dåliga drivisar och programvara från Asus.

Jaha, typiskt att det är ett Asus-kort då. Supporten på det är ju inte världskänd för sin höga kvalitét direkt... Kan man se i BIOS om det stöds? (någon inställning man ska leta efter) Ska väl i vilket fall ändå flasha upp BIOS då jag har orginalversionen fortfarande...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Portproblem
« Svar #3 skrivet: 2009-02-17, 20:48:19 »
Var på Mediamarkt och skulle lämna tillbaka kortet. (Då supporten på iNet bestämt hävdade att det skulle inte alls fungera) Killen på datoravdelningen sa då att det absolut skulle fungera i en x16-port, så i morgon blir det till att prova. Han sa i alla fall att min oro att det skulle säga *bbbrrrzzzztt* när jag sätter på datorn med kortet i en x16-port var obefogad :) Återstår då bara att se hur moderkortet och ljudkortet ställer sig till punkt 2 i ditt svar DeadHead :) (tack för hjälpen förresten :))

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg