Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Säkerhetskopiering  (läst 2815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
Säkerhetskopiering
« skrivet: 2009-02-18, 20:17:37 »
På förekommen anledning tittar jag nu på alternativ för säkerhetskopiering av datan på min dator. Nu handlar det mest om systemdata, spelarprofiler etc eftersom i stort sett all annan data lagras på vår server. Den har en inbyggd säkerhetskopieringsfunktion för klienterna. Ska titta närmare på den. Vad jag förstår så backar den upp allt och så stoppar man bara i en disk som kom med servern som heter PC Restore Disk så ska det vara gröna gatan igen.

Har ni några tips på någon annan bra mjukvara, typ Norton Ghost?

Tackpå förhand...  :banana

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #1 skrivet: 2009-02-18, 20:28:27 »

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #2 skrivet: 2009-02-18, 21:23:44 »
True Image Home då antar jag? :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest1645

  • Gäst
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #3 skrivet: 2009-02-19, 08:51:14 »
En grej jag läste om, och som jag använder till viss del, är att skaffa sig ett gmail konto samt den Firefox extension som gör att man skickar filer till sitt gmail-konto med dra-släpp metoden. Då har man 7 gig plats att dumpa dokument man gärna ser finns kvar när allt bryter ihop.
Lämpar sig dock bäst för mindre filer och inga stora säkerhetskörning...

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #4 skrivet: 2009-02-20, 07:25:24 »
True Image Home då antar jag? :)

Japp! Otroligt bra program, som numera förutom hela image backups även kan göra backup på enskilda mappar. Massor med bra funktioner, lättanvänt och pålitligt, mycket bra komprimeringsgrad (en imagefil av min c: partition som ligger på ca 50 gig blev ca 16 gig stor). Utav de program i den här kategorin som jag provat under åren (Norton inkluderat), så är Acronis det absolut bästa.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #5 skrivet: 2009-02-20, 10:13:43 »
Helt klart överkomligt pris också...

Hur funkar det om datorn krashar? Hur återskapar man den? (som msagt, den funktion som finns i WinHomeServer kommer med en disk man slänger i datorn som ska återskapas)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #6 skrivet: 2009-02-20, 10:27:49 »
Som du ser när du läser på om programmet så finns det en hel del olika alternativ för återställning. Den metod som jag använt är den vanliga image backupen, boota från återställningsdisk, leta reda på din imagefil och återställ. Snabbt, enkelt, effektivt. En bra sak kan vara att skapa en imagebackup när du installerat ditt OS och matat in alla drivrutiner, uppdateringar osv, så har du möjlighet till att snabbt återställa maskinen till det skick den var i när du installerat allt som du ville ha.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Säkerhetskopiering
« Svar #7 skrivet: 2009-02-21, 11:09:04 »
Låter bra det där. Får nog allt ta och investera :)

Den imagen, bäst man lägger den lokalkt på en annan partition/disk antar jag och inte på servern? Tänkte om det kanske kan bli trubbel att hitta den filen då...

Tack för hjälpen och tipsen förresten... ;)  :thumb

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg