Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Oturen slår aldrig fel, datorn låter överdrivet mycket!  (läst 2215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Hej!
Idag hände det en mindre kul grej när min käre mor skulle trimma häcken. (Haha). Av någon anledning så tyckte hon att det var en oerhört bra idé att klippa av strömkabeln vid användning och jordfelsbrytaren slog till.

När jag sedan startade datorn så kom det upp en förfrågan i DOS om jag ville ställa in BIOS manuellt eller återställa till standard. Eftersom att jag inte har en aning om hur det ska vara inställt så valde jag självklart att återställa. Problemet nu är att datorn låter jättemycket, eller rättare sagt fläkten. Det låter nästan som att ett flygplan håller på att lyfta och jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga för att lösa detta.

Är det något i BIOS som skall ställas in eller har datorn bara fått fnatt pga att jordfelsbrytaren slog till?

Mvh tussilago
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Oturen slår aldrig fel, datorn låter överdrivet mycket!
« Svar #1 skrivet: 2009-07-05, 23:57:35 »
vissa, vågar inte säga alla, bios har en fläkt inställning som man kan pilla lite på. Man kan sätta dom på max varv eller att den styrs av temperaturen... kan va nått sånt som har hoppat till max igen. Skadar inte att kolla i bios.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Oturen slår aldrig fel, datorn låter överdrivet mycket!
« Svar #2 skrivet: 2009-07-06, 11:50:35 »
Det fungerade, valde optimal och auto på fläktarna. Men nu låter hårddisken så där mindre kul. Det hackar till ibland och låter som att den måste tänka sjukt mycket. Känns inte som om att det är helt bra?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Oturen slår aldrig fel, datorn låter överdrivet mycket!
« Svar #3 skrivet: 2009-07-06, 13:50:35 »
Först och främst - gör en backup av de filer du är rädd om. Bränn till DVD eller kopiera till en USB-disk eller så.

Kör en diskrensning Program|Tillbehör|Systemverktyg|Diskrensing. Låt den ta bort alla temporärfiler (windows och internet).

Högerklicka sendan på disken i Utforskaren, välj Egenskaper|Verktyg|Felkontroll|Välj att den ska reparera fel och söka efter trasiga sektorer. Du måste starta om daton för att den ska göra detta. Detta kan ta en stund, så gör nått annat under tiden.

Hittar den inga fel, så behöver det inte betyda att du är home free för att dagens SATA-diskar har något som heter SMART. SMART märker upp de dåliga sektorerna på en disk så att dessa inte används. Dock så ser inte operativet detta så man får ingen indikation på att disken kanske håller på att rasa. I vissa BIOS finns en inbyggd disktest man kan köra och ibland kan man behöva göra det om datorn är slö vi uppstart, disken "klonkar" eller låter lustigt.

Om du inte fick några fel på disken så kan överdrivet mycket tempfiler ha knasat till lagringen på disken så att den behöver snurra och leta efter filer alldeles för länge. En defragmentering fixar detta. Kör Program|Tillbehör|Systemverktyg|Diskdefragmeteraren kör en analys och om disken behöver defragmenteras gör det.

Lycka till!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest308

  • Gäst
SV: Oturen slår aldrig fel, datorn låter överdrivet mycket!
« Svar #4 skrivet: 2009-07-06, 18:00:04 »
Hej på er!

Tussilago jag såg att du hadde en dator som lät som ett flygplan. Det har jag med och jag har försökt att vara inne i BIOS och kollat inställningarna till fläktar men jag kan inte hitta några :microsoft. Hur såg det ut i din BIOS meny och var låg dina inställningar?

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Oturen slår aldrig fel, datorn låter överdrivet mycket!
« Svar #5 skrivet: 2009-07-07, 00:18:46 »
Tack för tipsen JH, skall testa imorgon!

Andur: Jag får ta och fixa en liten "guide" imorgon också, är helt slut i huvudet nu och tänkte knoppa nu!
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Oturen slår aldrig fel, datorn låter överdrivet mycket!
« Svar #6 skrivet: 2009-07-08, 01:29:47 »
Andur: Jag gick in på fliken "Power" och valde sedan "Hardware monitor", där kunde man sedan fippla med inställningarna på de olika fläktarna. Jag valde auto och optimal på de två som jag har. Hoppas att det fungerar för dig också! :)
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg