Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Duger denna datorn?  (läst 5802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest2957

  • Gäst
Duger denna datorn?
« skrivet: 2009-10-14, 18:34:33 »
Hej!

Ny på forumet, verkar vara ett trevligt ställe;)

Jag är helt kass på allt vad datorer heter, min kunskap sträcker sig till att starta datorn, surfa och spela spel.

Jag önskar råd om den här datorn, vad tror ni om den, är det något jag borde byta?
Jag spelar EQ2 och vill kunna spela det med så lite lagg som möjligt och så hög upplösning som möjligt.

Lian Li Lancool PC-K62, Svart, utan nätdel

PowerColor Radeon HD5870 1GB Dirt2

80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL

Gigabyte GA-P55-UD4

Intel Core i5 750, 2.66GHz

Corsair VX 550W 80+

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

1TB Western Digital Caviar Black SATA II

Windows 7

Tacksam för svar

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Duger denna datorn?
« Svar #1 skrivet: 2009-10-14, 19:43:57 »
Rekommenderar du väljer 64bitars version av Windows 7 så kan du plutta i mera RAM om du behöver det om nått år eller så. Intels har fått mycket bra kritik för sina statiska diskar, dock har jag inte haft möjlighet att testa en själv än. Lär bli bra skjuts för operativet med en sån!  :thumb

Har inget negativt att säga om PowerColor som fabrikat, har ett Radeon HD 4870 som jag är supernöjd med! Det har tuffat på i över ett år utan ett enda fel.

Corsair nätagg har jag aldrig testat, men efter en snabb sökning så hittar jag många positiva kommentarer. Dock så är jag själv frälst i Antecs PSU:er och chassilådor! ;)

Lian Li chassi ... har man råd så! ;)

Nä ... hittar nog inget negativ ... gissar att du får pynta en bra slant för denna rig! ;)

Är lite overkill för EQ2 skulle jag tro!  :D



"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest2957

  • Gäst
SV: Duger denna datorn?
« Svar #2 skrivet: 2009-10-14, 19:59:41 »
den går på 17.300 med ett virusprogram samt att butiken bygger ihop den åt mig.
Chassit kostar 961:- är det dyrt? Hoppas att man får vad man betalar för då;), jag har ingen aning själv utan har fått hjälp att bygga ihop den här.

Det är väldigt svårt att maxa EQ2, detta beror inte på våra komponenter utan att sony har inte uppgraderat någon "shader" grej, fråga mig inte vad det är men dom kommer göra en uppgradering av det snart, nu är den 1.0 tror jag och dom kommer uppgradera till 3.0 så man kan hoppas att det hjälper en del.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Duger denna datorn?
« Svar #3 skrivet: 2009-10-15, 13:14:39 »
om det är ekonomiskt försvarbart, skulle jag rekomendera en i7 2.88 - Då har jag nästan samma hårdvara att jämföra med. Och min maskin driver EQ2 ganska bra. EQ2 vill ha mycket processorkraft... Men jag tippar på att du klarar dig med en i5

ATI rekomenderar ett 600W powersupply för 5870-kortet, så det tycker jag du ska ha i alla fall.

Jag har 4GB minne och det fungerar - MEN jag kommer att uppgradera till 8GB så fort jag har råd - Det tror jag EQ2 gillar. (Men 64 bitars operativ är ett måste då)



Allt som allt ser den datorn bra ut - Den kommer att driva runt EQ2 bra, Men ett 600W PS (minst) måste du nog ha för stabilitetens skull. Jag har också ett corsair PS och är supernöjd.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Duger denna datorn?
« Svar #4 skrivet: 2009-10-15, 14:35:12 »
ATI rekomenderar ett 600W powersupply för 5870-kortet, så det tycker jag du ska ha i alla fall.

:stupid

Lian Li gör snygga, rena lådor. Me like! Men om du frågar Deathdealer bör du säkert ha ett CoolerMaster chassi på en dryg kubikmeter, utrustat med 28 fläktar ;)

Jag är duktigt avundsjuk på uppsättningen ovan :thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest2957

  • Gäst
SV: Duger denna datorn?
« Svar #5 skrivet: 2009-10-15, 18:50:02 »
Enligt tester jag läst så skiljer det knappast någonting på i5 och i7. i7 har någon thread grej som tydligen försämrar spelet om inte spelet stöder just den funktionen. Jag vet inte vad den i7.an kostar, pengarna är egentligen inte problemet. Det jag är noga med är att jag har bra skit, och enligt vad många andra säger så kommer jag inte märka någon skillnad på i5 eller i7.

Jag har bytt till ett 650w nätagg.

Om jag vill ha 4 gig ram till så att jag får 8 totalt, vad gör jag då, är det bara att lägga till 4 likadan till och kommer det passa i så fall?

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Duger denna datorn?
« Svar #6 skrivet: 2009-10-15, 21:29:59 »
Ja, lägg på ett kit
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Så passar det.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Duger denna datorn?
« Svar #7 skrivet: 2009-10-16, 08:15:50 »
Detta chassit: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.260536/corsair-obsidian-d800 (eller givetvis ett CoolerMaster Cosmos :-) - Loppan...med massa fläktar i som är helt tyst)!!!

Det är en jätteskillnad på I7 och I5, när det kommer till bl.a minneshantering, så ska du lägga så mycket pengar på datorn, hade jag aldrig tvekat på en i7!

Sen, lite beroende på om du ska tokklocka datorn....Annars betalar du bara en massa extrapengar för varumärket på minnena! Du kan lätt köpa 12gig Mushkin eller annat minne som är lika bra...utan tvekan!

Nu är ju fördelen med de nya ATI-korten bl.a att dom drar så lite ström, men jag har alltid varit av den åsikten att det är så "få" delar i datorn som kan följa med til nästa uppgradering, och enavdessa ä nätagget, så jag hade def. köpt ett kraftigare en 650W....så många kompisar (även här) som fått problem med strömtillförseln...


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest2957

  • Gäst
SV: Duger denna datorn?
« Svar #8 skrivet: 2009-10-16, 09:01:47 »
Hehe, någonstans måste jag ju dra gränsen på hur mycket jag skall lägga ut på dator. Jag skall enbart ha den till EQ2. Från början hade jag satt gränsen på 15 000:- men om det skulle göra superskillnad så kunde jag tänka mig att slänga in 2000:- extra.

Nu är den uppe på 17.500:- Skall jag då ha en i7 så är det 800:- till ungefär, samt 4 gb minne så är det ungefär 1000:-

Då är jag uppe i 19.300:-
Var skall det sluta?

Deathdealer- Jag kan ingenting och vill inte ifrågasätta dig och dina kunskaper men många andra säger till mig att i7.an är helt onödig om jag bara skall spela, i5 funkar då lika bra. Likaså att 4gb ram räcker gott till att bara spela.

Om jag lägger på ett Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 kommer jag behöva uppgradera något annat då? Kylning eller liknande?



Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Duger denna datorn?
« Svar #9 skrivet: 2009-10-16, 09:29:21 »
Tror att du kan leva med bara 4 GB från början, men välj ett 64-bitars OS från början ändå. Du kan ju köpa mera minne senare!

Angående CPU-valet så vågar jag inte uttala mig alls där, men 800:- extra är peanuts. Bytta prop är jobbigt. Vad jag saknar i din build är en bra CPU-kylare. Själv är jag mycket nöjd med Zalmans kopparkylare typ Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet.
Lätta att installera och kyler himla bra! Om just den passar din CPU har jag inte haft tid att kolla upp.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Duger denna datorn?
« Svar #10 skrivet: 2009-10-16, 12:50:26 »
Detta chassit: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.260536/corsair-obsidian-d800 (eller givetvis ett CoolerMaster Cosmos :-)

Ja Cosmos S äger!! ;) Har aldrig varit så nöjd med ett chassi förut. Fast det är klart, backplaten med alla de där gummiklädda hålen ser ju riktigt nice ut. Måste gå att göra en grymt neat installation i den...

Vad jag saknar i din build är en bra CPU-kylare. Själv är jag mycket nöjd med Zalmans kopparkylare typ Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet.
Lätta att installera och kyler himla bra!

Jag har satt på ett ThermalRight True Black 120 (deras Ultra Extreme 120 är riktigt bra med) med en Noctua NF-P12 fläkt på, hörs inget, kyler som fan :) Men det är klart, det kräver sitt chassi då den är riktigt hög! Men tyst blir det, nu är det nätagget som väsnas mest... :(


.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Duger denna datorn?
« Svar #11 skrivet: 2009-10-16, 13:21:07 »
Jag kommer att beställa detta chassi http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6901293
Och det har jag bestämt att jag ska bli nöjd med :)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Duger denna datorn?
« Svar #12 skrivet: 2009-10-16, 14:46:53 »
Kör (trots DDs förmaningar) med http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6901293 och är helnöjd :thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Duger denna datorn?
« Svar #13 skrivet: 2009-10-16, 15:23:30 »
Hehe, någonstans måste jag ju dra gränsen på hur mycket jag skall lägga ut på dator. Jag skall enbart ha den till EQ2. Från början hade jag satt gränsen på 15 000:- men om det skulle göra superskillnad så kunde jag tänka mig att slänga in 2000:- extra.

Nu är den uppe på 17.500:- Skall jag då ha en i7 så är det 800:- till ungefär, samt 4 gb minne så är det ungefär 1000:-

Då är jag uppe i 19.300:-
Var skall det sluta?

Deathdealer- Jag kan ingenting och vill inte ifrågasätta dig och dina kunskaper men många andra säger till mig att i7.an är helt onödig om jag bara skall spela, i5 funkar då lika bra. Likaså att 4gb ram räcker gott till att bara spela.

Om jag lägger på ett Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 kommer jag behöva uppgradera något annat då? Kylning eller liknande?




Jag tror att det kommer att gå lika bra med en i5 - Den proppen är på intet sätt långsam!

Minnen - Som sagt: Jag kör på 4GB nu och kan inte påstå att jag får slut på arbetsminne. EQ2:an käkar rätt bra med minne, men jag har inte haft något direkt problem. (Det är dock rätt skönt att ha lite "overheadminne" att tillgå i burken, för det är fler saker än EQ2 som ska snurra samtidigt.
Det kommer inte att bli nämnvärt varmare med två minnen till, du behöver inte mer kylning.

Vad gäller windows 7 så tror jag att både 32 och 64 bitarsversionen finns inkluderad på skivan (måste dubbelkolla detta)

Edit: enligt Dustin.se så ingår båda versionerna i paketet: http://www.dustin.se/pd_5010331365.aspx

Edit 2 från MS:
Whichever system you choose, Windows 7 is ready. All packaged retail editions of Windows 7 (except for Home Basic) include both 32- and 64-bit software.

plus att alla versioner av windows 7 (även de som heter uppgrade) har valet att installera över befintligt XP/Vista som en uppgradering ELLER att installeras från scratch.

Jag ringde microsoft Sverige som upplyste om att det kommer en familjelicens för 3 datorer till nästan samma pris - Det ni :)
« Senast ändrad: 2009-10-16, 16:01:38 by Pruneboy »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Duger denna datorn?
« Svar #14 skrivet: 2009-10-16, 16:15:28 »
Hehe, någonstans måste jag ju dra gränsen på hur mycket jag skall lägga ut på dator.

Du kan jämföra med datorn jag köpte i början på året, den kostade mig ca 13500:-


- Intel core I7
- Corsair Dominator PC12800 6 gig minne (3x2 gig naturligtvis, med core i7 ska man nyttja triple-channel!Dvs, inte 4 el. 8 gig till en I7!)
- Samsung 1 Tb hd
- Gigabyte GA-EX58-UD4 moderkort
- Antec Sonata III 500 miditower (väldigt billig låda där nätagg på 500W ingår!)
- Vista home prem. 64 bit


Lite drygt 13 papp alltså, bra priser då! Funkar mumma i allt, och kan maxa alla spel än så länge på 22" monitorn! :)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Duger denna datorn?
« Svar #15 skrivet: 2009-10-16, 16:23:24 »
- Corsair Dominator PC12800 6 gig minne (3x2 gig naturligtvis, med core i7 ska man nyttja triple-channel!Dvs, inte 4 el. 8 gig till en I7!)

Nya i5 och i7 (intel s1156) är dual channel serru... :smoke

guest2957

  • Gäst
SV: Duger denna datorn?
« Svar #16 skrivet: 2009-10-16, 17:56:38 »
Hehe, någonstans måste jag ju dra gränsen på hur mycket jag skall lägga ut på dator.

Du kan jämföra med datorn jag köpte i början på året, den kostade mig ca 13500:-


- Intel core I7
- Corsair Dominator PC12800 6 gig minne (3x2 gig naturligtvis, med core i7 ska man nyttja triple-channel!Dvs, inte 4 el. 8 gig till en I7!)
- Samsung 1 Tb hd
- Gigabyte GA-EX58-UD4 moderkort
- Antec Sonata III 500 miditower (väldigt billig låda där nätagg på 500W ingår!)
- Vista home prem. 64 bit


Lite drygt 13 papp alltså, bra priser då! Funkar mumma i allt, och kan maxa alla spel än så länge på 22" monitorn! :)


Har du provat EQ2, tror inte du maxar det om jag skall vara ärlig. Mitt tak är på 18000:- med skärm 22" eller 23", windows7 64bit, antivirusprogram och jag vill köra EQ2 på så höga inställningar som möjligt, jag kanske inte ens behöver lägga så mycket?

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Duger denna datorn?
« Svar #17 skrivet: 2009-10-16, 18:04:49 »
Nya i5 och i7 (intel s1156) är dual channel serru...

Happ!

:smoke

Mmm, puffar du? :)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Duger denna datorn?
« Svar #18 skrivet: 2009-10-16, 20:10:11 »
;)

guest2957

  • Gäst
SV: Duger denna datorn?
« Svar #19 skrivet: 2009-10-16, 20:32:51 »
Fipplade ihop denna på DB http://www.datorbutiken.com/?Cart=100-15598

Hur vet jag vad man skall ha för chassi, duger vad som helst eller hur vet jag om det går att klistra fast sakerna i eller ej?
Kommer jag behöva massa byggfläktar å grejer för att inte skiten skall brinna upp?

Funderar på det från DB och skärm, OP, Antivirus från Inet, sparar nästan 2000:- på det men då får jag montera själv, eller inte jag men någon som kan och vet hur man gör.

Vad tror ni om detta?

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Duger denna datorn?
« Svar #20 skrivet: 2009-10-16, 20:52:49 »
Det stora problemet med att söka hjälp här är att man alltid slutar med fler frågor än svar ;)


Många kockar - en jävla soppa :thumb

Såsom vardande icke datakunnig önskar jag dig bara lycka till :D
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest2957

  • Gäst
SV: Duger denna datorn?
« Svar #21 skrivet: 2009-10-16, 21:01:31 »
haha, tack så mycket, blir nog bannad på varenda forum i Sverige snart, frågar överallt för att få någon klarhet, vill inte köpa någon kamel i någon säck  :help

La till en processor, tänkte det skulle underlätta mitt spelande lite
http://www.datorbutiken.com/?Cart=913-15600 

 

Senaste inlägg