Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: fire wire adapter!  (läst 1678 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunslinger

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 161
fire wire adapter!
« skrivet: 2009-11-15, 19:42:05 »
Min laptop saknar fire-wire port, finns det någon usb adapter som skulle kunna funka  :cartman

Som ni förstår så har jag noll koll  :help

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: fire wire adapter!
« Svar #1 skrivet: 2009-11-15, 22:07:56 »
Köp ny dator! :D

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: fire wire adapter!
« Svar #2 skrivet: 2009-11-16, 11:05:31 »
Jag tror att Fire Wire har med moderkortet att göra. Egentligen borde jag inte skriva något, eftersom jag egentligen inte vet, så en disclaimer på nedanstående.

Jag tror att Fire Wire är ett helt annat språk, det är mer än kontakten som skiljer. Jag tror att FW har speciella kretsar på moderkortet, vilket i så fall borde betyda att det är svårt med adaptrar.

Men disclaimer som sagt, jag är osäker.

EDIT: Det finns adaptrar, men som jag misstänkte så är det inte bara konktakten som skiljer. Du får köpa en liten dosa eller ett PC-Card/PCI-kort, verkar det som .


http://shopping.kelkoo.se/ssc-100066013-usb-firewire-adapter.html
« Senast ändrad: 2009-11-16, 11:07:24 by DaddyLongLeg »

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: fire wire adapter!
« Svar #3 skrivet: 2009-11-16, 11:27:55 »
Jo det går....lite beroende vad du har för kortläsare i datorn...

Detta är ett PC-card...


DD

Ps . du kan ha ett expresscard i datorn..kolla det först!



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: fire wire adapter!
« Svar #4 skrivet: 2009-11-16, 11:29:23 »
Från början var ju FireWire en mycket snabbare anslutning än USB. Nu vet jag inte hur det är längre, men är fortfarande FireWire snabbare än USB så borde ju en USB-adapter vara en flaskhals, så et PC-card borde vara bästa anslutningen...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: fire wire adapter!
« Svar #5 skrivet: 2009-11-16, 18:15:50 »
Citat från: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394_interface
Although high-speed USB 2.0 nominally runs at a higher signaling rate than FireWire 400, data transfers over S400 FireWire interfaces generally outperform similar transfers over USB 2.0 interfaces. Typical USB PC-hosts rarely exceed sustained transfers of 280 Mbit/s, with 240 Mbit/s being more typical. This is likely due to USB's reliance on the host-processor to manage low-level USB protocol, whereas FireWire delegates the same tasks to the interface hardware (requiring less or no CPU usage). For example, the FireWire host interface supports memory-mapped devices, which allows high-level protocols to run without loading the host CPU with interrupts and buffer-copy operations.[5]

Besides throughput, other differences are that it uses simpler bus networking, provides more power over the chain, more reliable data transfer, and uses fewer CPU resources.[26]

FireWire 800 is substantially faster than Hi-Speed USB, both in theory and in practice.[27]

Finns olika versioner av Firewire precis som för USB. Skulle dock tro att ett PC-Card skulle vara det bästa precis som skrivits i tråden tidigare.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: fire wire adapter!
« Svar #6 skrivet: 2009-11-16, 18:48:35 »
I vissa externa videoredigeringskort så finns det firewireoch kopplas in i datorn genom usb.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

 

Senaste inlägg