Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck  (läst 5860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« skrivet: 2010-03-01, 22:22:39 »
Fick idag in den första av Panasonics nya TV-apparater. Efter idogt testande kan jag bara säga: Kungen är död, länge leve kungen!

Länge, faktiskt i flera år, ansågs Pioneers plasmateknik "kuro" vara det bästa som någonsin producerats i konsumentled. När Pioneer lade ner produktionen av TV 2008 var mången tekniknörd nedslagen av att det skulle ta flera år innan man kunde köpa "den bästa TVn" igen. Samsungs LED-apparater var bra, men inte en arvtagare till denna legendariska teknik, Kuro.

Tills nu! Panasonic har gjort det, byggt en Kuro-Killer. Hur gjorde man det? Enklast möjligt, man köpte tekniken plus över 300 ingenjörer från Pioneer. Varför uppfinna hjulet igen? Tekniken återfinns i Panasonics två toppmodeller, G20- och V20-serierna. Både kommer finnas i 42", 46", 50" och eventuellt också 60". G20 har "infinity Black" som är samma teknik som satt i Pioneers sista TV, medans V20-serien har den "Infinity BlackPro" vilket är den teknik som Pioneer utvecklade inför 2009 års lineup, men som aldrig gick i produktion.

42" G20 är den som jag testade idag. Jag ställde upp den mot Samsung LED 7-serien, Samsung LCD 5-serien och Panasonic S10-serien. Matade med Viasat HDTV samt Blu-Ray. Testade och trixade. Förvånansvärt nog var jag inte tokimponerad av svärtan i bilden. Just den djupa svärtan var ett utmärkande drag för Kuro-tekniken. Hur detta kommer sig vet jag faktiskt inte, men jag antar att Panasonic anpassat/förändrat Kuro på något sätt för att passa deras bildpaneler. Svärtan är däremot bättre än samtliga alternativ som finns på markanden. Med andra ord: bäst. Dock antar jag att V20-serien kommer att ha ännu bättre svärta. Rörelsehastigheten var däremot det som direkt föll i ögonen. Den är ohyggligt snabb och när man såg reprisen av hockeyfinalen på SVT HD såg man tydligt hur svårt LED-tekniken hade att hänga med G20n. Även tunga panoreringar kalrade den galant av, dock inte riktigt till 100%. Helt uppenbarligen är just detta väldigt svårt för panelerna att få till. THX-klassad och massa kontrast och herz, men sådant är högst teoretiskt och därmed ointressant. ISF-kalibrerbar om man vill använda den i proffesionella sammanhang. Det går numera även att stänga av overscan för de som vill köra den som datorskärm(!).

Med G20 introducerar Panasonic som första tillverkare en TV som kan spela in till extern hårddisk. Dock med en del begränsningar: Max åtta hårddiskar om max 2 TB kan anslutas (via Hub). Det vill säga man kan max lagra bortåt 290 dagar oavbruten TV-sändning. Lite klent? Cirka hälften blir lagringskapaciteten med HD-matrial. Hårddiskarna formateras med ett krypterat filsystem som gör att man inte kan koppla upp disken mot en vanlig dator. Inte heller mot en annan TV av samma typ! Ej heller går det att spela in från annat än de tre inbyggda kanalväljarna (Boxer, Analog eller DVB-C/ComHem), men det går att sätta TVn i standby samtidigt som man spelar in.

DLNA finns inbyggd och även två USB-kontakter för minnespinnar/hårddiskar. Dock med en saftig begränsning: TVn kan endast spela upp standard MPEG-2, AVCHD samt DivX 5.0! lite klent utbud av stödda filformat anser jag. Å andra sidan är jag en stor förespråkare av att använda Playstation 3s DLNA-lösning tillsammans med PS3 Media Server. Så inte särskilt viktigt ändå. Självklart har man bibehållit en kortläsare för SD-kort. Panasonic sitter ju på patentet för SD-kort...

För Raft: 280 Watt drar den, det är fortfarande en Grundig eller Samsung LED som gäller för dina speciella ändamål ;)

Priset då? Initialt ligger 42" på cirka 11995:- men räkna med att den halkar under 9995:- inom några veckor. övriga storlekar kommer inom de närmaste veckorna och månaderna. V20 i 42" kommer förmodligen runt 17995:- initialt, runt 15000 senare..

 :oggubben :oggubben :oggubben :oggubben fem av fem!

Bästa TVn på markanden idag. Dessutom med en attraktiv prislapp. Inte 100% dock, kanske V20-serien klarar det?


guest2209

  • Gäst
SV: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« Svar #1 skrivet: 2010-03-04, 11:32:11 »
Låter som en guld burk.
Synd bara att man har pairing hos ex vis comhem som förstör HD nöjet.
(pairing = kort låst till specifik comhem dekoder som gäller för de flesta HD kanalerna)

---

SVT's HD uppehåll ända till hösten och pratet om att man kommer behöver byta hårdvara för HD är det "sammankopplat" tro?

Lite sälj, sälj igen gör ett uppehåll så att det inte ser så uppenbart ut? :D

-cb99

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« Svar #2 skrivet: 2010-03-04, 12:26:48 »
Om du syftar till DVB-C2 tunern, så är den inte låst till ComHem. Vi har flera olika DVB-C nät där jag bor och jag har hunnit testa den mot två olika redan. Båda fungerar klanderfritt, Panasonicen försöker identifiera tillgängliga DVB-C-nät själv till och med.

Att SVD lägger enr sin HD-kanal har väl att göra med PTS nya runda om tillstånd för sjunde muxen att göra. De tillstånden (Där SVT siktar på två HD-kanaler) ska avgöras innan hösten och sändningarna ska vara igång till jul. Å andra sidan hette det ursprungligen att HD i marknätet skulle vara igång redan 1 Januari 2008...

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« Svar #3 skrivet: 2010-03-06, 08:27:16 »
Kan du skicka en länk till TV'n. Klart intressant och vår börjar närma sig vägs ände...
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« Svar #5 skrivet: 2010-08-04, 18:32:06 »
Köpte V20 igår 50".......vilken TV!!!!
Nu ligger den på 22.500:-


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« Svar #6 skrivet: 2010-08-04, 21:53:49 »
:hm var det inte funderingar på att förbjuda plasma tv pga den höga förbrukningen?

Kan ha drömt detta oxo. :thumb

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« Svar #7 skrivet: 2010-08-04, 21:59:09 »
Nya TV-apparater drar betydligt mindre än äldre...
Det kommer massa nya modeller, med massa mindre förbrukning...men plasam kommer def inte försvinna


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Nya serien Panasonic-TV - Första intryck
« Svar #8 skrivet: 2010-08-06, 13:31:02 »
Filmkväll hos DD nån dag framöver då?  :D

 

Senaste inlägg