Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Schlagerkval i kväll  (läst 12462 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #15 skrivet: 2010-05-28, 10:30:05 »
Jag måste säga att jag tyckte hon gjorde det skitbra! Synd att det inte räckte. För en bättre placering måste vi nog skicka bidrag som "Manboy" eller liknande som slår i östeuropa. Men shit så bra hon sjöng den.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest136

  • Gäst
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #16 skrivet: 2010-05-28, 11:29:17 »
Om du har sett Irlands kalkonbidrag (med en kalkon) så förstår du varför bidraget ser ut som det gör: de vill säkra en förlust för de vill slippa bekosta en en vinst.

Apropå schlager kan jag rekommendera boken "Null Points" författaren Tim Moores Har intervjuat samtliga levande deltagare som fått just noll poäng.  Kan även rekommendera hans övriga hysteriskt roliga böcker framförallt kanske "Frost on My moustache".

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #17 skrivet: 2010-05-30, 12:06:43 »
Ja, vad skall man säga om spektaklet i år?

Anna sjunger sin låt på ett strålande sätt. Hennes röst är sensationellt bra, med en klag och ton som är personlig och unik. Låten är helt ok, och sammantaget ett av de två-tre absolut bästa ögonblicken i årets karusell.

Och hon går inte vidare :hm

Det står klart att vidare engagemang i denna tävling är fullkomligt meningslöst. Jag slutade titta på Ishockey när Sverige torskade mot Vitryssland i OS i Salt Lake, och har inte sett en sekund landslagshockey sedan dess. Jag kommer inte att göra det heller.

Nu skall jag sluta titta på Eurovision. Detta var droppen! :rythm :ripped

ps. Kul att någon fattade ordvitsen i rubriken. :)

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #18 skrivet: 2010-05-30, 12:34:32 »
Problemet är tvåfalt:

1) Massvis av bra bidrag sorteras bort redan i uttagningarna, av föga kompetenta människor. Jag vet att Bert Karlsson håller med mig här.  :help

2) Svenska folket har inte vett att rösta på låtarna. De röstar på artisterna.

Jag tyckte årets svenska bidrag var SKITDÅLIGT, och det förtjänade INTE att gå till final. Låten är sjukt slätstruken och tråkig, så detta kom inte direkt som någon överraskning. Jag tyckte personligen att artisten var dålig också, men jag tycker samtidigt att det är kul att en ung och relativt oprövad artist kan bli uttagen. Men den här stackars tjejen saknar ungefär fem ton "oomph".


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #19 skrivet: 2010-05-30, 12:46:15 »
Alla schlagerfestivaler sedan jag var liten har alltid varit:

"den sämsta nånsin!"
"Alla bidrag var tråkiga!"
"Lägg ner skiten!"
"Fel låt vann!"
"rätt låt vann!"

:)

guest1645

  • Gäst
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #20 skrivet: 2010-05-30, 13:55:24 »
Sedan 2000 är det två låtar jag uppskattat. Vinnaren 2000 och 2009. Brukar gilla The Ark, men de vann med en av sina absolut svagaste låtar.

Men har man satt förprogrammen med Christer Björkman och kompisar och deras åsikter så förstår man att vi aldrig kommer skicka ngt som folk kommer att komma ihåg.

Vet inte vad som skedde med Ehrnman förra året, men hon hördes inte när hon sjöng, och hade jag inte hört den innan hade jag verkligen inte uppskattat den i finalen.

2008 när Perelli vann över Sanna Nielsen var ju katastrof. Men det kan nog vara min vurm för äkta ballader och Bonnie Tyler-wannabes som skiner igenom. ;)

På tal om Eurovision, vem vann egentligen igår? Jag har inte hört ngt på nyheterna på radion idag.

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #21 skrivet: 2010-05-30, 14:10:39 »
tyska Lena vann  :winner :doh :eek  jag ska inte säg vad jag tycker  :quiet

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/schlager/article7212001.ab

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #22 skrivet: 2010-05-30, 15:18:40 »
2008 när Perelli vann över Sanna Nielsen var ju katastrof. Men det kan nog vara min vurm för äkta ballader och Bonnie Tyler-wannabes som skiner igenom. ;)

Yess! :thumb Förvisso gillar jag "Hero", men jag håller med om att Sanna hade en bättre låt, och ett mycket bättre framförande över lag. Hon lirar inte i samma liga som Bonnie dock. ;)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #23 skrivet: 2010-05-30, 15:35:06 »
Alla schlagerfestivaler sedan jag var liten har alltid varit:

"den sämsta nånsin!"
"Alla bidrag var tråkiga!"
"Lägg ner skiten!"
"Fel låt vann!"
"rätt låt vann!"

:)

"Rätt låt vann" Den va ny, det har ja aldrig hört... Eller ja, inte om de Svenska bidragen iaf.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #24 skrivet: 2010-05-30, 21:08:39 »
Vad som fortfarande fascinerar mig är att ordet schlager fortfarande används fastän det inte längre är den genre det handlar om. Överallt i media står det "schlagerfestivalen", "schlager" osv. Jag läser och hör på flera andra ställen att just ordet schlager används för att benämna den här melodifestivalen. "det där är en bra schlager-låt"

Är det kanske därför svenskarna en lördagskväll efter några glas vin ringer in och röstar på den låten som mest låter som... just det... en schlager? Fastän det inte är i den gruppen av låtar som det längre handlar om?

Går jag sen ut på wikipedia.se så står det så här om tävlingens namn:

    * 1958: Schlagertävling
    * 1959: Säg det med musik: Stora schlagertävlingen
    * 1960-1963: Eurovisionsschlagern, svensk final
    * 1965-1966: Svensk sångfestival
    * 1967-1996: Melodifestival
    * 1997: Melodifestivalen
    * 1998-2001: Melodifestival
    * 2002-idag: Melodifestivalen

På kort sikt var det avskyvärt att Sverige inte gick till final iår. Men på lång sikt är det här det bästa som har hänt. Vi kan inte tro att vi kan ringa och rösta på "en bra schlager" och sen mer eller mindre ta för givet att vi ska gå till final. Hela Melodifestivalen handlar inte bara om att ta fram en vinnare. Det slutar inte där. Det är där det börjar. Och vi är dumma om vi inte fattar ett rationellt beslut genom att först ta reda på hur startfältet ser ut, vilka andra låtar ha de andra länderna för länge sedan röstat fram som sina bidrag? (Sverige är nästa sist ut att ta fram sitt bidrag.) Och det här kan vi inte begära av Kalle, Pelle och Karin som sitter med sitt vinglas och tycker att en dansare i bakgrunden är snygg eller att det är en bra text (på svenska).

Nä, bort med Björkman så att han kan sluta med att påverka urvalsjuryn som han gör. Låt folkfesten med flera deltävlingar vara kvar där svenskarna kan rösta fram sina favoriter. Men i svenska finalen ska vi inte ha ett skit att säga till om. Där ska en jury bestående av representanter från övriga europa välja vilken låt som kommer ge Sverige störst chans till finalplats.

Och sluta använda ordet schlager i dom här sammanhangen. Det har inget med det att göra. Vi kan inte skicka Carola eller Pernilla Wahlgren och tro att det ska gå bra.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #25 skrivet: 2010-05-30, 21:50:27 »
Eller så lägger vi pengar och energi på viktigare saker och bara lägger ned skiten. Det är inte lika bra som det va förr och då kan det vara. Det handlar inte om att saker förändras och att man skall följa med i tiden.
Det spelar ingen roll om det blir populärt att rulla sig i hundskit och pudra håret i cyanid, det är inte smart, bra eller intelligent bara för att alla andra gör det.

Hoppas Sverige blir så förnedrade inom en snar framtid så att de aldrig mer kommer ställa upp så vi slipper eländet. Så kanske de kan sända något bra på tv som omväxling, "anslagstavlan" kanske?

Jo, nä men ärligt, skiten är ju en parodi på sig själv. Att ens medverka efter alla regeländringar har ju totalt mist sin charm.
Låten skall vinna för att den är sann för sitt land och NY. Den skall inte redan vara en sönderspelad plåga så att folk bara röstar för att de blivit hjärntvättade till det eller att låtarna skrivs utefter att få sympati röster från värdlandet. Skribenterna, sångarna och språket skall komma ifrån det landet bidraget kommer ifrån.
OCH det viktigaste av allt, hela förbenade tävlingen skall vara avklarad efter en kväll. Inget jäkla tramsande i flera veckor. Det sänds fler delprogram, före under och efter melodifestivalen än vad vissa har underkläder.


Och varför blir all min tegelröda färg i forumet grön/blå??
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #26 skrivet: 2010-05-30, 23:36:28 »
En av TV's kommentatorer kommenterade det faktum att svenska kvällstidningar skanderade ut "Lägg ner skiten!" när sverige inte gick till final med följande:

...och så har jag hört att de skall lägga ner fotbolls-vm också eftersom sverige inte gick till slutspel.

;)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #27 skrivet: 2010-05-31, 07:03:13 »
En av TV's kommentatorer kommenterade det faktum att svenska kvällstidningar skanderade ut "Lägg ner skiten!" när sverige inte gick till final med följande:

...och så har jag hört att de skall lägga ner fotbolls-vm också eftersom sverige inte gick till slutspel.

;)

Oh, bra kontring =)
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Phnissa

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 561
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #28 skrivet: 2010-05-31, 07:23:18 »
En av TV's kommentatorer kommenterade det faktum att svenska kvällstidningar skanderade ut "Lägg ner skiten!" när sverige inte gick till final med följande:

...och så har jag hört att de skall lägga ner fotbolls-vm också eftersom sverige inte gick till slutspel.

;)

 :thumb

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Schlagerkval i kväll
« Svar #29 skrivet: 2010-05-31, 08:37:08 »
Jag tyckte årets svenska bidrag var SKITDÅLIGT, och det förtjänade INTE att gå till final. Låten är sjukt slätstruken och tråkig, så detta kom inte direkt som någon överraskning. Jag tyckte personligen att artisten var dålig också, men jag tycker samtidigt att det är kul att en ung och relativt oprövad artist kan bli uttagen. Men den här stackars tjejen saknar ungefär fem ton "oomph".


SILENCE! I KILL JO! :pistols

 

Senaste inlägg