Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Mediaspelare... IGEN...  (läst 10098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
Mediaspelare... IGEN...
« skrivet: 2010-12-16, 23:38:24 »
Jahopp, letat runt lite på intörnet... Sökt lite här i forumet... Hittar dock inget som känns helt rätt...

Jag letar efter en mediaspelare att koppla till stereon, helst via en digital anslutning. Jag kommer ENDAST spela musik denna vägen. Alla våra CD ligger på hemmaservern. MÖJLIGTVIS om man skulle visa någon videosnutt eller så som man rippat från Youtube eller när man filmat sin knackiga golfsving, men framför allt bara musik. Den måste också vara trådlös!

Några rekommendationer? :)  :drink

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #1 skrivet: 2010-12-16, 23:59:21 »
Jag beställde 3st Tvix idag ....
Men ska du bara spela musik, är väl logitech Sq
Box den bästa???



DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #2 skrivet: 2010-12-17, 06:15:28 »

jag funderar på Boxeebox men vet inte hur den är :)
Har en ac ryan playonhd mini nu men den strular ,väntar på en firm uppdatering.
Boxee ska klara svtplay t4play internet i allmänhet som jag fattar det
cool fjärr med tangentbord på baksidan :)

http://www.dlink.com/boxee/

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #3 skrivet: 2010-12-17, 09:12:22 »
SqueezeBox kan vara intressant för köket. I vardagsrummet ska dock förstärkaren stå för ljudet så att säga...

Boxee såg ju rent funktionsmässigt intressant ut. Inget vidare format på den dock, och lite dyr för tillfället. Men den ska man nog titta lite närmare på... :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest193

  • Gäst
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #4 skrivet: 2010-12-17, 10:11:32 »
Squeezeboxen kan du ansluta digitalt.
Satsa på en Touch med Squeezebox controller alternativt android-telefon (eller det där gräsliga fruktmärket som har fått för sig att censurera)
Det blir riktigt j-a bra.
Förutsätter förstås att du har rippat till FLAC (eller annan lossless) är det mp3 kan du i princip köra med vad s--t som helst.

Skall du köra andra mediafiler är det givetvis en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=739172 med XBMC och disken utbytt mot en SSD du skall ha

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #5 skrivet: 2010-12-17, 11:27:14 »
Lilla maskinen Porta länkade till - finns på DB!

Squeezeboxen - vart du har den är ju egalt, det är ALLTID stärkaren som gör jobbet....
(Porta är en audiofil, han har enormt höga krav på kvaliten  :thumb )

Enklasta (inte billigaste) är ju att du skaffar en juste NAS, som du når i hela huset(du kan ju lugnt streama trådlöst om det är musik), så slipper du allt vad dator heter som behöver stå och brumma. Jag har köpt 2st Netgear-nasar, och det är helt sjuukt bra!

Min Tvix (som läser FLAC) funkar super, men då måste du, ja du måste väl inte ha en TV eller skärm kopplad till den, men du vinner på det.........

Kolla här: http://www.tvix.co.kr/ENG/products/HDM6600.aspx



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #6 skrivet: 2010-12-17, 13:17:25 »
Okej, förtydligar mig lite angående mina förutsättningar... Jag kör en Windows Home Server till vilken jag rippat alla våra CD:s. Tyvärr har jag använt iTunes till det (som jag ycker är en överlägsen musikspelare) vilket gjort att något skitit sig. Det är lite trassligt att spela låtarna från olika datorer, det går inte att tanka ner dem till våra iPods och den har av någon anledning tappat albumbilder osv, så ja tänker gör om rippningen (tips mottages tacksamt på verktyg som är smidiga, som tar med album art osv).

Att koppla till en skärm är inga problem, den hamnar under TV:n och kopplas till min Yamaha RX-V567, via HDMI eller optisk/koaxial. Det är antagligen lättast att navigera bland musiken på så sätt i vilket fall. Skulle spelaren klara av Spotify vore det ju hur bra som helst.

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest193

  • Gäst
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #7 skrivet: 2010-12-17, 13:51:32 »
Windows home server låter utmärkt. Den kan köra servern till Squeezeboxen.
För att rippa kan jag varmt rekommendera denna: http://www.exactaudiocopy.de/
Den är riktigt bra och gör felkorrigeringarna vid rippningen vilket gör att ljudkvaliteten normalt blir bättre än vid uppspelning på en CD-spelare.
Eftersom det inte är något Apple-fjant kan man själv styra hur man vill ha det.
Här hittar du en bra guide: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=174300

Albumart är inte alltid helt enkelt Tag&Rename klarar det oftast smidigt.

Ett par slutkommentarer.

Släng ut iTunes så fort du kan. Denna fungerar bra: http://www.mediamonkey.com/
och kroknar inte med stora bibliotek. Denna kan även synka till iPod. Tänk på att
Apple och Flac kan vara knöligt. Ännu ett exempel på Apples obehagliga tendens att styra vad användarna skall kunna göra. Iofs har jag hört att det skall vara lättare nu.

Squeezebox är definitivt det mest prisvärda alternativet för att få bra ljud.
Är inte ljudkvaliteten tillräckligt bra så finns problemet någon annanstans.
Under förutsättning att du kör Flac förstås...


Glömde en sak, Touch:en klarar även högupplöst musik (upp till 96/24) som har bättre ljudkvalitet än vanlig CD-standard.
Ytterligare en sak, det finns en Spotify-app också.

Ett varningens ord dock, det kan bli dyrt.
När jag skaffade min så började jag fundera på ett par nya högtalare för sådär 25'
när jag senast räknade efter så hade den totala summan kommit upp i 10 gånger så mycket och fortfarande är inte Squeezeboxen den svagaste länken.




Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #8 skrivet: 2010-12-17, 14:39:39 »
Ha ha, ingen riskt. Det kommer vara svårt nog att skrammla fram pengar till själva mediaspelaren... ;o)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #9 skrivet: 2010-12-18, 09:14:30 »
Jag har precis köpt en Boxee Box, kan se vad den går för efter att jag testat den. ;)

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #10 skrivet: 2010-12-18, 16:17:56 »
 :thumb

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #11 skrivet: 2010-12-19, 18:49:14 »
Än så länge verkar den riktigt trevlig, iaf för mitt ändamål. Spela upp filmer via nätverket från min dator.

Det som har imponerat är väl två saker: Den streamar 1080p trådlöst in till ett annat rum utan problem, buffrar bara några sekunder.
En annan fin överraskning är att den klarar av att gå in i packade filer (.rar) och starta filer genom där, trådlöst... 1080p. :)

Allt jag har behövt göra var att dela ut mappar i nätverket så funkade allt sen.

Det är vad jag hunnit prova, den har ju en del appar, och ska nog ha en webbrowser oxå.

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #12 skrivet: 2010-12-20, 07:05:14 »
 :supporter  :thumb

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #13 skrivet: 2010-12-20, 12:53:24 »
rav, har jag fattat rätt att man kan kolla på filmer och TV-serier online utan någon form av abbonemang?? Intressant också med att man kan kolla youtubeklipp. Nyfiken på hur bra den funkar med uppspelning av musik. Och vad du fick ge för den... ;)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Mediaspelare... IGEN...
« Svar #14 skrivet: 2010-12-20, 20:06:03 »
Lite delat det där, enda serier och sånt jag kommit till är sånt man måste ha ett Log in på ngn sida. Sen om det kostar eller inte på varje sida har jag inte hunnit utforska. Men man kommer ju åt youtube iaf och andra trevligheter via appar.

 

Senaste inlägg