Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Laptop  (läst 4387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Laptop
« Svar #15 skrivet: 2011-01-30, 11:20:48 »
Då borde du kunna köra "Homo" och ansluta via RDP, men kolla med tjänsteleverantören innan.

Eller så kör du helt enkelt bara Outlook Web Access du med.

Men vem äger burken? Är det din privata eller skulle ditt nya jobb köpa loss den? Avråder bestämt från att använda privata datorer i jobbet då dessa används till mycket annat icke arbetsrelaterat och på så sätt ökar risken för virusspridning.

Likaså blir det juridiskt knepigt om vem som äger innehållet på datorn, d.v.s. dokument med mera ifall det blir en tvist eller om du slutar. Normalt äger ju arbetsgivaren dokument som du gjort eller fått tillgång till under arbetstid. Kundlistor eller offerter brukar man ju inte vilja att folk plockar med sig. Man kan t.o.m. vilja ha hela HD eller att den grundligt raderas.

Bara en tanke, för som it-konsult skulle jag å det bestämdaste avråda en arbetsgivare att låta en anställd använda sin privata dator i tjänsten. Det som är ok är att t.ex. anslut via fjärrskrivbord, inte helt riskfritt men betydligt säkrare.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Laptop
« Svar #16 skrivet: 2011-01-31, 00:03:03 »
Det är Dellen som vi plockade ut när HP-burkarna kukade ur. Farsan tog över leasingen på alla burkar i nya bolaget, och jag fick behålla datorn mot att jag hjälpte till med lite olika grejjor. Det är fortfarande nya bolagets dator, eller ja, leasingbolagets om man ska vara petig. Ska kolla hur det skulle gå till rent praktiskt. I vilket fall som helst behöver datorn en system restore nu, vare sig han köper loss den när avtalet går ut eller om jag skulle göra det själv. Vi får se, ska diskutera lite i morgon då jag känner själv att det skulle kännas tryggare med en ny med garanti kvar på...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg