Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!  (läst 15618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #15 skrivet: 2011-09-30, 12:05:49 »
uppdaterat 1a post med info om HC

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #16 skrivet: 2011-11-03, 15:50:47 »
Satt och tittade lite i skrivande stund på uttagningen av laget.

Det var någon månad sedan vi var så många som anmälde sig till raiden. Vi har 17 "anmälda"...

Jag vet inte vad det beror på att intresset svalnade så snabbt. Var det för vi börja HC diskussionen eller var det något annat? Jag tycker det är synd hur som.

Som jag ser det så har AK medlemmar till att sätta ihopa ett 25 mans lag om vi vill det. Synd bara att det är så svårt att synka så många personer på en och samma dag bara. Barn ska matas/läggas, sängar ska bäddas, familjer ska pysslas med och jobb ska avslutas.

Hur som helst, denna posten kanske faller på döva öron (då alla inte alltid läser forumet) men om någon sitter där och funderar på att börja raida (igen), men känner av någon anledning att man inte vågar/kan/orkar. Det ända jag kan säga är att 25 mans raider är oftast lättare än 10 manna och de är mer förlåtande för misstag på individnivå vilket passar oss i AK bättre =). Något att tänka på kanske framförallt nu när vi snart har nya raider som ska invigas och nötas i.

Snart ska Deathwing äta damm (eller pandor).
« Senast ändrad: 2011-11-03, 15:59:25 by Kemo »
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #17 skrivet: 2011-11-30, 11:25:32 »
1a post uppdaterad. Viktig info gällande lootregler och alts.

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #18 skrivet: 2011-11-30, 15:18:16 »
1a post uppdaterad. Viktig info gällande lootregler och alts.

 :goodposting


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #19 skrivet: 2011-11-30, 21:17:43 »
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

guest3371

  • Gäst
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #20 skrivet: 2011-12-01, 16:45:13 »
Fatta hur länge jag satt och lusläste denna tråd och letade efter de förbannade lootreglerna.. Finns ju fan i en annan post!  :pistols

guest3371

  • Gäst
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #21 skrivet: 2011-12-01, 16:47:53 »
För att inte nämna alla mitt gooooooglande efter dailies för "Avengers of Hyjal" och inte "Guardians of Hyjal". Min chef kommer ju att bli knäpp när han ser min tidrapportering!

P.S. Om min chef är med i AK så gjorde jag det endast på mina raster D.S

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #22 skrivet: 2011-12-02, 11:48:37 »
use brains, dont suck :tease :fu ;)

Äh, sorry, jag skall rätta och förtydliga :sorry

guest4119

  • Gäst
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #23 skrivet: 2011-12-08, 21:00:03 »
En liten fråga bara, jag gillar att ha en aning framförhållning (i alla fall ibland :P ) och vill bara be om ett förtydligande när det gäller raiderna i Dragon Soul. Hur kommer man prioritera om flera med likvärdigt gear anmäler sig, är tanken att man skall ha ett team som är bekant med instansen eller att man skall "träna" flera så att säga? Vad jag menar är, kommer det att finnas någon slags rotation eller hur är tanken? Vet att AK brukar vara ganska "laid back", men när det är nya raider och annat skoj brukar man ju bli lite mer intresserad av progress :)

Sedan hade det underlättat lite om kanske raiderna kunde tas ut lite tidigare än nu. Jag har förståelse för om det kan vara svårt ibland, men för tillfället har vi ju ganska många intresserade som anmäler sig, så kanske hade det varit möjligt att ta ut laget dagen innan eller liknande? Vi brukar lägga våra barn vid 8-tiden, och om det är min tur på en raidtorsdag brukar min käre gube hoppa in och göra det i mitt ställe så jag kan vara i tid till en eventuell raid. Så för att slippa lite onödigt meck skulle det underlätta att veta lite tidigare (nu får man ju ändå knuffa sig förbi en kö på 2000 pers för att bara dyka in och kolla om man blivit uttagen liksom :P ).

Det var alles!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #24 skrivet: 2011-12-09, 08:25:19 »
Hur kommer man prioritera om flera med likvärdigt gear anmäler sig, är tanken att man skall ha ett team som är bekant med instansen eller att man skall "träna" flera så att säga? Vad jag menar är, kommer det att finnas någon slags rotation eller hur är tanken?

Vi kommer att ha en rotation. Det beror både på att vi vill rotera lite, och på att folk har förhinder vissa veckodagar, och därmet automatiskt ger ett rullande schema. Ett exempel på detta är att Zachim och Tuss (nästan) alltid turas om att tanka på torsdagar och söndagar, pga IRL-grejor.

När det gäller att ta en raidspot är det tyvärr inte så enkelt. Vi kan inte sätta ihop ett lag för de första bossarna, som är enkla, utan måste sikta på boss nr 5 - Ulthraxion, som är en äkta gearcheck.

Kolla på dps-en vår raid gjorde på vår första kill på länken här: http://www.worldoflogs.com/reports/57bxrrm5uns8yey5/analyze/dd/source/?s=7428&e=7775

Lägg till det att vi klarade oss från enrage-timern med tre (3!) sekunder tillgodo. Det handlar alltså helt enkelt om att kunna klämma ur sig den här typen av dps, annars går det inte. Helningsmässigt är svårare att ge siffror på, eftersom man via diverse buffar får upp sina siffror, men generellt sett måste man som healer kunna trycka ut mellan 15-18 000 hps där det behövs, och det gäller åtminstonde två av fighterna.

Sedan är det givet att det är en stor fördel att ha spelare som kan fighterna, och har gjort dem tidigare. I detta finns såklart lite av ett moment 22. En gång utanför, riskerar att bli bortvald igen, och igen, och igen... Vi är medvetna om problematiken, och gör vad vi kan för att motverka den. Jag vill be alla som hittills inte varit med, att ändå fortsätta anmäla sig. Det gäller att ha lite tålamod :) Öva på fighterna och geara upp genom att köra dem i LFR och samla gear och erfarenhet. :thumb


Sedan hade det underlättat lite om kanske raiderna kunde tas ut lite tidigare än nu. Jag har förståelse för om det kan vara svårt ibland, men för tillfället har vi ju ganska många intresserade som anmäler sig, så kanske hade det varit möjligt att ta ut laget dagen innan eller liknande? Vi brukar lägga våra barn vid 8-tiden, och om det är min tur på en raidtorsdag brukar min käre gube hoppa in och göra det i mitt ställe så jag kan vara i tid till en eventuell raid. Så för att slippa lite onödigt meck skulle det underlätta att veta lite tidigare (nu får man ju ändå knuffa sig förbi en kö på 2000 pers för att bara dyka in och kolla om man blivit uttagen liksom :P ).

Det vore skitbra om det gick att ta ut laget tidigare. Vi har försökt, men på grund av flera fall av sena återbud, spelare som helt enkelt inte dyker upp, eller blir extremt försenade, har vi RL:s gett upp på den fronten. Tips: Det går att logga in på www.wow-europe.com och kika på kalendern vida sajten istället. Där ser man vem som är "confirmed" och inte.

:hi
Longshanks

guest3371

  • Gäst
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #25 skrivet: 2011-12-09, 09:43:26 »
Saknar vi många för att lyckas få ihop två lag alt. 25man?

guest4119

  • Gäst
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #26 skrivet: 2011-12-09, 10:17:21 »
Åhå, går det att kolla kalendern på wow-europe  :D Hade ingen aning om detta, tack för tipset! Det borde underlätta en del...

Angående om vi har folk till två lag alternativt en 25-manna har jag kikat lite på signs för de senaste raiderna, och hittills så har vi nog inte haft tillräckligt många signs för det... Men någon annan kanske har mer info? Finns kanske några vänskapsrelationer med andra guild där man kunde samarbeta?

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #27 skrivet: 2011-12-09, 11:09:11 »
Jag kan inget annat än att hålla med i det Longshanks säger!

Bossarna fem och framåt är sjukt krävande och vi tar ut laget efter dom bossarna så att säga.
Och vi har försökt ta ut laget och meddela det en bra bit innan raid men det har tyvärr inte funkat så bra av just samma anledningar som nämns ovan. Sena avhopp, folk dyker inte upp osv osv.

Angående om vi har anmälda till 2 lag eller 25 manna så ser det inte så ljust ut.
I snitt brukar vi har cirka 13-15 anmälda vilket gör både uttagningen svår men även för resterande som vill raida att komma iväg.

MEN

Jag vill verkligen uppmana er mina vänner att använda er av LFR, Looking For Raid verktyget som släpptes med denna patch!
Det har ALDRIG varit så enkelt att få raida som med detta verktyg.
Man hamnar i en 25 manna PUG där alla fighter är nerfade. Man får även ilvl 384 gear som är en nerfad version av gear som droppar i vanlig raid!

Varför ska man göra detta då?

JO!

Man får både se fighternas mekanik och lära sig den, man har chans att geara upp lite mer utöver instanserna vilket ger fördel inför vanlig raid, man får enkelt VAlor points men det viktigaste...Man får RAIDA ;)

Har själv testat det och det är ett sjukt bekvämt system! Och de delar INTE lockout med vanlig raid!

Mvh
Bahaa


BattleTag: Bascha#2493

guest3371

  • Gäst
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #28 skrivet: 2011-12-09, 11:29:36 »
Med tanke på alla kan tolka saker olika när man sitter och skriver såhär vill jag bara säga (även om ingen kanske tolkar det så) att jag inte gnäller eller ta mig istället etc...

När jag började spela igen så trodde(försöka undvika) jag aldrig att raiding skulle vara något jag hade tid med. Dock så har väl RL varit lite snällt och därför började jag titta i dessa banor. När man sedan dessutom valt tank( just för b.la. att slippa köer i dungeons) så har man ju inte valt den största chansen att komma in och raida.

bla bla bla.... kom till saken....

Joo, funderade på det som moyle sa om "vänskapsguilder", vi har inga såna? så vi hade kunnat få ihop två lag kanske?

För mig egen del så är LFR inte samma sak som att raida. Speciellt inte när det är nerfade fighter, vilket kanske behövs för att man skall klara av det dock :) Jag vill ha lite motstånd, slå mig blodig för att sen mår riktigt bra när bossfanskapet dör. Men vi alla har ju egna tycken vad som är skoj etc. Annars hade ju vi haft hur många raiders som helst =)

Har vi någon annan guild som vi hade kunnat prata med så hade jag gärna gjort ett försök att få igång nåt, med lite backuphjälp från någon mer "veteran".

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: AK RAIDAR - Torsdagar & Söndagar - ALL INFO HÄR!
« Svar #29 skrivet: 2011-12-09, 14:54:32 »
Citat från: DaddyLongLeg link=topic=25022.msg293239#msg293239
... Sedan är det givet att det är en stor fördel att ha spelare som kan fighterna, och har gjort dem tidigare. I detta finns såklart lite av ett moment 22. En gång utanför, riskerar att bli bortvald igen, och igen, och igen... Vi är medvetna om problematiken, och gör vad vi kan för att motverka den. Jag vill be alla som hittills inte varit med, att ändå fortsätta anmäla sig. Det gäller att ha lite tålamod :) Öva på fighterna och geara upp genom att köra dem i LFR och samla gear och erfarenhet. :thumb ...

Själv anser jag att vi inte borde vara så restriktiva på när det bara är raidnärvaron som saknas. Skulle t.o.m. vilja gå så långt att så länge man har iLvl för raiden så är man välkommen. Visst det kommer att gå lite långsammare i början, folk kommer att göra mer misstag, dps kommer att vara lägre osv. Men... sett övertid så är detta den balanserade lösningen kontra den vi har idag som jag skulle vilja sätta som den kortsiktiga där bara ett fåtal nya får gå med varje gång för snabb progress.

Helt överdrivet för att jag vill försöka måla en bild av vad vi kommer att skapa kan man säga såhär: "Inga problem idag så länge samma 10 signar, men imorgon har vi ingen ersättare för att vi valt bort spelare systematiskt." Jag vill poängtera att jag tror att utfallet kommer att bli såhär, jag tyckte mig också se dessa tendenserna i FL och jag tror också att detta leder till att vi har svårare att komma iväg på 25-manna då fler tröttnar på att raida för att man får stå över mer än vissa.

Förlåt om jag provocerar någon men ska ärligt säga att det är meningen. Jag har inga problem med att vi har olika uppfattning om raidandet men jag tycker det är synd att man väljer bort spelare bara för att man inte "kan spela" just den encountern... ännu. Det blir precis som du skriver ett moment 22. Däremot kommer man säkerligen få fler erfarna spelare snabbare genom att fler nya får vara med varje gång, som lite går i linje med min andemening i början. Detta är givetvis jobbigare men att då istället försöka öka rädandet i gillet över tid, en s.k. positiv trend ser jag som något bra. Gör inte ni det?

Har alltid försökt ställa upp för AK och för alla er mina gillevänner och kommer att fortsätta med detta även om det innebär en hel wipekväll. Jag har då inget emot ännu lite hårdare motstånd i början istället för tidig progress! :thumb

Må gott alles och tack för ordet och er tid!
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

 

Senaste inlägg