Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Fire Mage by Norweigan Standards!  (läst 4833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Fire Mage by Norweigan Standards!
« skrivet: 2011-06-08, 15:13:38 »
Håller på att jämföra de olika träden för tillfället och passar på att uppdatera lite och förenkla lite (hoppas det blir enklare iaf :))


Uppdaterat

RubrikFörändring
2011-08-04
KällorUppdaterade med ny länk.
2011-08-03
GemsÄndring/förklaring angående socketbonus - när och när man inte ska uppnå den
11-08-01
GemsSkapade en tabell med tillgängliga gems
EnchantsSkapade en tabell över de främsta enchantsen
TalentsSamma träd men tog bort mindre vettig info
CombustionHar skrivit om hela sektionen med bl.a. ny info
AddonsIngen ny info egentligen. Bara gjort det lättare att läsa

 
Combat rating per 1%
 
Spell Hit: 102.446 (1742 rating for 17% hit cap)
Crit: 179.280
Haste: 128.057
Mastery: 179.280
Int: 649.91 (1% spell crit)
 
 
Stat prioritering
 
Int är prio om man måste välja mellan Int och Hit nära Hit-cap. Och jag föredrar att reforga så att man hamnar på plus. Det går att optimera rätt bra så att man inte hamnar för mycket över.
 
Int > Hit > Crit = Haste > Mastery
 
 
Stat Optimering

Försök enchanta och gemma så att du får mest Int utav sakerna du stoppar in. Wieee, stoppar in  :banana
 
Gems

Det är i de flesta fall bättre att strunta i socket bonus och köra ren Int sten (nuvarande röd sten +40 Int). Undantaget när socket bonus är +20 Int eller mer eller +30 Crit, då skall man gemma så att man uppnår bonusen.

StatNamnGem slot
40 IntBrilliant Inferno RubyRöd
20 Int + 20 CritPotent Ember TopazGul
20 Int + 20 HasteReckless Ember TopazGul
20 Int + 20 HitVeiled DemonseyeBlå
54 Int + 3% Increased Crit DamageBruning Shadowspirit DiamondMeta

Enchanting

Detta är ju en fråga om tillgång till mats. Inte att för glömma att enchanta bältet med beltbuckle så att man kan trycka in ytterligare en röd sten.

SlotEnchantStatNotering
HeadArcanum of Hyjal60 Int & 35 CritGuardians of Hyjal: Revered
Neck---
ShouldersGreater Inscription of Charged Lodestone50 Int & 25 HasteTherazane: Exalted
BackEnchant Cloak - Greater Intellect50 Int
ChestEnchant Chest - Peerless Stats20 All Stats
WristsEnchant Bracer - Mighty Intellect50 Int
HandsEnchant Gloves - Haste50 Haste (eller 65 Mastery)
WaistEbonsteel Belt BuckleRöd gem 40 IntBlacksmithing
LegsPowerful Enchanted Spellthread95 Int & 80 StamTailoring
FeetEnchant Boots - LawawalkerMinor runspeed increase & 35 MasteryAlt. 50 Mastery, 50 Haste eller 50 Hit
RingsEnchant Ring - Intellect40 IntBara för enchanter
Trinkets---
MainhandEnchant Weapon - Power TorrentChans på 500 Int i 12 sec
OffhandEnchant Off-hand - Superior Intellect40 Int
Wand---

Reforging

Reforga Mastery -> Hit tills Hit-cap är nådd och till Crit/Haste därefter.
Då det inte räcker med Mastery för att täcka Hit-cap måste Crit/Haste reforgas till Hit tills Hit-cap är nådd.
 
Jag vågar inte ens drömma om att förlora en Pyroblast på 50k crit. Då är Crit ganska meningslöst att ha när man ändå missar. Allt är ett spel på lotto, man kanske inte missar men tänk om man gör det!
 
 
Talents & Glyph
 
Talents

Byt ut Improved Fire Blast mot Cauterize. Det kan ibland vara bättre!
Träd på Wowhead
 
Glyphs

Glyph of Fireball eller Glyph of Frostfire kan användas efter tycke och smak.
Glyph of Molten Armor
Glyph of Pyroblast
 
De mindre glyphen kan tas efter tycke och smak. Jag tycker det är käckt med extra slow genom Glyph of Blast Wave och health regen med Glyph of Evocation men som sagt det finns inga regler utan fantasin sätter gränser =)
 
 
Rotation & spell info
 
Rotation prio

Combustion*
Living Bomb
Flame Orb
Pyroblast!**
Mirror Image
Fireball
Scorch**
 
* Hur man kastar denna underbara men ändå skitjobbiga spell ska jag försöka förklara nedan =)
** Om det finns en Warlock i räden kan man bortse från detta annars måste man hålla uppe Critical Mass. Jag brukar inleda varje fight med Scorch och sedan följa standard prio ordning och då brukar jag kunna hålla uppe detta med Pyroblast!.

 
Alltid hålla uppe Living Bomb (en av förutsättningarna för en bra Combustion) och kasta Flame Orb när den är av CD. Mirror Image brukar jag alltid dra iväg tidigt och hålla på CD under hela fighten om det inte är så att man behöver den speciellt under någon viss fas eller vid hög aggro.
I väntan på Pyroblast!, Ignite och att CD skall blåsa av så pumpar man Fireball/Frostfire Bolt.
Alltid när man rör sig, måste flytta sig eller av någon anledning tycker om att springa så kasta Scorch. Denna spell är ungefär 90% av en Fireball/Forstfire Bolt rotation så den duger gott och väl. Man behöver därför inte känna sig så illa bara för att man fått springa lite extra. Har även hört att motion är något bra, har dock inte fått det bekräftat av Elitistjerks! :thumb

Combustion (blizz=mom22)

Detta är vår starkaste spell och en grym dps ökare om den kastas rätt. Den skall användas så fort tillfälle ges efter att den är av CD.
För att man skall få till en bra Combustion krävs följande ticks:

  • Ignite
  • Living Bomb
  • Pyroblast

Finns två sätt som jag brukar köra:

1. Kasta Fireball tills den procar Pyroblast!, kasta Pyroblast! och hoppas på en crit. Bränn Combustion med en relativt ny Living bomb på target. Det är alltså Ignite baserad på Pyroblast! som ger den högsta möjliga skadan.

2. Det går också om man måste, fiska efter Ignite med Scorch och bränna av Combustion när man märker att det är en bra Ignite.

(Addon Combustionhelper är bra på att visa när är rätt tid att kasta)

Det finns således något som kallas "Ignite Munching", en "bugg", som påverkar skadestorleken på Ignite debuffen. Det går inte att förutse hur den påverkas förens efter man kastat Combustion. Det går givetvis att vänta tills debuffen tickat och se om den är stor eller liten, men då har man förlorat så mycket skada att det skulle varit bättre att kastat Combustion från början. Ni fattar, det blir mom 22. Så kasta Combustion och håll tummen, lita på hartass eller hästko, vad vet jag, vi behöver iaf tur på något sätt! :)

Impact & AoE

Living Bomb på tre targets och Blast Wave följt av Flamestrike spamming tills Blast Wave är av CD är den bästa AoE kombinationen, men den är också dyrast. Att kasta Blizzard under tiden marken har Flamestrike och sen förnya Blast Wave så fort den är av CD är en lite mindre mana krävande metod.

Bossar som t.ex. Maloriak på adds och Halfuss under Whelps är bra exempel på encounters där man kan utnyttja Impact för att sprida dotar till flera targets och under Maloriak adds fas kombineras den gärna med Pyromaniac där man får 10% haste buff under tiden man har tre eller fler mobs med dotar på sig. Använd alltid Impact om det går att sprida dots! Det ger väldigt mycket!

Man kan alltså öka sin singeltarget dps med Impact om man har tre eller fler mobs inom 12 yards som man kan sprida dots vid proc. Dels går det fortare att kasta men man kan också få extra ticks på sina dots. Det blir en ganska stor ökning faktiskt. Fick en ökning på över 10k dps på försökskaninerna i SW men riktigt så mycket blir det kanske inte i praktiken.


Addons & annat

Mage specifika addons

Combustion Helper

Visar när det är som bäst att kasta Combustion. Inget att ställa in, bara att köra direkt!

Generella addons

MikScrollingBattleText

Väldigt bra för att hålla koll på dots och speciellt crittar så man vet när man har störst chans att lyckas med en Combustion. Nästan enbart därför jag kör denna, har den också för att hålla kolla på CD på t.ex. Flame Orb för att kunna följa rotationen utan uppehåll. Ganska mycket inställningar men ett måste för den som spelar seriöst!

TidyPlates

Perfekt till att visa återstående tid på Critical Mass, Living Bomb och Ignite. Visar även debuffs på alla mobs i närheten och inte bara på target så att man kan hålla koll när det är dags att sprida Living Bomb på nytt.

Quartz

Använder denna suveräna addon för att modifiera Castbars och hålla koll på återstående tid av CC på Focus Target.

Annat

Håller på att testa lite andra addons för tillfället och återkommer om något mer ses som intressant.


Övrigt

Det går alltid att kasta något när man springer. Fireblast, Scorch, Pyroblast!, Flamestrike, Blast Wave och Living Bomb. Till och med när man är kastas bakåt och är i luften skall man kasta något.

Mages kan göra slow med Blast Wave och göra stun med Impact eller Dragons Breath och på så sätt vara en backup på många encounters.

Källor

MMO-Championhttp://www.mmo-champion.com/threads/804052-Fire-Mage-Scale-Factors-Haste-Plateaus-Gear-Lists-and-more!
------------------------------------
Elitisjerkshttp://elitistjerks.com/f75/t110326-cataclysm_fire_mage_compendium/
http://elitistjerks.com/f75/t110345-mage_pve_cataclysmic_changes/
« Senast ändrad: 2011-08-05, 13:25:58 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bolder

  • =[OG]=Medlem
  • Kilar stadigt
  • ***
  • Antal inlägg: 162
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #1 skrivet: 2011-06-08, 16:20:43 »
 :thumb

Nu blir man ju sugen att gå fire igen. Har alltid spelat fire men kula tyckte att jag skulle gå arcane... men fire låter roligare

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #2 skrivet: 2011-06-08, 18:00:09 »
Arkan din härliga räv!

Jag säger bara...  :bow

Bra guide...som Bolder säger..Man blir sugen på att gå Fire...men ENBART för att ninja Orders epixs  :tease


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #3 skrivet: 2011-06-08, 19:48:06 »
:thumb

Nu blir man ju sugen att gå fire igen. Har alltid spelat fire men kula tyckte att jag skulle gå arcane... men fire låter roligare

Det är så mycket roligare om du frågar mig.  :thumb

Fast det är inte fy skam för en fire mage att ha en arcane mage i gruppen som lägger Focus Magic och ger Arcane Tactics. Har arcane som secondary spec.


Arkan din härliga räv!

Jag säger bara...  :bow

Bra guide...som Bolder säger..Man blir sugen på att gå Fire...men ENBART för att ninja Orders epixs  :tease

Hahaha. Jag läste "härliga röv" först. Vilket skratt jag fick till efteråt  :D Du är också en härlig röv Cheryl  :love

Gött att jag lyckats rekrytera flera till att bli pyromaner!  :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #4 skrivet: 2011-06-09, 07:28:08 »
 :thumb Sjyst att ha till hands när det är dax att lvla upp min mage  :supporter

WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #5 skrivet: 2011-07-05, 23:46:32 »
Måste bara säga en sak: fire äger! :D
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #6 skrivet: 2011-07-06, 04:51:55 »
Den rotationen käns väldigt trögstartad under upplvling, finns några andra rotations förslag för Fire under upplvling? (har även frost som annan spec)
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #7 skrivet: 2011-07-06, 09:59:08 »
Den rotationen käns väldigt trögstartad under upplvling, finns några andra rotations förslag för Fire under upplvling? (har även frost som annan spec)

Nja, det beror ju på hur situationen ser ut just för det questet du håller på med. Det är det som är det härliga med dynamiken i fire. Sen beror mycket på vilken lvl du är för vilka abilitys som är tillgängliga. Sen är det en jobbig mob måste du ta till stuns och sånt, fire har 6 sätt att stunna/slow/frysa target vilket gör att det nästan alltid finns sätt att springa iväg och förtsätta på långt håll. Dessutom kan man kasta Scorch on the go och fördröja att mobben når fram. Finns massor av sätt, bara att testa sig fram.

Men man kan väl säga att man alltid bör inleda med Pyroblast, dels för att starta med hög skada och att debuffa med Critical Mass. Följt av Living Bomb on the run, är det en tung mob drar man Mirror för att få tank hjälp och kan då övergå i fast rotation som överlag ger bäst dps.

Så ovan rotation gäller med några tillägg.

Pyroblast - Kastas som inledande spell endast för att ge Critical Mass
Combustion - kasta om du har en tung mob eller om du har flera mobs och kan sprida Combustion vidare med Impact!
Living Bomb - alltid kasta då det alltid är gött med dots.
Flame Orb - kastas om target står still t.ex. Om Mirror tankar.
Pyroblast!
Fireball - högre dps än Scorch men använd endast om target är stilla
Scorch - används i överlevnadssyfte då mobben tar längre tid på sig att nå dig och för att recasta Critical Mass.

Stuns/slow/frosta - Blast Wave 5 sec slow, Impact! 2 sek stun, Dragon Breath 5 sek stun, Frost Nova, Ring of Frost, Mirror Image avleder aggro och tankar åt dig.

Allt beror på level och vilka spells som finns tillgängliga men det finns stora möjligheter om manntestar sig fram. Hoppas detta hjälper, är inte helt 100 på vad som finns för lägre lvl än 75-80. Sen bygger ju specen på att man crittar så för låg lvl funkar nog andra träden bättre. :-) fast fire är roligast!!
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #8 skrivet: 2011-07-06, 14:38:37 »
Tack, skall se om jag kan få någon ordning på henne sedan. Nu blir det jobb i några nätter =)
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Firemage by Norweigan standards!
« Svar #9 skrivet: 2011-07-06, 19:31:05 »
Tack, skall se om jag kan få någon ordning på henne sedan. Nu blir det jobb i några nätter =)

Ska tillägas att det är ur min egen synvinkel så som jag har spelat fire när jag questat. Tycker att det har varit grymt kul och gått ruggigt bra men det finns säkert nån på Elititst Jerks som har exakta beräkningar på vad som är mest optimalt, de har jag inte koll på vad gäller levling. :-) Lycka till och fråga gärna ING!

Sen är Arcane en bra spec och enkel att köra vid levling. Dock inte lika rolig! Positivt att köra fire tidigt är att man har koll på den när man är rädklar 85 iLvl346 och har överlag större dps än de andra två träden utan att behöva slå om och öva på dummies i två veckor.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Fire Mage by Norweigan Standards!
« Svar #10 skrivet: 2011-10-21, 11:00:00 »
Måste bara skriva en liten rad om att köra fire spec på Alysrazor i Firelands.

Den bästa spec för den som flyger uppe med fågeln skall, enligt källor, vara fire spec. Men det är inte som skolboken säger utan här gäller det att stacka så mycket mastery man bara kan för att öka skadan. Detta beror på hur hela buff systemet hänger ihop när man "samlar" ringar och är helt unikt för just denna encountern.

Gör man allt rätt får man hög chans till crit hela tiden. Dessutom får man mer haste, vilket i sin tur leder till att man når fler haste plateus, dvs. fler ticks på varje DoT.

Alltså, det enda man ska göra för att öka skadan är att öka sin mastery.

Så är man Arcane mage från början går det alldeles utmärkt att bara slå om till fire för denna fighten och åka upp i luften då man redan från start har prio på mastery.

Problemet är förvisso också att man måste stacka de flesta utav ringarna för att Combustion skall visa sin rätta potential. Vilket jag tycker är sjukt svårt men det finns mönster för hur ringarna poppar upp. Har dock märkt att vissa ringar inte räknas trots att man flyger igenom dem.

Så har ni lust att flyga så fire in the hole! :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Fire Mage by Norweigan Standards!
« Svar #11 skrivet: 2011-12-01, 10:15:13 »
Jag har jämfört fire med arcane nu efter patchen och måste säga att jag blev väldigt glad och tillfreds med ändringarna.

Citera
  • Mages
  • Pyroblast’s initial damage has been increased by approximately 26%, and its damage over time has been increased by approximately 100%.
  • Fireball damage has been increased by approximately 17%.
  • Talent Specializations
  • Fire
  • Living Bomb damage over time has been increased by approximately 10%, and explosion damage has been increased by approximately 120%.

Patchförändringen ovan gör att output på dummy hamnar olidligt lika oavsett om man kör arcane eller fire. Däremot ser DPS kurvorna lite annorlunda ut men output mot slutet visar lika. Man kan säga såhär:

Fire - DPS börjar segt men ökar stadigt ju längre in i fighten man kommer tills man når maxnivå där kurvan utjämnas
Arcane - DPS skjuter i höjden i början och sjunker ju längre in i fighten man kommer tills den sjunker mot sitt maxvärde och kurvan utjämnas

Båda två hamnar ungefär på samma DPS i slutändan enligt det jag har testat än så länge... ca. 18-19k obuffad
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

 

Senaste inlägg