Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: World of Logs  (läst 41086 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
World of Logs
« skrivet: 2011-06-10, 20:31:00 »
http://www.worldoflogs.com/reports/bhz5v97994ceinxf/

Är loggen för den senaste raidkvällen. Behöver ni hjälp med att tyda siffrorna, eller navigera på sidan, hugg tag i Longshanks på TS, så fixar vi en genomgång.

-Varför är det då bra med logs?

jo.

- Detta är en guldgruva för den som vill förbättra sitt spel. Undrar du varför den där andra personen med sämre gear gör mer dps? - Svaret finns i loggarna. Undrar du om den där omspeccningen egentligen gav något? Svaret finns i loggarna.

Det går också att kolla på andra gillen och andra spelare, för att kolla vilken specc som gör mest dps. Det kanske är dags att göra om din cookie-cutter från lich-king tiden? Det fina är att man inte behöver lägga massa tid på att forska själv. bara kolla hur leetz kidzen gör, och kopiera :banana


Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: World of Logs
« Svar #1 skrivet: 2011-06-10, 20:42:54 »
Tack för loggarna Daddy!

Har själv haft mycket nytta av dom!

För mig som tank har den hjälpt mig se var stora smällar dmg kommer och på så sätt försöka koppla det till fight o köra defensivt tex.

Men som daddy säger, där kan man se om speccen funkar eller bara kolla hur andra gör o slippa hänga på elitestjerks i timmar :)

Mvh
Cheryl


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: World of Logs
« Svar #2 skrivet: 2011-06-17, 19:50:42 »
http://www.worldoflogs.com/reports/hdwjn1wopbcj28cg/

12 härliga wipes på Cho-Gall :) Jag har försökt hinta om detta tidigare, men eftersom det inte fått önskad effekt, kommer här lite text i klarspråk :) Det handlar inte om personer eller individuella prestationer, utan är en allmän observation.

Det är dps:en som inte räcker till. Detta trots att vi gått ner på endast två healers, vilket de flesta inte gör. Av totalt 44118 loggar från kills och wipes på cho-gall finns det inte ett enda lyckat försök där dps:en är så låg som den är på vårt bästa försök. Trots att vi då  har en mer dps än de flesta kör med.

Som jag ser det har vi två alternativ just nu.

1. Vi kör på som vi alltid gjort, MEN lägger alla tankar på slutbossar på hyllan tills nästa patch kommer, och alla bossar i BoT och BWD nerfas med 20%. Då kanske vi har en chans. Under tiden farmar vi skiten ur dom enkla bossarna som finns, och kör heroics för att kunna köpa ut nytt gear när patchen kommer.

2. ALLA som spelar dps gör en insats, och läser på lite om vilken specc som gör mest dps, vilka stats som gäller för den speccen, hur man skall gemma, glypha, reforga osv, samt vilken rotation/prioriteringsordning som gäller. Internet flödar över av enkla, handfasta guider för hur varje klass trycker ur sig maximal dps. Det är inte svårt.

Vilken som helst av dessa alternativ är helt ok för mig.

MEN.

Jag tänker inte fortsätta att stånga mig blodig på slutbossar när vi som gille uppenbarligen inte har där att göra. 10-11k dps per skalle räcker helt enkelt inte till om man skall lyckas. Det är den enkla, osminkade sanningen. Antingen spottar vi upp oss ett par snäpp, eller så skiter vi i det, och skyller på otur, motvind eller Zachim.

Jag tror inte att det handlar om gear. I stort sett varenda person i AK har kört tillräckligt mycket ZG/ZA för att ha avsevärt högre ilvl än vad som egentligen krävs om man gör rätt. Vi har ju för tusan farmat dessa instanser i månader, och de flesta av oss behöver bara 1 eller två ytterligare pryttlar. Kommer dessa drops mirakulöst att öka dpsen med 2000-3000 per spelare? Tror inte det :)

Hur var det möjligt att över huvud taget ta dessa bossar innan "gratisepics" kom iom att ZA/ZG släpptes i 4.1?

(... och ja, det går att göra dps utan en warlock i partyt, och nej, man måste inte ha ilvl 359 för att komma över 12k.  ;)  )

Slutligen vill jag poängtera att ingen skall ta detta personligt, som ett påhopp eller kritik mot enskild spelare. Jag säger inte att ni/vi är värdelösa noobs. Jag säger bara att vi är avsevärt sämre än vad blizzard tänkt sig att man skall vara när man har det gear vi har ;)  :) :love :cheers :winner :oggubben

-skall vi försöka göra något åt det? :pistols
« Senast ändrad: 2011-06-17, 19:56:09 by DaddyLongLeg »

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: World of Logs
« Svar #3 skrivet: 2011-06-17, 20:31:23 »
 :stupid
Håller med ovanstående talare!

Innan jag fortsätter vill jag bara poängtera, precis som Daddy säger, att det INTE är något personligt utan detta är ren fakta om hur det går för oss.
Jag vet att Truth hurts men vi har olika val att agera som Daddy säger!

Det ÄR kul att raida och det ÄR kul att Enchanta ett svärd i flera timmar MEN det är inte kul att wipea 12 ggr och stå och stampa på samma ställe. Inte i längden iaf.

Jag håller fullständigt med Longklegg i hans ovanstående post och vill att ni mina vänner läser och begrundar...och funderar på vad ni vill vi ska göra/gå vidare med!

Må väl!

Eran goof Cheryl med sitt nyenchantade svärd!


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Phnissa

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 561
SV: World of Logs
« Svar #4 skrivet: 2011-06-18, 01:42:59 »
Tycker ju inte vi stod och stampade hela kvällen i alla fall utan såg en klar progress...sen är det klart att de vore bra att få ut lite mer dps. Själv skyller jag på - förutom att jag inte raidat så länge och saknar både vapen och den del gear - min ålder. Reaktionen är inte alltid som den ska ;)
Har läst väldigt mycket och gemmat enchantat kollat rotation provat olika specc och jag vet vad jag ska göra....men eftersom jag inte kört vissa bossar mer än max två gånger så är det inte alltid jag är på rätt plats vid rätt tillfälle.

Men som sagt mitt tangentbord är tyvärr inte förankrat i min ryggrad, vilket hade varit det ultimata ;D

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: World of Logs
« Svar #5 skrivet: 2011-06-18, 08:00:40 »
Personligen så har jag nog stångats mer mot bossar än vad jag varit med och tagit ned. Inget mig emot, alla närvarande behöver öva och tids nog kommer gear/rotation/taktik att sitta.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: World of Logs
« Svar #6 skrivet: 2011-06-18, 15:53:48 »
Jag tror att vi också kanske måste klura lite på alternativa strategier, och att vi får lägga manken till för att verkligen få optimal raidsetup.

Nu har vi snöat in på att man måste ha miljoners ranged på cho-gall, men det kanske är ett feltänk. Ju fler som ligger kvar och dps:ar på bossen, desto snabbare kommer man ju till fas 2. :hm

Well, på söndag är det nya tag. :banana

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: World of Logs
« Svar #7 skrivet: 2011-06-18, 19:40:05 »
Jag skulle vilja säga såhär - jag håller med det du säger Daddy men jag har också synpunkter på det. Grundtanken är helt okej men jag tror ändå att man kan skylla delvis på gearet. Vi är inte helt och fullt gearade för Cho'gal för att kunna oneshota honom alla gånger, vi förlitar oss på turen.

Sen borde vi se över taktiken och slipa på den ytterligare. Men jag tror att det absolut viktigaste framför gear, setup eller spec är träning. Detta såg vi i torsdags då sista försöket tog ned Cho'gal till 5% (eller vad det nu va), efter vad var det 11 försök där vi knappt kom in i andra fasen?

Vi måste också ha i åtanke vilken spec som är bäst för denna fight - dessutom i jämförelse med alla klasser i räden och vad gäller raidsetup så har range dps lika bra förutsättningar att ligga kvar på bossen - skillnaden är när det behövs fler till blobsen då kan range switcha target bra mycket snabbare än en melee som måste springa hela vägen.

Håller alltså i med grundtanken i det ni säger: "Det är dps:en som inte räcker till. Detta trots att vi gått ner på endast två healers, vilket de flesta inte gör. Av totalt 44118 loggar från kills och wipes på cho-gall finns det inte ett enda lyckat försök där dps:en är så låg som den är på vårt bästa försök." - men när det gäller åsikten om att mer 359 gear inte skulle göra en 2-3k dps ökning så tror jag att ni har fel.

Detta gör iof ingen skillnad på alternativen där jag tycker att alternativ två är den vi ska följa men gör för allt i världen allt för att få så många 359 lvl prylar ni kan tills imorgon!

Jag har dessutom några synpunkter på hur vi skulle kunna ändra taktiken men jag tänker ta detta imorgon!



Ps.
 
http://www.worldoflogs.com/reports/hdwjn1wopbcj28cg/

12 härliga wipes på Cho-Gall :) Jag har försökt hinta om detta tidigare, men eftersom det inte fått önskad effekt, kommer här lite text i klarspråk :) Det handlar inte om personer eller individuella prestationer, utan är en allmän observation.

Det är dps:en som inte räcker till. Detta trots att vi gått ner på endast två healers, vilket de flesta inte gör. Av totalt 44118 loggar från kills och wipes på cho-gall finns det inte ett enda lyckat försök där dps:en är så låg som den är på vårt bästa försök. Trots att vi då  har en mer dps än de flesta kör med.

Som jag ser det har vi två alternativ just nu.

1. Vi kör på som vi alltid gjort, MEN lägger alla tankar på slutbossar på hyllan tills nästa patch kommer, och alla bossar i BoT och BWD nerfas med 20%. Då kanske vi har en chans. Under tiden farmar vi skiten ur dom enkla bossarna som finns, och kör heroics för att kunna köpa ut nytt gear när patchen kommer.

2. ALLA som spelar dps gör en insats, och läser på lite om vilken specc som gör mest dps, vilka stats som gäller för den speccen, hur man skall gemma, glypha, reforga osv, samt vilken rotation/prioriteringsordning som gäller. Internet flödar över av enkla, handfasta guider för hur varje klass trycker ur sig maximal dps. Det är inte svårt.

Vilken som helst av dessa alternativ är helt ok för mig.

MEN.

Jag tänker inte fortsätta att stånga mig blodig på slutbossar när vi som gille uppenbarligen inte har där att göra. 10-11k dps per skalle räcker helt enkelt inte till om man skall lyckas. Det är den enkla, osminkade sanningen. Antingen spottar vi upp oss ett par snäpp, eller så skiter vi i det, och skyller på otur, motvind eller Zachim.

Jag tror inte att det handlar om gear. I stort sett varenda person i AK har kört tillräckligt mycket ZG/ZA för att ha avsevärt högre ilvl än vad som egentligen krävs om man gör rätt. Vi har ju för tusan farmat dessa instanser i månader, och de flesta av oss behöver bara 1 eller två ytterligare pryttlar. Kommer dessa drops mirakulöst att öka dpsen med 2000-3000 per spelare? Tror inte det :)

Hur var det möjligt att över huvud taget ta dessa bossar innan "gratisepics" kom iom att ZA/ZG släpptes i 4.1?

(... och ja, det går att göra dps utan en warlock i partyt, och nej, man måste inte ha ilvl 359 för att komma över 12k.  ;)  )


Slutligen vill jag poängtera att ingen skall ta detta personligt, som ett påhopp eller kritik mot enskild spelare. Jag säger inte att ni/vi är värdelösa noobs. Jag säger bara att vi är avsevärt sämre än vad blizzard tänkt sig att man skall vara när man har det gear vi har ;)  :) :love :cheers :winner :oggubben

-skall vi försöka göra något åt det? :pistols


Skulle vilja möta de röd markerade raderna - jag tror visst att fullt iLvl gear är krav för att ta ner Cho'gal och jag tror att några till 359 lvl prylar kommer att öka dps till önskad effekt och, ja, jag tror att innan ZA/ZU drops så var de flesta som körde Cho'gal iLvl 359 i genomsnitt och hade farmat sönder både BwD och BoT.

.dS
« Senast ändrad: 2011-06-18, 19:42:18 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

guest1538

  • Gäst
SV: World of Logs
« Svar #8 skrivet: 2011-06-18, 21:02:54 »
Har inte varit inne här på ett tag och kommer inte yttra mig om något, har inte tittat på några loggar etc.

Men som lite tips för att få lite enkla förbättringar:
Googla " best rotation for ..(klass)... wow ", så har du en fingervisning och kanske hittar småknep för att få till lite extra dps.
Samma sak med specs, visst ska man köra det man tycker är kul, MEN , det finns "cookie-cutter" specs för alla klasser.

Casters:
Försök hitta platser där ni behöver röra på er så lite som möjligt, mindre rörelse ger mer dps.

Gällande Ilevels för att klara bossarna, så nej.. normal fighterna är inte så krävande på Ilevel.

Men det absolut viktigaste är nog att ha koll på vad som händer runt dig. Ju tidigare du ser om något kommer mot dig så har du mer möjligheter att flytta på dig till nästa ställe på en kort tid och kan fortsätta att jobba på boss.


Utloggad Kuling

  • Old Shiny Ball
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 300
SV: World of Logs
« Svar #9 skrivet: 2011-06-18, 22:42:51 »
Lite åsikter från mig med..

Har man vanligt hc gear med nån craftabel har man gear för att klara chogall. Och det har alla jag har kört med. Så gear är inga problem alls i mina ögon.

Tror man behöver exprimentera lite bara, läsa lite forums och sånt. Kanske man får något tips. Om rotation spec mm... Är ju inte så mycket snittet behöver höja sig för en kill. Jag kan hjälpa till att hitta info och sånt om någon vill ha hjälp:)

Sen setup mässigt ska tre range klara av addsen. Så kan man ha två melee som ligger på bossen hela tiden, vilket gör att man får ned han snabbare till sista fasen.
Att spela med två helare gör bara bossen ännu mer random och svårare.

E bara nöta ha lite skoj och försöka bli bättre efter egen förmåga så åker den ned:) Är ju kampen som gör killen roligare:)

ROCK ON:)

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: World of Logs
« Svar #10 skrivet: 2011-06-18, 22:44:45 »
Healey!  :banana
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

guest1538

  • Gäst
SV: World of Logs
« Svar #11 skrivet: 2011-06-19, 18:23:09 »
wee!!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: World of Logs
« Svar #12 skrivet: 2011-06-19, 23:01:42 »
« Senast ändrad: 2011-06-20, 14:19:42 by DaddyLongLeg »

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: World of Logs
« Svar #13 skrivet: 2011-06-20, 17:27:30 »
Ingen aning....

Är det han som sitter mittemot eller?  :supporter


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: World of Logs
« Svar #14 skrivet: 2011-06-23, 19:53:31 »
Har läst på lite mer loggar och det borde funka med den dps vi har idag på Chogall. Tittade på loggarna längst bak i listan och där fanns räder som låg strax under oss som ändå tog ner honom på oneshot försök.

Jag tror, efter att ha läst igenom min egen post och funnit en del brister  :cartman, att vi borde klara honom bara vi pluggar taktik och tränar på fighten.  :thumb

Eller vad tror ni?

Synd att det inte blev något idag, hade verkligen sett fram emot det!  :cry
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

 

Senaste inlägg