Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Tankar om räd Mage  (läst 8364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Tankar om räd Mage
« skrivet: 2011-07-28, 11:23:37 »
Edit: Ändrar väl ämnet då  :cartman

Usch, vad ni provocerar mitt pyromaniska sinne. Då många föreslår ett byte till arcane trädet blir jag tvungen till att gå till botten med frågan ochs ka försöka använda kommande veckor att gräva mig djupt in i mage världen. Först vill jag bara säga att fire ger mest när man har byggt upp tillräckligt med crit. Men crit är samtidigt varje fire mage akilleshäl. Men nu till frågan för oss som ligger på gränsen då crit är som ett roulettspel.

Jag har redan nu läst hur andra upplever de olika träden och dess positiva/negativa drag.

1. Bäst singeltarget dps uppnås genom frost men är lite krångligare än arcane att spela och sämre på rörliga encounters
2. Arcane är enklast att spela och har ändå nästan lika bra singeltarget dps som frost men endast vid stillastående encounters
3. Fire är mest dynamisk men svårare att hantera och bäst för AoE samt äger vid rörliga encounters

Min enkla slutsats innan efterforskningen har börjat är:

Spela arcane om du vill ha bra dps på enklast möjliga sätt när du spelar stillastående men satsa frost om du har tiden att träna rotationer och dylikt, då den fortfarande står sig bättre i dps än arcane. För AoE intensiva faser är fire den mest användbara och detta gäller även om du kör singeltarget dps med möjlighet att dota ads, ex. Maloriak. Men fire är vid singeltarget den mest  krävande när det gäller koll på rotationer och procs så arcane är nog den bästa för den oerfarne.

Att tänka på inför varje rädencounter:

Arcane är dålig på AoE, frost funkar men är inte optimalt. Fire har flest möjligheter vad gäller slow/stun/snare. Vid brist på warlocks ger fire mage 5 % crit på target.

Inte allt för bra att stirra sig blind på att man själv skall ha högst dps till varje pris när det finns mycket man kan göra för att ge andra högre dps och få andra att överleva längre genom att välja rätt spec beroende på encounter. Tror inte att det finns en rätt spec som gäller för alla fighter.

Vilket träd för vilken fight:

BwD
Magmaw - stillastående fight - Arcane/Frost
Omnitron - rörlig fight - Fire
Maloriak - stillastående/rörlig/multidot fight - Fire
Atramedes - rörlig fight - Fire
Chimareon - stillastående fight - Arcane/Frost
Nefarion - stillastående/multidot fight - Vilken som

BoT
Halfus - stillastående/multidot extreme/AoE (vid whelps) - Fire
V&T - rörlig/multidot - Fire
Council - Rörlig/multidot - Fire
Chogal - Stillastående/AoE/mutlidot/burnfas - Fasberoende

TotFW
Conclave - stillatående fight - Arcane/frost
Al'Akir - mycket rörlig fight - Fire

FL
Shannox - stillastående/multidot extreme - Fire
Har ingen erfarenhet av resten  :cry


Tankar än så länge, invänd gärna eller ge dina synpunkter så att vi alla kan bli bättre på det vi gör! :)
« Senast ändrad: 2011-08-04, 08:12:06 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Tankar om rädmage
« Svar #1 skrivet: 2011-07-28, 11:43:18 »
Hum... jag tänkte rädmage... du vet som väktar-mage...  :cartman
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Tankar om rädmage
« Svar #2 skrivet: 2011-07-28, 13:47:58 »
Hum... jag tänkte rädmage... du vet som väktar-mage...  :cartman

:rotflmao
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

guest1645

  • Gäst
SV: Tankar om rädmage
« Svar #3 skrivet: 2011-07-28, 15:40:10 »
Hum... jag tänkte rädmage... du vet som väktar-mage...  :cartman
:stupid

Tänkte redan igår att nu har WoW-delen flippat lite som diskuterar problemen med 12 timmar pizza och joltcola...

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Tankar om rädmage
« Svar #4 skrivet: 2011-07-28, 21:36:18 »
Ja, jag tänkte oxå dra något kul om rädmage och dålig fisk som DLL serverar med lite fjädrar i... Kan tänka mig han drygar ut brödet med bark oxå. Men jag struntar i det.
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Tankar om rädmage
« Svar #5 skrivet: 2011-07-31, 21:04:45 »
he he jag trodde det skulle handla om något helt annat, förberedelse inför Lanet eller nått.  :cartman

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #6 skrivet: 2011-08-04, 21:20:25 »
Jag vill inte hänga ut någon på vårt forum, på ena eller andra sättet :)

http://www.worldoflogs.com/reports/fje62equs9kw7yju/sum/damageDone/?enc=bosses

Här är en logg som kan vara intressant. Magen i fråga (vem fan är han?) gör sitt livs första BWD. Märk väl att detta var innan "Easy-Mode-patchen" då ZA/ZG släpptes. Det gear som fanns tillgängligt var blått/reputation.

Det är vikigt att skilja på vad som är teoretiskt möjligt, och vad som funkar i praktiken. Och vad är egentligen en rörlig/stillastående fight? Som helare kan jag säga att det egentligen finns få tillfällen där jag inte har möjlighet att stå och bomba in mina fetaste heals. Det handlar om när Tussfot skall kita Shannox och springer halvvägs till Darnassus ;) och det handlar om när man står i range-gruppen under twin-dragons i BoT, i en av faserna.

Jag tycker verkligen att du är rätt ute Arkalos, när du vill testa och jämföra speccs. Men det bästa sättet att göra det är att kolla faktisk dps via world of logs. Jag gör ingen hemlighet av att jag tror att Arcane är överlägset pga att det är enkelt och funkar i alla lägen. Fire må vara bättre i teorin, men det är ack så mycket att tänka på, och hålla utkik efter under en bossfight, att rotationen verkligen måste sitta i ryggmärgen.

Det är också därför jag tror mer på combat-rogues än assasination. Simplicity=win när det handlar om praktik :)

guest135

  • Gäst
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #7 skrivet: 2011-08-05, 06:36:32 »
VA jag springer väl inte, fan lyft upp röttern ur backen o häng på bara :D

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #8 skrivet: 2011-08-05, 07:28:20 »
Jag vill inte hänga ut någon på vårt forum, på ena eller andra sättet :)

http://www.worldoflogs.com/reports/fje62equs9kw7yju/sum/damageDone/?enc=bosses

Här är en logg som kan vara intressant. Magen i fråga (vem fan är han?) gör sitt livs första BWD. Märk väl att detta var innan "Easy-Mode-patchen" då ZA/ZG släpptes. Det gear som fanns tillgängligt var blått/reputation.

Det är vikigt att skilja på vad som är teoretiskt möjligt, och vad som funkar i praktiken. Och vad är egentligen en rörlig/stillastående fight? Som helare kan jag säga att det egentligen finns få tillfällen där jag inte har möjlighet att stå och bomba in mina fetaste heals. Det handlar om när Tussfot skall kita Shannox och springer halvvägs till Darnassus ;) och det handlar om när man står i range-gruppen under twin-dragons i BoT, i en av faserna.

Jag tycker verkligen att du är rätt ute Arkalos, när du vill testa och jämföra speccs. Men det bästa sättet att göra det är att kolla faktisk dps via world of logs. Jag gör ingen hemlighet av att jag tror att Arcane är överlägset pga att det är enkelt och funkar i alla lägen. Fire må vara bättre i teorin, men det är ack så mycket att tänka på, och hålla utkik efter under en bossfight, att rotationen verkligen måste sitta i ryggmärgen.

Det är också därför jag tror mer på combat-rogues än assasination. Simplicity=win när det handlar om praktik :)


Håller med i allt du säger, utom det med att fire är bättre i teorin! :) Bara det att jag gråter lava varje gång jag inser att min main spec blir mobbad :cry Det jag egentligen vill kolla är om det finns någon fördel, ens under vissa förhållanden, att faktiskt ha extra stuns, bättre AoE samt mobilitet. För när en Arcane mage ligger 20k AoE ligger jag 30-40k. Har t.o.m. vart över 50k när jag lyckats sprida Combustion. Så ska många ner snabbt äger fire.

Hänga ut någon? Jag trodde det forumet var till för ;) ta t.ex. vår Shannox kill när jag faktiskt körde Arcane. Den loggen skulle jag behöva för att jämföra, men det var visst någon druttprutt som lät Rageface totalt lemlästa loggen så den inte gick att visa  :cartman :D  :tease
« Senast ändrad: 2011-08-05, 08:10:11 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #9 skrivet: 2011-08-05, 16:47:14 »
:whisper finns en annan logg som visar när mr Fire-mage Arkalos fastnar i en fälla :tease

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #10 skrivet: 2011-08-05, 16:49:23 »
Man får såklart spela vilken specc man vill. Det som jag tycker är lite kul och spännande just nu, är att vi står inför utmaningen att vi måste förbättra oss för att komma vidare. Då tycker jag att det är lite roligt att uppmuntra mina vänner att testa nya saker :)


Utloggad Carl/Urr

  • loothog
  • Trimmar moppen
  • **
  • Antal inlägg: 95
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #11 skrivet: 2011-08-05, 18:06:16 »
 :stupid

Alltså det beror väl lite på hur stor skillnad det är. För locks skiljer t.ex. skadan inte mer än några ynka procent mellan de olika specsen så då tänker jag likt dig på vad mer man kan ta med sig till räden i form av buffar, cc och andra förmågor som kan vara till nytta under olika encounters.
"Det löser sig, sa han som sket i vasken"

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #12 skrivet: 2011-08-05, 21:39:58 »
:stupid

Alltså det beror väl lite på hur stor skillnad det är. För locks skiljer t.ex. skadan inte mer än några ynka procent mellan de olika specsen så då tänker jag likt dig på vad mer man kan ta med sig till räden i form av buffar, cc och andra förmågor som kan vara till nytta under olika encounters.


För mage är det lite mer situationsbaserat. Det skiljer flera 1k dps mellan de olika träden i de olika situationerna. Men jag vill mena på att det inte alltid är dps som är det viktigaste även om det tillhör gruppen viktigt. :) För övrigt så välkomnar jag locks i räden då vi får SP buff  :banana

Man får såklart spela vilken specc man vill. Det som jag tycker är lite kul och spännande just nu, är att vi står inför utmaningen att vi måste förbättra oss för att komma vidare. Då tycker jag att det är lite roligt att uppmuntra mina vänner att testa nya saker :)



Jag är grymt tacksam att du uppmuntrade mig att gräva mig djupt in i min klass. Gör t.o.m. mer dps som fire nu också även om jag trycker ur mig mer dps som arcane när jag har ett target. Men jag måste säga att om ni säger att loggen ovan är bra dps så vet ni inte hur man läser loggarna. (med risk för att kanske hänga ut några, speciellt Cheryl!  :D)

Det som är viktigt att titta på är inte kolumnen DPS utan kolumnen DPS(e). Jag förklarar det enligt följande:

Lek med tanken att vi är och fightas mot Shannox och hans hundar. Arkalos kör fire för han är dum i huvudet men lyckas kasta en sjuk Combustion och har turen att alla tre är inom 12 yards när Impact procar. Arkalos sprider Combustion med Impact till de andra två och den tickar som sjuk dps. Recount maxar 50k dps men Shannox kastar fälla och Arkalos fastnar och dör. Fighten fortsätter och ni tar ner Shannox och fighten tar 4 minuter. Turen är med oss och mästerdrutt lyckas den här gången med att ladda upp loggen.

Så nu till hur loggen visar ovan fight. Combustion tickar 10 sek men vi leker med tanken att jag lyckades hålla mig vid liv i 1 minut för enkelhetens skull och DPS hamnar på 20k när jag dör.

Nu till det roliga eller iaf det viktiga. DPS för fighten kommer att visa 20k och det är rätt högt men är den riktig? Jag låg ju död i 3 minuter av fighten och gjorde 0 skada. Det är alltså min aktiva tid WoL räknar ut baserat på den ena minut jag faktiskt rockade loss.

DPS(e) för fighten däremot kommer att visa 5k vilket motsvarar vad jag har presterat under hela fighten. Det viktiga i det hela är att ni kommer att kunna spåra upp saker som t.ex. hur man gör DPS(e) i förhållande till när man måste springa (då aktiva tiden är mindre). Då man t.ex. får slut på mana och måste börja köra sparfas som arcane mage osv.

Det blir bra mycket lättare att hitta negativa trender i ens spelande om man tittar mer på DPS(e) och försöker klura ut varför ens DPS(e) är så dålig över tid än just när man bränner av alla CD och mana går ner till 0% men DPS skjuter i höjden en kort stund.

För mig är kolumnen DPS helt ointressant. Har jag mindre än 95% i aktiv tid vid varje encounter så är jag otroligt missnöjd. Förstår ni vad jag menar? (med risk för att ha krånglat till förklaringen på norskt maner  :D)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #13 skrivet: 2011-08-06, 00:19:08 »
 :goodposting

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #14 skrivet: 2011-08-09, 10:27:27 »
Du har helt rätt i det du säger Arkalos :) Men dps är också intresant, och inte bara dps(e). Speciellt då det handlar om första gången man gör en bossfight. Att en spelare dör för att han/hon inte kan bossmekaniken händer ju titt som tätt. Men att under de 60% av fightens längd han/hon faktiskt var igång, göra 19k med blått + någon lila 359 i EQ-listan, ger enligt mig en fingervisnig om vad spelaren/klassen/speccen är kapabel till :)

I övrigt håller jag dock med dig om dina tankar kring dps/dps(e) :thumb

Sen tycker jag att det är riktigt kul att dina efterforskningar ger resultat :bow Synd bara att den dumme drutten fipplar bort loggarna hela tiden...

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #15 skrivet: 2011-08-09, 11:24:01 »
Hatten av till dig Arkalos.

För såhär mycket efterforskning och klurande har inte äns jag gjort på min swipe specc. =)

kör hårt
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #16 skrivet: 2011-08-10, 14:25:38 »
Hatten av till dig Arkalos.

För såhär mycket efterforskning och klurande har inte äns jag gjort på min swipe specc. =)

kör hårt

Alltid kul när ens arbete uppskattas! Mer kommer att dyka upp snart. Tack för de värmande orden Kemo!  :thumb

Har precis påbörjat en tanking guide för mages.  :banana
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #17 skrivet: 2011-08-10, 22:15:24 »
But as long as I´m around, you´re just second best, see!

 :smoke
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #18 skrivet: 2011-08-31, 13:43:27 »
Om nu någon undrar varför det inte händer något är det för att det går långsamt just nu av olika anledningar :cartman

Men jag har absolut inte lagt ner projektet :banana
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #19 skrivet: 2011-08-31, 20:43:23 »
Sjukt bra post detta!

Och skapad av en norrman. Kunde man inte  :cartman

När jag blir stor, ska jag bli som dig Arkan! O kanske skriva en palatank guide :p

Swipe!


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #20 skrivet: 2011-08-31, 21:47:15 »
Swipe!
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #21 skrivet: 2011-09-01, 08:50:57 »
Swipe all the way!

Jag ska nog skriva en guide om hur man spelar norrman vid tillfälle också :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Phnissa

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 561
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #22 skrivet: 2011-09-01, 10:17:28 »
 :thumb :lolabove

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #23 skrivet: 2011-09-01, 10:34:20 »
Jag vågar inte skriva en guide om hur man spelar arab  :cartman

Finns Farbror Blå på detta forum  :help


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #24 skrivet: 2011-09-01, 10:50:09 »
Jag vågar inte skriva en guide om hur man spelar arab  :cartman

Finns Farbror Blå på detta forum  :help

Det är lika enkelt som Arcane mage, dvs. en knapp  :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #25 skrivet: 2011-09-01, 11:22:38 »
 :lolabove
Nää arcane mage är som en bombare som failar. Han klickar på samma knapp om o om igen :p


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad vandromedon

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 596
  • WoW for the world
SV: Tankar om räd Mage
« Svar #26 skrivet: 2011-09-01, 11:33:18 »
:lolabove



Sent from my Ajfoon using my fingers
Casual gamer

 

Senaste inlägg