Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Arcane Mage by Norweigan Standards!  (läst 10161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Arcane Mage by Norweigan Standards!
« skrivet: 2011-08-03, 10:43:28 »
Då var det dags att lägga upp en översatt guide för arcane. Kommer att fortsätta lägga till viss info mer när jag har jämfört och testat de olika träden men just nu är det mesta översatt direkt från Elitist Jerks - Arcane Mage Compendium.

Varför jämföra? Jo, jag vill givetvis hitta ett sätt att slå ner alla försök att få mig till att överge min primära spec, den som jag brinner för och älskar! Neeeeej, skämt åt sido, jag vill givetvis hitta den bästa spec för våra försök i Firelands. Så jag på bästa sätt gör det jag ska när vi slåss sida med sida. :cartman


Uppdaterat

RubrikFörändring
11-10-17
Stat prioriteringLa till info om T11 4 sets bonus och stats
11-09-12
Rotation & Spell InfoÄndrat info om Presence of Mind och dess användningsområden
11-09-01
GemsÄndrat i gems listan och bytt ut Crit sten med Mastery sten
RegenfasStrukit alternativ regenfas tillsvidare
11-08-25
Rotation & Spell infoUtökat med info om AoE för Arcane
11-08-10
Rotation & Spell infoTillägg info om Mage Ward buff
11-08-05
Stat PrioÄndrade en felskrivning om haste softcappen
ReforgingÄndrade lite info ang. mastery > haste prioritering


Combat rating per 1%
 
Spell Hit: 102.446 (1742 rating for 17% hit cap)
Crit: 179.280
Haste: 128.057
Mastery: 179.280
Int: 649.91 (1% spell crit)
 
 
Stat prioritering
 
Int är överlägsen stat och skall prioriteras även framför hit (när man ligger mellan 16-17% hit). Det går oftast att reforga till hit så att man kommer nära/över hit-cap.
 
Int > Hit > Mastery > Haste* = Crit

*Haste har en softcap på ca. 13% där Arcane Blast landar nära 1 sekund i kasttid, detta när buffar som Heroism m.fl. är aktiverade, och skall således bortprioriteras. Vi vill inte hamna för nära global cooldown så att vi kastar bort viktiga stats. Så att räkna ytterligare på fler buffar är en fördel. Det kan också variera för hur räduppsättningen ser ut.

T11 4 set bonus
Har man detta ska man strunta i haste och reforga allt till Hit eller Mastery. En bra sak brukar vara att ställa sig och kasta 4 stacks med AB och dra Heroism för att se hur lång kasttid AB får och justera utifrån det.


Stat Optimering

Eftersom Int är så överlägsen de andra statsen än så länge skall man försöka optimera så att man får mest total Int från saker.
 
Gems

När man väljer gem så är det sagt så att man försöker att utnyttja Int så långt det bara går. Vid socket bonus på +20 Int eller mer skall man gemma så att man uppnår kriterierna för bonusen. I de flesta andra fall skall man gemma +40 och strunta i socket bonus då man får mest ut av ren Int gem (nuvarande röd gem).

Dessa gems har vi att tillgå för arcane:

StatNamnGem slot
40 IntBrilliant Inferno RubyRöd
20 Int + 20 MasteryArtful Ember TopazGul
20 Int + 20 HasteReckless Ember TopazGul
20 Int + 20 HitVeiled DemonseyeBlå
54 Int + 3% Increased Crit DamageBruning Shadowspirit DiamondMeta

Enchanting

Detta är ju en fråga om tillgång till mats. Inte att för glömma att enchanta bältet med beltbuckle så att man kan trycka in ytterligare en röd sten.

SlotEnchantStatNotering
HeadArcanum of Hyjal60 Int & 35 CritGuardians of Hyjal: Revered
Neck---
ShouldersGreater Inscription of Charged Lodestone50 Int & 25 HasteTherazane: Exalted
BackEnchant Cloak - Greater Intellect50 Int
ChestEnchant Chest - Peerless Stats20 All Stats
WristsEnchant Bracer - Mighty Intellect50 Int
HandsEnchant Gloves - Haste50 Haste (eller 65 Mastery)
WaistEbonsteel Belt BuckleRöd gem 40 IntBlacksmithing
LegsPowerful Enchanted Spellthread95 Int & 80 StamTailoring
FeetEnchant Boots - LawawalkerMinor runspeed increase & 35 MasteryAlt. 50 Mastery, 50 Haste eller 50 Hit
RingsEnchant Ring - Intellect40 IntBara för enchanter
Trinkets---
MainhandEnchant Weapon - Power TorrentChans på 500 Int i 12 sec
OffhandEnchant Off-hand - Superior Intellect40 Int
Wand---

Reforging

Jag skulle föredra att reforga crit till hit så nära hit cap det går och forstätta med haste om man har kommit nära haste cappen. Om inte är haste cappad så skulle jag föredra att reforga mastery till hit istället. Är dock lite osäker på om det är bättre att prioritera att ha kvar mastery trots att man inte har nått haste softcap.
 
Talents & Glyph
 
Talents

Det går att ta bort Improved Arcane Explosion och byta mot Improved Blink för bättre mobilitet vid vissa encounters. Improved Polymorph kan med fördel användas vid svåra CC situationer för mer kontroll. Annars tycker jag personligen att arcane saknar så pass mycket AoE möjligheter så jag kör denna.

Talent 33/5/3 på Wowhead

Glyphs

Major och Minor Glyphs kan väljas lite efter tycke och smak. Det finns dock några som är mer användbara för arcane, se nedan.

Prime Glyphs
Glyph of Mage Armor
Glyph of Arcane Blast
Glyph of Arcane Missiles

Major Glyphs
Glyph of Arcane Power Tanken är att kombinera Flame Orb och Arcane Power med Mirror Image i ett macro för att snabbt och sen kasta varje Arcane Missile som proccar.

Glyph of Evocation Inte nödvändigt något som är användbart då man använder Evocation i burnfasen specifikt. Beror mer på hur varje encounter är uppbyggd.
Glyph of PolymorphUnderlättar misstag i CC situationer där det är lätt att fel target får dotar på sig. Också denna är situationsbaserad.

Minor Glyphs
Glyph of Mirror Image Ökar dps under burnfasen något.
Glyph of Slow Fall Alltid skönt att slippa en mindre ingrediens i väskorna.


Rotation & spell info
 
Rotation prio

Arcane rotationer byggs i tre faser:

  • Burnfas
  • Regenfas
  • Sparfas

Burnfas

Denna fas hadlar om, precis som namnet antyder, att göra mest skada på kortast tid och kan användas endast under begränsad tid då mana poolen snabbt minskar. Detta skalas till det bättre ju mer iLvl man uppnår. Skall användas i speciella skeden av en encounters faser, t.ex. rage fas, vid svåra adds som fort måste ner, fas där bossen tar mer skada etc. Så fort denna fas tar slut går man över på regenfas. Har encountern inga speciella faser så kan man börja fighten med burnfas och sedan övergå till sparfasen direkt, för att åter gå in i burnfas när Evocation har gått av cooldown.

Tanken är att man under hela burnfasen spammar Arcane Blast tills man når 70% mana, använder mana gem för att återställa mana till 100%. Fortsätter spamma Arcane Blast tills man når 30-40%, använder evocation för att återställa mana till 100% (den primära regenfasen) och går över till sparfasen för att vänta på att Evocation går av cooldown.

Det finns kanske situationer som gör att man måste fortsätta burnfasen ytterligare och då finns det sätt som är bra att göra detta på som ändå inte kostar för mycket mana. Tanken är att man drar nytta av specifika spells och abilities som förklaras under rubriken "Spells" nedan.

Måste man dra ner mana poolen nära 0% även efter man har kört Evocation första gången och dessutom dragit nytta av alla andra fördelar då kanske man kan använda sig av sekundär regenfas.

Regenfas

Regenfas går kort och gott ut på att ta sig till 100% mana på kortast tid. Detta gör man alltså genom Evocation. Enkelt och bra! :)

Har strukit alternativ regenfas och rekommenderar den inte efter vad jag har testat hittils. Det är svårt att nå snabb mana regen genom att förlita sig på proccar och finns få tillfällen att genomföra detta på ett bra sätt.

Primärt skall man avsluta burnfas med Evocation och övergå direkt till sparfas men man kan möjligen göra detta med följande sekundära rotation:

AB1CC2AM(ABarAM)

Tanken är att ha så mycket mana kvar så att man kan använda Arcane Blast för att proca Arcane Missiles. Proccar den inte kör man Arcane Barrage för att nollställa AB buffen med ytterligare chans på AM proc. Regen från Mage Armor, Master of Elements talent och Clearcasting proc med Arcane Blast, stack 2, täcker möjligen mana regen upp till 100% andra gången innan sparfasen. Har inte riktigt testat detta fullt ut och har inte lyckats läsa tillräckligt för att göra en slutsats så det är möjligt att jag kommer att ändra detta senare.

Sparfas

Här gäller det att göra mest skada samtidigt som man håller sig så nära 100% mana pool som möjligt. Prio är alltså att alltid ligga på 100% eller så nära man kan.

Det innebär att använda följande rotation:

AB1234AM(AB)

Arcane Blast 1-4 gånger och kasta Arcane Missiles så fort den procar. Procar den inte kastar man Arcane Barrage för att nollställa AB stacken och börjar om.

Spells

Arcane Power & Flame Orb

Då Flame Orb nästan vid varje "tick" procar Arcane Missiles finns det viss fördel med att använda denna i kombination med Arcane Power precis efter Evocation i slutet av burnfasen för att dra nytta utav den då generösa damage buffen med de gratis procande missilerna. Med Flame Orb kastad precis före man drar Arcane Power bör man kunna kasta procade Arcane Missiles under tiden Arcane Power är aktiv samtidigt som man sparar mana precis som man ska göra. Mirror Image är också prio att kasta samtidigt med Arcane Power.

Det går också med fördel att använda detta under sparfasen om AP och FO är av cooldown.

Presence of Mind

PoM har några olika användningsområden och kan kombineras på många olika sätt för olika situationer och spelstilar.

- Encounterstart
Inleder man med Volcanic Potion kan man dra upp sin mana nära 100% med Mana Gem och dessutom få SP buff. Därefter dra PoM för att återställa Mana Gem stacken och samtidigt få Crit buff. Fördelen är att börja encountern starkt.
- Conjure Mana Gem
Den kan kastas för att snabbt återställa stacken av Mana Gems vid de fall encountern är så lång så att alla tre Gems används och därmed spara tid.
- Burnfas buff
Personligen gillar jag att använda PoM i samband med Mana Gem vid ca. 70 % mana in på burnfas. Detta för att kombinera Crit buff med SP buff och bränna av en instant AB. Så jag äter Mana Gem och aktiverar sedan PoM och fortsätter sedan burnfas buffad.

Mage Ward & SP buff

Denna är väldigt användbar i Firelands. Både skydd och damage buff samtidigt. För våra försök i FL har detta varit användbart på Shannox när han kastar spjutet och Beth'tilac när hon "kissar" samt de hängande addsen som kastar fire. Bara några exempel på tillfällen där man ytterligare kan kombinare buffar för max DPS. Jag tror dock att någon på Elitistjerks har räknat ut att man förlorar lite i DPS på att dra denna än att fortsätta kasta sina ABs. Denna kan då med fördel användas när man måste röra på sig då kan man få buff som ger en fördelaktig DPS.

AoE

För att AoE utdelning skall bli riktigt bra så krävs att man lägger talents på Improved Arcane Explosion.

Efter patchen där Arcane Explosion fick ökad skada funkar AoE för Arcane väldigt bra. Enda nackdelen jag ser är att man nästan måste in på melee avstånd för att kasta AE.

Hemligheten ligger i att kasta AB så att 4 stackar alltid är uppe och spamma AE tills det är dags att kasta AB igen för att stacken inte skall ticka ut. Har provat detta med grymt bra utdelning, dessutom så genereras mana så att man alltid är strax under 100%.

Det är också en fördel att köra target på den som kommer att överleva längst så att man slipper att byta target när man ska förnya AB stacken och göra det för ofta.

Exempel på detta är Lord Rhyolith i Firelands där man, under små adds, har target på ett av hans ben och där man kastar AB så att stacken förnyas och sedan spammar AE i närheten av addsen. Jag hinner kasta 4 AE på de 6 sek stacken ligger och förnyar stacken med 0-0,5 sek marginal.


Addons & annat

Mage specifika addons

Generella addons

MikScrollingBattleText

Håller koll på allt man gör på target och allt som sker på en själv. Går att ställa in mycket och är väldigt flexibel.

Quartz

Använder denna suveräna addon för att modifiera Castbars och hålla koll på återstående tid av CC på Focus Target. Det är en stor fördel att med focus target hålla koll på CC då man ser hela nedräkningen och när det är dags att förnya spellen som enklast görs med ett makro, se nedan!

Annat


Övrigt

Makro

Det finns många användbara makro för mage. Jag listar några stycken som jag vet fungerar och arbetar ständigt på att försöka förenla mitt sätt att spela så att rätt saker görs vid rätt procs och tillfällen så det är mycket sannolikt att jag utökar med fler makron löpande. Har du några tips lägger jag gärna till dessa i listan.

CC innan och under pull
Fördelen med detta makro är att du inte behöver byta target för att förnya CC på focus target.

Man kan med fördel binda en knapp för att sätta focus target så att man snabbt kan göra detta innan man ska kasta CC. (måste markera target först)

Kodstycke: [Välj]
/focus
Vill man göra reset på focus target. (måste markera target först)

Kodstycke: [Välj]
/clearfocus
För att göra target focus till target om man behöver.

Kodstycke: [Välj]
/target [@focus]
När man har focus target tilldelat kan man enkelt, utan att byta target, förnya sin CC genom att binda följande till en knapp

Kodstycke: [Välj]
/cast [@focus] Polymorph
Jag har även gjort följande makro för att upplysa party/raid om vilken mob jag valt att göra CC och då går det ut en emote för vilket target jag har valt, den skriver också ut vilken markering som är tilldelad på mob. (oftast får man en markering tilldelad att ta hand om men inte alltid :))

Kodstycke: [Välj]
/cast Polymorph
/emote is casting Polymorph on %t

Aggro reset & sköld
Fördelen är att snabbt göra aggro reset utan att påverka rotationen för mycket. Det finns bl.a. två auror som används på följande sätt. Den första kan med fördel också användas till att ta bort dotar etc.

Kodstycke: [Välj]
/stopcasting
/cast Ice Block
/cancelaura Ice Block


Får inte invisibility att fungera längre. Ska försöka ta reda på varför.
Kodstycke: [Välj]
/stopcasting
/cast Invisibility
/cancelaura Invisibility

För att ovan skall fungera måste man konstigt nog trycka två gånger. Det är kanske bra med tanke på att man då kan använda Ice Block med full duration genom att bara trycka en gång.

Buffa snabbt utan uppehåll
Finns också möjlighet att förenkla när man skall kasta Arcane Power och hela den baletten genom följande makro. Förutsatt att man har Glyph of Arcane Power som gör att Mirror Image inte har någon GLC.

Kodstycke: [Välj]
/cast Arcane Power
/cast Mirror Image
/cast Flame Orb

Det underlättar i Burnfas att köra följande macro när man skall äta Mana Gem och kasta PoM vid ca. 70% mana. Allt för att det ska gå snabbt! :)

Kodstycke: [Välj]
/use Mana Gem
/cast Presence of Mind



Källor

Elitistjerkshttp://elitistjerks.com/f75/t118084-cataclysm_arcane_mage_compendium/
http://elitistjerks.com/f75/t110345-mage_pve_cataclysmic_changes/
« Senast ändrad: 2011-10-17, 11:05:52 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan standards!
« Svar #1 skrivet: 2011-08-04, 14:31:08 »
Då var det mesta klart. Kommer att fortsätta testa och uppdatera vad jag kommer fram till och har ni tankar så posta dessa mer än gärna! :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Arcane Mage by Norweigan standards!
« Svar #2 skrivet: 2011-08-04, 21:00:54 »
:thumb

Det som jag tycker är intressant med Arcane är att det - trots teorier som bevisar motsatsen - ofta är arcane som genererar absolut högst dps - till och med i aoe-vänliga encounters. Jag ser ofta arcane mages i "halvdat" gear (blått/rep) som presterar riktigt bra (15-19k dps) i bossfighter, trots att det i teorin är fire som skall ligga på topp.

Min personliga tolkning är att enkelhet vinner i längden. Teoretisk dps är en sak, men i konstiga och krånliga encounters är det väldigt svårt att utföra praktiskt.


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan standards!
« Svar #3 skrivet: 2011-08-05, 10:47:21 »
:thumb

Det som jag tycker är intressant med Arcane är att det - trots teorier som bevisar motsatsen - ofta är arcane som genererar absolut högst dps - till och med i aoe-vänliga encounters. Jag ser ofta arcane mages i "halvdat" gear (blått/rep) som presterar riktigt bra (15-19k dps) i bossfighter, trots att det i teorin är fire som skall ligga på topp.

Min personliga tolkning är att enkelhet vinner i längden. Teoretisk dps är en sak, men i konstiga och krånliga encounters är det väldigt svårt att utföra praktiskt.


Håller helt med dig! Är man helt ny eller bara har spelat Arcane så skall man absolut inte köra någon annan spec. Go Arcane!! :thumb Därför jag också påpekat vikten av att nöta dummies tills man spyr om man vill att det skall fungera med någon utav de andra träden, alltså rotationen är prio 1. Och det räcker inte heller att bara kunna spela rotationen utan den måste rinna fram som ett undermedvetet mantra.

Vill man dessutom bli bättre på det man redan kan ska man skriva guider om det man gör. Sjukt mycket man har lärt sig och fått rätta till av sådant som man trodde var rätt men som egentligen visade sig vara fel. Har påbörjat efterforskning i tre steg, taget ur Sun Tzu's berömda bok "The Art of War".

"So it is said that if you know your enemies and know yourself, you can win a hundred battles without a single loss".

Snart och förhoppningsvis känner jag mig själv som mage och ska ge mig på och plugga varje encounter och vad jag kan göra så får vi se vad som händer härnäst :thumb Utmanar er andra att göra likadant så ska vi se att de där 100 slagen ligger inom räckhåll  :banana :banana :banana

Ni andra som spelar mage, det vore rätt kul och intressant att höra er synvinkel av det hela. Tänker mest på, om jag får nämna namn, Order, Holoks, Hitch m.fl.

(Tycker ni att jag är knäpp som tar detta för seriöst så har ni helt rätt. :D Det är mest för att mitt hjärta krossas varje gång Cheryl wipar och jag måste hitta ett sätt att multistunna-burnaoea hans fiender  :cartman)
« Senast ändrad: 2011-08-05, 10:49:32 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Hornath

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 347
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #4 skrivet: 2011-08-07, 13:02:58 »
Jag försöker spela min Holoks ungefär som du beskriver Arkalos. Jag försöker hålla mig strikt till burnfas-regenfas o.s.v. 

Är det en fight där man utan "störningsmoment" kan genomföra dessa faser så är arcane mycket smidig och man kan ha hög dps. Problemet uppstår om man i vissa fighter "timar" fel och inte får igenom sina burnfaser, då blir det inget bra. :cry Jag har märkt att det är stor skillnad när jag kan fighterna och kan planera in mina burnfaser, då funkar det oftast ok.

Prescence of mind har jag lagt till ett macro där jag kan dra den och en instant arcane blast. Jag använder den när jag blir tvungen att göra en förflyttning och riskerar att avbryta min 4 stacks AB. Den är speciellt viktig att ha under min burnfas.

Sen under min regenfas/sparfas låter jag aldrig manan ticka upp till 100% utan siktar på 95% istället. Detta för att all mana som jag regenerarar när jag är på 100% är förlorad dps. I praktiken säkert liten skillnad men kanske alltid ger nåt i allafall.

Och sen det som förmodligen ger mest dps-ökning är att alltid kasta spells, aldrig ha en paus i kastandet. Det är nog det jag försöker satsa på mest, men som är svårast för en medel-svensson spelare att genomföra.

/Holoks


Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #5 skrivet: 2011-08-07, 21:43:14 »
va? aldrig paus? .... Jag brukar köra en Swipe, sen lite :smoke, därefter några  :pistols och så en swipe igen....

FTW
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Hornath

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 347
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #6 skrivet: 2011-08-07, 21:47:50 »
ahaaa, det är därför jag får aggro efter 10 sek in i fighten :fu

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #7 skrivet: 2011-08-07, 21:48:24 »
 :cry
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #8 skrivet: 2011-08-07, 23:34:02 »
va? aldrig paus? .... Jag brukar köra en Swipe, sen lite :smoke, därefter några  :pistols och så en swipe igen....

FTW

Hum... Jag läste Whipe båda gångerna...
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #9 skrivet: 2011-08-08, 16:15:00 »
Jag försöker spela min Holoks ungefär som du beskriver Arkalos. Jag försöker hålla mig strikt till burnfas-regenfas o.s.v. 

Är det en fight där man utan "störningsmoment" kan genomföra dessa faser så är arcane mycket smidig och man kan ha hög dps. Problemet uppstår om man i vissa fighter "timar" fel och inte får igenom sina burnfaser, då blir det inget bra. :cry Jag har märkt att det är stor skillnad när jag kan fighterna och kan planera in mina burnfaser, då funkar det oftast ok.

Prescence of mind har jag lagt till ett macro där jag kan dra den och en instant arcane blast. Jag använder den när jag blir tvungen att göra en förflyttning och riskerar att avbryta min 4 stacks AB. Den är speciellt viktig att ha under min burnfas.

Sen under min regenfas/sparfas låter jag aldrig manan ticka upp till 100% utan siktar på 95% istället. Detta för att all mana som jag regenerarar när jag är på 100% är förlorad dps. I praktiken säkert liten skillnad men kanske alltid ger nåt i allafall.

Och sen det som förmodligen ger mest dps-ökning är att alltid kasta spells, aldrig ha en paus i kastandet. Det är nog det jag försöker satsa på mest, men som är svårast för en medel-svensson spelare att genomföra.

/Holoks



Gött, med lite feedback! :supporter

Har du jämfört DPS när du ligger runt 95% jämfört med när du ligger 100%? Tänker mest på masteryn. Hur mycket den ger de där extra 5%? Har inte tänkt på manaregen på det sättet men det kanske ger mer att göra så som du kör.

Skulle dock rekommendera att använda PoM i samband med mana gem då det ger både extra SP och 15% extra crit för att förstärka burnfas ytterligare. Fast det beror helt klart på vilken burst som behövs just för den encountern man kör och kanske hur rörlig den är.

va? aldrig paus? .... Jag brukar köra en Swipe, sen lite :smoke, därefter några  :pistols och så en swipe igen....

FTW

Din slöa björn! Klart man inte tar paus. Är det därför vi wipar så mycket för att du ska ta kafferast hela tiden?  :D  :cartman
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Hornath

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 347
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #10 skrivet: 2011-08-08, 18:41:34 »
Har du jämfört DPS när du ligger runt 95% jämfört med när du ligger 100%? Tänker mest på masteryn. Hur mycket den ger de där extra 5%? Har inte tänkt på manaregen på det sättet men det kanske ger mer att göra så som du kör.

Skulle dock rekommendera att använda PoM i samband med mana gem då det ger både extra SP och 15% extra crit för att förstärka burnfas ytterligare. Fast det beror helt klart på vilken burst som behövs just för den encountern man kör och kanske hur rörlig den är.
Vad gäller 95% mot 100%, så är det inget jag testat utan det kommer från nån elitgubbes rekomendationer (som jag läst nånstans). Jag tror i.o.f.s att skillnaden är marginell.

Jag måste ha missat nåt viktigt, men jag hänger inte riktigt med på varför jag måste dra PoM i samband med mana gem? Det enda jag tjänar är väl en GCD? (Edit: kom på att jag får en instant AB där.)

Mana gem ger ju extra SP, men varifrån kommer 15% extra crit?


« Senast ändrad: 2011-08-08, 19:01:27 by Hornath »

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #11 skrivet: 2011-08-09, 11:14:08 »
Har du jämfört DPS när du ligger runt 95% jämfört med när du ligger 100%? Tänker mest på masteryn. Hur mycket den ger de där extra 5%? Har inte tänkt på manaregen på det sättet men det kanske ger mer att göra så som du kör.

Skulle dock rekommendera att använda PoM i samband med mana gem då det ger både extra SP och 15% extra crit för att förstärka burnfas ytterligare. Fast det beror helt klart på vilken burst som behövs just för den encountern man kör och kanske hur rörlig den är.
Vad gäller 95% mot 100%, så är det inget jag testat utan det kommer från nån elitgubbes rekomendationer (som jag läst nånstans). Jag tror i.o.f.s att skillnaden är marginell.

Jag måste ha missat nåt viktigt, men jag hänger inte riktigt med på varför jag måste dra PoM i samband med mana gem? Det enda jag tjänar är väl en GCD? (Edit: kom på att jag får en instant AB där.)

Mana gem ger ju extra SP, men varifrån kommer 15% extra crit?




Har läst lite mer och det stämmer att man skall försöka dra nytta utav all mana regen som kommer tillbaka. Finns i guiden på Elitist Jerks under rubriken "Conservation Phase". Ologiskt vore det annars, vet inte vad jag tänkte faktiskt.

Angående PoM i samband med Mana Gem ser jag det såhär:

Gem aktiverar 2% ökad SP baserad på max mana, i mitt fall blir det 1712 extra SP, och PoM aktiverar Arcane Potency 15% crit på nästa två damage spells. Fördelen är att om man drar både Mirror och Missiles så får man högre crit damage på dessa pga. extra SP. Istället för att bara dra PoM för extra crit och instant.

- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Hornath

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 347
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #12 skrivet: 2011-08-09, 11:31:09 »
Japp, nu är jag med. :D Har tidigare inte reflekterat över att du kan styra din arcane potency-buff!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #13 skrivet: 2011-08-09, 16:16:06 »
nu jäklar, blir det :pistols :camper

:)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #14 skrivet: 2011-08-10, 16:47:48 »
Uppdaterat med lite info om Mage Ward.

Sen vill jag tillägga att Arcane inte alls är så enkelt som mäster Daddy försöker få det till att vara :D Vill man trycka ut de där extra dpsen så gäller det att plugga faser och stunder på varje encounter där man kan dra nytta utav minsta lilla CD och mana. Så poppa popcorn och glo på filmerna och plugga varje sekund av bossfighterna :thumb

Det är mitt största tips precis som Holoks säger! :supporter
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #15 skrivet: 2011-08-11, 12:47:48 »
Uppdaterat med lite info om Mage Ward.

Sen vill jag tillägga att Arcane inte alls är så enkelt som mäster Daddy försöker få det till att vara :D Vill man trycka ut de där extra dpsen så gäller det att plugga faser och stunder på varje encounter där man kan dra nytta utav minsta lilla CD och mana. Så poppa popcorn och glo på filmerna och plugga varje sekund av bossfighterna :thumb

Det är mitt största tips precis som Holoks säger! :supporter

Vet inte om ni förstod ironin men det var mest ett erkännande av mig och inte ett hugg mot dig Daddy, no hard feelings right? :thumb Arcane är, efter man har förstått hur speccen hänger ihop, rätt kul och avancerad faktiskt och inte, som de flesta troll på wowforumet försöker få det till, ett enda stort långt tryckande på AB knappen. Det är mer än så!

Får väl säga såhär ändå:

Jag rekommenderar starkt att köra Arcane!  :supporter
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #16 skrivet: 2011-08-16, 09:01:11 »
Arcane är, efter man har förstått hur speccen hänger ihop, rätt kul och avancerad faktiskt och inte, som de flesta troll på wowforumet försöker få det till, ett enda stort långt tryckande på AB knappen. Det är mer än så!

:eek

Va? Min erfarenhet av Arcane grundar sig enbart på min 64-mage, som bara har 2 knappar på actionbaren. :banana :oggubben

Självklart tar jag inte illa upp :) Roligt att du forskar vidare, tycker jag !  :thumb

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #17 skrivet: 2011-08-25, 10:00:19 »
Utökat med info om AoE.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #18 skrivet: 2011-09-01, 09:57:09 »
Ändrade monster fel jag skrivt ang. gems. Man vill hellre ha mastery än crit så jag ändrade till rätt sten, alltså Artful ember Topaz. He he! Ctrl + C är inte alltid så bra som man kan tro  :cartman

Edit: Har också strukit alt. mana regen
« Senast ändrad: 2011-09-01, 10:14:36 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #19 skrivet: 2011-10-17, 11:06:59 »
Skrev liten rad om 4-sets T11 bonusen och vad man skall prioritera. Mer info om T12 4 sets bonusen kommer inom kort. Har inte haft så mycket tid att testa det ännu. :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #20 skrivet: 2011-10-17, 11:42:58 »
Mastery Vs Crit är det samma oavsett specc?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #21 skrivet: 2011-10-17, 13:11:08 »
Mastery Vs Crit är det samma oavsett specc?

För en Arcane mage är mastery sjukt mycket bättre än crit då du under conservation fasen skall hålla dig så mycket nära 100% mana som möjligt och får då extra skada. Där behöver du också den stabila extra skadan som critten aldrig kan ge dig, den ger bara en sannolikt (lite) högre skada, dock inte garanterad.

Det är alltså beroende av hur vi kör våra faser. Dvs. burnfas och sparfas.

Kör man lvling utan att göra dungor använder man oftast bara burnfas och när man är klar med mobben dricker till full mana. Då vore crit bättre eftersom man inte behöver samma burst då man struntar i sparfasen som ger lägre dps än burnfas. Kör man dungor kan det vara bättre med mastery då man blir tvungen att köra faserna fullt ut.


Kör man fire däremot så är critten ditt allt. :) Här vill du inte alls ha mastery utan stackar crit så mycket du bara kan. Hasten däremot är likvärdig crit så undvik att reforga haste till crit.

Anledning till att man vill ha crit är pga. att den högsta skadan kan uppnås genom Pyroblast!. Ignite och Combustion drar båda bäst nytta av en Pyroblast! och Pyoblast! ensam gör mer skada om den proccar än om man har högre DoT skada genom sin mastery.


Frost tror jag att man skall köra både och faktiskt. Man brukar t.o.m. prata om en crit softcap någonstanns runt 40%. Lite osäker var cappen ligger bara.
Det beror på de debuffer man lägger på sina targets. Är allt rätt så har man i princip 100% crit chans. Då måste man alltså vara critcappad.

När man är critcappad tror jag att man vill ha haste och mastery på lika vilkor. Men jag inte 100% säker. Det enda jag är 100% säker på är att det finns en crit cap :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Arcane Mage by Norweigan Standards!
« Svar #22 skrivet: 2011-10-17, 16:05:16 »
 :bow Du har gjort mig lite klokare iaf  :thumb
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

 

Senaste inlägg