Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ljudkortsproblem (TROR jag)  (läst 2639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
Ljudkortsproblem (TROR jag)
« skrivet: 2011-08-16, 12:40:13 »
Min jobbdator (Dell XPS1330) började bete sig märkligt idag. Kör Spotify om dagarna och efter, tja, kanske ett tiotal låtar idag fick jag helt plötsligt, mitt i en låt, bara brus i högtalarna. Tryckte på paus, kollade runt lite och körde igång igen och då funkade musiken... I någon minut och sen brus igen... Fattar verkligen noll. Och det är inte bara Spotify som ger brus. Tittade på en youtubefilm någon länkade till och samma visa. Även systemljuden blir muppiga.

Kollade om drivisarna var uppdaterade via enhetshanteraren, och windows update påstår att så är fallet. Datorn startades även om utan någon märkbart skillnad...

Jag blir ju knäpp på tystnaden här snart... :cry

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #1 skrivet: 2011-08-16, 13:37:06 »
Kan det vara högtalarna som spökar kanske eller kablarna som är kassa? Eller är det en IRQ konflikt?

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #2 skrivet: 2011-08-17, 07:52:51 »
Högtalarna (kör med externa USB-anslutna) har funkat utan några som helst problem hittills och kabeln bör vara helt okej, känns inte som att ljudfelen kommer random enough för att det skulle vara problemet. Och vad fan en IRQ-konflikt är har jag ingen aning om, ha ha...  :lol

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #3 skrivet: 2011-08-17, 10:51:23 »
IRQ konflikter är väl knappast aktuellt öht nu för tiden. Har aldrig hört talas om att någon råkat ut för det sen xp introducerades.

Därmed inte sagt att de inte fortfarande existerar!

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #4 skrivet: 2011-08-17, 10:59:55 »
Vågar knappt skriva det, men nu funkar allt igen... :cartman

Och inte har jag gjort nått heller, datorn har stått på sen igår...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #5 skrivet: 2011-08-17, 13:59:18 »
IRQ konflikter är väl knappast aktuellt öht nu för tiden. Har aldrig hört talas om att någon råkat ut för det sen xp introducerades.

Därmed inte sagt att de inte fortfarande existerar!

Hmm du har nog väldigt rätt i detta. Kan faktiskt inte minnas sist detta var ett aktuellt problem. Är nog jag som är lite "Old Fashioned"  :)

Nej jag vet inte vad detta kan bero på, får hoppas att det fortsätter fungera Merlin. Lycka till! :)

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #6 skrivet: 2011-08-17, 14:51:39 »
@Rav Man måste ha uppnått lite högre ålder än vad du har gjort för att kunna vara "Old Fashioned"!!!

;)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #7 skrivet: 2011-08-17, 19:10:20 »
@Rav Man måste ha uppnått lite högre ålder än vad du har gjort för att kunna vara "Old Fashioned"!!!

;)

Du har så rätt.
Men jag kan inte rå för att utvecklingen rör sig så fort frammåt nu för tiden. Nyss fyllt 29 och man känner sig gammal.  :cartman

Annat var det på din tid. :p

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #8 skrivet: 2011-08-17, 19:26:25 »
 :oldie
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Ljudkortsproblem (TROR jag)
« Svar #9 skrivet: 2011-08-19, 11:50:43 »
Det finns mer märkligheter med denna datorn. Har ett trådlöst tangentbord med mus till och häromdagen var musen tjurig som fan. Startade om den, körde reconnect jag vet inte hur många gånger, ryckte USB-pinnen, men inget funkade. Jag var SÅ nära att skicka skiten i väggen. Suckade, plockade upp mobilen som låg på skrivbordet mellan musen och USB-pinnen, kollade mail på telefonen och så, och la ner den på ett annat ställe. Suckade igen och förberedde mig för att ta tjuren vid hornen, men då funkade musen igen.

Tydligen måste jag vara noga med vart jag lägger telefonjäveln (nej, det är INTE en ajFån)...  :cartman :coffee :hm :doh

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


 

Senaste inlägg