Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Akuthjälp!  (läst 5004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Akuthjälp!
« skrivet: 2011-09-09, 10:14:33 »
Mitt RIFT-konto blev hackat igår och idag när jag sitter med mitt gmail som RIFT var kopplat till får jag en varning om att någon just nu har access till mit gmailkonto från USA samtidigt som jag sitter och använder det. Då jag efter RIFT-hacken misstänkte att någon knäckt lösenordet till mitt mailkonto bytte jag lösen bara någon timme tidigare, men det verkar inte ha hjälpt.

Skall jag radera mitt konto totalt eller kan jag göra något annat? Hur sjutton kan någon komma åt ett splitter nytt lösen? Jag var på WCL och kan möjligen ha plovckat upp ngt där, men jag laddade inte ner en enda fil under WCL. Jag har sökt igenom hela datorn med NOD32 som inte hittar några virus/trojaner. Något annat jag kan söka igenom datorn med som kan plocka upp andra program?

/ Lätt stressad Loppan
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Akuthjälp!
« Svar #1 skrivet: 2011-09-09, 10:59:43 »
Vet inte om detta hjälper:

http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=50270

Jag använder ALDRIG grattis e-posttjänster för mina spel. Dock har ju min telefon ett g-mailkonto (Android) ... nu blir jag nojjig!

Iaf så har jag skaffat en Autenticator for mitt Rift (gratis till Androider och iPhones) på inrådan från Snow och efter ha sett hur Loppans hackade konto snabbt tömde vår guildbank på alla (nästan) prytlar. :scared

http://eu.riftgame.com/en/products/authenticator.php


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Akuthjälp!
« Svar #2 skrivet: 2011-09-09, 11:00:45 »
Djupscannat med Hitman Pro och den hittar heller inget bös i datorn.

Har nu skaffat authenticator. Riktigt ledsen för det inträffade :cry
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Akuthjälp!
« Svar #3 skrivet: 2011-09-09, 11:14:27 »
Skit händer! Hoppas Trion fixar tillbaka ditt konto o grejorna som blev stulna.
Formy måste anmäla stölden ur guildbanken i egenskap av guildledare. Ceder, som är andreman kunde inte göra det igårkväll.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Akuthjälp!
« Svar #4 skrivet: 2011-09-09, 11:30:13 »
De har väl hackat sig in på Rift servern, alt. Gmail? Det behöver ju inte vara din dator som är utsatt för något hack. Se bara på vad som hände för SOE för en tid sedan.

Hade du samma lösen för gmail som för Rift, eftersom de kommit åt båda sakerna?

guest3469

  • Gäst
SV: Akuthjälp!
« Svar #5 skrivet: 2011-09-09, 11:57:57 »
Jag sörjer med dig Loppan  :-(
Precis när du blivit lvl 50!!!!
Hoppas verkligen Trion fixar det.
Att guildbanken är tom är väl ett mindre problem, det är tråkigt men inte lika tråkigt som att du inte kan spela.
Hoppas att allt löser sig för dig Loppan.

//Smow

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Akuthjälp!
« Svar #6 skrivet: 2011-09-09, 13:12:23 »
Några saker underlättar att knäcka vanliga/krypterade inloggnignsuppgifter.

- Då lösenordet färre än 8 tecken långt sjunker antalet möjliga kombinationer drastiskt.
- Om man använder lösenord bestående av kända ord eller fraser, det går då att automatisera knäckandet mha. ordlistor.
- Inloggning över publika nät/oskyddade trådlösa nät eller jobbnät etc. underlättar "sniffandet" av uppgifter
- Som DeadHead säger kan de ha hackat det ena om det var delat lösenord (troligtvis Rift kontot som inte har lika säker autentiseringsförfarande det finns risker i autentiseringen) och sedan fått åtkomst till det andra.

Finns andra risker också som inte antivirusprogram hittar men som enkelt undviks genom UAC om det är aktiverat.

Det ska dock räcka med att bara byta lösenord om det är så att datorn är intakt.

http://www.google.com/support/accounts/bin/answer.py?hl=sv&answer=58585


Tråkigt att det inträffat. Men troligtvis är det något hos RIFT som har fallerat. Önskar lycka till!
« Senast ändrad: 2011-09-09, 13:15:06 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Akuthjälp!
« Svar #7 skrivet: 2011-09-09, 13:36:10 »
Tråkigt att höra loppan!

Har själv varit hackad för ett tag sen och det suger :(

Hoppas det löser sig.


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Akuthjälp!
« Svar #8 skrivet: 2011-09-09, 14:17:46 »
Ni som spelar Rift: Jag har lite grejer jag kom över igår till salu - Billigt! ;)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Akuthjälp!
« Svar #9 skrivet: 2011-09-09, 15:36:58 »
Se också till så att de inte aktiverat vidare befodring av mailen också.. Kan ju vara drygt ifall du byter alla lösen och sen får de vidare befodrat alla ändringar..

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Akuthjälp!
« Svar #10 skrivet: 2011-09-09, 15:42:25 »
Har rannsakat mig själv och det enda jag kan komma på där jag haft samma pw och mail är CrimeCraft som jag installerade, men inte lyckades spela under WCL.

Ni som kör CrimeCraft kanske skall kolla så att niu inte har samma pw ngn annanstans.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Akuthjälp!
« Svar #11 skrivet: 2011-09-09, 15:49:07 »
Har rannsakat mig själv och det enda jag kan komma på där jag haft samma pw och mail är CrimeCraft som jag installerade, men inte lyckades spela under WCL.

Ni som kör CrimeCraft kanske skall kolla så att niu inte har samma pw ngn annanstans.

Jag sätter alltid olika lösen på allt efter sonys lilla fadäs.

edit:
Jag kontrollerade mina inställningar hos BBB och insåg att de bara stödjer 8 tecken i lösenordet! Tänk om man vill ha ett längre? Bytte lösen i vilket fall - Det var dags. Man bör byta ofta, även om man är fäst vid sitt lösen.
« Senast ändrad: 2011-09-09, 16:06:35 by Pruneboy »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Akuthjälp!
« Svar #12 skrivet: 2011-09-09, 17:52:16 »
 :stupid :goodposting

guest135

  • Gäst
SV: Akuthjälp!
« Svar #13 skrivet: 2011-09-09, 23:44:45 »
mitt wow konto blev hacka efter Wcl 2010 och jag körde alla möjliga progranm för att hitta skiten men icke sa nicke, Blåste om hela burken och byte alla lösenord jag bara kunde, bara så att du vet.

Det suger verkligen att bli hackad, hoppas att det lösser sig! 

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Akuthjälp!
« Svar #14 skrivet: 2011-09-10, 12:41:03 »
Tråkigt. :(

Lite tips om skydd för datorn:

Malwarebyte är bra på trojaner: http://www.malwarebytes.org/

Spybot Search & Destroy klipper cookies och man kan se vad som ligger i uppstarten: http://www.safer-networking.org/sv/index.html

NOD32 är bästa virusprogrammet i min och DD's (dvs OG DeathDealer) tycke. Licensen kostar men är värd det. http://www.nod32.se/

Lägg därtill en hårdvarubrandvägg och du har tillräckligt med skydd för att hackarna hellre väljer en annan dator att attackera. Jag har allt ovan och tack vare AnyPassword http://www.anypassword.com/index.html  olika lösenord på varje site, vilka är minst 12-ställiga.
« Senast ändrad: 2011-09-10, 12:49:57 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Akuthjälp!
« Svar #15 skrivet: 2011-09-10, 12:55:48 »
Men lite om vad som nämns alldeles i början. Jäkligt märkligt att de kan knäcka gmailkontot 2ggr på rad varvid det senaste lösenordet va sprillans påhittat. Kan det inte vara så att din gmail är kopplad till en annan mail? Har för mig att man kam komma in genom den vägen.

Sedan är det ju jäkligt rörigt att de knäcker gmailen i USA men kapar din RIFT från Kina.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Akuthjälp!
« Svar #16 skrivet: 2011-09-10, 14:11:02 »
Men lite om vad som nämns alldeles i början. Jäkligt märkligt att de kan knäcka gmailkontot 2ggr på rad varvid det senaste lösenordet va sprillans påhittat. Kan det inte vara så att din gmail är kopplad till en annan mail? Har för mig att man kam komma in genom den vägen.


Listigt. Andra mail-providers ber en ofta att skriva en befintlig mail-adress som de kan skicka ut lösenordet till, utifall du glömt det. Vet inte hur det är med gmail.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Akuthjälp!
« Svar #17 skrivet: 2011-09-10, 14:26:03 »
Men lite om vad som nämns alldeles i början. Jäkligt märkligt att de kan knäcka gmailkontot 2ggr på rad varvid det senaste lösenordet va sprillans påhittat. Kan det inte vara så att din gmail är kopplad till en annan mail? Har för mig att man kam komma in genom den vägen.


Listigt. Andra mail-providers ber en ofta att skriva en befintlig mail-adress som de kan skicka ut lösenordet till, utifall du glömt det. Vet inte hur det är med gmail.

Nu va det ett tag sedan jag skaffa gmail, men jag tror man måste ha en annan mail först som lösen skickas till.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Akuthjälp!
« Svar #18 skrivet: 2011-09-10, 14:56:12 »
det är inte så illa att du har en keylogger på datorn?

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Akuthjälp!
« Svar #19 skrivet: 2011-09-12, 13:28:11 »
Kaspersky har ett väldigt bra gratis virusrensare som jag brukar använda.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg