Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11  (läst 7102 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Roliga saker som korkade IT-tekniker säger.

#1 "Synka en Iphone med MS-Exchange? Näh, det går inte, det finns inte stöd för det".


guest1645

  • Gäst
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #1 skrivet: 2012-01-11, 09:15:29 »
"Ni har bara 23/7 support."
(Som ursäkt till att man inte svarat under en timme när VD ville ha bytt sitt lösenord en söndag.)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #2 skrivet: 2012-01-11, 23:56:11 »
Fast DDL - full support har den inte, inte som standard och det gäller även Android-lurar. Med det menar jag alla funktionerna i Exchange. Det har bara Windows Mobile lurar, men ist. är dom skittjuriga om du inte har "äkta" certifikat. Men nu för tiden är ju dom inte så dyra längre i.o.m. företag som Go Daddy (!) ... hehe.


Vilken funktion stödjer dom inte undrar du? Uppgifter och den kan jag knappt leva utan, men då till Android finns det en App som heter Touchdown och den stödjer det. Kostade inte så mkt och det var föresten jobbet som fick pröjsa. Finns säkert liknande till Äpplena oxo.

Sen håller jag med att det finns lustiga tekniker som inte hänger med utvecklingen eller inte ids kolla upp saker. Men för varje knäpp tekniker går det 100 urbota dumma användare så egentligen borde ha en kulram instället för en dator.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
sedan, erkände de ätt det egentligen var så ätt man inte fick använda iPhone, pga ätt teknikerna inte har tid/ ork att lära sig ios.

guest1645

  • Gäst
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #4 skrivet: 2012-01-12, 08:42:59 »
Sen håller jag med att det finns lustiga tekniker som inte hänger med utvecklingen eller inte ids kolla upp saker. Men för varje knäpp tekniker går det 100 urbota dumma användare så egentligen borde ha en kulram instället för en dator.
Dessa är inte teknikmässigt knepiga frågor, mer "Hur tänkte du nu?":

Samtal en lördag:
"Hej, jag sitter på min skärgårdsö med en hackig 3G uppkoppling. Mina barnbarn har kommit hit och jag behöver ett program på min jobbdator som kan spela DVD så de kan titta på film."

Samtal juldagsmorgon kl halv åtta:
"Hej, min dator har ett problem som jag inte riktigt förstår."
"När upptäckte du problemet?"
"I augusti när jag kom tillbaka från semestern."

Mail från säkerhetsansvarig:
"Vänligen avinstallera applikationen World of Warcraft från användare ****s dator."
(Upptäcktes när personen i fråga sittandes på kontoret hämtade senaste uppdateringen (som görs via torrent).)


En liten käpphäst jag har: :oldie
Datorn ditt företag förser dig med är lika mycket din som dörrmattan i foajen (såvida inget annat sagts).

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #5 skrivet: 2012-01-12, 09:13:18 »
Haha, visste väl att du hade några på lager där F :)
Antar att jag också vet vilka användarna är i vissa fall!
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

guest1645

  • Gäst
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #6 skrivet: 2012-01-12, 09:19:26 »
Försöker hålla det så neutralt som möjligt. Vi supporterade ju ett antal företag. ;)
Men ja, någon av dem är "din".

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #7 skrivet: 2012-01-12, 09:57:29 »
Lungt. Men det är inte "min", det är "mitt x" :) Har ju gått vidare. Men men. Jag kan skriva under på det Felladin skriver. Puckade användare finns också ;)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #8 skrivet: 2012-01-12, 13:05:27 »
Händer ibland att kunder/användare vill att man ska släppa allt och komma o fixa en grej stat. Helst igår. Visst säger jag men då måste jag ringa och flytta en massa andra jobb som redan är inbokade (jag har typ 1-2 veckor fullt i min kalender jämnt) och då måste jag ta en akutavgift för att för det. 90% av gångerna kan då vänta ett par dagar fast det var jätteviktigt. Mmm men mina andra kunder tycker att deras problem är jätteviktiga också och dom har oftat bokat mig i tid.

Festligast är det när nått pajat som man tjatta ett halvår på att dom måste byta ut eller få fixat, men nä ... det är inte så viktigt.

Äsch nu blir jag gnällig och måste i vilket fall som helst dra å jobba igen.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #9 skrivet: 2012-01-13, 17:06:13 »
Härligt att jag lyckas provocera fram så många försvarstal från IT-tekniker på OG :) :fu :tease


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #10 skrivet: 2012-01-13, 17:09:08 »
(jag) "Hej, jag behöver hjälp med serveradress och domän för msexchange till min telefon."

"ja, men då lägger jag upp ett supportärende här, så kommer en tekniker att kontakta dig".

"Eeeeh, men jag behöver bara serveradressen, det kan vi ta per telefon."

"Nej, det får man INTE göra själv".

5 minuter senare, efter att ha tittat på en kollegas telefon löste jag skiten själv. Det värsta med IT-avdelningar är att dom gör allt dom kan för att hindra människor från att arbeta effektivt. Ve och fasa om folk började lösa enkla ärenden själva, då skulle ju IT-avdelningen tvingas effektivisera, eller ännu värre, börja arbeta med stora, strategiska frågor, istället för att sitta och fisa, göra enkla saker med vänsterhanden, och öka på sitt BMI med högerhanden.  :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #12 skrivet: 2012-01-13, 17:54:37 »
DDL du jobbade väl kommunalt va?

Där är ju ALL verksamhet upplagd för att vara så kostnadsoeffektiv och omständig som helst. Skyddad verkstad typ Samhall, där anställningskraven är att ingen annan vill anställa dom. Och där IT-policyn bestäms på politiska grunder och inte säkerhet och effektivitet. Likaså har man fler mellanchefer (som inte vågar ta egna beslut) än man har utförare, vilket också gör att många kommuner fortfarande kör Win XP på en 2003 serverplatform eller t.o.m. Netware 6.

Kan garantera att i den privata sektorn har ingen råd att ha it-tekniker som sitter o fiser då det går flera hundra användare på varje tekniker. Men där kanske du istället inte fått köpt en Iphone (eller nån annan smartphone heller för den delen) då dom faktiskt är stora säkerhetsrisker.

Hade jag varit it-chef på ett större företag skulle jag varit väldigt restriktiv med allt vad smarta telefoner och läsplattor då viktig företagsinformation lätt kan komma i fel händer ifall folk förlorar sina leksaker.

1) Krav på pinkod på alla smarta lurar.
2) Möjlighet att spärra och blåsa dom remote
3) Nedlåsta så att man INTE kan lägga in egna appar
4) Nedlåsta så man inte kan ansluta till andra WLAN än förbestämda

Vill man spela Wordfeud får man göra det på sin privata lur efter arbetstid!

Så visst jag är nog lite som i filmen ... stå bakom den sträckade linjen, för visst skulle jobbet bli otroligt mkt lättare utan dessa förbenade användare som tror att jobbdatorn är deras personliga egendom att göra vad man vill med.

Tror de flesta it-tekniker skriver under på detta, då vi nog alla fått jobba över sena kvällar och helger för att rensa virus i smittade nät då nån porrsurfat eller tankat spel från smittade siter. Räddat data från kraschade datorer för att nån pappskalle försökt fixa sin dator själv eller "inte gjort nått" fast man kan se att man kastat frisbee med datorn eller låtit sina ungar använda jobbdatorn ... listan fortsätter i all evighet. Så jo, vi har hört alla ursäkter och alla anledningar varför just dom ska ha hjälp omedlbart fast man redan har en jobbkö med minst lika viktiga ärenden.

Är så himla glad att jag inte sitter i en helpdesk för det är bland det mest otacksamma jobb som finns och dom som ringer in tror att det är helt ok att gapa o skrika på den andra änden av luren. Säger inte att alla är sådana, men det beteende som DDL uppvisar är ganska vanligt. Dom har oftast inte hela bilden. T.ex. på många ställen måste ALLA ärenden loggas även om man löser dom direkt via telefon. Anledningen att de flesta helpdeskar mäter hur många ärenden som kommer in och hur fort/ofta man löser dom. Denna statestik avgör hur många som ska jobba i helpdesken och hur effektiv varje person är. Särskillt illa är det när man gör med inhyrd personal eller outsourcat där folk kan bli utbytta ifall dom inte följer rutinerna slaviskt.

Så nästa gång du ringer helpdesken DDL så kanske du ska ha det i åtanke, arbetarvän som du är.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #13 skrivet: 2012-01-13, 18:26:31 »
Hade jag varit it-chef på ett större företag skulle jag varit väldigt restriktiv med allt vad smarta telefoner och läsplattor då viktig företagsinformation lätt kan komma i fel händer ifall folk förlorar sina leksaker.

1) Krav på pinkod på alla smarta lurar.
2) Möjlighet att spärra och blåsa dom remote
3) Nedlåsta så att man INTE kan lägga in egna appar
4) Nedlåsta så man inte kan ansluta till andra WLAN än förbestämda

Vill man spela Wordfeud får man göra det på sin privata lur efter arbetstid!

Så visst jag är nog lite som i filmen ... stå bakom den sträckade linjen, för visst skulle jobbet bli otroligt mkt lättare utan dessa förbenade användare som tror att jobbdatorn är deras personliga egendom att göra vad man vill med.

Först tänker jag: Fy FAN vilken USSR-policy! ;)

Men sen så håller jag faktiskt med dig, Hazard! Vilken jädrans mardröm det måste vara med klåpare till användare som fuckar upp system, får virus, läcker information till höger och vänster och framförallt inte sköter sina jobb så effektivt som de borde!

All privat surfning på arbetstid (jag tillhör själv liksom de flesta här på forumet syndarnas skara i den frågan) stjäl tid från ditt arbete på ett eller annat sätt, så är det bara. Visst, man kanske sitter i en IT support och tycker att man inte har så mycket vettigt att göra under tiden man pratar med kunder/väntar på samtal, men faktiskt - borde inte den "dötiden" i de fallen då kunna utnyttjas till att åtminstone grubbla över saker som skulle kunna innebära effektivisering/förbättringar för företaget?

Nu är det ju iofs skillnad på surfning & surfning på arbetstid. Vissa ägnar tiden åt FB, chat, forum, bloggande och annat "skit", andra surfar "privat" för att faktiskt försöka förkovra sig inom olika ämnen. :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #14 skrivet: 2012-01-13, 23:36:19 »
@DH Som sagt sitter inte i en helpdesk, har aldrig gjort det men har vänner o kollegor som gjort det samt mött problemen som större organisationer stötter på.

Man kanske har en it-avdelning på 30 pers som ska supportera tusentals användare, då är det lätt att man kör it-policies typ 1000-åriga Riket för man klarar inte en fri miljö där alla är admins i sina burkar o kan göra vad man vill. Arbetsbelastning skulle bli enorm. Därav väldigt uppstyrda miljöer.

Själv föredrar jag att simma i de små gölarna, där vad som helst kan ske. Man får lita på användarnas sunda förnuft och pekpinnarna är verbala riktlinjer. Detta funkar i små miljöer där varje användare förstår att dom kan påverka resultatet på sista raden genom sitt beteende. Om dom klantar sig genom dumheter kan de innebära att helt onödiga utgifter i form av nertid osv . Folk tar ansvar i små företag, men i stora är dom dumma som gäss. Kraftigt generaliserat alltså! ;)

Alltså ju större organisation, dessto mindre peng för it per huvud = hårdare regler.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg