Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Diablo III Tips  (läst 27852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
Diablo III Tips
« skrivet: 2012-05-13, 22:41:10 »
I betan fanns det något som kallades "elective mode". Elective mode gör att man kan välja fritt bland alla skills, oavsett vilken typ det är, exempelvis offensiv, defensiv eller buff. Om elective mode inte är aktiverad så kan man bara välja en skills efter vilken typ av skill det är.

Som default är elective mode inte aktiverad. Man måste därför aktivera den manuellt i options ifall man vill välja bland alla skills, och jag antar att dom flesta vill det.

TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #1 skrivet: 2012-05-18, 13:06:22 »
Diablo 3 är ett skumt spel. Melee-vapen en tendens att ha högre DPS än motsvarande castervapen, så att min witch doctor springer omkring med en klubba med 50 dps och har en massa vit (alla klassers DPS är beroende på vapens DPS, oavsett typ av vapen det är).

Efter att ha blivit one-shottad av slutbossen i akt 2 med min wizard flera gånger kom jag på att en caster behöver mycket vitality. Dessutom så drabbas caster/ranged mera än melee av alla nya monster mods, typ vortex, waller, teleport, jailer o.s.v. Jo jag vet att det finns counters, men problemet är långa cooldown.

Nuförtiden brukar jag alltid se till att det finns vitality på alla dom flesta prylarna, oavsett vilken klass jag kör.
« Senast ändrad: 2012-05-18, 13:08:08 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #2 skrivet: 2012-05-18, 14:00:01 »
Det verkar som att samtliga stats på sätt och vis påverkar alla spells? Ex. min wd's zombiehundar överlever bättre om jag har en sköld som secondary.

Frågan är om detta även gäller stats som life-regen, och prylar som ger liv när man träffar något?

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #3 skrivet: 2012-05-18, 14:41:04 »
Eh, jag har en Wd, såg ett Wd vapem med extra styrka, vilket gör mig förvirrad, den förvirringen ökade nu när Elunyx funderar över mele vs range dps vapen... Går ni in i närkontakt med er Wd?

Jag är bara lvl 14 och inte dött än, men jag går aldrig frivilligt in i närkontakt, jag har mitt blåsrör som jag har ökat till x3 hastighet och hundarna. Borde jag spela på ett annat vis för att kunna parera saker som händer längre fram, eller funkar mitt upplägg?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #4 skrivet: 2012-05-18, 15:45:46 »
Spelldamage beräknas tillsammans med melee-vapens DPS. Så man tjänar alltså på att ha ett bättre melee-vapen, även som caster. Man får även mera DPS med Intelligence som WD/Wizard. Så teoretiskt så är det bästa castervapnet ett vapen med hög DPS, OCH mera intelligence. Hur exakt denna skada beräknas vet jag inte. Så nä, jag går inte i närstrid, jag kör med melee-vapen för att få mera spelldamage. Förvirrande? You bet...

Det kan vara så att jag missuppfattat något för att det är väldigt svårt att få tag på någon vettig info på ze interwebz, men det kommer väl.
« Senast ändrad: 2012-05-18, 15:48:20 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #5 skrivet: 2012-05-18, 16:41:33 »
Jag har för mig att jag läst postningar i de officiella forumen där Blizzard svarar på dessa frågor.

T ex så är har flera klagat lite på att de som wizard t ex har en klubba som är bättre än en wand. Svaret är då att det bara är så i början av spelet, ju längre man kommer, desto större skillnad blir det på vapnen. På wand kan man t ex få +till max arcane power osv. Så i det långa loppet kommer wizards välja wands framför klubbor mer o mer.

Då man har musen över ett vapen så jämförs en del stats med det man har som equipped. Men jag är ganska säker på att inte alla stats är med där. T ex tror jag att resistans påverkas ibland, men för att se det bör man gå in på details och titta.

Än så länge bygger jag min wizard för dps. Mestadels för att det är softcore. Och då har jag kört på int rakt över. skippat vitality helt. Men jag har inte nått slutbossen i act 2 med wizard, så jag måste kanske speca om för hög singel target dmg och överlevnad där.

Eller så måste jag samla på mig två typer av gear. En för dps då jag kör i grupp (och har passiv glas cannons osv), och en för lite mer tålighet då jag tar mig fram solo.

Då vi är i tipstråden passar jag på att påminna om att gå in på followers och ge dem ringar, amulett osv. Jag har inte gett mina något som ökar deras skada, för den är verkligen usel. Jag har mer gett dem saker för att de ska leva längre, för de tål ju en hel del och kan tanka någorlunda i normal tycker jag.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Diablo III Tips
« Svar #6 skrivet: 2012-05-18, 20:11:52 »
Ett bra tips är att prova på "Elective Mode". Finns i Options -> Gameplay.

Detta gör att du inte blir låst till att välja bland en viss kategori av spells till knapp 1 etc.

T.ex. kan du som Barbarian, tack vare "Elective Mode", ha War Stomp bindat på 1:an och leap på 2:an. Dessa spells hör normalt sett till en och samma kategori.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #7 skrivet: 2012-05-18, 21:12:37 »
Ett bra tips är att prova på "Elective Mode". Finns i Options -> Gameplay.

Detta gör att du inte blir låst till att välja bland en viss kategori av spells till knapp 1 etc.

T.ex. kan du som Barbarian, tack vare "Elective Mode", ha War Stomp bindat på 1:an och leap på 2:an. Dessa spells hör normalt sett till en och samma kategori.

:D

Läs första posten i denna tråd! ;)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #8 skrivet: 2012-05-18, 22:37:00 »
Ett bra tips är att prova på "Elective Mode". Finns i Options -> Gameplay.

Detta gör att du inte blir låst till att välja bland en viss kategori av spells till knapp 1 etc.

T.ex. kan du som Barbarian, tack vare "Elective Mode", ha War Stomp bindat på 1:an och leap på 2:an. Dessa spells hör normalt sett till en och samma kategori.


:D

Läs första posten i denna tråd! ;)

Massa roligt att ni alla är så frikostiga mer era råd, vad gör det att det kommer dubbelt, det måste ju bara betyda att det är extra bra råd =)
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Diablo III Tips
« Svar #9 skrivet: 2012-05-18, 23:46:56 »
Vad lurigt. Kan svära på att post nummer 2 dök upp först när jag tittade in här. Jaja, sånt som händer :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Diablo III Tips
« Svar #10 skrivet: 2012-05-19, 10:55:09 »
Hello alla Demon Slayers!

Har hållt mig borta från forumet just för att jag inte vill spoila eller få spoilat något av spelet. Men nu har jag uppdaterat mig med era poster och tänkte komma med liiite input iaf.

Kort och gott...


Damage/Dps: Din dmg och dps är självklart beroende på vilket vapen du har. Ooch den baseras på vapnets base-dmg. Så om du hittar en två hands yxa med hög dmg som ökar din dps så ska du använda den. JA jag menar även er WD och Wirzads ;) Jag vet det går emot era principer att man springer runt med en köttig yxa som magiker men oroa inte. Det är bara så i början. Senare i spelet och mer i Nightmare/Hell kommer vapnen att vara mer "class-relaterade".
Enda undantaget är Demon Hunter som behöver en båge av något slag för att kunna använda sina spells.

Ett vapen, två en hands eller två-hands vapen: Här får man tänka till lite. Säg man nu är en Barbarian och vill köra två en hands-vapen...då kommer ens dps att räknas ut som ett medel av både equippade vapen. Så man får vara försiktig med vad man equippar beroende på stats de har. Har både "lika" dmg är det lugnt. Medelvärdet blir nära ändå. Har man ett med hög dps och ett med lågt hamnar man mellan.
Ex; ett vapen med 80dps och ett med 20dps ger att du hamnar på cirkus 50. Har de inga bonusstats(magiska grejor/blåa) är det bättre att köra ett av dessa vapen så man ökar sin dps till cirka 80. MEN har de bra magiska attribute får man överväga vad som är mest värt och vad totalen blir.
Sen så har ju självklart Attack Speed stor betydelse på vapnet men detta lämnar vi till en annan gång :D

Lite input om olika stats som gynnar olika klasser.

Strength:
Primär stat för Barbarian. Ger bonus-dmg för alla hans/hennes spells med en direkt %-sats.  1 STR=1% högre dmg!
För alla klasser ger STR ökad Armour. 1 STR=1 Armour.

Dexterity:
Primär stat för Monk och Demon Hunter. Ger bonus-dmg för alla hans/hennes spells med en direkt %-sats.  1 DEX=1% högre dmg!
För alla klasser ger DEX ökad Dodge chans. 20 DEX= Cirka 1 dodge%

Intelligence:
Primär stat för Wizard och Witch Doctor. Ger bonus-dmg för alla hans/hennes spells med en direkt %-sats.  1 INT=1% högre dmg!
För alla klasser ger INT ökad resistance. 1 INT= 0.1 Resistance bonus.

Vitality: "Sekundär" stats för alla. Den ökar din health helt enkelt. 1 VIT = 25 hp. Och ställer man musen på den röda healthgloben får man en tooltip som säger "Loose it all, and you are dead!" ;)


Vill bara poängera att ovanstående är vad jag fått för uppfattning! Självklart kan jag ha fel. Och självklart kommer det komma en 12 åring som är äcklig på att max-min:a i Diablo 3 och pawna(heter det så i ungdoms-språk) mig i D3 skills :)

Nä nu ska jag lira! Kommer mer fler tips senare hähä.
« Senast ändrad: 2012-05-21, 16:33:53 by Bustacruz »


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #11 skrivet: 2012-05-21, 14:17:13 »
Har funderat lite på stats och npc klasser... Hur vet jag vad ex en templar borde ha? Nu har han heling spells och gear med styrka och vitality... Har ni några tumregler för vad som är "bra"?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #12 skrivet: 2012-05-21, 14:49:57 »
Angående DPS på vapen... jag läste någonstans att i D2 så är det medelvärde som gäller när man kör två vapen, men i D3 så beräknas varje vapen för sig när dom används (varannan attack). Det kan hända att det som står på figurens stat är ett teoretiskt medelvärde. Hur det funkar med magi vet jag inte. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det. Kan ha varit Incgamers site.

När det gäller hyrfigurer kan man byta skills beroende på vad man ska slåss mot. Jag har sett att det finns en omspec-funktion om man högerklickar på hyrfigurens porträtt, men har dock inte använt den ännu.
« Senast ändrad: 2012-05-21, 15:27:26 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #13 skrivet: 2012-05-21, 17:38:17 »
Har funderat lite på stats och npc klasser... Hur vet jag vad ex en templar borde ha? Nu har han heling spells och gear med styrka och vitality... Har ni några tumregler för vad som är "bra"?

Beror helt på vilken npc du valt och vad du själv spelar. Med min wd så har jag låtit templar fokusera helt på helning och någon stun. +dmg för honom känns bortkastat, det är inte den rollen han har och han gör ändå uselt med skada.

Med någon annan kombination, både av din egen klass och en annan npc, så kanske du vill fokusera mer på skada, crowd control osv - plocka npc efter vad som passar bäst för din klass och plocka skills efter ditt spelsätt, det är ett så pass simpelt system i alla fall, och som sagt, vill man prova något annat så är det ju bara att byta ut skillsen.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #14 skrivet: 2012-05-21, 18:04:18 »
Har funderat lite på stats och npc klasser... Hur vet jag vad ex en templar borde ha? Nu har han heling spells och gear med styrka och vitality... Har ni några tumregler för vad som är "bra"?

Beror helt på vilken npc du valt och vad du själv spelar. Med min wd så har jag låtit templar fokusera helt på helning och någon stun. +dmg för honom känns bortkastat, det är inte den rollen han har och han gör ändå uselt med skada.

Med någon annan kombination, både av din egen klass och en annan npc, så kanske du vill fokusera mer på skada, crowd control osv - plocka npc efter vad som passar bäst för din klass och plocka skills efter ditt spelsätt, det är ett så pass simpelt system i alla fall, och som sagt, vill man prova något annat så är det ju bara att byta ut skillsen.

Tack DH, jag har oxå en Wd och templarn helar till stor del. Men skall jag då ge honom int? -precis som till mig själv? lvl 20 nu, har kört med blåsrören fram till i går kväll då jag började försöka förstå mig på glasflaskorna med spindlar. Spindlarna verkar effektivare men tar bort lite av spelkänslan, lite som att sitta och titta på när någon annan spelar åt en. -Så även om nu rören inte e så effektiva så för spelkänslans och närvaron så känns röret roligare.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

 

Senaste inlägg