Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Diablo III Tips  (läst 28520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
Diablo III Tips
« skrivet: 2012-05-13, 22:41:10 »
I betan fanns det något som kallades "elective mode". Elective mode gör att man kan välja fritt bland alla skills, oavsett vilken typ det är, exempelvis offensiv, defensiv eller buff. Om elective mode inte är aktiverad så kan man bara välja en skills efter vilken typ av skill det är.

Som default är elective mode inte aktiverad. Man måste därför aktivera den manuellt i options ifall man vill välja bland alla skills, och jag antar att dom flesta vill det.

TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #1 skrivet: 2012-05-18, 13:06:22 »
Diablo 3 är ett skumt spel. Melee-vapen en tendens att ha högre DPS än motsvarande castervapen, så att min witch doctor springer omkring med en klubba med 50 dps och har en massa vit (alla klassers DPS är beroende på vapens DPS, oavsett typ av vapen det är).

Efter att ha blivit one-shottad av slutbossen i akt 2 med min wizard flera gånger kom jag på att en caster behöver mycket vitality. Dessutom så drabbas caster/ranged mera än melee av alla nya monster mods, typ vortex, waller, teleport, jailer o.s.v. Jo jag vet att det finns counters, men problemet är långa cooldown.

Nuförtiden brukar jag alltid se till att det finns vitality på alla dom flesta prylarna, oavsett vilken klass jag kör.
« Senast ändrad: 2012-05-18, 13:08:08 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #2 skrivet: 2012-05-18, 14:00:01 »
Det verkar som att samtliga stats på sätt och vis påverkar alla spells? Ex. min wd's zombiehundar överlever bättre om jag har en sköld som secondary.

Frågan är om detta även gäller stats som life-regen, och prylar som ger liv när man träffar något?

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #3 skrivet: 2012-05-18, 14:41:04 »
Eh, jag har en Wd, såg ett Wd vapem med extra styrka, vilket gör mig förvirrad, den förvirringen ökade nu när Elunyx funderar över mele vs range dps vapen... Går ni in i närkontakt med er Wd?

Jag är bara lvl 14 och inte dött än, men jag går aldrig frivilligt in i närkontakt, jag har mitt blåsrör som jag har ökat till x3 hastighet och hundarna. Borde jag spela på ett annat vis för att kunna parera saker som händer längre fram, eller funkar mitt upplägg?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #4 skrivet: 2012-05-18, 15:45:46 »
Spelldamage beräknas tillsammans med melee-vapens DPS. Så man tjänar alltså på att ha ett bättre melee-vapen, även som caster. Man får även mera DPS med Intelligence som WD/Wizard. Så teoretiskt så är det bästa castervapnet ett vapen med hög DPS, OCH mera intelligence. Hur exakt denna skada beräknas vet jag inte. Så nä, jag går inte i närstrid, jag kör med melee-vapen för att få mera spelldamage. Förvirrande? You bet...

Det kan vara så att jag missuppfattat något för att det är väldigt svårt att få tag på någon vettig info på ze interwebz, men det kommer väl.
« Senast ändrad: 2012-05-18, 15:48:20 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #5 skrivet: 2012-05-18, 16:41:33 »
Jag har för mig att jag läst postningar i de officiella forumen där Blizzard svarar på dessa frågor.

T ex så är har flera klagat lite på att de som wizard t ex har en klubba som är bättre än en wand. Svaret är då att det bara är så i början av spelet, ju längre man kommer, desto större skillnad blir det på vapnen. På wand kan man t ex få +till max arcane power osv. Så i det långa loppet kommer wizards välja wands framför klubbor mer o mer.

Då man har musen över ett vapen så jämförs en del stats med det man har som equipped. Men jag är ganska säker på att inte alla stats är med där. T ex tror jag att resistans påverkas ibland, men för att se det bör man gå in på details och titta.

Än så länge bygger jag min wizard för dps. Mestadels för att det är softcore. Och då har jag kört på int rakt över. skippat vitality helt. Men jag har inte nått slutbossen i act 2 med wizard, så jag måste kanske speca om för hög singel target dmg och överlevnad där.

Eller så måste jag samla på mig två typer av gear. En för dps då jag kör i grupp (och har passiv glas cannons osv), och en för lite mer tålighet då jag tar mig fram solo.

Då vi är i tipstråden passar jag på att påminna om att gå in på followers och ge dem ringar, amulett osv. Jag har inte gett mina något som ökar deras skada, för den är verkligen usel. Jag har mer gett dem saker för att de ska leva längre, för de tål ju en hel del och kan tanka någorlunda i normal tycker jag.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Diablo III Tips
« Svar #6 skrivet: 2012-05-18, 20:11:52 »
Ett bra tips är att prova på "Elective Mode". Finns i Options -> Gameplay.

Detta gör att du inte blir låst till att välja bland en viss kategori av spells till knapp 1 etc.

T.ex. kan du som Barbarian, tack vare "Elective Mode", ha War Stomp bindat på 1:an och leap på 2:an. Dessa spells hör normalt sett till en och samma kategori.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #7 skrivet: 2012-05-18, 21:12:37 »
Ett bra tips är att prova på "Elective Mode". Finns i Options -> Gameplay.

Detta gör att du inte blir låst till att välja bland en viss kategori av spells till knapp 1 etc.

T.ex. kan du som Barbarian, tack vare "Elective Mode", ha War Stomp bindat på 1:an och leap på 2:an. Dessa spells hör normalt sett till en och samma kategori.

:D

Läs första posten i denna tråd! ;)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #8 skrivet: 2012-05-18, 22:37:00 »
Ett bra tips är att prova på "Elective Mode". Finns i Options -> Gameplay.

Detta gör att du inte blir låst till att välja bland en viss kategori av spells till knapp 1 etc.

T.ex. kan du som Barbarian, tack vare "Elective Mode", ha War Stomp bindat på 1:an och leap på 2:an. Dessa spells hör normalt sett till en och samma kategori.


:D

Läs första posten i denna tråd! ;)

Massa roligt att ni alla är så frikostiga mer era råd, vad gör det att det kommer dubbelt, det måste ju bara betyda att det är extra bra råd =)
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Diablo III Tips
« Svar #9 skrivet: 2012-05-18, 23:46:56 »
Vad lurigt. Kan svära på att post nummer 2 dök upp först när jag tittade in här. Jaja, sånt som händer :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Diablo III Tips
« Svar #10 skrivet: 2012-05-19, 10:55:09 »
Hello alla Demon Slayers!

Har hållt mig borta från forumet just för att jag inte vill spoila eller få spoilat något av spelet. Men nu har jag uppdaterat mig med era poster och tänkte komma med liiite input iaf.

Kort och gott...


Damage/Dps: Din dmg och dps är självklart beroende på vilket vapen du har. Ooch den baseras på vapnets base-dmg. Så om du hittar en två hands yxa med hög dmg som ökar din dps så ska du använda den. JA jag menar även er WD och Wirzads ;) Jag vet det går emot era principer att man springer runt med en köttig yxa som magiker men oroa inte. Det är bara så i början. Senare i spelet och mer i Nightmare/Hell kommer vapnen att vara mer "class-relaterade".
Enda undantaget är Demon Hunter som behöver en båge av något slag för att kunna använda sina spells.

Ett vapen, två en hands eller två-hands vapen: Här får man tänka till lite. Säg man nu är en Barbarian och vill köra två en hands-vapen...då kommer ens dps att räknas ut som ett medel av både equippade vapen. Så man får vara försiktig med vad man equippar beroende på stats de har. Har både "lika" dmg är det lugnt. Medelvärdet blir nära ändå. Har man ett med hög dps och ett med lågt hamnar man mellan.
Ex; ett vapen med 80dps och ett med 20dps ger att du hamnar på cirkus 50. Har de inga bonusstats(magiska grejor/blåa) är det bättre att köra ett av dessa vapen så man ökar sin dps till cirka 80. MEN har de bra magiska attribute får man överväga vad som är mest värt och vad totalen blir.
Sen så har ju självklart Attack Speed stor betydelse på vapnet men detta lämnar vi till en annan gång :D

Lite input om olika stats som gynnar olika klasser.

Strength:
Primär stat för Barbarian. Ger bonus-dmg för alla hans/hennes spells med en direkt %-sats.  1 STR=1% högre dmg!
För alla klasser ger STR ökad Armour. 1 STR=1 Armour.

Dexterity:
Primär stat för Monk och Demon Hunter. Ger bonus-dmg för alla hans/hennes spells med en direkt %-sats.  1 DEX=1% högre dmg!
För alla klasser ger DEX ökad Dodge chans. 20 DEX= Cirka 1 dodge%

Intelligence:
Primär stat för Wizard och Witch Doctor. Ger bonus-dmg för alla hans/hennes spells med en direkt %-sats.  1 INT=1% högre dmg!
För alla klasser ger INT ökad resistance. 1 INT= 0.1 Resistance bonus.

Vitality: "Sekundär" stats för alla. Den ökar din health helt enkelt. 1 VIT = 25 hp. Och ställer man musen på den röda healthgloben får man en tooltip som säger "Loose it all, and you are dead!" ;)


Vill bara poängera att ovanstående är vad jag fått för uppfattning! Självklart kan jag ha fel. Och självklart kommer det komma en 12 åring som är äcklig på att max-min:a i Diablo 3 och pawna(heter det så i ungdoms-språk) mig i D3 skills :)

Nä nu ska jag lira! Kommer mer fler tips senare hähä.
« Senast ändrad: 2012-05-21, 16:33:53 by Bustacruz »


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #11 skrivet: 2012-05-21, 14:17:13 »
Har funderat lite på stats och npc klasser... Hur vet jag vad ex en templar borde ha? Nu har han heling spells och gear med styrka och vitality... Har ni några tumregler för vad som är "bra"?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #12 skrivet: 2012-05-21, 14:49:57 »
Angående DPS på vapen... jag läste någonstans att i D2 så är det medelvärde som gäller när man kör två vapen, men i D3 så beräknas varje vapen för sig när dom används (varannan attack). Det kan hända att det som står på figurens stat är ett teoretiskt medelvärde. Hur det funkar med magi vet jag inte. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det. Kan ha varit Incgamers site.

När det gäller hyrfigurer kan man byta skills beroende på vad man ska slåss mot. Jag har sett att det finns en omspec-funktion om man högerklickar på hyrfigurens porträtt, men har dock inte använt den ännu.
« Senast ändrad: 2012-05-21, 15:27:26 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #13 skrivet: 2012-05-21, 17:38:17 »
Har funderat lite på stats och npc klasser... Hur vet jag vad ex en templar borde ha? Nu har han heling spells och gear med styrka och vitality... Har ni några tumregler för vad som är "bra"?

Beror helt på vilken npc du valt och vad du själv spelar. Med min wd så har jag låtit templar fokusera helt på helning och någon stun. +dmg för honom känns bortkastat, det är inte den rollen han har och han gör ändå uselt med skada.

Med någon annan kombination, både av din egen klass och en annan npc, så kanske du vill fokusera mer på skada, crowd control osv - plocka npc efter vad som passar bäst för din klass och plocka skills efter ditt spelsätt, det är ett så pass simpelt system i alla fall, och som sagt, vill man prova något annat så är det ju bara att byta ut skillsen.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #14 skrivet: 2012-05-21, 18:04:18 »
Har funderat lite på stats och npc klasser... Hur vet jag vad ex en templar borde ha? Nu har han heling spells och gear med styrka och vitality... Har ni några tumregler för vad som är "bra"?

Beror helt på vilken npc du valt och vad du själv spelar. Med min wd så har jag låtit templar fokusera helt på helning och någon stun. +dmg för honom känns bortkastat, det är inte den rollen han har och han gör ändå uselt med skada.

Med någon annan kombination, både av din egen klass och en annan npc, så kanske du vill fokusera mer på skada, crowd control osv - plocka npc efter vad som passar bäst för din klass och plocka skills efter ditt spelsätt, det är ett så pass simpelt system i alla fall, och som sagt, vill man prova något annat så är det ju bara att byta ut skillsen.

Tack DH, jag har oxå en Wd och templarn helar till stor del. Men skall jag då ge honom int? -precis som till mig själv? lvl 20 nu, har kört med blåsrören fram till i går kväll då jag började försöka förstå mig på glasflaskorna med spindlar. Spindlarna verkar effektivare men tar bort lite av spelkänslan, lite som att sitta och titta på när någon annan spelar åt en. -Så även om nu rören inte e så effektiva så för spelkänslans och närvaron så känns röret roligare.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #15 skrivet: 2012-05-26, 17:34:48 »
Här kommer ett tips om hur man får riktigt bra dps medan man levlar.

Vid levling så bör man IMHO prioritera dps allra högst. Hitpoints är näst viktigast  och övrigt är bara nice-to-have. När man fått lite gear som boostar ens skada så är blir VAPNETS dps allt viktigare! Ju bättre gear du har (dvs hög %-uell bonus på "damage increase"), dessto viktigare blir vapnet.

Gå in på AH och sätt upp sök-filtret på "Rare" (gula vapen) och med alla tre nedan kriterier samtidigt:
1) Lvl-rutan ska sättas till X levels högre lvl än din karaktär (ju högre lvl dessto större span).  
2) Reduced lvl-requirement med X
3) Has sockets - där du alltid ska sätta in en så dyr Ruby som du har råd med. När du byter vapen senare så flyttar du bara med rubinen. EDIT: se post längre ned om STAT-juvel istället.

Sortera sedan sökresultatet efter fallande dps och kolla igenom vilka av vapnen med hög dps som även har rätt stat (dvs INT, DEX el STR) och/eller Vitality. Men fokusera på DPS:en, inte INT/DEX/STR.

Lvl 50-vapen kan ha reduced lvl-requiremnet med 8 lvls (om jag inte missminner mig). Det innebär att du på lvl 42 springer omkring med ett 50-vapen med superb dps.  :D

Det är inte så många som kommit på detta än, så priserna på dessa vapen är hyfsat modesta.

Jag tycker att 2-handed weapons är bäst eftersom man slipper köpa två vapen då. Ni vet väl att om man kör med två 1-handsvapen så ska de ha samma dps för att få ut maximalt bonus (som jag läst är runt 15%). I många fall springer folk runt med två så olika 1-hands vapen, att de får högre dps om de bara kör med ett av dem (dvs det bästa).


  
« Senast ändrad: 2012-05-27, 13:38:27 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Onavs

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 585
  • Att njuta av livets goda är att älska sig själv
SV: Diablo III Tips
« Svar #16 skrivet: 2012-05-26, 21:12:27 »
tack för tipset :D

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #17 skrivet: 2012-05-26, 22:36:33 »
Min Wd är 30 nu och jag har tappat respekten för motstånd och eld... Är Wd så bra eller är det jag som är det?  :cartman
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #18 skrivet: 2012-05-27, 00:10:01 »
Jag tog slutbossen i Nightmare själv idag med min (då) clvl 51 witch doctor, så att det är inte direkt någon dålig figur :)
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #19 skrivet: 2012-05-27, 00:46:29 »
Jag har spelat min barbar (solo 95% av tiden) halvvägs genom nightmare nu och har i princip aldrig haft några problem alls. Väntar fortfarande på när det ska vända och börja bli svårare. För mig tror jag att detta till stor del beror på allt gear som jag köper på AH. Har nog bara en enda sak på mig som jag craftat eller hittat själv. Men jag tror också att det helt enkelt beror på att framförallt normal, men också nightmare, är väldigt enkelt.. Även om det är ganska kul att få kasta sig in i horder av monster och slakta allt på några sekunder så längtar jag lite till Hell nu...

Och tack vare Tiny's tips ovan så gör jag nu 2300+ i damage med min lvl 40 barbar :thumb

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Diablo III Tips
« Svar #20 skrivet: 2012-05-27, 10:15:13 »
Körde outposten när man ska rädda katapulterna då kom det mycket monster men de var hur lätta som helst, håller med när ska det bli svårt, lite utmaning.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #21 skrivet: 2012-05-27, 10:58:33 »

Min munk Pea gör 2.800 dps på lv 43 och jag håller med FeFFeroni att Nightmare är för lätt om man använder AH för att prylar. Orkar dock inte tokopta utrustningen nu när man levlar - bättre att levla än att spendera alltför mycket tid på AH.

Men det är skitrolig röjarkänsla. "Haiii! Quack! Splätt!" (The drunken duck style)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #22 skrivet: 2012-05-27, 11:19:00 »
Jag använder inte AH och har slackat som fan när det gäller att bygga rustning, jag tar det bästa av vad jag hittar, så brukar byta ut något stort vid varje boss. Men bara 30 nu som sagt, kanske kommer bli "tvungen" å kolla AH och göra eget vid lvl 40+
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #23 skrivet: 2012-05-27, 13:43:06 »
Det kan vara roligare att köra som du gör Brynja.

Upptäckte just att en DEX-juvel i vapnet gav aningens mer damage än en Ruby för första gången. OBS detta gäller troligen om man har 2-handsvapen, inte för 1-handsvapen (där Rubyn generellt är bättre då vapnet är snabbare).

På lvl 46 kom jag upp i 5.079 dps. :) Till detta kommer Sweeping Wind som gör 15-45% vapenskada/sekund runt om kring en i 16 sekunder (om man lyckas chain-aggra inom 16 sekunder så förnyas den automatiskt) och är då ofta uppe i 45% pga man gjort 2 crittar. Och en eldspirit som springer bredvid och bankar 80% av vapenskada, +40%/s i 2 sekunder en kort AE i rät linje framför.

Edit: Herrejösses vad det skalar upp, fick över 7.000 dps på lvl 48.
« Senast ändrad: 2012-05-27, 14:53:53 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #24 skrivet: 2012-05-27, 18:07:03 »
...
Edit: Herrejösses vad det skalar upp, fick över 7.000 dps på lvl 48.

Kom upp i 3700 dps med ett enhandsvapen på min lvl 45 barbar nu   :pistols

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #25 skrivet: 2012-05-27, 18:21:05 »
Startade en ny gubbe... hade ett svagt minne av att pengarna va kontobundna, men insåg nu att prylarna oxå är det.

Måste erkänna att jag fortfarande har svårt att förstå skillnaden på dps skada och int skada. För ett vapen med massa int kan ha mer dps. Men då skall jag skita i dps och satsa på int? Det är så jag har gjort iaf.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #26 skrivet: 2012-05-27, 18:48:16 »
DPS är DPS. Ett vapen med hög DPS ger hög DPS oavsett vilken klass som använder det.

Skulle man kunna lägga mera Int på ett vapen så gör figuren mera skada, och inte vapnet i sig, OM man spelar wizard eller witch doctor. Mera Int för dom andra klasserna ger bara mera resist, inte mera skada.

M.a.o så spelar man wizard eller WD så ska man ha ett (eller flera) vapen som gör hög DPS och ha mycket Int.
« Senast ändrad: 2012-05-27, 19:02:28 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Diablo III Tips
« Svar #27 skrivet: 2012-05-27, 19:49:01 »
hmm slutbossen på lvl 30 och nästan ingen vitality i gearet va ingen höjdare =P

Men men har farmat ihop lite vitality nu så 3 dubblade min hp så nu kanske det går.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #28 skrivet: 2012-05-27, 20:15:05 »
Antag att Munk-Pea har +800% bonus från DEX.
Och att hon har ett vapen som gör 100 dps (dvs det står 100 på vapnet)
Peas totala skada blir då (1+800%) x 100 = 900 dps

Exempel 1 - ökar DEX med 100
Peas totalbonus från DEX blir 800 + 100 = 900 %
Totalskadan med vapnet blir (1+900%) x 100 = 1.000 dps.

Exempel 2 = ökar vapendps med 100
Peas bonus från DEX är fortfarande +800 %.
Totalskada med vapnet blir då (1+800%) x 200 = 1.800 dps

Hoppas att ovan visar hur det funkar med totaldps. :)
« Senast ändrad: 2012-05-27, 20:17:52 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #29 skrivet: 2012-05-27, 23:15:49 »
Jag fattar ju att ni dumifierar era svar till mig så gott ni kan men tror jag fått en släng av sifferdyslexi (har hört att den härjar nu under vår/sommaren) för jag fattar ingenting.

Spelade i grupp (om 3) nyss, jäklar vad roligt och jösses vad tufft motståndet va stundom. Jag va ju till och med tvungen att röra på mig...
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #30 skrivet: 2012-05-28, 07:20:49 »
Jag läser bara av damage värdet, nåt annat har jag inte brytt mig om att kolla på. Känns inte som att det behövs?

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Diablo III Tips
« Svar #31 skrivet: 2012-05-28, 09:52:07 »
Tack för bra tips.

Fick upp mina "värden" till nästan 5000 HP och 1500+ dps på level 34 :)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #32 skrivet: 2012-05-28, 10:26:20 »
Om vi säger så här då:

50+10+20+20=100

Inget svårt där, eller hur?
Låt oss översätta detta till DPS i D3:

DPS+DPS+DPS+DPS=total DPS

Inget svårt där heller, eller hur?

Låt oss säga att vi spelar en barbar. En barbar får mera DPS ju mer STR han har på sig via prylar oavsett om det är på vapen eller på annan utrustning.  Den sammanlagda skadan blir då summan av dels vapen DPS, dels STR på alla prylar.

Vapen DPS(vapen)+STR+STR+STR=total DPS

I exemplet används barbaren. Hade det varit t.ex en wizard så hade det varit INT som gett DPS, men principen är densamma.

Fortfarande oklart?





« Senast ändrad: 2012-05-28, 10:34:32 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #33 skrivet: 2012-05-28, 11:18:47 »
Om vi säger så här då:

50+10+20+20=100

Inget svårt där, eller hur?
Låt oss översätta detta till DPS i D3:

DPS+DPS+DPS+DPS=total DPS

Inget svårt där heller, eller hur?

Låt oss säga att vi spelar en barbar. En barbar får mera DPS ju mer STR han har på sig via prylar oavsett om det är på vapen eller på annan utrustning.  Den sammanlagda skadan blir då summan av dels vapen DPS, dels STR på alla prylar.

Vapen DPS(vapen)+STR+STR+STR=total DPS

I exemplet används barbaren. Hade det varit t.ex en wizard så hade det varit INT som gett DPS, men principen är densamma.

Fortfarande oklart?



Men om jag tar och tittar på ett vapen som gör mer skada än det jag har innan, men det jag hade innan har mer int. Skall jag inte titta på vad jag har för int bonus, eller räknar spelet själv ut? Så jag skall alltså byta ut en gul sak med sjukt mycket int mot en grå som gör mer skada? Skall se om jag inte kan göra en print scrn, så att ni förstår vart jag "låser" mig själv.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #34 skrivet: 2012-05-28, 11:21:31 »
Mmm, fast återigen, man behöver väl inte sitta och räkna öht? Damage står ju där klart och tydligt under stats, och får du nya prylar så står det ju hur de påverkar dina stats jämfört med nuvarande.

Varför denna sifferexercis? :) Spelet räknar ju allting åt dig!

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Diablo III Tips
« Svar #35 skrivet: 2012-05-28, 11:23:53 »
 :stupid
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #36 skrivet: 2012-05-28, 12:37:02 »
Jag läser bara av damage värdet, nåt annat har jag inte brytt mig om att kolla på. Känns inte som att det behövs?

Håller med (EDIT strök kommentar).

All sifferexercis kan förkortas till just det du skriver. SE TILL ATT HA ETT VAPEN MED SÅ HÖG DPS SOM MÖJLIGT. Det lönar sig. :)
« Senast ändrad: 2012-05-28, 13:12:35 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #37 skrivet: 2012-05-28, 12:42:29 »
Jag läser bara av damage värdet, nåt annat har jag inte brytt mig om att kolla på. Känns inte som att det behövs?

Håller med om du menar damage-värdet på vapnet.

All sifferexercis kan förkortas till just det du skriver. SE TILL ATT HA ETT VAPEN MED SÅ HÖG DPS SOM MÖJLIGT. Det lönar sig. :)

Så summan är att jag som Wd skall försaka int för ett vapen med damage? Så då hellre en tvåhands yxa med typ damage och styrka snarare än en dolk och offhand med int?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #38 skrivet: 2012-05-28, 12:49:21 »
Jag menar detta värde, som ses på bilden, plus att det ju är lätt att jämföra mellan två prylar hur de påverkar dina stats (och därmed din damage) utan att sitta och räkna på saker och ting. Eller har jag missförstått helt vad Damage står för på denna skärmdump?


Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #39 skrivet: 2012-05-28, 12:59:52 »
Deadhead: ditt värde (karaktärsvärdet) är det viktiga ja. Men diskussionen har gällt. "Hur får man upp karaktärsskadan så högt som möjligt." och då var jag tvungen att gå in på hur det funkar.

Brynja: i vissa fall kan en dolk med STR vara bättre. Titta på karaktärsvärdet i Deaheads första bild så ser du slutreultatet som är det viktiga.  

Ni som kan prova vapnet (för ni har det i ryggsäcken) kan skita i hela diskussionen om vapendps och karaktärsdps.

Men ni som köper ett vapen på AH har nytta av att förstå den (för då kan ni inte prova). Eftersom i vissa fall kan ett vapen med fel stats men med hög vapen-dps vara bättre än ett vapen med rätt stat.

Min munk sprang omkring med ett STR-vapen under några levlar. Varför det? Jo, även om STR inte hjälper skadan ett skvatt, så blev karaktärens skada som högst med det vapnet.
« Senast ändrad: 2012-05-28, 13:18:54 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #40 skrivet: 2012-05-28, 13:02:46 »

50+10+20+20=100


Jag tycker det är tydligare att beskriva ovan som multiplikationer.
Vapenskada x (1+DEX-bonus) = slut-DPS (dvs karaktärens viktiga värde som DeadHeads första bild visar).
Multiplikationen är orsaken varför +100 vapendps kan vara betydligt mer värt än +100 DEX.

(I mitt exempel är DEX rätt värde för Munken. För en Wizard så är det INT osv).
« Senast ändrad: 2012-05-28, 13:10:51 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Diablo III Tips
« Svar #41 skrivet: 2012-05-28, 13:19:28 »
Låglvlexempel (Barbar):

Vapen 1: DPS 30, +20 Str
Vapen 2: DPS 36

Total Str övrig utrustning: 200 (=+200% skada)

TotalDPS 1: 30*3,2= 96 DPS
TotalDPS 2: 36*3,0= 108 DPS

Korrekt uppfattat?
« Senast ändrad: 2012-05-28, 13:21:29 by Loophole »
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #42 skrivet: 2012-05-28, 13:24:42 »
Japp!   :thumb

/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Diablo III Tips
« Svar #43 skrivet: 2012-05-28, 13:47:29 »
För att stödja vapendps diskussionen lite kan jag meddela att min lvl 34 wizard just nu springer runt med en fetstor hammare som har str på sig. Eftersom den också har en socket med en stor röd gem i så har den dps runt 130 vilket gjorde att 1h vapnen jag hittade som låg runt 70-80 dps och var med int på levererade 2-300 mindre i dps :)

Alltså, vapenskapa är viktigt :) Sen är det väldigt mycket lättare i nightmare med 1500+ dps än med 850+ dps (innan jag shoppade loss...)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #44 skrivet: 2012-05-28, 13:56:25 »
Ni som kan prova vapnet (för ni har det i ryggsäcken) kan skita i hela diskussionen om vapendps och karaktärsdps.

Men ni som köper ett vapen på AH har nytta av att förstå den (för då kan ni inte prova). Eftersom i vissa fall kan ett vapen med fel stats men med hög vapen-dps vara bättre än ett vapen med rätt stat.

Tack, då är jag med till varför diskussionen förs - sorry, är lite lagomt trög ibland... (för det mesta!)  :cartman

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #45 skrivet: 2012-05-28, 14:36:58 »
För att stödja vapendps diskussionen lite kan jag meddela att min lvl 34 wizard just nu springer runt med en fetstor hammare som har str på sig. Eftersom den också har en socket med en stor röd gem i så har den dps runt 130 vilket gjorde att 1h vapnen jag hittade som låg runt 70-80 dps och var med int på levererade 2-300 mindre i dps :)

Kul att se att min ganska teoretiska diskussion har praktiska effekter i spel. Tack för feed-back, ett tag undrade jag om jag bara krånglade till det för folk.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Diablo III Tips
« Svar #46 skrivet: 2012-05-28, 16:11:21 »
För att stödja vapendps diskussionen lite kan jag meddela att min lvl 34 wizard just nu springer runt med en fetstor hammare som har str på sig. Eftersom den också har en socket med en stor röd gem i så har den dps runt 130 vilket gjorde att 1h vapnen jag hittade som låg runt 70-80 dps och var med int på levererade 2-300 mindre i dps :)

Kul att se att min ganska teoretiska diskussion har praktiska effekter i spel. Tack för feed-back, ett tag undrade jag om jag bara krånglade till det för folk.

Nej, min enkla lösning nu är att varje eller varannan level gå in på AH, söka efter vapen, köpa ett med en socket om det ger mera dps och skita i andra stats då int, vitality etc ändå finns på rustningarna. Sen köper man en röd gem för en billig peng (tror man får en bra en för c:a 5-600 guld) och gemma på. Alternativt dra ur den gamla gemmen ur det gamla vapnet och stoppa in det i det nya vapnet.



Så nu är målet att nå över 2K dps på lvl 40 eller tidigare :)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Diablo III Tips
« Svar #47 skrivet: 2012-05-28, 18:28:17 »
Ibland är det lite kul att grotta ner sig i siffror ändå. För en full genomgång, se http://mmo-mechanics.com/swtor/forums/Thread-Your-Damage-number-and-how-various-stats-affect-it

Med dessa formler fick jag snabbt fram att Vapen 1 i exemplet nedan skulle behöva +60(!) Str för att få samma DPS som Vapen 2, och det stämmer ju (förvånandsvärt nog). Tidigare hade jag inte tvekat en sekund på att ta Vapen 1 över Vapen 2. Sen får man ju räkna med bonusdmg och attackspeed som verkar ha en oväntat stor DPS impact.

Låglvlexempel (Barbar):

Vapen 1: DPS 30, +20 Str
Vapen 2: DPS 36

Total Str övrig utrustning: 200 (=+200% skada)

TotalDPS 1: 30*3,2= 96 DPS
TotalDPS 2: 36*3,0= 108 DPS

Korrekt uppfattat?

Hooray for maths :banana
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #48 skrivet: 2012-05-28, 21:21:19 »
Tack, jag hade läst rykten om att totalskadan räknades ut på det sättet, men nu verkar det ganska säkert.

(1 + passive skill boosts)*(Average Weapon Damage + ((minimum damage bonus + maximum damage bonus)/2))*(Weapon Damage Multipliers)*(Attack Speed)*(1 + ( crit% * crit damage %))*( 1 + (main stat / 100))

betyder enklare skrivet

Totaldps = Skillbonus * Vapenskada * Attackspeed * Crit * STAT-bonus

Det visar på en intressant slutsats. Vartefter man får upp sin DEX/INT/STR så är det inte bara vapenskadan som är viktig (vilket jag skrivit om ovan), utan även en liten bonus på attackspeeden eller crit-chansen kan vara enormt mycket värt.

Min munk är lvl 50 och har redan en bit över 1.000 % från DEX. Då är +100 DEX lika mycket värt som +10% vapenspeed eller +20% critchans!!! (eftersom crittar bara ger +50% i skada)

Mitt råd om vapenskada borde utökas, det även gäller att hålla uppe attackspeed och critchans! :)
« Senast ändrad: 2012-05-28, 21:29:51 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #49 skrivet: 2012-05-29, 06:07:27 »
(eftersom crittar bara ger +50% i skada)

Finns ju även prylar som ökar crit damage iofs... :)

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #50 skrivet: 2012-05-29, 15:02:30 »
Nu ryktas det iofs om att en patch ska komma i början på denna vecka, men om jag skulle börjat om från start nu så skulle jag nog gjort lite annorlunda.

Jag skulle inte levlat smeden och juvelaren. Jag har maxat smeden till lvl 10 och har juveleraren på lvl 8, men det är snordyrt att skapa gems, och det är ytterst lite jag skapat hos smeden, i stort sett några få prylar än så länge.

Däremot har jag använt smeden till salvage items. Grå och vita prylar skulle jag struntat i att plocka upp helt o hållet. Jag plockade upp dem första timmarna, men det var slöseri på tid. Att slå sönder ett par tunnor ger oftast mer guld på kortare tid än att gå o sälja en bunt vita saker. Tunnor kan dessutom ge betydligt värdefullare drops.

Jag har nog förlorat kopiösa mängder guld på att skaffa mats till smeden som jag inte kommer använda. Det är först vid lvl 60 jag på allvar kommer se vad smeden kan föra för items och samtliga blå och gula föremål som jag gjort salvage på i normal o nightmare borde jag sålt till vendor istället.

Då skulle jag nog ha 500.000 guld nu om inte mer, vid lvl 60 har jag nog ännu mer, så att då köpa ett vapen som ger sjuk dps skulle göra fortsatt progress möjlig.

Jag hoppas de gör det billigare att sätta ihop gems till bättre sort. Att det ska vara så dyrt är inte kul alls.

Att lägga pengar på bättre vapen från AH är nog mitt tips till att spendera guld. Om man nu inte vill bojkotta AH helt o hållet. Att köpa annat än vapen från AH väntar jag nog med tills jag är lvl 60 och ser vad jag behöver då.

Fast det är kul att levla smed o juvelerare på sätt o vis trots att det nog kostat mer guld än det smakat ännu. Och det ska ju vara kul :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #51 skrivet: 2012-05-29, 15:51:20 »
Själv hoppas jag på att det ska bli enklare att jämföra prylar på AH med vad du redan har till din gubbe. Allt räknande kan dra dit pepparn växer! ;)

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #52 skrivet: 2012-05-29, 16:05:08 »
Själv hoppas jag på att det ska bli enklare att jämföra prylar på AH med vad du redan har till din gubbe. Allt räknande kan dra dit pepparn växer! ;)

Det finns en hel del man kan förbättra i hur AH fungerar just nu. Jag tror (eller hoppas i alla fall) att det kommer förbättras mycket framöver. Just nu känns alla funktioner och själva AH som en "första version".

Sen känns ju hela loot/item-systemet obalanserat. T.ex. verkar de flesta tidiga legendaries vara väldigt under powered.

guest3469

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #53 skrivet: 2012-05-29, 16:06:28 »
Önska någon dit pepparn växer var ett syftande på Cayennepepparens hemland Guyana, vars klimat är farligt för européer. Uttrycket förekommer redan i början av 1500-talet.

Så allt räknade skall hädanefter skötas av Guyanerna.

//Snow

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #54 skrivet: 2012-05-29, 16:09:38 »
... samtliga blå och gula föremål som jag gjort salvage på i normal o nightmare borde jag sålt till vendor istället. ...
Jag har ofta funderat på att börja sälja till vendor istället men det har alltid känts som slöseri eftersom till och med rare items endast ger ett par hundra. Man kanske ska prova på detta.. Och som sagt, materialen man får för salvage i normal/nightmare lär inte vara så användbara ändå?

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #55 skrivet: 2012-05-29, 17:30:23 »

Sen känns ju hela loot/item-systemet obalanserat. T.ex. verkar de flesta tidiga legendaries vara väldigt under powered.

Håller inte med om Legendary. Om Legendary alltid är bäst då blir det bara mer fokus på att farma vissa bossar för att få just X-vapnet/prylen - och det är något som jag avskydde från WoW. IMHO så är det mycket roligare med random drops.

Om Legendary alltid är bäst så kommer en viss långt spelad klass ofta se identiska ut, vilket för mig är svintrist. Mycket bättre om de är lite olika.  :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #56 skrivet: 2012-05-29, 18:58:58 »
Legendary i dagsläget är mera som normala föremål. Om Legendary inte är bra finns det ingen anledning att ha på sig dom, och då kommer alla ändå att se lika ut i slutändan, för det är ju Legendary-pyrlar som har unik grafik, eller?

Angående smeden/BS:
För mig är smeden reduntant. I betan var blacksmithing användbart. I retail är den så nerfad till total värdelöshet. Det är betydligt lättare att få bra prylar via AH. I senare svårighetsgrader ska det mer eller mindre vara ett måste att använda AH. Redan i normal akt 2 har jag märkt av den effekten.

Jag ser heller ingen anledning att krossa prylar. Jag tar bara upp gult, och det mesta har jag börjat slänga. Finns inte ens någon större anledning att sälja det, för den tid det tar att dra till stan och sälja kan man tjäna lika mycket stålar på att slakta mobs. Och skulle det vara bra för jag över dom till mina andra figurer. Än så länge i.a.f.

Blizzard tog bort möjligheten från spelaren att krossa föremål själv, för att dom ville att man skulle ta en paus i spelandet. Som det är nu så är den enda pausen man behöver (förutom att laga) är att leka ekonom och fippla med AH.

TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #57 skrivet: 2012-05-29, 21:03:27 »
Vi behöver inte oroa oss för att det blir antingen eller, dvs om det blir legendary eller rare eller blå som gäller. Det verkar fortsätta bli en blandning, men att legendary får ökad chans att bli bättre än de är nu.

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4211046566#9

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #58 skrivet: 2012-05-29, 21:06:27 »

Sen känns ju hela loot/item-systemet obalanserat. T.ex. verkar de flesta tidiga legendaries vara väldigt under powered.

Håller inte med om Legendary. Om Legendary alltid är bäst då blir det bara mer fokus på att farma vissa bossar för att få just X-vapnet/prylen - och det är något som jag avskydde från WoW. IMHO så är det mycket roligare med random drops.

Om Legendary alltid är bäst så kommer en viss långt spelad klass ofta se identiska ut, vilket för mig är svintrist. Mycket bättre om de är lite olika.  :)
Hmm ok, jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Det jag menade var helt enkelt att legendary items inte är så bra som de borde vara. Av dem jag sett på AH i min lvl så finns det betydligt bättre rare items.

Jag har inte spelat särskilt mycket WoW, men menar du att man kan farma en viss boss för att för att öka chansen att få en viss typ av unikt item?

Legendary imho ska vara grymt bra, grymt svåra att hitta, och precis som du skriver, droppa helt random  :thumb

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #59 skrivet: 2012-05-30, 12:23:55 »

Jag har inte spelat särskilt mycket WoW, men menar du att man kan farma en viss boss för att för att öka chansen att få en viss typ av unikt item?


Exakt så var det. Det bästa vapent XYZ droppade bara från en viss boss. Alla måste då döda den bossen en halv miljon gånger för att få XYZ. (något överdrivet) Och det blev en jevla industri. Eftersom det bästa item:et inte alltid droppade, eller så vann någon annan rullen, så fick spelare göra samma boss åter och återigen.

Jag håller helt med att Legendary borde förbättras - men jag är motståndare till att Legendary items alltid måste vara bäst. (då kommer alla Wizards ha samma utrustning efter ett tag - eftersom det bara finns en bästa uppsättning equipment med Legendary items).
« Senast ändrad: 2012-05-30, 12:28:00 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Diablo III Tips
« Svar #60 skrivet: 2012-05-30, 12:44:15 »
 


AH borde enligt mig vara ingame inte vara utanför spelet. De så omständigt att hålla på logga ut hela tiden för köpa items. Ta samma system som fanns i WoW så hade dem kunnat löst omgående.

Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #61 skrivet: 2012-05-30, 20:26:28 »



AH borde enligt mig vara ingame inte vara utanför spelet. De så omständigt att hålla på logga ut hela tiden för köpa items. Ta samma system som fanns i WoW så hade dem kunnat löst omgående.



Vart hamnar grejerna man köper? Finns ju ingen gubbe att gå till, och om det hamnar i antingen lådan eller ryggan, vad händer om de är fulla? Och det känns som att det borde hamna i lådan då spelet inte vet vilken gubbe jag köpt det till... Och vad händer om jag vill ha det till en hardcore gubbe som inte delar låda med de andra gubbarna... Ojne-vojne vilka frågor jag kommer med.... 
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #62 skrivet: 2012-05-30, 21:00:05 »



AH borde enligt mig vara ingame inte vara utanför spelet. De så omständigt att hålla på logga ut hela tiden för köpa items. Ta samma system som fanns i WoW så hade dem kunnat löst omgående.



Vart hamnar grejerna man köper? Finns ju ingen gubbe att gå till, och om det hamnar i antingen lådan eller ryggan, vad händer om de är fulla? Och det känns som att det borde hamna i lådan då spelet inte vet vilken gubbe jag köpt det till... Och vad händer om jag vill ha det till en hardcore gubbe som inte delar låda med de andra gubbarna... Ojne-vojne vilka frågor jag kommer med.... 
De hamnar i en lista från vilken du sen manuellt får skicka dem vidare till kistan. Hardcore har ett separat AH tror jag.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Diablo III Tips
« Svar #63 skrivet: 2012-05-31, 12:26:59 »



AH borde enligt mig vara ingame inte vara utanför spelet. De så omständigt att hålla på logga ut hela tiden för köpa items. Ta samma system som fanns i WoW så hade dem kunnat löst omgående.



Vart hamnar grejerna man köper? Finns ju ingen gubbe att gå till, och om det hamnar i antingen lådan eller ryggan, vad händer om de är fulla? Och det känns som att det borde hamna i lådan då spelet inte vet vilken gubbe jag köpt det till... Och vad händer om jag vill ha det till en hardcore gubbe som inte delar låda med de andra gubbarna... Ojne-vojne vilka frågor jag kommer med.... 

Sakerna du köper hamnar i din kista. I menyn för AH så trycker högst upp till höger complete, då kommer också de föremål du köpt stå på vänster sida. Tryck på complete aktion och vips har du items skicka till din stash. Är utrymmet i din kista full så kommer en skylt upp att items inte går skicka och föremålet ligger kvar i din aktion par veckor.
När gäller HC, så AH helt seperat ifrån sin softcore gubbe. Man kan jämföra de med WoW horde / alliance, man kan inte trade saker i mellan horde/alliance, detsamma gäller Hc/Softcore.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Diablo III Tips
« Svar #64 skrivet: 2012-05-31, 12:30:31 »
 :thumb
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Diablo III Tips
« Svar #65 skrivet: 2012-05-31, 20:11:32 »
Jag tycker att Tinys matematiska uträkningar låter helt självklara... man fattar ju till 100% :cartman
AVAST CLEARED !

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Diablo III Tips
« Svar #66 skrivet: 2012-05-31, 20:16:15 »
Men jag tror denna stämmer bättre....

x - p = 0 .…(1),  ax + by - c = 0 (där x är crit)
6x + 4 = 10x - 6,   8x - 5y + 13 = 0
x² + px + q = 0 .…(3),   10x² + 6x - 5 = 0 (q = max hälsa)
x² - axy + by + cx + dy + p = 0 .…(4)
3xy + 5y - 10 = 0,   4x² - 10 = 0 (xy = färg på byxorna)
x³ - px² + qx - r = 0 .…(5),   8x³ - 21 = 0,
3x²y - 5y² + 3x² - 25 = 0  
x4 - px³ + qx² + rx + s = 0 .… … (6
x n + px  n-1 qx n-2 + … + K = Genomsnittlig DPS

Denna ekvationen gäller bara på Torsdagar om man har blåa stumpor på sig och solen skiner i motvind...


PS: Tiny du är bara för härlig .. kunde bara inte låta bli detta  :kiss
« Senast ändrad: 2012-05-31, 20:18:44 by Tahlanos »
AVAST CLEARED !

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #67 skrivet: 2012-05-31, 21:06:51 »
Hehehe

Jag förstår inte ovanstående riktigt -  är det skånska? ;)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #68 skrivet: 2012-06-02, 16:56:39 »
Någon som tycker hyrtypernas snack är irriterande (framför allt Templar, jeeeze vad han är jobbig....)? Trött på en massa onödig dialog?

Gå in i Options->Sound och dra ner "Voice Volume" så slipper du skiten  :)



TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #69 skrivet: 2012-06-02, 22:52:30 »
Jag undrar om det går att ställa in voice-dialog så att den inte är beroende på hur din karaktär står i förhållande till den du pratar med. Nog för att "ljud-beroende-på-din-position-i-förhållande-till-den-du-pratar-med" kan vara coolt, men det är uselt implementerat i D3. Ofta så hör man dialogen enbart i vänster eller höger hörlur, med kraftigt försämrad ljudkvalitet som följd.
Positionerbart ljud i all ära, men så som det är gjort i D3 så suger det.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Diablo III Tips
« Svar #70 skrivet: 2012-06-02, 23:05:39 »
 :nono Thally! Inte röka Treo! :cartman
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #71 skrivet: 2012-06-03, 01:50:35 »
Jag undrar om det går att ställa in voice-dialog så att den inte är beroende på hur din karaktär står i förhållande till den du pratar med. Nog för att "ljud-beroende-på-din-position-i-förhållande-till-den-du-pratar-med" kan vara coolt, men det är uselt implementerat i D3. Ofta så hör man dialogen enbart i vänster eller höger hörlur, med kraftigt försämrad ljudkvalitet som följd.
Positionerbart ljud i all ära, men så som det är gjort i D3 så suger det.

Jo D3 har väldigt dålig panorering. Det är synd eftersom ljuden i sig är bra. Vad jag kan se finns det inga såna möjligheter. Man kanske kan ställa om ljudet i Windows (eller på annat sätt) till mono, men det blir knappast ljudupplevelsen bättre av.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Diablo III Tips
« Svar #72 skrivet: 2012-06-05, 20:21:40 »
Ett tips till alla DH
Caltrops är bra försvar med runan Jagged spikes.
Den har tagit mig igenom nightmare och alla bossar, Belial var jättelätt med den.
Ploppa ut 5-6 st och se hur många fiender som tar sig igenom =D

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #73 skrivet: 2012-06-05, 20:41:56 »
Attackspeed ftw!

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #74 skrivet: 2012-06-15, 09:03:45 »
För er som lirar barbar kan jag rekommendera att titta på några klipp från denna youtube-kanal:
http://www.youtube.com/user/ZraveX

Kolla framförallt de filmer som heter något med "Million Dollar Challenge". Det är en D3-spelare som antog en utmaning att köpa utrustning på AH för max en miljon och sedan spela igenom så långt han kunde på inferno. Han har spelat in och kommenterat sina köp på AH samt slutet på varje Act han klarar. Mycket bra info om vad man kan tänka på och hur man gör bra klipp på AH.

Jag har läst lite på D3s officiella forum  och det har varit en hel del gnäll på att barbarer inte har en chans i act2 och framåt på inferno utan att spendera minst 10 miljoner på AH. Detta bevisar verkligen motsatsen! :lil

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #75 skrivet: 2012-06-19, 13:32:55 »
Här kan man t ex finna Movment speed under Miscellaneous och klickar man på det så ser man att det finns på fyra typer av items, där skor kan ha upp till +12%

http://d3inferno.com/mods/ItemMods.html

Man kan t ex se att modden Thorns (dvs taggar som anfallaren tar skada av) kan ha ett värde på hela 2544 på sex st olika slots. Det är en mod som alltså kan ge över 20000 i skada till anfallaren utan att jag behöver klicka på ett anfall, inte behöver göra av med någon cooldown eller resource, inte behöver vara vänd åt rätt håll ens. Modden Thorns tror jag inte påverkar priset på items lika mycket som en del andra modds.

Det vore kul att ha en PVP-gubbe som bara har satsat på saker som vit, res all, helth regen, passiva skills samt nära max på alla Torns. Utan att någonsin slå på någon så gör man trots allt nästan 25000 i skada på alla som slår på en (gissar att det inte funkar mot ranged som DH eller Wiz)?.
Barbar har dessutom skill för att öka Thorns med 50%. Då gör man alltså över 30000 tillbaka (borde ställa till det för munkar som slår snabbt i närstrid).
Vet ej om den ökar ytterligare med 25% vid full fury om man t ex kör denna build som mest går ut på att bråka med andra spelare genom mycket Stun (vilket man ju hatar att råka ut för i pvp). builden har även en hel del rörlighet, livåtervinning och försöker stanna kvar på full Fury

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/barbarian#aeXdSR!dVT!aacbYb

obs det är ett utropstecken i url så se till att du kopierar hela
« Senast ändrad: 2012-06-19, 13:35:53 by Ikon »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #76 skrivet: 2012-06-19, 15:46:06 »
Life on hit + allt vad stun, freeze, fear osv som går att hitta till min WD har gjort skillnad som natt och dag med alla pets ute, då det proccar i stort sett konstant.

Burning zombie dogs
Deras attacker har chans att procca allt vad som finns på min armor, inkl. LoH
Deras aoe burning likaså

Gargantuan stinker
Samma sak; hans attacker + aoe molnet från poison cloud, allt har chans att procca

Spirit Barrage med Manitou
Ytterligare ett pet kan man väl kalla denna, triggar också allting

Firebomb med lämplig runa, ex. Fire Pit eller Ghost Bomb
Återigen aoe med chans att trigga alla effekter

Bästa försvaret är ju att låsa buset så att de inte kan göra någonting - stunlock någon? :D

Utloggad Pixelpinnen

  • =[OG]=Medlem
  • Kommer in på krogen
  • ***
  • Antal inlägg: 137
SV: Diablo III Tips
« Svar #77 skrivet: 2012-06-24, 10:34:38 »
För er som farmar gear så att ni kan ta er vidare i Inferno kan jag rekommendera denna guiden.

http://www.youtube.com/watch?v=S0r2EzZDngQ&feature=youtu.be

Har själv kört hans runda i Act 1 (+ Watch Tower om det spawnat :)) och antalet rares är riktigt högt. Sen att man har samma tur som en person som krossar speglar medan han går under en stege på fredagen den 13:e är en helt annan sak...  :cry  :cry
Ra- Ra- Razputin, lover of the Banshee queen!

- Battletag - Pixelpinnen#2371

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #78 skrivet: 2012-06-25, 11:13:07 »
Tips från han som klarade D3 HC Inferno före nerfs
http://www.youtube.com/watch?v=bdwQ5aXOStQ&feature=g-all-u

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Diablo III Tips
« Svar #79 skrivet: 2012-06-25, 12:30:58 »
Tips från han som klarade D3 HC Inferno före nerfs
http://www.youtube.com/watch?v=bdwQ5aXOStQ&feature=g-all-u

De helt galet duktiga spelare de finns ;), de är svårt förstå att dem har haft 1 liv igenom hela spelet plus alla svårighetsgrader och alla dessa Rare elits packs på inferno, de helt amazing...

Jag skulle aldrig klara det!!
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Diablo III Tips
« Svar #80 skrivet: 2012-06-25, 14:16:59 »
Tips från han som klarade D3 HC Inferno före nerfs
http://www.youtube.com/watch?v=bdwQ5aXOStQ&feature=g-all-u

De helt galet duktiga spelare de finns ;), de är svårt förstå att dem har haft 1 liv igenom hela spelet plus alla svårighetsgrader och alla dessa Rare elits packs på inferno, de helt amazing...

Jag skulle aldrig klara det!!

Håller med. Iof lär man ju spela en aning mera defensivt men spelet har ju en slumpad otur. Har man otur med rare elites dör man ju på en fläck redan i hell, så hur det blir i inferno blir undrar jag...och att köra igenom det med 1 liv.

Hatten av för färdigheterna, hatten på igen för tiden han har lagt ner :)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

 

Senaste inlägg