Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Diablo III Tips  (läst 28510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #45 skrivet: 2012-05-28, 14:36:58 »
För att stödja vapendps diskussionen lite kan jag meddela att min lvl 34 wizard just nu springer runt med en fetstor hammare som har str på sig. Eftersom den också har en socket med en stor röd gem i så har den dps runt 130 vilket gjorde att 1h vapnen jag hittade som låg runt 70-80 dps och var med int på levererade 2-300 mindre i dps :)

Kul att se att min ganska teoretiska diskussion har praktiska effekter i spel. Tack för feed-back, ett tag undrade jag om jag bara krånglade till det för folk.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Diablo III Tips
« Svar #46 skrivet: 2012-05-28, 16:11:21 »
För att stödja vapendps diskussionen lite kan jag meddela att min lvl 34 wizard just nu springer runt med en fetstor hammare som har str på sig. Eftersom den också har en socket med en stor röd gem i så har den dps runt 130 vilket gjorde att 1h vapnen jag hittade som låg runt 70-80 dps och var med int på levererade 2-300 mindre i dps :)

Kul att se att min ganska teoretiska diskussion har praktiska effekter i spel. Tack för feed-back, ett tag undrade jag om jag bara krånglade till det för folk.

Nej, min enkla lösning nu är att varje eller varannan level gå in på AH, söka efter vapen, köpa ett med en socket om det ger mera dps och skita i andra stats då int, vitality etc ändå finns på rustningarna. Sen köper man en röd gem för en billig peng (tror man får en bra en för c:a 5-600 guld) och gemma på. Alternativt dra ur den gamla gemmen ur det gamla vapnet och stoppa in det i det nya vapnet.



Så nu är målet att nå över 2K dps på lvl 40 eller tidigare :)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Diablo III Tips
« Svar #47 skrivet: 2012-05-28, 18:28:17 »
Ibland är det lite kul att grotta ner sig i siffror ändå. För en full genomgång, se http://mmo-mechanics.com/swtor/forums/Thread-Your-Damage-number-and-how-various-stats-affect-it

Med dessa formler fick jag snabbt fram att Vapen 1 i exemplet nedan skulle behöva +60(!) Str för att få samma DPS som Vapen 2, och det stämmer ju (förvånandsvärt nog). Tidigare hade jag inte tvekat en sekund på att ta Vapen 1 över Vapen 2. Sen får man ju räkna med bonusdmg och attackspeed som verkar ha en oväntat stor DPS impact.

Låglvlexempel (Barbar):

Vapen 1: DPS 30, +20 Str
Vapen 2: DPS 36

Total Str övrig utrustning: 200 (=+200% skada)

TotalDPS 1: 30*3,2= 96 DPS
TotalDPS 2: 36*3,0= 108 DPS

Korrekt uppfattat?

Hooray for maths :banana
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #48 skrivet: 2012-05-28, 21:21:19 »
Tack, jag hade läst rykten om att totalskadan räknades ut på det sättet, men nu verkar det ganska säkert.

(1 + passive skill boosts)*(Average Weapon Damage + ((minimum damage bonus + maximum damage bonus)/2))*(Weapon Damage Multipliers)*(Attack Speed)*(1 + ( crit% * crit damage %))*( 1 + (main stat / 100))

betyder enklare skrivet

Totaldps = Skillbonus * Vapenskada * Attackspeed * Crit * STAT-bonus

Det visar på en intressant slutsats. Vartefter man får upp sin DEX/INT/STR så är det inte bara vapenskadan som är viktig (vilket jag skrivit om ovan), utan även en liten bonus på attackspeeden eller crit-chansen kan vara enormt mycket värt.

Min munk är lvl 50 och har redan en bit över 1.000 % från DEX. Då är +100 DEX lika mycket värt som +10% vapenspeed eller +20% critchans!!! (eftersom crittar bara ger +50% i skada)

Mitt råd om vapenskada borde utökas, det även gäller att hålla uppe attackspeed och critchans! :)
« Senast ändrad: 2012-05-28, 21:29:51 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #49 skrivet: 2012-05-29, 06:07:27 »
(eftersom crittar bara ger +50% i skada)

Finns ju även prylar som ökar crit damage iofs... :)

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #50 skrivet: 2012-05-29, 15:02:30 »
Nu ryktas det iofs om att en patch ska komma i början på denna vecka, men om jag skulle börjat om från start nu så skulle jag nog gjort lite annorlunda.

Jag skulle inte levlat smeden och juvelaren. Jag har maxat smeden till lvl 10 och har juveleraren på lvl 8, men det är snordyrt att skapa gems, och det är ytterst lite jag skapat hos smeden, i stort sett några få prylar än så länge.

Däremot har jag använt smeden till salvage items. Grå och vita prylar skulle jag struntat i att plocka upp helt o hållet. Jag plockade upp dem första timmarna, men det var slöseri på tid. Att slå sönder ett par tunnor ger oftast mer guld på kortare tid än att gå o sälja en bunt vita saker. Tunnor kan dessutom ge betydligt värdefullare drops.

Jag har nog förlorat kopiösa mängder guld på att skaffa mats till smeden som jag inte kommer använda. Det är först vid lvl 60 jag på allvar kommer se vad smeden kan föra för items och samtliga blå och gula föremål som jag gjort salvage på i normal o nightmare borde jag sålt till vendor istället.

Då skulle jag nog ha 500.000 guld nu om inte mer, vid lvl 60 har jag nog ännu mer, så att då köpa ett vapen som ger sjuk dps skulle göra fortsatt progress möjlig.

Jag hoppas de gör det billigare att sätta ihop gems till bättre sort. Att det ska vara så dyrt är inte kul alls.

Att lägga pengar på bättre vapen från AH är nog mitt tips till att spendera guld. Om man nu inte vill bojkotta AH helt o hållet. Att köpa annat än vapen från AH väntar jag nog med tills jag är lvl 60 och ser vad jag behöver då.

Fast det är kul att levla smed o juvelerare på sätt o vis trots att det nog kostat mer guld än det smakat ännu. Och det ska ju vara kul :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Diablo III Tips
« Svar #51 skrivet: 2012-05-29, 15:51:20 »
Själv hoppas jag på att det ska bli enklare att jämföra prylar på AH med vad du redan har till din gubbe. Allt räknande kan dra dit pepparn växer! ;)

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #52 skrivet: 2012-05-29, 16:05:08 »
Själv hoppas jag på att det ska bli enklare att jämföra prylar på AH med vad du redan har till din gubbe. Allt räknande kan dra dit pepparn växer! ;)

Det finns en hel del man kan förbättra i hur AH fungerar just nu. Jag tror (eller hoppas i alla fall) att det kommer förbättras mycket framöver. Just nu känns alla funktioner och själva AH som en "första version".

Sen känns ju hela loot/item-systemet obalanserat. T.ex. verkar de flesta tidiga legendaries vara väldigt under powered.

guest3469

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #53 skrivet: 2012-05-29, 16:06:28 »
Önska någon dit pepparn växer var ett syftande på Cayennepepparens hemland Guyana, vars klimat är farligt för européer. Uttrycket förekommer redan i början av 1500-talet.

Så allt räknade skall hädanefter skötas av Guyanerna.

//Snow

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #54 skrivet: 2012-05-29, 16:09:38 »
... samtliga blå och gula föremål som jag gjort salvage på i normal o nightmare borde jag sålt till vendor istället. ...
Jag har ofta funderat på att börja sälja till vendor istället men det har alltid känts som slöseri eftersom till och med rare items endast ger ett par hundra. Man kanske ska prova på detta.. Och som sagt, materialen man får för salvage i normal/nightmare lär inte vara så användbara ändå?

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #55 skrivet: 2012-05-29, 17:30:23 »

Sen känns ju hela loot/item-systemet obalanserat. T.ex. verkar de flesta tidiga legendaries vara väldigt under powered.

Håller inte med om Legendary. Om Legendary alltid är bäst då blir det bara mer fokus på att farma vissa bossar för att få just X-vapnet/prylen - och det är något som jag avskydde från WoW. IMHO så är det mycket roligare med random drops.

Om Legendary alltid är bäst så kommer en viss långt spelad klass ofta se identiska ut, vilket för mig är svintrist. Mycket bättre om de är lite olika.  :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Diablo III Tips
« Svar #56 skrivet: 2012-05-29, 18:58:58 »
Legendary i dagsläget är mera som normala föremål. Om Legendary inte är bra finns det ingen anledning att ha på sig dom, och då kommer alla ändå att se lika ut i slutändan, för det är ju Legendary-pyrlar som har unik grafik, eller?

Angående smeden/BS:
För mig är smeden reduntant. I betan var blacksmithing användbart. I retail är den så nerfad till total värdelöshet. Det är betydligt lättare att få bra prylar via AH. I senare svårighetsgrader ska det mer eller mindre vara ett måste att använda AH. Redan i normal akt 2 har jag märkt av den effekten.

Jag ser heller ingen anledning att krossa prylar. Jag tar bara upp gult, och det mesta har jag börjat slänga. Finns inte ens någon större anledning att sälja det, för den tid det tar att dra till stan och sälja kan man tjäna lika mycket stålar på att slakta mobs. Och skulle det vara bra för jag över dom till mina andra figurer. Än så länge i.a.f.

Blizzard tog bort möjligheten från spelaren att krossa föremål själv, för att dom ville att man skulle ta en paus i spelandet. Som det är nu så är den enda pausen man behöver (förutom att laga) är att leka ekonom och fippla med AH.

TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Ikon

  • Första besöket på Bolaget
  • ***
  • Antal inlägg: 144
    • Fejdlysten
SV: Diablo III Tips
« Svar #57 skrivet: 2012-05-29, 21:03:27 »
Vi behöver inte oroa oss för att det blir antingen eller, dvs om det blir legendary eller rare eller blå som gäller. Det verkar fortsätta bli en blandning, men att legendary får ökad chans att bli bättre än de är nu.

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4211046566#9

guest16

  • Gäst
SV: Diablo III Tips
« Svar #58 skrivet: 2012-05-29, 21:06:27 »

Sen känns ju hela loot/item-systemet obalanserat. T.ex. verkar de flesta tidiga legendaries vara väldigt under powered.

Håller inte med om Legendary. Om Legendary alltid är bäst då blir det bara mer fokus på att farma vissa bossar för att få just X-vapnet/prylen - och det är något som jag avskydde från WoW. IMHO så är det mycket roligare med random drops.

Om Legendary alltid är bäst så kommer en viss långt spelad klass ofta se identiska ut, vilket för mig är svintrist. Mycket bättre om de är lite olika.  :)
Hmm ok, jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Det jag menade var helt enkelt att legendary items inte är så bra som de borde vara. Av dem jag sett på AH i min lvl så finns det betydligt bättre rare items.

Jag har inte spelat särskilt mycket WoW, men menar du att man kan farma en viss boss för att för att öka chansen att få en viss typ av unikt item?

Legendary imho ska vara grymt bra, grymt svåra att hitta, och precis som du skriver, droppa helt random  :thumb

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Diablo III Tips
« Svar #59 skrivet: 2012-05-30, 12:23:55 »

Jag har inte spelat särskilt mycket WoW, men menar du att man kan farma en viss boss för att för att öka chansen att få en viss typ av unikt item?


Exakt så var det. Det bästa vapent XYZ droppade bara från en viss boss. Alla måste då döda den bossen en halv miljon gånger för att få XYZ. (något överdrivet) Och det blev en jevla industri. Eftersom det bästa item:et inte alltid droppade, eller så vann någon annan rullen, så fick spelare göra samma boss åter och återigen.

Jag håller helt med att Legendary borde förbättras - men jag är motståndare till att Legendary items alltid måste vara bäst. (då kommer alla Wizards ha samma utrustning efter ett tag - eftersom det bara finns en bästa uppsättning equipment med Legendary items).
« Senast ändrad: 2012-05-30, 12:28:00 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg