Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Shotgun - for winers (winners?)  (läst 3841 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Shotgun - for winers (winners?)
« skrivet: 2012-07-30, 10:20:48 »
Ett mycket stickande vapen och väldigt omdiskuterat. Många som hatar det och några som älskar dessa fina närstridsvapen.

Vad jag inte förstår är alla åsikter om dess fördelar och nackdelar så jag tänkte om vi kunde komma med lite funderingar kring det, för vissa - och då menar jag några väldigt speciella - verkar kritisera väldigt ofta mest bara för att det går dåligt för dem själva. :tease Så lite konkret info om varför det är ett OP vapen hade jag önskat för jag själv tycker inte att det är OP utan fyller sitt syfte i just "Close Quarters".

Vi har fyra patroner att välja på:

1. Buckshot (standard)
2. Flechette
3. 12G Frag
4. 12G Slug

Buckshot
Detta är en patron som har maximal spridning av hagelsalvan. Dvs. "träffytan" för haglet är maximerad och man får till störst verkan på nära håll dvs. några meters avstånd. Därför behövs det mindre precision när man siktar med denna då syftet är att det skall gå snabbt.

Den saknar räckvidd på långt avstånd av förklarliga skäl och är inte ett alternativ som medeldistansvapen.

Flechette
Motsatsen till Buckshot och denna patron är avsedd för längre avstånd då hagelsalvan är tajtare och inte lika spridd som Buckshot - dvs. den hinner längre innan den får lika stor spridning som Buckshot.

I närstrid däremot, till skillnad från Buckshot, kräver Flechette större skicklighet vid sikte men har givetvis lika stor verkningsgrad. Den har således en mindre träffyta och är svårare att använda i närstrid.

12G Frag
Används för att ge understöd och är inget alternativ som varken när- eller medeldistansvapen. Så länge man inte är designerad till att enbart ge understöd.

12G Slug
Denna patron består endast av en projektil som färdas genom luften mer stabiliserad än de föregående patronerna. Detta leder till att den har en längre räckvidd än Flechette. Däremot kräver den mer skicklighet på nära håll pga. att den inte sprider sig som en vanlig hagelsalva.

Den har däremot lika stor verkningsgrad vad jag har förstått eller har jag helt fel?


Innan jag själv kommer med mina åsikter skulle jag vilja höra varför ni vägrar möta dessa vapen. Det måste vara något mer än rädsla? :p Som jag har sagt tidigare så fyller detta vapen sitt syfte och är något som man bör acceptera i närstrid (Close Quarters). Tacksam för all input på ämnet! :thumb

EDIT: En sak till! Jag är inte ute efter åsikter som, "Ja, men jag förlorar alltid i närstrid mot SPAS och då är det OP.", eller, "På långt håll gör den ofta HS på mig och då måste den vara OP". Det jag är ute efter är faktiska åsikter som beräkningar eller fakta om dess verkningsgrad och hur det påverkar spelet och spelstil. Tacksam om ni hjälper mig med detta! :thumb
« Senast ändrad: 2012-07-30, 10:27:33 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #1 skrivet: 2012-07-30, 14:52:48 »
Du glömde dart...


Skickat från mobilen...

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #2 skrivet: 2012-07-30, 15:39:22 »
Du glömde dart...


Skickat från mobilen...

¿Que? :hm
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #3 skrivet: 2012-07-31, 10:21:06 »
Ja, alltså, det finns en underslung-mojäng som heter M26 Dart, som är typ hagelbrakare med 12G slug. Den är väldigt kraftfull. 1 shot = 1 kill.

Jag har egentligen ingenting emot hagel, men det är alltid tråkigt när en duktig spelare kommer in på servern och äger allt och alla med sin spas. Det blir inte kul att spela när man har 0% chans. En "eldstrid" består av 1 skott och sedan är det kört. :(

Sen tror jag att hagel kräver en hel del skill också, och jag är säker på att många av dem som regerar med hagel, hade varit lika dominerande med en vanlig "hederlig" bössa.

Sen är det en helt annan sak att de som använder hagel alltid kommer att räknas in i pultronbataljonen i min bok :smoke :oggubben

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #4 skrivet: 2012-07-31, 13:49:09 »
Sen är det en helt annan sak att de som använder hagel alltid kommer att räknas in i pultronbataljonen i min bok :smoke :oggubben

Hagel i all ära, de som tar priset är väl endå snipers.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #5 skrivet: 2012-08-01, 09:40:34 »
Helt klart blir man sur när man ser att man blivit dödad av USAS eller SAIGA. Dessutom när man känner att man borde fått "killen" då man öppnat eld först och rakt mot fienden. Men som alla spel så är det inte mot reglerna att köra hagel - men jag kan till viss del hålla med om att det är lite väl stor verkningsgrad på långt håll och detta är också det enda problemet jag ser med hagel. Den skall äga på nära håll - det är haglets natur - men att äga på långt håll dvs. vanliga banor (avstånd på 150-200 meter) kan också göra mig skeptisk. Frågan är om det är sanningen! Därför jag skulle tycka det vore skoj att testa detta på en icke rankad server med en trevlig vän på olika avstånd med olika sorters ammunition! :pistols :)

Jag provade att köra Magnum som huvudvapen och F2000 som sekundär en stund igår och jag tyckte det var nästan likvärdigt med att köra hagelbrak. Ett, högst två, skott och "kill". Självklart så är man i stort beroende av att "aimen" skall sitta men det  gjorde riktigt ont på motståndaren så länge skottet satt högt upp.

[...] det är alltid tråkigt när en duktig spelare kommer in på servern och äger allt och alla med sin spas. Det blir inte kul att spela när man har 0% chans. En "eldstrid" består av 1 skott och sedan är det kört. :( [...]

Här känner jag dock att jag inte alls har någon medkänsla. Är det någon som har skill hade han förmodligen ägt utan SPAS också. Har du 0% chans för att någon annan är bättre än du så är det bara att bita i gräset och kämpa hårdare. Så just denna aspekten får du kamma dig och tänka lite mer på att finslipa din K/D ;) Eller inse att du inte har en chans och gå över till att jaga poäng istället :tease

Edit: Efter många diskussioner med b.la. SSK så är jag kluven i fråga om verkningsgrad på långa avstånd. Så jag efterfrågar gärna en testkamrat SSK är du sugen att skjuta mig på långt håll? ;)
« Senast ändrad: 2012-08-01, 09:53:07 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #6 skrivet: 2012-08-01, 19:25:14 »
Jo, det var ju precis det jag skrev, att skill är skill, oavsett vapen. Men det blir ju inte roligare att bli ägd för det :)


Skickat från mobilen...

Utloggad Picard

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 478
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #7 skrivet: 2012-08-01, 21:18:16 »
jag kan hänga på Bråten :supporter :banana :banana :banana

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #8 skrivet: 2012-08-02, 08:52:02 »
jag kan hänga på Bråten :supporter :banana :banana :banana

 :supporter Det blir skoj!

Jo, det var ju precis det jag skrev, att skill är skill, oavsett vapen. Men det blir ju inte roligare att bli ägd för det :)


Skickat från mobilen...

Ja, det skrev du ju ser jag nu. Men jag har ändå inget medlidande :cartman Jag är norsk och äger för det minsta.



Däremot så om man tar och jämför lite så är det ju ingen som gnäller på att hagel är OP på vanliga banor, då avstånden för det mesta ligger runt 100 meter och över, vilket jag då kan tycka visar på att hagel inte är så bra på långt avstånd även om man kan sikta bra. Men det återstår att se i mina tester med Picard då jag ska få smaka bly :banana

Det är många faktorer som spelar in för att man skall trilla runt hörnet. Det kan t.ex. vara så att man möts i en fler-persons-strid vilket ofta leder till att hagel inte behöver någon precision då man får understöd av en gruppmedlem - det gäller även på långt avstånd då det dödande skottet kanske bara behöver 5 % verkningsgrad för att döda - eller så har man helt enkelt turen att någon pellet träffar huvudet.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #9 skrivet: 2012-08-06, 11:08:43 »
Jag vill minnas att det var lite problem med just M26 Dart och Spas med Slugs i tidigare builds av BF3. Tydligen gick det att köra "sniper-mode" med dessa vapen, när man låst upp siktet för bössan. ´Det skall dock ha blivit fixat i någon patch.


Utloggad Satyx

  • Din boj i bukten
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 357
SV: Shotgun - for winers (winners?)
« Svar #10 skrivet: 2012-08-06, 11:32:19 »
Saken med hagelgevär är att du behöver knappt sikta när det är närstrid (vilket det ofta är på CQ banor), det är mycket lättare att få iväg ett skott från höften (bland annat) i en oväntad situation än vad det är med automat.
The Internet: where men are men, women are men, and children are FBI agents.

 

Senaste inlägg