Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Turn-baserade spel - tips?  (läst 18096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #15 skrivet: 2013-01-08, 16:38:21 »
Skriv gärna några rader om frozen synaps... lite småsugen på det.

Utloggad Hornath

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 347
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #16 skrivet: 2013-01-08, 18:33:56 »
Frozen synaps finns som demo på Steam. Jag testade, men det var inget för mig tyvärr :(

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #17 skrivet: 2013-01-08, 20:02:03 »
Det är turn-baserat men inte av varianten I-go-then-You-go (dvs en spelare i sänder gör drag). Utan spelet är mer som Combat Mission där man ger order och sedan utför karaktärerna orderna under en kort stund då man inte har någon kontroll alls, man kan bara titta på vad som händer.

Verkar finnas ett taktiskt djup men spelet har en liten inlärningströskel när man bl a ska lära sig att tima gubbarna vettigt.  Jag är osäker på om det är min stil, håller på att fundera. Roligt att pröva något nytt i vilket fall. :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #18 skrivet: 2013-01-08, 20:05:54 »
Endless space tycker jag var helt ok, rymd-strategi i stil med MoO (har iofs bara spelat nr 3 i den serien), släppt i år tror jag.

Vill bara säga till dig Carl att jag älskade MoO 1 och 2 men tyckte inte alls om MoO 3. För mig är det en väääldigt stor skillnad i spelglädje och flyt mellan 1/2 och 3:an. Det var synd hur mycket de försörde 3:an IMHO.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #19 skrivet: 2013-01-08, 21:29:56 »
blood bowl?

heh
 :supporter
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #20 skrivet: 2013-01-11, 13:38:20 »
@ Kemo  :thumb
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #21 skrivet: 2013-01-12, 11:48:35 »
IMHO så är Bloodbowl ett mycket underhållande spel för två spelare. Single-player-mode är alltför lätt (men ändå underhållande som inlärning), men spela mot en människa så blir det utmanande och spännande.

Undvik Blitz-mode som pesten (realtid)! Det går bara att köra Classic mode (turnbased). Det är ju inte jättvanligt med taktiska board-games där karaktärerna får XP och utvecklas (exempelvis UFO XCOM, MoO 2's ledare, Civ 5's enheter). Vet flera turneringar som gått i vänkretsen under lång tid. :)
« Senast ändrad: 2013-01-12, 11:53:11 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #22 skrivet: 2013-09-04, 13:46:20 »
Gammal tråd men tyckte det var lika bra att hålla turnbaserade-speltips på ett ställe.

Tack till Formy_C som fick upp mina ögon för Fallen Enchantress.  :thumb FE kom relativt nyligen ut med Legendary Heroes-expansionen som rättade till spelbalans mm och fick bra recensioner på många ställen.

Spelet är en mix av Heroes of Might and Magic 3 och Civ 5 - eller varför inte säga en klon av Masters of Magic. Lite lågbudget i grafiken - men jag tycker ändå både grafik och ljud har bra charm. Framförallt finns många val och strategiska/taktiska strategier. Spelet har en hög inlärningskurva så det är inget för rena casual-spelare. Men för oss andra som gillar lite mer komplexa spel (utan att vara i närheten av de mest komplexa på marknaden) så är det jätteroligt.

Jag och två vänner spelar spelet ordenligt. Det är roligt att utbyta strategier och erfarenheter då manualen är obefintligt. Först tyckte jag detta var ett problem, men i efterhand så tycker jag bara det är bra. Varför? Jo, det finns inte kilometervis med poster om exakt bästa taktik och cookie-cutter-builds. Man får själv tänka ut och pröva!! :)

Fallen Enchantress:
Turbaserat RPG med inslag av hm..age of empires, man bygger en stad iallafall,,outposts mm.
Fightingen är rent hexbased, klart kul spel.
« Senast ändrad: 2015-06-02, 19:50:15 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #23 skrivet: 2013-09-04, 14:53:02 »
Jag har Eador på min wishlist i Steam. Eftersom jag har så väldigt mycket andra spel just nu så har jag inte köpt det, men det verkar coolt.
http://store.steampowered.com/app/232050/

Annars finns det ju Warlock också. I början var det rätt så mycket problem med det men nu verkar dom ha fixat alla fall några av dom. Borde vara värt att testa om man får det billigt (under 5€).
http://store.steampowered.com/app/203630/

Om en dryg vecka kommer Aarklash: Legacy ut. Det är visserligen "paus-combat" modell Dragon Age och inte "riktig" turn based, men det kan vara intressant om man gillar att kunna tänka i lugn och ro innan man gör sitt drag.
http://store.steampowered.com/app/222640/
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #24 skrivet: 2013-09-06, 17:24:12 »
Tack för tipsen.

Vill bara göra ett litet förtydligande runt ihopblandning av RTS och turnbaserade spel (eftersom de båda kan innehålla strategimoment). RTS är INTE samma sak som turnbaserat!!!

ALLA single player RTS jag någonsin sett har paus-funktion. Spelas samma spel i multiplayer så är pausfunktionen borta eller begränsad. Paus-möjlighet ändrar inte dessa spels klassifiering, de är Real Time Strategy games (för om paus räknades till turn-baserat så finns det knappt några RTS-klassade spel).

Om ett spel spelas I-go-then-you-go (som schack) då är det oftast ett turnbaserat spel. Om tiden flyter så är det /vad jag vet/ aldrig ett turnbaserat spel, tiden ska gå fram i "rundor". Det finns spel som är otydliga, såsom Combat Mission och Frozen Synapse (ovan), där man ger order en gång och sedan får titta på konsekvenserna i en minut eller så i realtid - men dessa tycker jag är mer RTS eftersom så pass mycket kan hända mellan varje drag.

Denna tråd är till att visa på Turn-based games. Den är till för att komma bort från IMO stressiga RTS:er och istället visa på intressanta/djupare spel man kan spela i total lugn och ro. :)  
« Senast ändrad: 2015-06-02, 19:54:13 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #25 skrivet: 2013-09-17, 08:48:47 »
[...] man kan spela i total lugn och ro. :) 

Tänk om man kunde få ha det lite emellanåt. Hade varit legendariskt! :banana :cartman
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #26 skrivet: 2013-09-17, 12:56:15 »
Jag kan förstå att exempelvis föräldrar kan ha svårt att få lugn och ro för att spela ett favoritspel. Balansgången mellan egen tid och övriga åtagande kan inte vara enkel.

För mig är spel (och helst turn-baserade spel) den främsta avkopplingen efter att ha kommit hem från jobbet.  

Såg ett par bra program på Svt.play. Vetenskapens värld, finalen av Starcraft från Dreamhack och "State of play" där de visar hur unga koreaner utbildar sig för att göra karriär inom RTS-spel (finns under "Dokumentärer" och "Dox"). Här kan man lugnt säga att det inte rör sig om avkoppling, det är RTS-stress och tävling som gäller.
« Senast ändrad: 2013-11-17, 09:51:03 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #27 skrivet: 2013-11-17, 09:39:22 »
Vill tipsa om ett turnbaserat spel från Browserspel-subforumet. (http://www.oldgents.se/forum/index.php?topic=27917.0)

Cardhunter
är ett helt suveränt litet strategispel! :) Det brillianta är att de kombinerar en taktiskt karta (med rutor) och ett kortspel. Utrustningen/looten översätts till kort som kan spelas i striden och den kan användas både i single player och multiplayer.

Single player
Det finns en single player kampanj som kan köras flera gånger med olika uppsättningar klasser/raser (jag har en vän som kört igenom kampanjen med 3 dvärgmagiker).

Storyn parallellt med kampanjen är charmig och de driver med /dåliga/ old-school Dungeon & Dragons moduler.

Notera att de två första matcherna är introduktionsmatcher och du får låna spelledarens kort. Efter de två matcherna så startar du upp ett eget lvl 1-party (dvärgkrigare, alvmagiker och hunam präst) och börjar samla utrustning.

Efter varje område så hittas loot, exempelvis en sköld som fighters eller präster kan utrusta. Looten (skölden i exemplet) innehåller tre kort som blandas in i den karaktärens deck of cards. Varje runda får varje karaktkär två nya kort eller två kort och ett ras-move-kort och spelas varannan runda (spelare och AI). Man kan behålla maximalt två kort mellan varje turn.

Multiplayer
En multiplayer match tar inte alls lång tid att köra (några minuter) och det är korta väntetider. Om det inte finns en motståndare inom 1 minut så får man spela en match mot AIn. Finns även möjlighet att spela mot en vän.

Du behöver inte spela igenom single player kampanjen för att köra multiplayer. Alla karaktärer blir automatiskt maxlevlade. Men om du spelar single player kampanjen till runt lvl 4 så får du ett fullt utrustat party att kriga med (dvs de har även höglvl-utrustning du saknar i början).  

UI
UIt är mästerligt gjort. Man kan se duration på effekter eller terräng. Man kan se line-of-sight och range genom att hovra över en figur. Och den enkla grafiken är charmig och tydlig.

Spelet är gratis (men man kan stödja dem och få fler figurutseenden). Svårt att hitta ett spel som är lika roligt för det priset...  :supporter
« Senast ändrad: 2014-11-19, 12:19:05 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest1645

  • Gäst
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #28 skrivet: 2013-11-17, 10:40:39 »
 :stupid
Cardhunter är riktigt välgjort.
Vi har en tråd någonstans om det också.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Turn-baserade spel - tips?
« Svar #29 skrivet: 2014-04-04, 22:30:46 »
I dagarna kom det ut en intressant omgångsbaserat strategispel, Age of Wonders III:
http://store.steampowered.com/app/226840/
TotalBiscuit spelar AoW3:
http://www.youtube.com/watch?v=DJdvh0iOD7g&list=UUy1Ms_5qBTawC-k7PVjHXKQ

Dessutom kommer Warlock 2 ut om några dagar. Jag har spelat lite på första Warlock och tyckte att det var ok men inte så mycket mer. Förhoppningsvis är tvåan bättre:
http://store.steampowered.com/app/205990/?snr=1_7_7_151_150_1

För mig liknar båda spelen Might & Magic-serien.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

 

Senaste inlägg