Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ipone 5 ?  (läst 4390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
Ipone 5 ?
« skrivet: 2013-06-07, 13:55:30 »
Ngn som känner sig manad att bli av med sin olåsta Iphone 5 ?

Tänkte kolla nu under helgen om man kan hitta en, eller om man får gå och köpa en ny till dottern i studentpresent nästa vecka.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Ipone 5 ?
« Svar #1 skrivet: 2013-06-07, 21:18:18 »
Näe inte en Aj-fån! den billgaste modelen kostar ju 5500:-!!!

Köp henne en Nokia Lumia 920 ist! Kostar ca 3300:-


Bästa luren jag haft! Snabb som fasen. Tar grymt bra bilder. Finns faktiskt hyggligt med appar. Jäkligt bra skärm (betydligt större än Iphone 5:an. Samt den finns i koola färger! Våga vägra en avert eller vit lur! Jag valde en ill-gul när jag bytte på jobbet sist! Och, ja alla andra valde iPhone 5.or men inte jag. Så ute med Apple!

http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia920/

Telefonen vunnit Readers Choise of the Year 2012 hos Engadget:
http://www.engadget.com/2013/02/20/winners-2012-engadget-awards-readers-choice/

Läs vad The Gadget Shop skriver om luren (den fick 4G av 5 möjliga)
http://gadgetshow.channel5.com/gadgets/phones/nokia-lumia-920

Men hatar man Windows Phone finns det en helt underbar Android-lur med stor skärm, men ändå tunn (halva tjockleken mot Lumian).

HTC One X eller den nya som bara heter One (om man vill ha 4G).
Köpte en till dottern när hon tog studenten förra året och hon är helnöjd!
HTC har det absolut bästa GUI för Androidlurar, Sense. Kameran i X-modelen är bra (inte lika bra som i Nokian som har Carl Zeis optik).

Näe, iPhone är så jävla ute bland kidsen.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Ipone 5 ?
« Svar #2 skrivet: 2013-06-07, 21:25:29 »
Citera
[...] Näe, iPhone är så jävla ute bland kidsen.

Det var det sämsta jag hört. Måste vara hos dina kids då i så fall! :nono

Önskar dessutom lite mer objektiva trådar om prylar. För mycket skitsnack och för lite nyansering enligt mig. Men för all del köp en Lumia - helt grym lur! :thumb

Jag kommer däremot fortfarande förespråka att man ska köra det som möter ens behov och då spelar priset mindre roll.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Ipone 5 ?
« Svar #3 skrivet: 2013-06-07, 21:44:03 »
Citera
[...] Näe, iPhone är så jävla ute bland kidsen.

Det var det sämsta jag hört. Måste vara hos dina kids då i så fall! :nono

Önskar dessutom lite mer objektiva trådar om prylar. För mycket skitsnack och för lite nyansering enligt mig. Men för all del köp en Lumia - helt grym lur! :thumb

Jag kommer däremot fortfarande förespråka att man ska köra det som möter ens behov och då spelar priset mindre roll.

Men det är himla sant, då ungar på 10 bast springer omkring med iphone 5 vill knappast en 19 åring ha en likadan lur. Plus för de tusenlappar man sparar på att inte köpa en överskattad Apple-produkt för du en himla massa Spotify/Netflix/samtalstimmar/surftid.
Tror ingen vill titta på streamad tv i en iphone 5:a med sin pytteskärm även om den har bra upplösning. Det enda bra är ju att man kan stream till en Apple-TV. Har man tänkt göra det så är ju iphonen bättre.

Sen spelar priset visst en roll. Skulle aldrig köpa en lur för 5-7kkr till min 18 åriga son. Jag vet hur hans andra telefoner har fått lida. Hade han fått en iphone 4S istället för en HTC Desire S hade skärmen varit spräckt minst 2 gånger. dottern är betydligt varsammare, men hon ville inte ha en iphone, den var både för tung och för liten. Hon skulle välja sin lur framför min Lumia pga vikten, dock skulle hon  vilja ha Lumian pga av färgen och kameran plus en annan sak jag glömde nämna. Ljudet i högtalarna är det bästa jag hört i en mobiltelefon. Sjukt bra ljud i en sånt litet format. Det roliga är att mina kollegor som har iphone 5:or är faktiskt imponerade, fast jag tror dom fegisarna hade valt en svar eller vit lur istället för en gul! ;)

Sen vad för skitsnack menar du? Jag har pillat på de flesta lurar. Troligtvis fler än vad du gjort. IT är mitt jobb och mina kunder har en massa olika lurar dom ska ha hjälp med.

Listan på vilka lurar som är enklast att konfa Office 365 t.ex. är:
IOS:
Apple 4 och 4S och 5: skitenkla - har bra kalenderfunktioner men man måste se till att rätt kalender är aktiv.
Android lurar:
HTC är oftast enklare än Samsung, men det går jämt upp
Sonylurar suger
Windows Mobile:
7.5 och 8,or enkla
6.6 har jag aldrig petat på
Äldre - jo går att få igång med Windows Mobile.
Kalenderfunktione är sämre i 7.5 och 8:an än  Iphone, vilket är märkligt och trist.
« Senast ändrad: 2013-06-07, 21:50:48 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad vandromedon

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 596
  • WoW for the world
SV: Ipone 5 ?
« Svar #4 skrivet: 2013-06-07, 21:53:47 »
Måste nog hålla med norrbaggen här.
Lite mer nyanserat när det reviewas saker och ting.
Jag har haft både iOS och Android produkter av senaste varianter.
Det finns fördelar och nackdelar med båda. En sak när kostnads biten kommer in är skärmbyte. Det är hög risk för det så det bör tas i akt.
De flesta telefoner är riktigt bra när dem släpps tills en ny kommer och e bättre.
Xperia Z har grym skärm. 920 kamera. iPhone 5 air play o.s.v
Casual gamer

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Ipone 5 ?
« Svar #5 skrivet: 2013-06-07, 21:54:09 »
Så vad är bäst Bråthen, personlig erfarenhet eller tester på nätet?

Ser bara en nackdel med Nokia Lumian 920, och det är inte Nokias fel utan Microsft. Och det är en grej som funnits eller rättare sagt INTE funnits sen Windows Phone 7.5. Veckovy i kalendern ... jätteproblem för de flesta? Näe, men jag retar mig då jag jobbar en massa mot min kalender.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Ipone 5 ?
« Svar #6 skrivet: 2013-06-07, 22:25:36 »
Med risk för att kapat Skalis tråd .. sorry! :cry

Van hann posta innan jag var klar ...

Men nyanserat?

Jag är tämligen van vid IOS i mobila enheter. Har aldrig haft en iphone, men har den senaste iPaden. Och där skiljer dom sig inte värst mycket.

Vad skiljer IOS, Android och Windows Phone?

Appar: finns hur mkt som helst till IOS. Nästan lika mycket till Android (kanske lika mkt nu för tiden). Men W8 har faktiskt fler än många tror. Det enda jag saknar toll den (finns inte till IOS heller btw) är en lite App för att kolla tådlösa nät jag hade till men Android. Himla bra att ha i jobbet. Annars ingenting. Tror att det finns fler varianter av appar i dom andra men inga direkt unika. Ok, Google Goggles men den är ju bara en ploj grej.

Batteritid: Jag använder blåtanden betydligt mer i Nokia och surfar mer på den därför räcker batteriet kortare tid. Har dock lärt mig att plugga in laddaren när jag lirar musk i bilen så då var det löst.

Skärm: upplösningen på skärmen är grymt bra i de flesta lurar nu. Dock utnyttjar du inte iphones upplösning då skärmen är för liten.

Täckning: Mmm inte direkt iphones starka sida, 5:an är ju betydligt bättre än 4S som var ett skämt. Har varit på kundbesk med kollegor som haft 4S, jag har haft bra täckning och dom ingen alls. Och det var med min gamla HTC Desire. Vi har alla teleoperatör. Nokian är t.o.m. bättre än min gamla lur.

Surfhastighet - tyvärr bara 3G abonnemang men den är rask. Dock svårt att mäta så inget betyg åt nån lur.

Kamera: kan bara säga alla som ser bilderna säger samma sak - vad bra dom är. Kanon skärpa, bra färgåtergivning. Att plåta är enkelt och den är grymt snabb. ingen fördrjöning what so ever. Där kan jag inte jämföra med iphone, har aldrig plåtat med en. Så svårt att jämföra. Har bara hört att man kan få färgstickningar i iphone.

Ljud: högtalarljudet i Nokian spöar skiten ur iphonen - så är det bara. men testa så märker ni själva.

Handsfree i bilen - bara testat med jobb-bilen. Skitsimpel både telfondelen (adressboken synkar över utan problem), samtalshistorik osv. Spela musik via blåtand i bilen, oftast inga problem. Finns en gratis musiktjänst som Nokia lagt med. Gratis så länge du spelar deras listor. Men Spotify finns ju, men jag är snål. Räcker med att jag pröjsar sonens Spotify. Men det ska vara lika enklet med vilken modern telefon som helst. Iphone eller Android funkar.

Gui:
Kan bara säga att WP8 kändes först väldigt konstigt, men nu helt naturligt. Saknar Andoids widgetar, men ändå inte. Iphones statiska mini-ikoner ... nä inte roligt alls.
Android och WP8 spöar IOS tråkiga gränsnitt. Men det är tyckande. Det som är fakta är att skärmhanteringen i Lumian 920 är drittsnabb.

Touch: Nu blir det svårt. Har tyckt att iphones touch varit vassast, och ja det kan vara lite bättre än Luminans men jag har för tjocka fingrar och jag ser dåligt! ;)
Hårfin skillnad kanske.

Kom på en grej till jag saknade i Luminan, rättstavningen! Saknar det helt och det kan vara så illa att jag inte hittat var man aktiverar den. Jag stavar som en kratta på touchskärm så jag kan behöva en rättstavnings-hittler i luren.

Men den har en annan sak som inte iphone har, osäker på nya Androider dock. När man surfar kan man söka i adressfältet. Dvs man skriver sunet så får man en söksida (jag har valt google ist för Bing - det gick att byta).

Kanske missat nått men det mesta ovan är mitt tyckande. Vill man ha siffror på CPU, RAM pixlar finns hela nätet att söka efter sånt. Värt att komma ihåg, jag var androidfrälst innan ...

MODERATOR: Kanske bäst att klippa av denna tråd då det jag skrev i mina poster inte har med ämnet att göra!

Annars är det helt ok att radera mina poster - kan göra det själv!
« Senast ändrad: 2013-06-07, 22:28:19 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Ipone 5 ?
« Svar #7 skrivet: 2013-06-07, 23:27:08 »
För en 19åring är det nog en Iphone some gäller!
Oavsett vad vi gamlingar tycker,och vill rekommendera!
Vi befinner oss inte i samma dimension och skulle ungdomen få något annat än ett äpple så är det nog borkastade pengar.

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Ipone 5 ?
« Svar #8 skrivet: 2013-06-07, 23:49:40 »
Jag får ändå säga att jag har erfarenhet av 2 operativ, ios och android. Ios är ta mig fan bättre.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Ipone 5 ?
« Svar #9 skrivet: 2013-06-08, 00:21:10 »
För en 19åring är det nog en Iphone some gäller!
Oavsett vad vi gamlingar tycker,och vill rekommendera!
Vi befinner oss inte i samma dimension och skulle ungdomen få något annat än ett äpple så är det nog borkastade pengar.

Som sagt, jag har två ungar i övre tonåren (19 och 18) ingen av dom har velat haft en iPhone. När det gäller deras kompisar har majoriteten valt Androidtelefoner, några få har iphone. Och tror inte det har varit en prisfråga, jag vet en som ratade sin nya iphone 4s för en Samsung S3. Tror mer det är ungarna i de lägre tonåren som väljer Apple fortfarande. Men detta är långt ifrån statistisk bevisat.

Dock säger försäljningsiffrorna att Samsung har 33% av världsmarkanden, Apple 18%. Vilka de övriga 49% hittar jag inga siffror på. Tror jag läst nånstans att Sony ligger 3:a.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Ipone 5 ?
« Svar #10 skrivet: 2013-06-08, 12:47:14 »
Oavsett hur många som gillar än det andra än det tredje så vill min dotter ha en ny Ifåne, hon fick en galaxy s3 som hon inte gilla å provade en lumina 820 efter det så tog hon tillbaka en av de gamla ifåne 3gs som vi hade liggandes så summa summarum blir till att köpa en 5:a i veckan då, eftersom ingen hade ngn till salu.

Men annars en grymmt rolig disskusion mest pågrund av att folk har olika tycken o smak ;)
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Ipone 5 ?
« Svar #11 skrivet: 2013-06-08, 13:34:49 »
Citera
[...] så vill min dotter ha en ny Ifåne, [...]

Det är det viktigaste! Sorry att vi tog över din tråd ;)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Ipone 5 ?
« Svar #12 skrivet: 2013-06-08, 13:47:31 »
Det är det viktigaste! Sorry att vi tog över din tråd ;)

Men det var ett bra övertagande, inget jävla myteri iaf ;)
och dessutom hade ju ingen någon till salu så då kan man ju likväl ha en bra diskussion  :banana
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

 

Senaste inlägg