Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Windows 8 ISO  (läst 3807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Windows 8 ISO
« skrivet: 2014-01-16, 18:14:52 »
En kompis har problem med sin dator, en Asus Laptop som kom med Windows 8 core förinstallerat. Efter un uppgradering till 8.1 så blev det nåt knas, och i samband med detta så fungerar ej heller längre recovery funktionen på datorn.

Han kan nu inte få igång datorn igen, då installationsmedia i vanlig ordning inte medföljde

Jag undrar nu om någon vänlig själ har en ren, officiell Windows 8 ISO? Alltså inte köra någon exe fil för att sedan kunna ladda hem en ISO, vilket man får göra på MS hemsida (kompisen har testat detta, och kommer inte förbi läget där man ska ange sin nyckel, då tydligen nyckeln till hans licens ligger lagrad i bios på datorn).

Så, en ren ISO fil för Windows 8 (svenskt) - inget crackat skit från Piratebay.

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Windows 8 ISO
« Svar #1 skrivet: 2014-01-16, 18:40:10 »
Jag har det liggandes på en USB sticka. Som jag kan skicka till han om det behövs.

Man bootar på stickan och så installeras det. Det är Windows 8.1 Pro iofs.
Legal kopia
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Windows 8 ISO
« Svar #2 skrivet: 2014-01-16, 18:55:55 »
Men den där exe filen från m$ tar ju hem en iso fil som man kan bränna lr köra Windows7-USB-DVD-tool med så gjorde jag när jag köpte mina, tog hem en gång använt 3 olika keys sedan till den img.

Kan kanske vara hjälpfullt:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1210570-windows-8-iso/#post13530684
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Windows 8 ISO
« Svar #3 skrivet: 2014-01-16, 19:27:29 »
Han hittade en nyckel som fungerade i det där verktyget, men sen gick det inte att ladda hem iaf av någon anledning.

Fattar inte varför de inte kan lägga upp ISO:na för nedladdning direkt, det är ju ändå licensnyckeln som är det man betalar för egentligen. Kändes som osedvanligt krångligt.

Jag har det liggandes på en USB sticka. Som jag kan skicka till han om det behövs.

Man bootar på stickan och så installeras det. Det är Windows 8.1 Pro iofs.
Legal kopia

Tack för erbjudandet, men som jag förstått det så måste han för det första ha Windows 8, inte 8.1, eftersom hans nyckel inte fungerar på 8.1 (däremot så går det bra att uppgradera till 8.1 i ett senare skede), och sedan vet jag inte... är det olika installationsmedia för 'core' eller vad det heter, jämfört med professional?

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Windows 8 ISO
« Svar #4 skrivet: 2014-01-17, 08:39:11 »
*bump!*

Tolkar det som att väldigt få/om ens någon här, har Windows 8 core installtionsmedia tillgängligt? :)

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 8 ISO
« Svar #5 skrivet: 2014-01-17, 09:10:11 »
Ska kolla. Vi erbjuder ju Win8 till alla anställda, så kan finnas en core-ISO i gömmorna.
Någonstans jag kan ladda upp den så du kommer åt den i så fall?

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Windows 8 ISO
« Svar #6 skrivet: 2014-01-17, 19:50:56 »
Ska kolla. Vi erbjuder ju Win8 till alla anställda, så kan finnas en core-ISO i gömmorna.
Någonstans jag kan ladda upp den så du kommer åt den i så fall?

Du kan ju dela den och skicka via https://www.wetransfer.com/ tex..
Vi använder den via jobbet. Toksnabbt och bra.
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Windows 8 ISO
« Svar #7 skrivet: 2014-01-17, 19:57:31 »
Ska kolla. Vi erbjuder ju Win8 till alla anställda, så kan finnas en core-ISO i gömmorna.
Någonstans jag kan ladda upp den så du kommer åt den i så fall?

Du kan ju dela den och skicka via https://www.wetransfer.com/ tex..
Vi använder den via jobbet. Toksnabbt och bra.


Det är synd att de har begränsningen på 2 gig (lika som Sprend), men förståeligt. Det är så grymt lätt att använda!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Windows 8 ISO
« Svar #8 skrivet: 2014-01-22, 12:59:20 »
jädrans dum fråga från mig DH - men disken är inte omformaterad va?
På alla dessa nya jädrans burkar (förmodligen äldre också) som har windows förinstallerat ska du ju kunna boot upp på den partionen eller?

dvs även om man uppdaterat Windows till whatever ska ju datorn kunna återställas?!?!?

Lamt från mig och väldigt lekmannamässigt.....men det borde funka...För det är ju exakt så datorn levererades.....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 8 ISO
« Svar #9 skrivet: 2014-01-22, 15:02:18 »
Du kan ju dela den och skicka via https://www.wetransfer.com/ tex..
Vi använder den via jobbet. Toksnabbt och bra.
Har 20 GB via jobb på box.com, så petade upp dem där.
Låg på drygt 3,5 GB styck.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Windows 8 ISO
« Svar #10 skrivet: 2014-01-22, 15:28:24 »
jädrans dum fråga från mig DH - men disken är inte omformaterad va?
På alla dessa nya jädrans burkar (förmodligen äldre också) som har windows förinstallerat ska du ju kunna boot upp på den partionen eller?

dvs även om man uppdaterat Windows till whatever ska ju datorn kunna återställas?!?!?

Lamt från mig och väldigt lekmannamässigt.....men det borde funka...För det är ju exakt så datorn levererades.....

DD

Så ska det vara, helt rätt. Problemet var att detta inte fungerade för honom på den specifika datorn, och tydligen så var det många fler som haft exakt samma problem. Detta efter uppdatering till Windows 8.1. Har ingen aning om varför.

Tycker hur som helst att installtionsmedia alltid ska följa med.

Tack igen Fella! Apropå BOX så följde det med 50 gig utrymme till min telefon, rätt hyfsat får man nog säg! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Windows 8 ISO
« Svar #11 skrivet: 2014-01-31, 18:47:39 »
Nu brukar det ju vara så att installationsmediat visst följer med, men att man måste skapa skivorna själv. Brukar vara det första man gör innan man börjar använda datorn. Så rookie misstake att uppgradera innan man skapat skivorna, men de flesta tillverkarna brukar tillhandahåll återställningsskivor mot en liten summa om man kontaktar dom.

Prova http://www.asus.com/se/Static_WebPage/Kontakta_ASUS_Service_och_Support/


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1645

  • Gäst
SV: Windows 8 ISO
« Svar #12 skrivet: 2014-02-01, 14:35:55 »
På tal om tråden, fungerade det?
Har själv nyss använt 8.1 ISO'n till denna datorn, men tänkte om det blev bekymmer med nyckeln?

 

Senaste inlägg