Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datorn låter högt ? =S  (läst 5428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
Datorn låter högt ? =S
« skrivet: 2014-02-02, 18:10:54 »
Jag har märkt att datorn får intervaller av högt ljud eller de så högt man får stänga av den =S.
Att de blir för varmt i den de förstår jag men frågan är vad som gör det? fläktarnas som börjar bli för slöa? eller är kylpastan torkat ut?  finns något program som man kan ladda hem kolla.
Vad är normalt  temperatur i datorn??

Jag köpte ny fläkt förra veckan, så jag antar att de inte den iallfall.  Antigen är grafikkortet eller CPU fläkten som sjunger på sista versen..



« Senast ändrad: 2014-02-02, 19:10:40 by Baldi »
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #1 skrivet: 2014-02-02, 19:27:58 »
hwmonitor, kan du kolla temp på allt i datorn förutsatt att det finns en temp sensor för det. realtid, min och max temp.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #2 skrivet: 2014-02-02, 19:29:13 »
Skulle tippa på att det är fullt med damm i fläktarna, stäng av datorn plocka ur grafikkortet ta en tops och snurra mellan fingrarna mellan fläktbladen tills all grovdamm är borta, blås sedan utav helvete så du får rent mellan kylflänsarna (köp luft på burk).
Gör lika dant på resterande fläktar, kan du inte ta bort de så rulla tops där de sitter.

Vad du än gör använd för helvete inte dammsugaren för att vare sig suga eller blåsa ur elektronik eftersom luftvirvlarna bildar statisk elektricitet.  

Normal temperatur är under 50 grader idle och under 75 grader full load oavsett system du har, men helst vill du ju självklart ligga så lågt som möjligt, men under dessa värden så är det iaf inte farligt för komponeterna
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #3 skrivet: 2014-02-02, 19:39:22 »
Skulle tippa på att det är fullt med damm i fläktarna, stäng av datorn plocka ur grafikkortet ta en tops och snurra mellan fingrarna mellan fläktbladen tills all grovdamm är borta, blås sedan utav helvete så du får rent mellan kylflänsarna (köp luft på burk).
Gör lika dant på resterande fläktar, kan du inte ta bort de så rulla tops där de sitter.

Vad du än gör använd för helvete inte dammsugaren för att vare sig suga eller blåsa ur elektronik eftersom luftvirvlarna bildar statisk elektricitet.  

Normal temperatur är under 50 grader idle och under 75 grader full load oavsett system du har, men helst vill du ju självklart ligga så lågt som möjligt, men under dessa värden så är det iaf inte farligt för komponeterna

Okej jag tackar och bockar tipsen  :thumb
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #4 skrivet: 2014-02-02, 21:37:37 »
Behöver du nya fläktar kan du säga till, har några hyfsat tysta och bra liggande om jag inte minns fel.
Cake or Death?


Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #5 skrivet: 2014-02-03, 11:44:59 »
Behöver du nya fläktar kan du säga till, har några hyfsat tysta och bra liggande om jag inte minns fel.

Jaså nice =) tack för omtanken.

Jag tror de är nätagget fläkt som kanske har gett vika eller så är de kylpastan och CPU fläkten som gett upp.

Jag bör nog lämna in den för se vad som är problemet innan den brinner upp.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #6 skrivet: 2014-02-18, 00:50:22 »
Bytte CPU Kylare,  i lördagskväll jädra pillande, men till slut fick jag igång den.

Men ljudet kom tillbaks ikväll efter spelat BF4 par timmar =S. De måste väl vara grafikkortet som sjunger på sista versen eller fläktarna som kanske börjat skava, och byta ut dem, känns onödigt, då min modell gammal.

Då kommer ytterligare följd fråga, hur vet man att "Skärmens sladd fungerar i de nya Graffekortet uttag ? Hur vet man att kortet passar i datorn med rätt höjd ?? Jag kanske skall ta med kortet till inet, så kanske dem kan välja ett åt en =).

jag tänkte lägga 1600 kronor på ett nytt, i väntan på min nya dator som kommer senare.

Nästa datorn den skall ha bra kylning och bra saker ojojo, jag redan kikat på en låda på komplett.se för 12000 den verkar riktigt grym.
Men till hösten 2014 lär väl finnas ännu bättre saker.

« Senast ändrad: 2014-02-18, 00:55:34 by Baldi »
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #7 skrivet: 2014-02-18, 06:15:34 »
Vad har du för graffekort?
Modell gärna så är det lättare att säga om din skärmsladd slutar att funger.a
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #8 skrivet: 2014-02-18, 07:17:47 »
Alla modärna grafikkort har DVI-kontakt, så "sladden till monitorn" kommer att fungera.

Jag har för mig att du köpte ett midi-tower chassi och då vore det konstigt om inte ett budgetkort får plats i detta. Det är bara dom en del dyrare (större) man måste se upp med. Man kan jämföra det existerande kortets dimensioner med det kommande, men jag tror inte ens att du behöver bry dig.

Om du tjackar en rigg för 12000 spänn borde du få en GTX780 eller motsvarande. Du får självklart bestämma själv, men  skulle jag lägga ut 12 papp på en dator skulle jag bygga ihop den själv.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #9 skrivet: 2014-02-18, 09:01:55 »
Jag har Gforce nivida 560 Ti, i52320 med 8 gigs ram. Nätaggregat tror jag är 500 w. Skärm är LG 24 tum. Elunyx de kanske bättre det.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #10 skrivet: 2014-02-18, 10:05:25 »
Det du skulle kunna göra med din gamla burk är att byta ut PSU till något i stil med 700W och stoppa in en GTX780 i den. Men då måste man kanske kolla måtten på grafikplattan.  Om du ändå bestämt dig för att köpa lösa delar kan du lika bra testa. Funkar det inte så använd dessa lösa delar till en helt ny dator.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #11 skrivet: 2014-02-18, 11:22:56 »
GTX 780 med den processorn är ingen bra ide. Blir nog en fin flaskhals från CPUn. Visst det kommer fungera bättre än det Baldi har i dag men en del prestanda kommer inte utnyttjas.

Tips. När du spelar och datorn börjar låta gör så här. Öppna datorn och försök att lyssna dig fram till vad som låter. Om du är osäker sätt fingret försiktigt på fläkten så att den slutar snurra om ljudet kvarstår testa nästa fläkt osv.

Jag tror att det är grafikkortet. Troligtvis är det ett kort med radialfläkt och dom brkar låta rätt mycket då dom vanligtvis går upp på 2000RPM+.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #12 skrivet: 2014-02-19, 14:46:46 »


Datorn sjöng ut på sista versen igår kväll efter BF4 nya  DCL... De var nog lika bra! Blir nytt inköp av graffekort löning nästa vecka!!


So ppl see you next week  :D :thumb :thumb :thumb
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #13 skrivet: 2014-02-19, 16:45:19 »
nä va tråkigt

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #14 skrivet: 2014-02-26, 11:25:06 »
Jag köpte nytt grafikkort igår ett GFX 750 Ti 2 gig och dator fungerar bättre nu =). Dock är ljudet kvar fast inte alls samma nivå som tidigare..

Jag gjort rent så gått jag kunnat senaste dagarna, och nättagget var rejält dammigt.

Jag hittade en film på nätet, där står defekt nättagg, och de ljudet påminner om mitt. Men samtidigt så var CPU fläkten och kylpastan slut, och graffekortet också så allt var väl på slut spurten för datorn.  

Jag skall lämna in datorn för byta nättagg som fort som möjligt.
Nej de går inte byta själv till er som undrar, min dator är märkesdator och sladdarna till nättagget sitter bakom massor av annat. Dessutom så kräver bra kunskaper om skall lyfta bort 5  sladdar som sitter lite här och var och de massa annat som jag överlåter till proffsen istället.  

De jag lärt mig av de hela den här resan är verkligen sköta om sin datorn och köpa en dator som bygger själv, så att man vet man har i den.
Jag visste på ett ungefär vad jag hade i den köpte, men vad behöver uppgradera vad som funkar var helt noll på.  I den nya dator som blir till hösten, då ska vara bra kylning och stort chassie och jag  kommer öppna oftare blåsa den ifrån damm, kolla så att fläktar inte igenom dammiga.


« Senast ändrad: 2014-02-26, 11:42:52 by Baldi »
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Datorn låter högt ? =S
« Svar #15 skrivet: 2014-02-26, 11:42:32 »
De jag lärt mig av de hela den här resan är verkligen sköta om sin datorn och köpa en dator som bygger själv, så att man vet man har i den.

 :thumb :)
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

 

Senaste inlägg