Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datorhaveri  (läst 16002 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Datorhaveri
« skrivet: 2014-07-15, 20:15:13 »
Så har min gamla trotjänare dragit sin sista suck. Kollar lite på ny burk men har inte koll på vad man ska ha i dagsläget.  Kom med förslag och idéer.  Har inga problem att bygga den själv för att spara pengar.

tapatalk. Nått gymnaster gör.

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Datorhaveri
« Svar #1 skrivet: 2014-07-16, 00:20:53 »
Tips
Hur mycket vill du lägga i reda pengar?
Vilken typ av spel vill du spela?

För skulle kunna plocka ihop en burk för 50 k men tror inte det skulle hjälpa dig

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV:
« Svar #2 skrivet: 2014-07-16, 06:22:24 »
Siktar på runt 15000:-. Funderar på att bwhålla lådan och PSUn. Ska kplla vilken fractal design agg det var. Vet att det var 1000 w iaf.

tapatalk. Nått gymnaster gör.

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Datorhaveri
« Svar #3 skrivet: 2014-07-16, 06:38:11 »
lillbrorsan köpte denna för något år sedan.
http://www.inet.se/produkt/1517098/taurus-overkill-gtx-780-4790k-watch-dogs

Han är så vitt jag vet nöjd
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV:
« Svar #4 skrivet: 2014-07-16, 07:18:18 »
Kikat på den oxo. Funderar på att plocka delarna och se om det blir nån större skillnad. Dom har även en dator i delar för tyå den pengen.

tapatalk. Nått gymnaster gör.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #5 skrivet: 2014-07-16, 07:31:33 »
Bra burk men det finns en hel del pengar att spara in. Tex är en i7 onödigt för spel då spel ej utnyttjar HT. Grafikkortet är väldigt bra men ganska ickeprisvärt. Samt att om du redan har en psu på 1000w och chassi sparar du minst en tusenlapp bara där. För 15000kr får du en lyxig värsringburk. Med andra ord finns det mycket att spara in på för 15k.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Datorhaveri
« Svar #6 skrivet: 2014-07-16, 10:23:48 »
Jag är rätt kass på att bygga burkar, men har precis plockat ihop ett åbäke. Jag funderar på om du verkligen behöver ett 1000W nätagg. För ett par år sedan krävdes gigantiska nätagg när alla skulle ha två graffekex i SLI, men numera behövs det väl sällan? Har inte energikravet gått ner lite på komponenterna också?

Jag plockade ihop lite grejer från inet och mailade sedan och frågade vad jag behövde komplettera med. Snabbt och bra svar samma dag :thumb

Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datorhaveri
« Svar #8 skrivet: 2014-07-16, 10:28:36 »
han HAR ett nätagg på 1000W från Fractal + chassi....rätt???

DD

Ps. Finns INGET negativt om man har ett stort nätagg...


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datorhaveri
« Svar #9 skrivet: 2014-07-16, 10:52:26 »
Ps. Finns INGET negativt om man har ett stort nätagg...

Jo om det inte får plats i chassiet...  :kiss :tease

Men back on topic,
för att göra det enkelt för sig
http://www.inet.se/produkt/1517098/taurus-overkill-gtx-780-4790k-watch-dogs

titta på dessa delar och plocka bort det som du har eller köp komplett paket färdigtbyggt med garantier mm
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Datorhaveri
« Svar #10 skrivet: 2014-07-16, 11:08:07 »
om man ska ha operativet (WIN7) på SSD är det nått man ska tänka på då? Måste man ha SSD? Vet att det är poppis med kortare laddtider osv men jag stör mej inte så mycket på det.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Datorhaveri
« Svar #11 skrivet: 2014-07-16, 11:54:39 »
SSD är inget måste men ja datorn blir mycket rappare på allt. Allt från att starta till att starta webbläsaren då en SSD är ett digitalt minne och inte en mekanisk hårddisk med snurrande skivor.

Om du inte vill ha en SSD kan jag rekommendera en SSHD vilket är en helt vanlig hårddisk med en lite inbyggd SSD som fungerar som cache. SSD cachen brukar ligga på 8GB eller 16GB. Hårddisken lär sig vad du ofta använder och lägger det i SSD delen.

Du kommer ner rejält i pris med en sådan.
http://www.inet.se/produkt/4304645/4tb-seagate-desktop-sshd-8gb-7200rpm-64mb

4TB för samma pris som en 250GB SSD och inte sååå jävla mycket långsammare.



Vilket chassi har du mooseman? Kan plocka ihop en dator åt dig.
Kan sålla bort onödiga komponenter och maximera priset för dig med kvalitetsprodukter.

Jobbar inom marknadsföring för en datordistributör så jag har bra koll på vad som finns och vad som kommer :) Samt att man är IT nörd.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Datorhaveri
« Svar #12 skrivet: 2014-07-16, 12:36:09 »
Här har du ett kort jag byggt ihop lite snabbt med förklaringar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6946157/2014-07-16


- CPU: Tog en i5 CPU då du har ingen nytta av en i7 i spel. i7 är bra om du använder program som tar nytta av fler än 4 kärnar då du med HT får 8 "kärnor". MAO helt onödigt för spel och du sparar nästan 1000kr.

- Moderkort: Tog ett ASUS ROG kort. Du kan spara in ca 500kr på ett icke ROG moderkort. Skälet till att jag tog detta kort är att det är deras instegs ROG moderkort med många av de fina funktioner och den kvalitet de dyrare ROG korten har. Bättre strömförsörjning till komponenterna, bättre audio, snyggare ;). Helt enkelt ett bättre moderkort.

- Grafikkort: Här kan det sparas en del slantar om man vill. Valde ett NVIDIA men om man vill köra på AMD är det bara att göra så.

- SSD: Ny snabb SSD från Samsung. Inte mycket att prata om. Kan skippas helt om man vill.

- SSHD: Hybrid disk från Seagate. Du kan välja en mindre eller helt enkelt en vanlig HDD för lagring. Tex en WD RED. Valde en SSHD så att du kan om du vill ha spelet i disken och ha SSDn helt för OS och program.

- RAM: Corsair 16GB 1600Mhz. Ang MHzen så valde jag 1600MHz då jag antar att du inte kommer att överklocka. Snabbare minnen än så är endast bra vid överklockning. Vill du ha 32GB är det bara att köpa ett kit till.

- Kylare: Enklare vattenkylare från Corsair. Smaksak om du vill ha vatten eller luft. Eller om du vill ha större radiator för överklockning osv.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datorhaveri
« Svar #13 skrivet: 2014-07-16, 14:05:01 »
bra val omeltto...

Men hade han inte ett Define XL2 från Fractal...????
(är jeg helt ute och reser nu, men börjar inte spels kodas för hyperthreading och fler cores?)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Datorhaveri
« Svar #14 skrivet: 2014-07-16, 14:15:44 »
@moose jag har en ssd disk i min nya burk och det är så skönt att bara slå på datorn och några sekunder senare så är den igång
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

 

Senaste inlägg