Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datorhaveri  (läst 15996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #30 skrivet: 2014-07-18, 09:56:03 »
Ser bra ut MooseMan,  fast jag skulle gå med i7 4770k och behålla gamla nätagget.
Men om du ska köpa nytt agg så är jag intressent på ditt gamla 1000w agg!

Skickat från min super phablet
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Datorhaveri
« Svar #31 skrivet: 2014-07-18, 10:45:20 »
kan man testa nätagget för att utesluta spänningsfel eller är det bara att chansa?? volt leden på minnena lyser jätterött när jag slår i gång gamla burken... så om jag väljer att behålla den gamla PSUn så vill jag veta att den inte bränner dom nya grejjerna.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #32 skrivet: 2014-07-18, 11:30:37 »
Det finns testverktyg för att kolla så spänning stämmer på respektive fas, kjellåco har vet jag den heter nätaggregatstestare...,  dessutom borde din närmaste datareparatör ha en. Min har tyvärr fått fötter så jag använder numera min multimeter.

Skickat från min super phablet
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datorhaveri
« Svar #33 skrivet: 2014-07-18, 15:15:18 »
Men SKALIS....inte ska du köpa ett så stort nätagg? Helt onödigt när du kan spara 290:-!!! (ironi och bara för att få ett leende på läpparna)....

Kram

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datorhaveri
« Svar #34 skrivet: 2014-07-18, 16:41:39 »
Hörde att Bråthen bjuder på kôrv för mellanskillnaden  :buddy
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Datorhaveri
« Svar #35 skrivet: 2014-07-18, 18:33:42 »
Men DD... Inte ska du tala innan du läst länkar.. (ironi kan jag också med vet du ;))

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Datorhaveri
« Svar #36 skrivet: 2014-07-18, 19:16:56 »
Men SKALIS....inte ska du köpa ett så stort nätagg? Helt onödigt när du kan spara 290:-!!! (ironi och bara för att få ett leende på läpparna)....

Kram

DD
skickat ett PM till KL ang DD är dryg. :banana

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datorhaveri
« Svar #37 skrivet: 2014-07-18, 20:50:49 »
Senaste artikeln på sweclockers passar väldigt bra här och nu.

Läs begrunda å håll sedan käften ang watt förbrukning i under respektive överkant!

http://www.sweclockers.com/nyhet/19050-sa-fungerar-nataggregatet
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV:
« Svar #38 skrivet: 2014-07-20, 09:51:03 »
Tex är en i7 onödigt för spel då spel ej utnyttjar HT.

Hehe, detta igen!

Inte sant, finns flera exempel på det idag, ex. BF4 och Crysis 3. Sen kan man inte generellt säga att saker inte utnyttjar HT öht.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Datorhaveri
« Svar #39 skrivet: 2014-07-20, 10:55:17 »
Man kan heller inte säga generellt att saker drar fördel av HT heller. Men det finns spel idag som är kodade för att nyttja, inte utnyttja, HT. Hur mycket prestandaökningen blir är däremot inte absolut och kan i vissa fall även verka negativt.

Eftersom det för mig handlar om att beräkna för varje 100-lapp så är det för mig inte värt det.

Det blir inte bara automatiskt bättre ju fler trådar man kör. Inte ens säkert att alla trådar används trots att datorn belastas hårt.

Jag kommer fortfarande rekommendera i5 framför i7 för spel.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datorhaveri
« Svar #40 skrivet: 2014-07-20, 14:45:42 »
Jag tycker OM dig i alla fall Brötet!!!
(ber om ursäkt OM jag framstår som om pengar inte är något, för det är klart...som du skrev B - att varje hundralapp räknas, så respekterar jag det)
men i det långa tror jag att ett "lite" överdimensionerat nätagg funkar bättre...i långa loppet....gärna gold eller platinum-klassat!

DD
« Senast ändrad: 2014-07-20, 20:48:26 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Datorhaveri
« Svar #41 skrivet: 2014-07-20, 17:23:51 »
Säger inte emot Bråtis, men vi har ju haft denna diskussion tidigare. Däremot så säger jag emot "Tex är en i7 onödigt för spel då spel ej utnyttjar HT" - det går inte att generalisera så enkelt.

Sen kan man ju alltid vända och vrida diskussionen ang. "nödvändigt" eller inte. Är ett Radeon 290 kort "nödvändigt", eller räcker det gott med ett 280? Eller om man pratar paintball - räcker det med en Geo 2.1 eller måste jag ha en Luxe? ;)

Många av de spel som kommer ut nu drar faktiskt nytta av fler trådar, virtuella eller fysiska. Att sedan en i5 klår en i7 vad gäller pris/prestanda är ju egentligen en helt annan diskussion.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Datorhaveri
« Svar #42 skrivet: 2014-07-21, 09:08:36 »
Självklart finns det något som drar nytta av HT. Men att sitta och förklara för någon som kanske inte är så super haj på hårdvara att 1 spel av 10 (om inte färre) drar nytta av detta och att den fördelen är troligtvis minimal och att det finns en riskt för sämre prestanda kanske inte är så optimalt när personen bara vill ha en dator och få så mycket som möjligt för pengarna.


Att jämföra detta med ett 280 och ett 290 kort förstår jag inte. Skulle du jämfört detta med tex SLI eller Crossfire skulle det vart lite mer logiskt då dessa lösningar kan också ha samma påverkan på spel med antingen bättre prestanda eller negativ skalning.


Enligt mig så kan man generalisera så mycket DeadHead. Varför? Alla användare är inte lika highend som du och jag kanske är. Dom behöver inte veta om minsta skruv. Skillnaden i prestanda mellan en i5 och i7 i spel är så liten och prisskilnaden är så stor att jag helt enkelt tycker att man kan stryka bort i7an helt från detta.

Det är lätt och komma in som en entusiast/nörd och peka och säga happ happ happ det du säger är inte 100% korrekt. Det här spelet drar faktiskt nytta av HT alltså är det du säger HELT fel. Då suckar jag. Vi försöker hjälpa en person här med en budget och som vänner vill vi självklart välja det bästa för personen. Detta är en liten vit lögn, men en bra sådan.

Jag använder själv en i7 och har alltid gjort det. Jag använder inte det för att jag tycker att det är så mycket bättre i spel. Jag använder inte datorn till feta renderingar, virtuella maskiner osv som verkligen drar nytta av alla dessa logiska kärnor. Jag har en i7 BARA för att jag är en prylbög. Alla kanske inte vill vara prylbögar och slänga pengar i sjön.
« Senast ändrad: 2014-07-21, 09:38:15 by omEnito »

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Datorhaveri
« Svar #43 skrivet: 2014-07-21, 10:02:35 »
Ska man dessutom välja...

bättre PSU - 400 kr mer
bättre CPU - nästan 1000 kr mer
bättre GPU - mellan 500 kr - 800 kr mer
osv.

Det blir fort en stor kostnad på det totala bygget trots att det enligt er är småpotatis på varje komponent hur nu 1000 kr är småpotatis. Jag kanske lever i en fattigvärld? :)

För mig är det obegripligt att man lägger den sammanlagda kostnaden på några procent mer i prestanda. Men som omen säger är man "prylbög" förstår jag det.

För mig handlar det om att använda huvudet mer än förlängningen. ;)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Datorhaveri
« Svar #44 skrivet: 2014-07-21, 10:15:46 »
Det finns en gräns i PC byggande där när du går över den gränsen så börjar du få väldigt lite för pengarna. Sen finns DD gränsen AKA 3st Titan kort. :)

 

Senaste inlägg